"רואנדה היא המדינה המצליחה באפריקה, מרגישים את האהבה לישראל"

שגריר ישראל ברואנדה רון אדם מספר בראיון ל'מידה' על פתיחת השגרירות החדשה, היחסים המיוחדים והצמיחה הכלכלית של המדינה האפריקנית

"מרגישים את האהבה לישראל". השגריר רון אדם עם נשיא רואנדה פול קגאמה | משרד החוץ

שיחת הטלפון עם שגריר ישראל ברואנדה רון אדם נקטעת מספר פעמים, ולא בגלל בעיות בתקשורת. פתיחת שגרירות חדשה במדינה זרה היא עיסוק הגוזל זמן רב, ויש פרטים רבים שצריך לדאוג להם. החל מחיפוש בניין מתאים למשרדים, דרך גיוס צוות עובדים ועד לקביעת מזוזה. "לפתוח נציגות חדשה זה אתגר גדול", מספר אדם בראיון מיוחד ל'מידה' ומוסיף: "אני למעשה השגריר הישראלי הראשון כאן וזה שונה מלהחליף שגריר קודם. צריך ליצור כמעט מאפס את סביבת העבודה ואת הסביבה הניהולית".

הדיווח בעיתון המקומי

למרות הקשיים שבהקמת השגרירות החדשה, אדם אומר כי הוא זכה לקבלת פנים חמה במיוחד בבירה קיגאלי. "כבר בפגישה עם הנשיא פול קגאמה בה הגשתי לו את כתב האמנה הוא הקדיש לי זמן רב והיה לו חשוב שארגיש פה בנוח. כל השרים נפגשו אותי, כולל שלוש פגישות עם שר החוץ רק בשבוע האחרון, וגם רבים מחברי הפרלמנט הגיעו לפתיחת השגרירות. כשפגשתי את יו"ר הסנאט, למחרת זו הייתה הכותרת הראשית בעיתון עם תמונת ענק".

לדבריו, הוא חש ביחס מיוחד שנותנים האנשים ברואנדה לישראל ולנציגיה. "יש עניין גדול סביב השגרירות ובהחלט מרגישים את האהבה לישראל. שירתי במספר מדינות ובחלק מהן היה קשה להתנהל בתור ישראלי. כאן זה בדיוק ההפך", הוא מסביר.

איך אתה מסביר את הקשר המיוחד הזה בין ישראל ורואנדה?

"בין שתי המדינות יש הרבה קווי דמיון, שתיהן מדינות קטנות יחסית ללא הרבה משאבי טבע שהצליחו לבנות את עצמן מחדש לאחר אסון נורא, ובשימוש נבון של המשאב האנושי הקימו למדינה לתפארת שאפשר לקנא בה".

לדבריו, מאז שהחלה רואנדה לבנות את עצמה מחדש לאחר רצח העם בשנת 1994, בין השאר בסיוע ישראלי, ישראל שימשה עבורה דוגמה. "כמעט בכל תחום ובכל נושא בכל דבר הם נותנים את הדוגמה של ישראל. למשל בנושא הטכנולוגיה, רואנדה שואפת להיות מרכז טכנולוגי באפריקה והיא לומדת מאיתנו איך יצרנו סביבה של חדשנות ויזמות גם בתחומי הסייבר והחלל".

גם בנושא החקלאי, מספר אדם על רצון גדול של רואנדה לקדם חקלאות מודרנית וחכמה עם טכנולוגיות של ניהול ואגירת מים מישראל. "נפגשתי כבר עם שר החקלאות ושרת הסביבה, והם מאוד הם נרגשים  לשתף איתנו פעולה. המרכז לשיתוף פעולה בינלאומי במשרד החוץ (מש"ב) הקים כאן מרכז למצוינות בחקלאות, הגדול מסוגו בעולם, ומאות אנשים לומדים פה קורסים בחקלאות מודרנית ועוברים הכשרות והדרכות. חלק מהסטודנטים גם מגיעים לישראל לעבור השתלמויות, ואז חוזרים לרואנדה וממשיכים בעבודה".

תחום נוסף אותו מתכנן השגריר אדם לקדם הוא התיירות, כאשר בחודש הבא אמור להיפתח קו טיסות ישיר בין רואנדה לישראל שיקרב עוד יותר את שתי המדינות. "רואנדה משקיעה הרבה ביחסי ציבור ובמיתוגה כיעד תיירותי. יש כאן טבע נהדר, אגמים ובעלי חיים, ובתי מלון טובים. ישראלים יהיו יכולים לנסוע ישירות לפה ולטייל, וזה ישפיע גם על התחום העסקי. יש כבר הרבה משקיעים ישראלים שמתעניינים להגיע לכאן ויש פה פוטנציאל עסקי גדול".

צמיחה כלכלית מרשימה

לפני כשנה, כאשר ישראל ביקשה למצוא פתרון לבעיית המסתננים הבלתי-חוקיים והגיעה להסכמים עם אוגנדה ורואנדה על קליטת חלק מהם, נפתח כאן קמפיין תעמולה רחב שטען כי התנאים במדינות אלו קשים ולכן אין זה מוסרי להעביר אליהן מסתננים, גם אם הסכימו לקבל אותם במסגרת הסכם שאושר בבית המשפט העליון שדחה את טענות ארגוני השמאל והגדיר את חלקן כ"לא אמינות".

גוגל מפות

השגריר אדם סירב להתייחס בשיחה עם 'מידה' באופן ישיר לסוגיית המסתננים, אך מתיאורו את המדינה בה הוא משרת ניתן ללמוד כי הקמפיין הדמגוגי של "מגרשים פליטים אל מותם" היה כרגיל רחוק מאוד מהמציאות. "יצרו פה מדינה מסודרת ומאורגנת. המנהל הציבורי פועל ללא רבב וללא שחיתות, וזה דבר מאוד משמעותי באפריקה". הוא מספר.

כדוגמה לשלטון המסודר מביא השגריר את המועצה לפיתוח שהקים הנשיא פול קגאמה, אשר מטרתה היא להוציא לפועל את תוכניות העבודה של משרדי הממשלה. "זה דבר שהוא מאוד ייחודי לאפריקה. פעם בשנה הוא מזמין את כל השרים למפגש מיוחד והם מדברים על כל תכניות העבודה. הנשיא קגאמה לקח על עצמו לפתח מדינה מסודרת ללא שחיתות והוא מטיס אותה קדימה".

אדם מתאר כיצד ההצלחה של רואנדה הפכה את הנשיא למנהיג משפיע ומוערץ באפריקה: "בשנה שעברה קגאמה היה ראש ארגון מדינות אפריקה והיום הוא עומד בראש הארגון האזורי של מדינות מזרח אפריקה (EAC), ופועל להפוך אותן לאזור סחר חופשי. רואנדה היא המדינה עם הצמיחה הגדולה ביותר ביבשת, שעומדת על שיעור של שישה אחוזים בשנה, והיא שואפת כל הזמן להתקדם לצמוח. היא נחשבת למדינה הבטוחה ביותר באפריקה, אני רואה נשים הולכות פה בלילה ללא חשש. הבירה קיגאלי היא עיר יפה ויש פה הרבה פעילות עסקית, וקגאמה הוא האיש שמוביל את כל זה".

חוזרים לאפריקה

השגריר אדם הצטרף למשרד החוץ לפני 28 שנים ובמהלך הקריירה הדיפלומטית שלו התמחה בעבודה מול האו"ם והוצב בין השאר בגרמניה, ארה"ב ושווייץ. תפקידו האחרון היה כמנהל מחלקת האו"ם, והוא מספר שכאשר עמדו בפניו מספר אפשרויות לתפקיד הבא הוא לא היסס לבחור ברואנדה. "אני בחרתי לבוא לכאן. שירתי ארבע שנים בז'נבה ואני קורא לקיגאלי ז'נבה של אפריקה. כלי מי שמגיע לפה מופתע ולא מאמין שזה אפריקה".

שמח לארח את ידידי נשיא רואנדה פול קגאמה. הנשיא קגאמה, ידיד גדול של ישראל, הוא אחד האנשים שמסייעים לי בתהליך החשוב של חיזוק היחסים בין ישראל לאפריקה. ברוך הבא!🇷🇼 🇮🇱I am happy to host my friend, the president of Rwanda, Paul Kagame. President Kagame is a great friend of Israel. He is one of the people who assisted me with the important process of strengthening the relations between Israel and Africa. Welcome!(וידאו: רועי אברהם, לע"מ. סאונד: בן פרץ, לע"מ)

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Monday, July 10, 2017

בין ישראל לרואנדה התקיימו קשרים ענפים במהלך שנות השישים של המאה שעברה, אך אלה נקטעו עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים. היחסים נבנו מחדש כאמור לאחר רצח העם והחלפת השלטון ברואנדה, ופתיחת השגרירות החדשה היא חלק ממאמץ רב שמשקיעה ישראל באפריקה בשנים האחרונות, הכולל פיתוח קשרים מדיניים וכלכליים עם מדינות היבשת וביקורים הדדיים של מנהיגים. "ישראל חוזרת לאפריקה", אומר אדם ומוסיף: "זה מאוד בולט עם הביקור של נתניהו כאן ב-2016 והביקור של קאגמה בישראל לאחר מכן".

מהי החשיבות של הנוכחות הישראלית בזירה המדינית ביבשת?

"כולם נמצאים ומשקיעים פה – הסינים, מדינות ערביות וגם איראן. אנחנו גם צריכים להיות פה כדי להראות שאפשר לעשות עסקים וזה טוב גם לכלכלה שלנו. כשאתה נמצא במקום אתה פותח דלת, ויש פוטנציאל גדול מאוד להרחיב את הייצוא לאפריקה ואת קשרי המסחר".

לדבריו, ישנו גם עניין חינוכי לקחת חלק במאמץ העולמי לעזור לאפריקה: "המחויבות שלנו כחלק מהעולם המערבי היא לסייע גם לאחרים. כאשר נשקיע יותר בסיוע חוץ תהיה לנו לגיטימציה גבוהה יותר בעולם, ואז נהיה חזקים יותר גם מבחינה מדינית".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. ממליצה לקרוא גם את הכתבה מאת: אלדד בק
    "הטענות שחייהם של המורחקים מישראל ברואנדה בסכנה – מופרכות"

    ישראל היום 30.1.18

  2. האם רואנדה יותר חשובה מדרום אפריקה, האם הכלכלות ברות השוואה?

    1. לא. דרא"פ במצב הרבה יותר טוב. אבל זה לא אומר הרבה. התוצר הגולמי לנפש של דרא"פ הוא כמו של מצרים = דרעק. מאז שהלבנים לא שולטים שם מצבם הידרדר. אבל השמאלנים אוהבים אותם.

    2. דרום אפריקה היא מדינה ענקית, עם כלכלה גדולה ואוצרות טבע אדירים.
      הבעיה היא שדרא"פ עוינת את ישראל מחד, ומצויה בנסיגה מלאה בכל התחומים -כלכלה, חינוך, בריאות וכו' – מאידך.