סיכום בחירות 2019: למרות הכל, דווקא נתניהו

ידו של נתניהו שוב על העליונה, שקד ובנט טעו בענק והסיכוי לשינוי עתידי טמון במגזר הערבי. כל המנצחים, המפתיעים והמאוכזבים של בחירות 2019

ממשיכים כאן. בני גנץ ובנימין נתניהו | פלאש90

לאחר לילה ארוך ודרמטי שכלל נאומים נלהבים, פרשנים מופתעים והרבה הערכות ותחזיות, אפשר להירגע קצת ולסכם את תוצאות הבחירות לכנסת ה-21. מי המנצח הגדול, מי פישלו בגדול ואילו מסקנות ניתן לקחת לעתיד.

 המנצח הגדול: בנימין נתניהו

הניצחון של גוש הימין הוא מובהק, אבל ההצלחה של נתניהו היא גם בפילוח התוצאות בימין. יריביו הפוליטיים בעבר, פייגלין ובנט, כרגע מחוץ לכנסת, בן גביר ובן ארי (ותודה לבג"ץ) לא נכנסו גם כן והליכוד אף הגדיל את כוחו בחמישה מנדטים. אין אף מפלגת ימין שיכולה לפרק בכוחות עצמה את הממשלה, מלבד החרדים.

ניצחון ענק לימין בהובלת הליכוד!

ניצחון ענק לימין בהובלת הליכוד!

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Tuesday, April 9, 2019

אבל הניצחון הגדול ביותר של ראש הממשלה היא העובדה הוא שכל זה הושג דווקא לאחר פרסום כתב החשדות נגדו. העם הכיר את כל העובדות והפרטים על ההתנהגות הפלילית לכאורה של נתניהו, והוא עדיין זכה לאחד הניצחונות הסוחפים ביותר בשנים האחרונות.

נתניהו יגיע לשימוע מעמדת כוח מדהימה. זה לא אמור להשפיע על מנדלבליט וניצן בקבלת ההחלטות שלהם, אך בסופו של יום גם הם בני אדם ולא מכונות. הם יודעים שאם יוגש כתב אישום ונתניהו ימצא זכאי בבית משפט, הם ייזכרו לנצח כמי שהדיחו ראש ממשלה שזכה באמון הציבור באופן גורף. הקריירה והיוקרה המקצועית שלהם מונחת על הכף, ואני מניח שהם יהססו רבות לפני שיחתמו על כתבי אישום. לא הייתי רוצה להיות במקומם.

המהלך הדרמטי: הקמת 'כחול לבן'

הסיפור כאן הוא מדהים. מפלגת 'חוסן לישראל' של גנץ קמה רק בחודשים האחרונים. לא היה לה מצע, בסיס פעילים או תשתית אמיתית. את כל אלו היא קיבלה מ'יש עתיד'. גנץ אפילו היה נדיב עם חלוקת המקומות ברשימה ליעלון וללפיד, פשוט כנראה כי לא היו מספיק מועמדים לכנסת.

בהתחשב בעובדה שהמצע פחות או יותר הועתק מ'יש עתיד', שלבדה לא התקרבה ל-35 מנדטים, המשמעות היא שאנשים לא הצביעו ל'כחול לבן' בגלל עמדותיה אלא רק מסיבה אחת: כי זה לא ביבי. אם נתניהו צריך להיות מרוצה מכך ש-35 מנדטים בחרו בו באופן בלתי מתפשר, הוא צריך לדאוג מכך ש-35 מנדטים, כמעט אחד מכל שלושה ישראליים, מוכן לבחור בפלקט עם דרגות רמטכ"ל, כל עוד לא קוראים לו ביבי.

הבזבוז: אחוז החסימה

התמונה עדיין לא ברורה לחלוטין לגבי מי עבר ומי לא, אבל ברור שהרבה קולות נזרקו לפח. לפי אתר ועדת הבחירות, נכון למועד כתיבת שורות אלו, כמעט 333 אלף קולות, קצת פחות מעשרה מושבים בכנסת, נשארו מתחת לאחוז החסימה.

בנט ושקד | פלאש90

לדעתי זו תוצאה נוראית שפוגעת באמת בייצוג של העם, אבל חשוב גם להבין כי המטרה המוצהרת של העלאת אחוז החסימה – הגברת המשילות –למעשה לא הושגה אם היו כאן עוד כמה מפלגות קטנות, לליכוד לא הייתה אף מפלגה שיכולה להפיל בכוחות עצמה את הממשלה. במקום זה, יהדות התורה וש"ס מחזיקות את עתידו הפוליטי של נתניהו בידיהן, ויתכן שגם כולנו, ישראל ביתנו ואיחוד מפלגות הימין יזכו לתענוג הזה בסיום ספירת הקולות.

הסחטנות הפוליטית תהיה בשיאה בממשלה הקרובה, וזה יקרה מכיוון שהעלאת אחוז החסימה שינתה את המפה הפוליטית ותגרום לכולנו לשלם על כך ובגדול.

המהלך המטופש: איילת שקד ונפתלי בנט מקימים את הימין החדש

איזו טעות בקנה מידה היסטורי. אחרי שנכשל בהצבת האולטימטום לנתניהו בנוגע למשרד הביטחון ואחרי שהסכים להאריך באופן מלאכותי את הממשלה הקודמת רק בשביל לגלות שביבי עצמו מפיל אותה אחרי שלושה שבועות, בנט שוב הוכיח שהוא פוליטיקאי בינוני.

במקרה הרע הוא מחוץ לכנסת, ובמקרה הטוב, אפילו אם יעברו את אחוז החסימה לאחר ספירת קולות החיילים, בנט יעמוד בראש מפלגה חלשה ושותפה קואליציונית זניחה, במקום לעמוד בראש הבית היהודי שיכלה לקבל 7-10 מנדטים.

הגיבור הטראגי: אבי גבאי

אני צריך לומר מילה טובה על גבאי. כל פוליטיקאי הוא מגלומן. זו לא ביקורת, זאת הבחנה עובדתית. מי שרוצה לנהל חיים של שמונה מיליון אנשים הוא בהכרח אדם שתופס את עצמו כגדול מהמציאות. גבאי הוא לא שונה, אבל למרות זאת הוא ניהל קמפיין שלם שכל מטרתו להצניע אותו ולהבליט את שותפיו לרשימה. זה לא קל. למשך כמה שבועות נראה שזה משתלם כשהסקרים הביאו את העבודה למספר דו ספרתי של מנדטים אך ברגע האמת 'כחול לבן' הצליחו למוטט את המפלגה ולגנוב לה את כל המנדטים.

למפלגת העבודה יש נטייה היסטורית לחסל מנהיגים. אני לא מחבב את העמדות של גבאי או של מפלגתו, אבל ההמלצה היחידה שלי אליהם היא לשבת בשקט, לקבל את דין הבוחר ולהמשיך הלאה. גבאי צריך להישאר בראש המפלגה. בדיוק כמו שהליכוד עשו שנתניהו מוטט את המפלגה ל-12 מנדטים בבחירות 2005. תלכו לשרת את העם מהאופוזיציה ותבנו מחדש את דרככם, עם המנהיג שבחרתם. כל מהלך אחר יגמור לדעתי את מפלגת העבודה ואת גוש השמאל סופית בבחירות הבאות.

הנזק והסיכוי: הציבור הערבי

יש סבירות טובה שלאחר ספירת קולות החיילים, רע"מ-בל"ד לא עברו את אחוז החסימה ותע"ל-חד"ש נחלשו משמעותית גם כן. אפילו מרצ בסכנה עדיין לרדת מתחת לאחוז החסימה. הציבור הערבי פשוט לא הצביע. לאחר ספירת כל קולות החיילים, התמונה הסבירה ביותר היא שהמפלגות הערביות יעמדו על כ-10 מנדטים, אולי קצת פחות, לעומת 13 לרשימה המשותפת בכנסת היוצאת. גם מרצ, המפלגה הציונית העיקרית שעוד מושכת קולות מהמגזר, נחלשה במנדט ועברה בעור שיניה את אחוז החסימה.

בשמאל אוהבים להאשים את חוק הלאום, אבל לדעתי המשבר הוא עמוק יותר. גנץ, המועמד היחיד להחלפת נתניהו, התחיל את הקמפיין שלו בסרטון שסופר את גופות הפלסטינים שהוא הרג בעזה. אף אחד בגוש השמאל לא דיבר בכלל על שלום. לערביי ישראל אין שום סיבה להצביע לשמאל הישראלי שמבטיח את אותה מדיניות כמו הימין, לפעמים אפילו מדיניות ביטחונית תוקפנית יותר.

לכך יש להוסיף את פירוק הרשימה המשותפת שהוציא את האוויר מהמפרשים במגזר הערבי, ואני מבין לחלוטין למה אין התעניינות בבחירות בקרב חלק גדול מעשרים אחוזים מאזרחי המדינה. אבל כאן גם טמון הסיכוי הגדול. המפלגה הציונית שתצליח למשוך אליה את המגזר הערבי, מבלי להתפשר על עקרונות הרוב היהודי, תוכל להנהיג את ישראל בעתיד. דווקא בהיבט הזה, לאור הדעיכה של סיכויי השלום עם הפלסטינים, יש סיכוי למפלגות מהשמאל וגם מהימין להציע משהו חדש למגזר הערבי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. לא מכובד מצדך להגיד פלקט עם דרגות רמטכל
    ממש אבל ממש לא מכובד… מוסיף לשיח המגעיל שהימין בישראל מנסה להנחיל

    1. הוא אכן היה פלקט. ואגב האמת שהיה אלוף כושל ע"ע מלחמת לבנון השניה כמפקד זרוע היבשה ורמטכל כושל, ע"ע ועדת טירקל צוק איתן.
      ולגבי השיח המטונף הימין צריך עוד 40 שנות שלטון כדי ללמוד את הזוהמה והרפש שהשמאל הנחיל פה.
      יום טוב לך, מעט צניעות ודי לחנך אותנו

    2. כשאחינועם ניני קראה לביבי "היטלר" זה כן היה שיח מכובד?
      כשגידי אורשר קרא לתומכי הליכוד "עכברושים" זה כן היה שיח מכובד?
      כשיעל אבקסיס קראה לימנים "לא אנושיים" זה כן היה שיח מכובד?

    3. מאה אחוז הגדרה מתאימה. מה גנץ עשה למען הציבור כנציג ציבור?? אפס! בחרו בו רק בגלל הפרצוף שלו. מפלגה שאף אחד לא יודע מה במשנה האידאולוגית, שאין לה.

  2. סתם שאלה מי הכותב בדיוק? (ותודה לבגצ)

    אתה נשמע כמו מישהו שמדבר מפוזיציה מאד רדודה וצרת מבט… אין לך הסתכלות כוללת על גוש הימין אלא מן קשקשת רדודה שחושבת שיש לכחול לבן איזשהו הישג בבחירות האלה. הסיבה ש35 מנדטים לא רוצים את ביבי זו הסתה תקשורתית מרוכזת.

    1. נכון מאוד!!! צודקת בהחלט!!! הן כמו ביבי לא היה ולא יהיה כמוהו
      הוא פשוט הציל לנו את המדינה!!!ברוך השם!!! והתקשורת רק קשקשה עליו שטויות וכך גנץ קיבל 35 מנדטים. אם התקשורת היתה ימנית ולא שמאלנית לא היה לגנץ אפילו קול אחד!!!!!!

    2. נכון מאוד!!! צודקת בהחלט!!! הן כמו ביבי לא היה ולא יהיה כמוהו
      הוא פשוט הציל לנו את המדינה!!!ברוך השם!!! והתקשורת רק קשקשה עליו שטויות וכך גנץ קיבל 35 מנדטים. אם התקשורת היתה ימנית ולא שמאלנית לא היה לגנץ אפילו קול אחד!!!!!!

    3. ממש ככה
      הם השיגו את בקולו הללו…

      על ידי:
      שקרים. הפיצו המון שקרים.
      הכפשות אינסופיות
      העמדת פנים שהם ימין
      הסתרת האג'נדה האמיתית שלהם
      התעללו במשפחתו של נתניהו

      "יעלו בתוהו ויאבדו "

      כל המנדטים שהשיגו מקורם בחטא. כמו ילד ממזר…

    4. גנ'ץ הצליח ל'אסוף' קולות אך ורק מאותו ה'שמאל'.. מ'יש עתיד' שונאי יהדות ויהודים.. מהעבודה שהפכה למחנה 'ריכוז' ציוני לשנאת יהודים (וגבאי לא משכנע רק את אותם ה'כלבים').. מ'מר'צ שונאת יהודים בדם!.. ואולי גם מערבים מבולבלים כמו 'אלו שבחרו ב'שלטון ערב בשם 'חמאס' כי חשבו שהניה יצליח לשחוט את כל היהודים (וקודם את 'הציונים' 'חח')..וכך הגיע בסיוע הטיוח של 'מלצר' שנשלח לדאוג ולגנוב קולות מהימין! וזה שקוף שקוף וברור כשמש בצהרי היום'!.. איך מסבירים? ש'מקולות החיילים? שאותם 'מר'צ ושות' רודפים..נתנו את קולם? דווקא למר'צ וערבים? ? זה כמו 'שתרנגולת' רצה אל מי שרוצה לשחוט אותה ונותנת את הגרון .. בלי להשמיע 'קול'.. ויותר מגעיל וחמור הוא איך השתמשו בקולות החיילים? דווקא! ל'רעם בלד' (הטרוריסטים שרוצים את 'החיילים' מתים).. מ-'0' אפס..ועד להכנס לכנסת? לך תסביר את 'הצגת השקר' והיהודים ב'איתמר' איפה שנרצחה משפחה בדם קר.. נתנו את 'קולם'? לאותם מפלגות ערבים??? כשאותו ה'מלצר' שמשרת רק את 'השמאלנים' ולא מפסיק להרעיל ב'קולות' רמים! רק את 'הימנים'? סוגר לביקורת?! את הדלתות???.. ב 'כפי שהוא יודע איך מרמים ב'דלתיים-סגורות' ב'בתי משפח-ת הפשע המאורגן מראש.. תרתי משמע .. בקיצור 'בישלו לא סתם 'שקשוקה' אלא סבאטוחה מסריחה עמוסה 'הכרעות' (תרתי משמע) של אותה 'הצואה' שכבר הוצגה לציבור מאותה 'דיקטטורה של פיראטים משפח-תיים מנוסים ב'סתימת-פיות' כשהם מכריעים 'הכרעות מסריחות!.. אז באמת הכותב נשמע 'שליח אותו ברק-בג'צ ו'תודה' שברוב טפשותך בכתבה עמוסה בילבולים ושטויות במיץ עגבניות רקובות.. הצלחת לשכנע את הציבור שאתה..שונא ישראל. בדיוק כמו כל השמאל ושות' הערבים השהידים והטרוריסטים שאותם 'אותו בג'צ (ו'לא תודה') שומר נגדינו.. בכנסת?! שלנו ב'ישראל'! 'אחד כמוך מוריד את הרמה של "מידה"(מתחת לשפל המדרגה) שעד עתה ראינו כ'מידה ראויה'.. וחבל.. 'מידה' כבר לא תמשוך אותי ואת חברי לקרא אותם ולבטח לא לשתף ולהפיץ את אותה ה'קשקשת ברשת' הידועה בציבור כ'פייק-ניוז' ו'תשקורת-חבלנית'.. שלא בוחלת בשום אמצעי מבחיל מראש כדי לפגוע רק ביהודים! שהם ורק הם עם ישראל! ורק להם ובזכותם העולם אישר ליהודים את השטח הקטן הזה להקים את מדינת ישדראל כמדינת בית.. ליהודים (להבדיל מה'ציונים' שונאי ישראל בדם כפי שהסביר 'חיים הזז' בספרו 'שואה ליהודים' כדי להבדיל ולהבהיר שהיהודים והציונים' הם לא אותו העם.. הם 2 עמים נפרדים כשיעודם של 'הציונים' הוא להשמיד את כל 'היהודים'.. וזהו בדיוק מה שאתה מבהיר.. שנאת הדת היהודית שזו רק שנאת היהודים!… מצפצפים עליך ושכמוך.. ואם 'מידה' רוצה להמשיך עם 'רדודים צרי מוח עלובי נפש וחיים עמוסי רפש.. כמוך… אז שלום.. ולא להתראות…

  3. להציע למפלגת העבודה "לבנות מחדש את דרכה" – כלומר, בעיקר לבקש סליחה ומחילה על הבכייה לדורות של תהליך אוסלו (בדומה לסליחה שהם "ביקשו" לפני כמה שנים מעדות המזרח) – זה בערך כמו לבקש מהחרדים להפסיק להאמין בקב"ה.

  4. אחד מחברי הכנסת של מרצ הודה לפני הבחירות באמת המוכרת: מרצ אינה ציונית. מיד נזעקו "שומרי החותם" של מפלגה זו ואמרו שמרצ ציונית, אם כי הציונות שלה "מכילה". ובכן, מפלגה שבחלק נכבד מהתנהגותה, גם אם לא בהצהרותיה הרשמיות, אינה מסכימה לזהותה היהודית של המדינה, אינה ציונית במהותה – אחת היא כיצד תכנה את עצמה.

  5. נכון מאוד!!! צודקת בהחלט!!! הן כמו ביבי לא היה ולא יהיה כמוהו
    הוא פשוט הציל לנו את המדינה!!!ברוך השם!!! והתקשורת רק קשקשה עליו שטויות וכך גנץ קיבל 35 מנדטים. אם התקשורת היתה ימנית ולא שמאלנית לא היה לגנץ אפילו קול אחד!!!!!!

  6. כתבה מדויקת ונכונה עובדתית. העניין הוא שכל זה היה ידוע כבר מלפני הבחירות, מדוע לא נכתבה הכתבה לפני? זה יכל להציל את הימין.

  7. לא התלהבתי מתוצאות הבחירות. אבל בכל זאת הנפילה של העבודה בראשות אבי גבאי עודדה אותי. לא סבלתי את האיש לאורך כל הדרך. כל כך חבל לי שהרצוג לא היה שם. בטח היה מכפיל את אחוז הבוחרים בעבודה.
    מצד שני, נפילת הימין החדש, עם שקד, עודדה אותי. לא מצאה חן בעיני התנהגותה בתור שרת המשפטים. החוקים הדרקוניים שהעבירה בהשפעת הפמניסטיות, הרגיזו אותי. (וכנראה לא רק אותי).
    צר לי על זהות בראשות פייגלין, שדווקא קיוויתי שתעבור ותעביר גם חוקים חדשים, טובים יותר. הקונספציה שלו, שהמדינה לא יכולה לצאת נגד האזרחים, בשם המוסר, והאמונה שלו שהמדינה היא בעצם הפוגעת העיקרית באזרחים, מצאה חן בעיני.

  8. בפרספקטיבה היסטורית כדאי לזכור:
    ב1992 השמאל ניצח ברשות רבין והמיט עלינו את אסון אוסלו.
    ב1999 ברק ניצח את נתניהו והביא את הבריחה מלבנון, ובעיקבותיה (יש קשר סיבתי) את האינתיפאדה השנייה ומבצע "חומת מגן".
    שרון באיתרוג השמאל הביא את אסון ההתנתקות.
    אהוד אולמרט ניצח על מלחמת לבנון הכושלת.
    ואז הגיע נתניהו ל10 שנים של שיגשוג כלכלי, הצלחה בינלאומית, וביטחון טוב יותר מאי פעם, תוך התמודדות מרשימה עם נזקי אוסלו, האיומים מעזה בעיקבות ההתנתקות, והסכנה האירנית שלא הוערכה כהלכה על ידי יריביו הפוליטים.
    העם בחר נכון, אולם האליטות, אוי האליטות– נגועות בביביפוביה פתולוגית.

  9. תרבות האישים כאן במיטבה. מה אותו ביבי עשה על מנת למנוע את יוקר הדיור? כלום! מה אותו ביבי עשה על מנת למנוע זליגת טילים לדרום? תשלום פרוטקשיין ושיחרור אלפי מחבלים בשלוש פעימות. מה אותו ביבי עשה על מנת לשחרר את העם והציבור מסחיטת מונופולים וועדים רבי כוח ותאבי בצע? כלום! העיקר לומר על אחד הכישלונות הגדולים שהיו מאז הוקמה המדינה כדבר הכי טוב. פשוט עיוות רציני ובושה לאינטליגנציה הישראלית. וזה עוד מבלי לדבר על השימוש בכל הכלים העומדים לרשותו כולל השב"כ על מנת שהתוצאות הסופיות יהיו למיטב שביעות רצונו. פשוט עריצות ובושה גדולה!

    1. בוא ניזכר ביחד מה עשה נתניהו בשנים האחרונות: המאבק באובמה, הניצחון על הקונגרס, הבריתות הכלכליות והביטחוניות עם המזרח אירופיות, הברית המחודשת עם הממשל האמריקאי, חידוש הקשרים עם מעצמות ענק בעולם, ההבנות האינטימיות עם פוטין, המדיניות ביחס לסוריה / מצרים / לוב / טוניס/ עירק, שימור הבריתות עם ירדן ומצרים, היחסים המחודשים עם ערב הסעודית, ההימנעות מהרג מאסיבי ולא מבוקר ברצועה, המלחמה בחולאי הרש"פ (משכורות למחבלים, הנצחה וכו'), המאבק העיקש מול ההתעצמות האיראנית, העצמת הכלכלה הישראלית (סייבר, מודיעין, טכנולוגיה, "מחשב לכל ילד" ועוד) – כל אלה הם הצעדים הדרושים לחזק את בטחון ישראל ולהעצים את מדינת ישראל מדינית, כלכלית וחברתית.
      נתניהו מבין כי מדובר לא בתהליך רבולוציוני אלא בתהליך אבולוציוני המצריך סבלנות ואורך רוח. אז נכון שיש עדיין בעיות רבות שיש לפתור בחיי האומה זאת, אבל לסכם את הכהונה הטובה ביותר בראשות ממשלת
      ישראל ככישלון זה כנראה מחייב כישרון מיוחד שיש רק לחברי מפלגת רק-לא-ביבי (גם כשהם מתחזים ל"ימנים").