"הסיוט הגרוע ביותר": הפלסטינים מתכוננים לעסקת המאה של טראמפ

ברש"פ ובחמאס בוחנים דרכים לטרפד את התכנית האמריקנית המתקרבת באמצעות צעדים מדיניים והגברת ההתנגדות לישראל בשטח

ניצב בפני בעיה קשה. יו"ר הרש"פ עבאס | פלאש90

הפלסטינים חוטפים מכות על הראש בזו אחר זו ונראה כי חלומם להגשים את השאיפות הלאומיות על פי "הקווים האדומים" הפלסטינים – מדינה פלסטינית בקווי 67' שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש "זכות השיבה" – רק הולך ומתרחק, וזאת בהיעדר רצון ויכולת מצדם לגלות מדיניות פרגמטית המתאימה למציאות.

ניצחונו של נתניהו בבחירות בישראל קבר עוד קצת באדמה את אופציית פתרון "שתי המדינות". נתניהו מוכן לתת לפלסטינים רק "פחות ממדינה" בכל הסדר קבע, אך מנגד מחמוד עבאס לא מוכן לכך. סביר להניח שהנשיא טראמפ, הידיד הנאמן ביותר של ישראל המתואם עם נתניהו, לא ינסה במסגרת תוכניתו המדינית החדשה המכונה "עסקת המאה" לכפות עליה את פתרון "שתי המדינות" או ליתר דיוק את רעיון הקמת מדינה פלסטינית בשטחי הגדה. במקרה הגרוע הוא יציע להקים מדינה פלסטינית ברצועת עזה, שם קיימת כבר הלכה למעשה  אמירות אסלאמית קיצונית שאותה ניתן לכנות "חמסטאן".

ג'ייסון גרינבלט, השליח האמריקני המיוחד למזה"ת צייץ ב-11 באפריל בחשבון הטוויטר שלו כי "תוכנית עסקת המאה תשפר את חיי הפלסטינים באופן ניכר". להערכתי יש במשפט הזה מידה מסוימת של נאיביות שכן שיפור החיים של הפלסטינים איננו מעניין במיוחד את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת צמרת הרש"פ. מבחינתם, "עסקת המאה" של טראמפ היא "הסיוט הגרוע ביותר של הפלסטינים", והתוכנית  נפסלה מראש על ידם מבלי ששמעו אפילו את פרטיה. מחמוד עבאס אמר לפני כמה ימים כי הפלסטינים "דוחים את התוכנית, תהא אשר תהא".

הפגנה בשכם | פלאש90

בשטח מתרחש תהליך שמאוד מדאיג את הפלסטינים. הסכם אוסלו נשחק לחלוטין בכל מה שקשור לנסיגת ישראל משטח הגדה, והרוח של מבצע 'חומת מגן' שהשמיד את תשתיות הטרור הפלסטיני עדיין מרחפת עליה. צה"ל נכנס בלי שום מגבלה לכל תא שטח, ההתנחלויות ממשיכות להתרחב וגם תוכניות הבניה במזרח ירושלים ,בעוד מדינות ערב מגלות רפיסות נוכח ההצהרות של הנשיא טראמפ על ריבונות ישראלית ברמת הגולן.

באופק כבר מבצבצים הניצנים הראשונים של "עסקת המאה" לאחר שראש הממשלה נתניהו גילה כי בכוונתו לתאם סיפוח שטחים בגדה "בהדרגה ובתיאום עם ממשל טראמפ". על פי פרסומים שונים בארה"ב, הנשיא טראמפ קרוב מאוד להכריז על התוכנית החדשה שלו, יתכן שמייד לאחר הקמת הממשלה החדשה בישראל. התוכנית הזו אמורה להחליף את יוזמת השלום הערבית שממשלת ישראל איננה מוכנה לדון בה מכיוון שנתפרה לפי מידות "הקווים האדומים" של הפלסטינים.

דרכי הפעולה האפשריות

על פי גורמים בכירים באש"פ, ההנהגה הפלסטינית החלה בימים אלה לדון ברעיונות שונים כיצד לקדם את פני הסיוט החדש של הפלסטינים שנקרא "עסקת המאה", אלה הרעיונות הנבחנים כעת:

א. תיאום עם ארגון חמאס כדי לטרפד את "עסקת המאה". צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית אמר ב-11 באפריל בנאום טלפוני מלבנון לסטודנטים באוניברסיטת ביר זית כי "הבעיה המסוכנת ביותר לעמנו כעת היא "עסקת המאה" של טראמפ שהממשל מנסה לכפות עלינו בתמיכת מדינות ערב ואנו לא ניתן לה לעבור".
ארגון חמאס מתואם עם ארגון הג'יהאד האסלאמי ועם איראן כדי לטרפד את התוכנית האמריקנית.
ב. אינתיפאדה חדשה בשטחי הגדה בסגנון "ההתנגדות העממית" ,ללא שימוש בנשק חם, והפרת הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס בגבול רצועת עזה.
ג. ישום החלטות המועצה הלאומית והמועצה המרכזית של אש"פ בכל הקשור לניתוק הקשרים המדיניים, הביטחוניים והכלכליים עם ישראל, ביטול הסכם אוסלו והשעיית ההכרה בישראל.
ד. פניה למוסדות הבינלאומיים ולבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג והאצת הטיפול בתלונות שכבר הוגשו לבית הדין הזה.
ה. דרישה פלסטינית כי תושבי הגדה יקבלו אזרחות ישראלית מלאה ויהפכו לתושבים שווי זכויות מייד עם החלת החוק הישראלי של שטחים בגדה.

הרש"פ ניצבת בפני בעיה קשה ביותר. בישראל נבחרה ממשלת ימין חדשה שמקבלת רוח גבית למדיניותה מהנשיא טראמפ, והעובדות נקבעות בשטח למורת רוחה. וואסל אבו יוסף, חבר הועד הפועל של אש"פ תיאר את המצב במילים הבאות :

המשך שלטונו של נתניהו לקדנציה נוספת פירושו שאנו ניצבים בפני ארבע שנים של רדיפה וגניבת אדמות וייהוד המקומות הקדושים. זה עלול לחסל את מאמצי הרש"פ, בסיוע גורמים בינלאומיים, להגיע להסדר שישמור על זכויות עמנו או בניה של מדינה ריבונית בשטחי 67"

מבחינת הפלסטינים, חמאס והרש"פ כאחד, הפלסטינים נכנסים כעת למערכה פתוחה נגד ישראל וממשל טראמפ כדי להכשיל בכל דרך את תוכנית השלום האמריקנית החדשה.

אי אפשר לשלול את האפשרות של חידוש פיגועי ההתאבדות בתוך שטח ישראל, מייד לאחר ההכרזה על "עסקת המאה", הפלסטינים חשים שהמשך שלטון הימין בישראל והתוכנית החדשה של טראמפ דוחקים אותם לפינה. גם מבחינת חמאס וארגוני השמאל באש"פ, האסטרטגיה של יו"ר הרש"פ של משא ומתן עם ישראל קרסה לחלוטין ועכשיו הגיעה שעת המבחן של "אסטרטגיית ההתנגדות".


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. מקום הערבים כולם - בארצות ערב. מקומם לא איתנו ולא לצידנו. הגיב:

    בהמשך הם יועברו עד האחרון לשטחי ארצות ערב שזה ביתם האמיתי. חבל על כל המאמצים לבנות הררי שקרים על עם מומצא וזכויות שלא קיימות. זה הכל יתפוגג לחלוטין.

    החיים על פיסת אדמה פיצפונת זו בחברת אנשים שיש להם מדינות רבות לא יכולים להימשך עוד.

    1. נעשה בדיקה מהירה כדי לברר מי יותר מתאים להיות עם, הפלסטינים או היהודים
      שפה משותפת: יהודים לא, פלסטינים כן
      תרבות משותפת: יהודים לא, פלסטינים כן
      מוצא אתני משותף: יהודים לא, פלסטינים כן
      מוצא גאוגרפי משותף: יהודים לא, פלסטינים כן
      דת משותפת: יהודים כן, פלסטינים לא
      מ.ש.ל

      הקשר בין יהודי מתימן ליהודי מפולין הוא בדיוק כמו הקשר בין קתולי מאיטליה לקתולי מהפיליפינים – מנהגי דת משותפים ותו לא.
      וכמו שהקתולים הם לא עם, כך גם היהודים הם לא עם !!!

      היהדות דת שהומצאה במאה השניה לספירה עם כתיבת הגמרא, חדשה יותר מהנצרות, ואין קשר בינה לבין דת משה הפולחנית.
      הרבה מצוות בוטלו למעשה, והרבה הוראות ומנהגים הומצאו (כשרות, כיפה, דיני גיור, וכו')
      גם השם של הדת הזאת "יהדות" הוא מומצא, ובעצם הוא מייצג אך ורק את שבט יהודה ולוי, שהיו מספיק שנואים על שאר עם ישראל עד כדי כך שנפרדו לשתי ממלכות.
      ה"יהודים" לקחו בעלות על השטחים של נפתלי גד אשר זבולון וכן הלאה, בלי שום בסיס.
      מבחינה גנטית, כל מחקר אובייקטיבי רציני מראה שהקשר בין הפלסטינים ללוחמי בר כוכבא חזק הרבה יותר מאשר הקשר של "היהודים" אליהם

      בקיצור, אם יש לעם ישראל זכות על ארץ ישראל, הזכות הזאת עוברת קודם כל לפלסטינאים, הרבה לפני המתגיירים המתחזים הנקראים יהודים!

    2. יום יום,

      חלק מהטענות שלך פשוט לא נכונות. חלק אחר מהטענות שלך נכונות, אבל, אתה מסתכל בזוית צרה מאד וסלקטיבית, ולכן המסקנה הסופית שגויה.

      ליהודים יש שפה משותפת והיא העברית (עם קצת ארמית). זו שפה שמשותפת לכל היהודים כבר אלפי שנים. אז להגיד שליהודים אין שפה משותפת זה פשוט לא נכון. הפלסטינים יכולים להתהדר בערבית שמשמשת אותם רק 1440 שנה. לא מעט, אבל זה כלום ליד העברית. ערבית היא בטח לא השפה המקורית שלהם, והיא בכלל מגיעה מחצי האי ערב.

      לפלסטינים אין תרבות משותפת. קשה להגדיר את זה בכלל כתרבות כי היא תלויה לחלוטין בהתנגדות ליהודים ולישראל. בלי ישראל, יש להם ואקום תרבותי. ליהודות יש תרבות משותפת (שנגזרת מדת מאד מחמירה).

      המוצא האתני המשותף של הפלסטינים מוטל בספק בלשון המעטה. קשה להאמין שיש להם קשר לבר כוכבא. האוכלוסייה התחלפה כ"כ הרבה פעמים והיו הגירות לפה של עמים שונים. אם יש קשר ליהודים העתיקים, זה באחוזים ספורים. מה גם שרבים מהפלסטינים (אם כי לא כולם) הגיעו לפה בזמן המנדט כמהגרי עבודה מארצות ערב אחרות (וידוע שהמזה"ת רחוק מלהיות הומוגני).

      כבר 1949 שנה היהודים מתפללים "לשנה הבאה בירושלים הבנויה", "המחזיר שכינתו לציון" וכו', בכל מקום בו הם נמצאים. הזיקה לירושלים הייתה ועודנה חזקה מאד אצל כל יהודי מאמין. היו שהאמינו ששיבת ציון תתקיים רק עם ביאת המשיח. הציונות חשבה שצריך לעשות זאת אקטיבית. אבל הכמיהה לארץ ישראל וירושלים היא ב-DNA. היהודים נרדפו בשל דתם בכל מקום גיאוגרפי בו נמצאו שמרו על הלכות רבות ואימצו התפתחויות רבות בכל קצוות תבל ולמרות הפירוד הגיאוגרפי ובליל השפות, ולמרות שבניגוד לקתוליות, אין מנהיג רשמי ליהדות. כך שההשוואה לקתוליות לא טובה. בניגוד למה שאתה רומז, הזיקה של היהדות לארץ חזקה מאד.

      מוצא גיאוגרפי של היהודים כנראה אכן שונה, אבל זה מתייתר לאור הנקודה הקודמת שציינתי.

      אין פה מ.ש.ל

      אכן היהדות כיום שונה לחלוטין ממה שכתוב בתורה. יש מצוות מפורשות רבות שעושים בפועל הפוך. אבל צריך לזכור שמי שחיבר את הגמרא היו יהודים (או אם תרצה צאצאי ישראל) לכל דבר, ניצולים מחורבן הבית השני. הם היו צריכים להתאים את הדת שלהם לאסון הנורא, שהרבה עמים לא היו עומדים בו ונעלמים. הגמרא היא למעשה סיעור מוחות מה צריך לעשות אחרי שבית המקדש חרב. כנ"ל זו תורת הקבלה שבאה לשמור על היהדות אחרי האסון של גירוש ספרד.

    3. אין מה להתייחס ל"אדון" יום יום הוא כנראה או ערבי נטוף שנאה וקנאה שמדקלם את המנטרה הערבית השיקרית שמופצת במדינות ערב ואצל הערבים שוכני ארץ ישראל.
      או שהוא עוד יהודון מרקסיסט נוטף שנאה עצמית שמעוות את המציאות ההיסטורית רק כדי
      לספק את הצרכים של האג'נדה הכמעט דתית של המרקסיזם הרב תרבותי שלו.

    4. ההוכחה היא המציאות מדינת ישראל מדינת לאום יהודית חיה ומתפקדת. הפלסטינים כשלון אחד גדול. רק טרור מחבר אותם ביחד.

  2. אבו מאזן מלכתחילה לא רצה שום מדינה לפלסטינית הכסף והכוח שהוא מקבל מהסכסוך הזה הוא בלתי נתנת על הדעת הוא לא רוצה לסיים אותה
    זאת הסיבה שהוא דחה שוב ושוב את ההצעות שלנו

    אגב אם הצבא לא היה מצליח לעצור ולחסל מחבלים ולתפוס נשק בגדה ולסכל פיגועים האמן לי פיגועי התאבדות היו קורים גם היום
    הם לא קורים כי הצבא מסכל את המתכננים לפני שהם יכולים לבצע

  3. לא סיוט ולא בבל"ט. מנהיגי הפלסטינים ברמאללה יודעים שהם ירוויחו (כל אחד לחוד) יותר מדמי השתיקה שטראמפ ישלם (במזוודות דולרים) מאשר הם מרוויחים היום מגביית דמי חסות (ברשות קוראים להם אגרות ל"רשיונות") – מספיק להם לראות איך גיבורי החמאס ממלאים את חשבונות הבנקים הפרטיים שלהם בדולרים שמגיעים מהמפרץ. כי גם מי שנפשו יוצאת למדינה עצמאית (כולל חובות לספק שירותים לאזרחים ומראית עין של חוק) לא יכול להשאר אדיש מול השיעור באוניברסיטת עזה.

  4. רק טרנספר טוטלי של כל "הפלשתינים" מיו"ש ןמישראל לצד השני של הירדן, יביא בטחון ושגשוג ליהודים במדינת ישראל!

  5. הפלסטינים לא יוותרו על זכות השיבה בכל מחיר ואילו אנו לא ניתן להם את זכות השיבה גם בחלומות הכי שחורים שלהם לפיכך כל התכנית הזאת של טראמפ תתמוסס ותשאיר אחריה עוד אינטיפאדה.
    הפתרון פשוט – כמו בעבר כך היום להעלות אותם על אוטובוסים חדשים עם מזגן ומאפרות היישר ללבנון וסוריה. שם נראה אותם דורשים משהו…

  6. אין בעיה , לא צריך פעילות כלכלית עם הפלסטינים. שיחנקו בתוך השטח שלהם. אם הם יתחילו עודמפעם טרור, פשוט למחוק אותם מעל פני האדמה. למחוק את עזה מעל פני האדמה ולצרף אליה גם את הגדה. כמו שאסד עשה לעמו…. למה לא אם יכול גם אנחנו יכולים. שפוטין והארופאים האנטישמים שילכו לעזאזל

    1. גם לאדון יום יום וגם למגביו שניכם טועים וצודקים. הניסיון המגוחך להכניס למיטת סדום של הלאומיות הן את הפלסטינים והן את ישראל (עם ישראל=היהודים) ולטעון מי לאום או לא אווילית. תחושת זהות לאומית היא הרגשה סובקטיבית שלעיתים רבות מגובה בהצדקה אובקטיבית . הן הפלסטינים והן היהודים מסתמכים על עובדות היסטוריות שעברו מניפולציה . הפלסטינים אינן רק צאצאי היהודים, השומרונים או הפלשיתים יוונים ואדומים שהחילו את יחידת הגיאוגרפית הזאת אלא בעיקר צאצאי השתנות האוכלוסיות שחיו פה ועל היהודים ניתן להגיד את המשפט שנאמר על הצרפתים שמספר המשפחות שלהן קשר ישיר ורצוף גנטית לצאצאי ממלכת ישראל ויהודה ניתן לספור על כף יד אחת . הענין הוא תחושה של רצף וזהות תרבותית ליהודים או עם ישראל יש תחושה של רציפות היסטורית של 3000 שנים כאשר יש שינוים אבל ניתן לראות רציפות תרבותית של ישראל כקרוב ל 3 אלפים . הפלסטינים גבשו או מגבשים את זהותם ב 120 שנה האחרונות כאשר חלק מזה הוא תוצאה שנובעת מהחוץ (ללא גבולות היחידה הנוכחית לא היה קשר לאומי בין עזה לירושלים אצל הפלסטינים) וחלקן תוצאה פנימית

  7. לחסל היישות החמס וג'יהד ברצועת עזה. להחזיר גוש קטיף, לבטל מחנות הפליטים, ולבנות בניה מתאימה אם תשתיות. לפקח על חינוך הילדים. ביהודה ושומרון להחל חוק מדינת ישראל על הריכוזיות היהודי הגדולים. לצרף את הכפרים הערבים הבודדים במידה והם מוכנים לשתף פעולה. לעשות אוטונומיה מושגי. במיוחד על חינוך הילדים. ועם הכל נהיה שקט עם שיתוף ט, להחזיר אותם אנשים לעבודה בתחומי המדינה. כל מי שיהיה שהיד לקבור אותו בעור של חזיר. בטוח שיפסק הרצון להיות שהידים.

  8. – מה יהודי כל כך בשליטה צבאית על יהודה ושומרון
    אנחנו נראים יותר ויותר כמו הליגיון ה10.
    – לבוא נער בן 18 שסבא שלו נולד כאן ולהגיד לו אתה פולש עוף מכאן זה לא מוסרי.
    – הצרפתים נתנו למארונים במתנה את לבנון הגדולה אחרי מלחמת הII ואיפה המארוני היום?
    – מספרים על יהודי אחד ששר ורקד מול בית בוער
    אמרו לו מה אתה שמח, הרי זה הבית שלך
    ענה כן. וכל הפשפשים באים על עונשם.

    1. זה יהודי להישאר בחיים, היכן שאין שליטה צבאית יש סכנה.

  9. התחזית שלי היא מדינה פלסטינית מינוס.עם זיקה לירדן.וקבלת שירותים מירדן.חשמל.מים.נמל תעופה.נמל ימי.מעבר יבשתי לארצות ערב והסביבה.נישואין.הגירה.קונפדרציה.סביב המדינה הפלסטינית תוקם חומה גבוהה.ומגדלי שמירה.וסיורי צבא.הפלסטינים ידרשו את זכות השיבה לישראל.אבל לא יקבלו ואז יפתחו במלחמת טרור.הם ירו בנשק וינסו לחדור לפיגועים מעל החומה.הם יחפרו מנהרות.יזרקו בקבוקי תבערה ואבנים לאימונים ומטעני נפץ.הם ישלחו רחפני נפץ.דאוני נפץ.וירו מרגמות וקאסמים וטילים.כל ערי הגבול יהיו תחת טרור חיילים יפלו בכל ערי ישראל יום יום.כל תושבי המדינה יתרוצצו למקלטים בין אזעקה לאזעקה.החמאס ישלוט במדינה ביוש.ויחד עם חמאס עזה יפתח במלחמת טילים.החיזבאללה יצטרף למערכה.כל הארץ תהיה חזית.הרוגים רבים והרבה עצום.ואז צהל יפתח במלחמה.בשלוש חזיתות.לבנון.ומדינת עוד הערבית.ועזה.יהפכו לעיין חרבות.אלפים ורבבות יברחו לירדן ולמצרים.ואחרי המלחמה הזאת יהיה שקט.אבל מידי פעם תפרוץ עוד מלחמה.בסופו של דבר האוכלוסיה הערבית ביוש ובעזה תקטן ותתכווץ.עקב הגירת המונים.לירדן למצרים.ושאר העולם.