"המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות איראן": הסנקציות על טהרן עובדות

הסנקציות שהטיל מחדש ממשל טראמפ הפסיקו את זרם הכספים לאיראן והשפיעו באופן משמעותי על מאמצי האייתוללות לממן ארגוני טרור ברחבי המזה"ת

"לאיראן איו יותר כסף". חסן רוחאני ודונלד טראמפ | Tia Dufour, Khamenei.ir

מבקריו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ושל מדיניותו בכל הקשור לאיראן מיהרו לגנות את הסנקציות שהטיל על המשטר בטהרן. הטיעון הנפוץ שלהם היה הרעיון שרק מדיניות מחושבת ויעילה תוכל להתמודד בהצלחה עם הממסד הדתי הקיצוני באיראן ותאפשר להגיע איתם לפשרה, או במילים אחרות: פייסנות.

לאותם מבקרים הייתה הזדמנות ליזום ולהרחיב מדיניות פייסנית כזו במהלך שמונה השנים של ממשל אובמה. בכל הזמן הזה, הנשיא לשעבר ביצע ויתורים חסרי תקדים כלפי איראן בניסיון לפייס את שלטון האייתוללות. הוא התייחס אליהם בנדיבות ובגמישות בכל התנהלות מולם, אך מה הייתה התוצאה?

כאשר הסנקציות על איראן בוטלו בזמן ממשל אובמה, התברר במהרה כי פעולה זו העניקה לאיראן לגיטימציה גלובלית בעיני הקהילה הבינלאומית. הסרת הסנקציות וההכרה המחודשת לה זכתה איראן ייצרו רווח של מיליארדי דולרים עבור הממסד הצבאי במדינה, עבור משמרות המהפכה ועבור ארגוני הטרור השונים בהם היא תומכת.

בטהרן השתמשו בזרם ההכנסות הזה כדי להגביר את ההשפעה האיראנית ברחבי המזרח התיכון, כולל בסוריה, עיראק ולבנון. תכנית ההתפשטות הזו הוכחה כמוצלחת ביותר, אך כעת הדיווחים האחרונים מראים כי אלו שתמכו ברעיון הפיוס עם איראן וביקרו את המדיניות הקשוחה של טראמפ כלפיה, טעו לחלוטין.

"אין יותר כסף"

למעשה, הסנקציות על איראן הוכחו כמפעילות לחץ משמעותי על הממשלה בטהרן, עד כדי כך שהאייתוללות החלו בקיצוץ הסיוע הנדיב שהם מעניקים לבעלי בריתם ולקבוצות טרור שונות.

בצעד חסר תקדים, חשף לפני כשבועיים העיתון הממשלתי הסורי 'אל-וואטן' כי איראן הפסיקה את קו האשראי הפתוח שניתן לאסד. זה קרה יום אחד בלבד לאחר ששר החוץ האיראני זריף ביקר בדמשק ב-16 באפריל.

העיתון הסורי קבל על כך שטהרן לא שלחה אף משלוח לנפט לסוריה בחצי השנה האחרונה. על פי 'אל-וואטן', עובדה זו הטילה לחץ כבד על ממשלתו של בשאר אסד העומדת בפני מחסור בדלק. סוריה מייצרת בעצמה כרבע מתצרוכת הדלק שלה, ולכן הייתה תלויה באיראן שתספק את השאר. העובדה שעיתון סורי רשמי דיווח על כך יום אחד לאחר ביקור זריף במדינה, מראה כי בדמשק נכשלו בפנייתם לשכנע את טהרן להרחיב את הסיוע בייצוא הנפט לסוריה.

מאז שהנשיא טראמפ החליט לסגת מהסכם הגרעין עם איראן, רווחיה מייצוא נפט נמצאים בירידה מתמדת. בטרם ארה"ב יצאה מההסכם והחלה לנקוט גישה קשוחה יותר, איראן ייצאה יותר מ-2.5 מיליון חביות נפט ביום. מאז הכמות צנחה ביותר מחמישים אחוזים, ל-1.1 מיליון חביות ביום.

על פי דיווחים עדכניים, הסנקציות האמריקניות גם גרמו לאיראן לקצץ במימון אותו העבירה למיליציות שונות בסוריה. לוחמים בארגונים האלה הפסיקו לקבל שכר, מה שמקשה עליהם להמשיך להילחם ולזרוע עוד חוסר יציבות באזור. אחד מאותם חברים במיליציה שנתמכה על ידי איראן סיפר ל'ניו יורק טיימס' כי "תור הזהב הסתיים ולא יחזור לעולם", והוסיף: "לאיראן אין יותר כסף לתת לנו".

שפל היסטורי

גם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה חש את הלחץ של הסנקציות, כאשר קרא לאחראים על גיוס הכספים בארגון "לספק לג'יהאד הזדמנות כספית ולעזור בקרב המתמשך".

נשיא איראן חסן רוחאני הודה לאחרונה כי הרפובליקה האסלאמית עומדת בפני המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז הקמתה ב-1979. שער החליפין של מטבע הריאל צנח לשפל היסטורי כאשר דולר אמריקני אחד שווה כיום ל-130 אלף ריאלים.

הודות לסנקציות שהטיל מחדש ממשל טראמפ, זרם הכספים לאיראן נפסק, מה שהשפיע באופן משמעותי על מאמצי ההנהגה בטהרן לממן ארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון. למרבה הצער של תומכי משטר האייתוללות וחסידי מדיניות הפיוס, וגם לצערם של מבקרי טראמפ, הסנקציות האמריקניות על איראן עובדות.


ד"ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, מחברם של מספר ספרים בנושא המזרח התיכון ומדיניות החוץ האמריקנית ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. אתה מכה ערבי בכיס שלו, הוא נחשב למת. לכן שהנשיא טראמפ הנחמד והחזק ולא מפחד מאף אחד צריך להמשיך את הלחץ ולא להרפות מהטרוריסטים האלה. הם חשבושעל ידי כסף אפשר לכבוש את העולם. אבל הם רק לא יודעים שיש אנשים יותר חכמים מהם.

  2. טראמפ ו ביבי הם המשיח ליהודים הדרך הזאות תפיל את משטר האיתולות בקרוב. אמן

  3. אולי זה הזמן לשלוח את פוטין לרכוש טילים מאיראן ומהחיזבאלה ולצמצם להם את המלאי

  4. השמאל באבל כבד,זה גזענות לפגוע במוסלמים חסרי ישע מסכנים שרודפים שלום עלי אדמות ,ועוד שמאל באבל כבד יותר שישראל מצליחה לשרוד כמדינה לאומית של עם יהודי

  5. נו? איפה כל הגאונים שתמכו בהסכם הגרעין של אובמה עם איראן?

    1. לפחות כמה מהם הגיעו למפלגת כחול לבן והם עכשיו בכנסת…