מפקד משמרות המהפכה: "איראן ניצבת בפתח עימות כולל"

חוסיין סאלאמי אמר בעקבות התגברות המתיחות במפרץ הפרסי כי מדובר ב"מצב הרגיש והמסוכן ביותר שידעה הרפובליקה האסלאמית"

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סאלאמי | Mohammad Reza Jofar

הנהגת איראן ממשיכה להיערך להמשך העימות עם ארה"ב במישור הכלכלי, המדיני והצבאי כאשר במקביל ממשיכה ארה"ב לבנות את כוחה הצבאי באזור המפרץ הפרסי. לפי  מספר דיווחים, נושאת המטוסים 'אברהם לינקולן' אמורה להגיע לאזור על מנת לשמר את הלחץ  האמריקני באמצעות סנקציות.

במקביל, באיראן נמשך המאמץ מצד צמרת והמשטר ובראשה המנהיג ח'אמנאי להכשיר את דעת הקהל באיראן לעימות מתמשך עם ארה"ב ובעיקר להשלכותיו הכלכליות הצפויות במסגרת מה שמגדיר המשטר "כלכלת המאבק". בפועל נמשכת ההתדרדרות המהירה במצב הכלכלי עם נסיקת מחירי מוצרי הצריכה ומחסור גובר בהם.

גם בזירה האזורית גוברת המתיחות נוכח התקפת המל"טים שבצעו החות'ים – הנתונים להשפעתה של איראן בתימן על תשתיות שאיבת נפט של חברת הנפט 'ארמקו' בשטח סעודיה, והפגיעה במכליות נפט סעודיות סמוך לחופי נסיכות פג'ירה בים של עומאן. בשני המקרים מדובר באיתות איראני כי גם נוכח הסנקציות המתהדקות ביכולתה לפגוע נקודתית בתשתיות נפט רגישות במפרץ הפרסי ובלב תעשיית הנפט של סעודיה.

הפיגוע במכליות הסעודיות סמוך לנמל פג'ירה הוא סמלי שכן הנסיכות משמשת מוצא לצינור נפט עוקף מיצרי הורמוז שמקורו בחבשן שבאבו-דאבי. אשר לתקיפה באמצעות מל"ט בתימן, הרי שזו הפעם הראשונה בה תוקפים החות'ים – הזוכים לסיוע קרוב של משה"מ וחזבאללה בתחום המל"טים והטילים – יעד המרוחק 800 ק"מ מגבול תימן (בהנחה שהמל"ט לא שוגר משטח הממלכה). גם בעבר ביצעו החות'ים תקיפות דומות באמצעות מל"טים בשטח הממלכה.

אם תחשוף ארה"ב או מי מבעלות בריתה באזור מידע מודיעיני המצביע על כך שאיראן עמדה מאחורי הפיגועים ואולי אף תתחיל ללוות כלי שיט מסחריים באזור, הרי שצפויה הסלמה נוספת עד כדי חיכוך צבאי מוגבל בין איראן לבין ארה"ב.

מצב מסוכן

מפקד משמרות המהפכה הטרי חוסיין סלאמי אמר כי "אויביה של איראן מיישמים אסטרטגיה חדשה של לחץ מרבי על איראן ומשמשים בכל יכולותיהם כדי לזרוע בלבול וחוסר יציבות במוחותיהם ובלבבותיהם של האיראנים במטרה לשבור את רוחם ונחישותם". הוא הדגיש כי יכולת העמידה האיתנה והספיגה, כמו גם כבודו של העם ,הם המהווים את שכבת המגן שלו.

סלאמי, הידוע בהתבטאויותיו הבוטות נגד ארה"ב וישראל, הגדיר את המצב הנוכחי כמסוכן והרגיש ביותר שידעה המהפכה האיראנית עד כה, והעריך כי איראן ניצבת לפתחו של עימות כולל עם האויב.  לדבריו, אויביה של איראן מיצו את כל המשאבים שעמדו לרשותם ולמרות חזותם האיתנה הם מתפוררים מבפנים וסופם שיובסו על ידי איראן.

באותו עניין  אמר שר ההגנה האיראני  אמיר חאתמי כי איראן נמצאת ברמת מוכנות צבאית גבוהה להתמודד עם כל סוג של עימות ו"דרישות מופרזות", ותביס את הברית האמריקנית – ישראלית. חאתמי הדגיש כי בשנה האחרונה ולמרות התנאים הקשים בפניהם ניצבת איראן, היא לא זנחה את תחומי הפיתוח הצבאיים כדי לחזק ולקדם את ההרתעה מול האויבים. "

"המו"מ כמוהו כרעל"

בתוך כך שב מנהיג איראן ח'אמנאי ודחה במהלך פגישה עם בכירים בהנהגת המשטר כל אפשרות לניהול משא ומתן עם ארה"ב, תוך שהוא סוקר בהרחבה את היסטוריית היחסים הקשה עם "השטן הגדול" והדגיש כי "מנהיגי ארה"ב משרתים את האינטרסים של המשטר הציוני יותר מכל מדינה אחרת". מנהיג איראן התייחס בהרחבה גם לבעיות של ארה"ב מבית המובילות אותה להחצין את בעיותיה ולחפש אויבים:

"מו"מ פירושו מסחר, תן וקח, אך כל מה שמעניין את ארה"ב זה כוח…הם אומרים בוא נדון ביכולות ההגנה שלכם ובסיבות בגינן את מפתחים טילים לטווחים מסוימים (ארוכים), תפחיתו מטווח הטילים כך שאם נכה בכם לא תוכלו להכות בחזרה. בואו  נדון בהשפעתכם האסטרטגית באזור שמשמעות של 'ותרו עליה'. מו"מ כמוהו כרעל כל עוד ארה"ב מתנהלת כפי שהיא מתנהלת ובהינתן הממשל הנוכחי (של טראמפ) – שאינו הגון ואינו מציית לשום חוק – הרעל חזק במיוחד וכפועל יוצא שום איראני אציל וחכם לא יישא ויתן על נקודות החוזק שלו…איש מבין אנשינו הנבונים אינו מבקש משא ומתן".

מנהיג איראן חזר על הערכתו כי לא צפויה מלחמה בין איראן לבין ארה"ב: "אין המדובר בעימות צבאי בין שתי המדינות שכן לא צפויה מלחמה…אין אנו רוצים מלחמה וכך גם ארה"ב שיודעת כי מלחמה לא תניב לה כל רווחים…מדובר במאבק של רצונות ותודעה וכח הרצון האיראני חזק יותר, שכן איראן שמה את מבטחה באללה..לאויב מתרברב ומאיים אין כוח אמיתי".  ח'אמנאי התייחס לקריאות ארה"ב לכך שאיראן תשנה את מדיניותה ואמר כי התנהגות איראן אכן השתנתה ו"עתה העם האיראני שונא את ארה"ב פי עשר והיא אינה יכולה עוד להתערב בענייניו".

דבריו המפורשים של המנהיג באו בהמשך להצעותיו של נשיא ארה"ב טראמפ לנהל מו"מ ומתן עם איראן ומספר הטלפון שהעביר לשווייץ המייצגת את האינטרסים של ארה"ב באיראן. הצעתו של טראמפ זכתה לגל קריקטורות נלעגות במרבית כלי התקשורת באיראן.


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר