הרש"פ ממשיכה לרדוף את הנוצרים בשטחה והעולם שותק

ההתעלמות הבינלאומית ממצוקת הנוצרים תחת שלטון עבאס עלול להביא לדחיקתה של הדת מהמקום בו התהוותה לראשונה

מחמוד עבאס וכנסיה בבית ג'אלה | Mujaddara, kremlin.ru

שלושה אירועים חמורים התרחשו לאחרונה נגד הנוצרים בשטחים הנשלטים על-ידי הרש"פ, בלא שקיבלו כל תהודה בתקשורת העולמית והישראלית וזאת משום שאינם קשורים לישראל. ב-25 באפריל פנו לרש"פ תושביו המבוהלים של הכפר הנוצרי ג'פנה שליד רמאללה, בתביעה להגן עליהם לאחר תקיפתם על-ידי חמושים מוסלמים. האלימות פרצה בעקבות תלונה שהגישה תושבת הכפר למשטרה לפיה תקף בנו של מנהיג בולט המזוהה עם ארגון פת"ח את משפחתה.

בתגובה הגיעו עשרות אנשי פת"ח חמושים לכפר, ירו מאות כדורים באוויר, השליכו בקבוקי תבערה תוך השמעת קללות וגרמו לנזקים רבים ברכוש הציבורי. בנס לא היו פצועים או הרוגים. למרות תחינות התושבים, לא התערבה משטרת הרש"פ בפרעות במשך מספר שעות, ועד כה לא עצרה כל חשודים.

מעניין לציין כי הפורעים קראו לתושבי הכפר לשלם ג'זיה – מס גולגולת שהוטל במהלך ההיסטוריה על מיעוטים לא מוסלמים תחת שלטון האסלאם ושקורבנותיו האחרונים היו הקהילות הנוצריות בעיראק וסוריה תחת שלטון דאע"ש.

כנסיה בבית סאחור | Liadmalone

האירוע השני התרחש בשעות הלילה של ה-13 במאי, עת פרצו אלמונים לכנסייה השייכת לעדה המרונית במרכז בית לחם, חיללו את המקום וגנבו ציוד יקר השייך לכנסייה לרבות מצלמות האבטחה.

שלושה ימים לאחר מכן הגיעה תורה של הכנסייה האנגליקנית בכפר עבוד שממערב לרמאללה לחוות חוויה דומה: אלמונים חתכו את הגדר, שברו את חלונות הכנסייה ופרצו לתוכה. הם חיללו את המתחם, חיפשו אחר חפצים יקרי ערך וגנבו ציוד רב. כמו בשני המקרים הקודמים – לא נעצרו חשודים.

על פי דף הפייסבוק שלה, זוהי הפעם השישית שהכנסייה המרונית בבית לחם נתונה למעשי ונדליזם ושוד, ובכלל זה הצתה בשנת 2015 שגרמה נזקים ניכרים והביאה לסגירתו הממושכת של האתר. ואולם, למרות שמחמוד עבאס עצמו נכח במסיבת הפתיחה מחדש של הכנסייה לאחר שיפוצה בדצמבר 2018, הרי שההצתה, כמו גם מעשי פרעות וונדליזם במהלך השנים לא זכתה לכיסוי בתקשורת הפלסטינית ועל רבים מהם הוטל איפול מלא.

חששות גוברים

ספק אם גל הפרעות האחרון יביא למעצר חשודים כלשהם, לא כל שכן למיצוי הדין עמם. הדבר היחיד המעניין את הרש"פ הוא שאירועים מעין אלה לא ידלפו לתקשורת. לפיכך נוהגים אנשי הרש"פ להפעיל באורח קבע לחצים כבדים על הנוצרים לבל ידווחו על מעשי האלימות והוונדליזם מהם הם סובלי ועלולים לפגוע בתדמית הרש"פ.

דיווחים כאלה עשויים גם להציג את הרשות כיישות רדיקאלית הרודפת את המיעוטים הדתיים תחת חסותה – ולכך יהיו השלכות שליליות אפשריות על הסיוע המסיבי מהקהילייה הבינלאומית ובראש וראשונה ממדינות אירופה.

ואכן, למרות שהנוצרים בשטחי הרשות הפלסטינית נמנעים מלומר זאת בפומבי, גורמים רבים בקרבם חוששים ובצדק מהרחבת התוקפנות המוסלמית. חששות אלה מקבלים משנה תוקף לאור השתיקה הרועמת באמצעי התקשורת המערביים (והישראליים) נוכח היעלמותו המתמשכת של המיעוט הנוצרי בשטחי הרשות (ואדמות האסלאם באורח כללי) – בניגוד בולט לצמיחתה, שגשוגה והשתלבותה של הקהילה הנוצרית בישראל.

על הנוצרים בעולם המערבי לדרוש מהרשות הפלסטינית לעצור את החשודים בתקיפות האחרונות ולהציב שמירה על מקומות הפולחן הנוצריים תחת שלטונה. המשך ההתעלמות הבינלאומית ממצוקת הנוצרים תחת שלטון הרש"פ עלול להביא להיעלמותה של הנצרות, דווקא במקום התהוותה המקורי.


ד”ר אדי כהן הוא חוקר במרכז בגין סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.

המאמר המקורי התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת. סדרת הפרסומים מבט מבס”א מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. אדי, נא לתרגם לאנגלית ולהפיץ ברשתות החברתיות.
    אתר מידה, אתם צריכים לשקול לפתוח אתר מקביל באנגלית עם מאמרים נבחרים מתורגמים.
    מאמר כמו זה יכול לזכות לתפוצה עולמית נרחבת ולתהודה בינלאומית – אף אחד אחר לא יפרסם זאת!!!

    1. יש אתר מקביל באנגלית, אם כי הוא מתעדכן בתדירות נמוכה יותר

  2. סוף סוף מישהו עושה בשבילנו את העבודה…
    כשיגמרו, נתעורר להעניש אותם על פשעם
    וככה נרוויח פעמיים
    בינתיים רצוי שהד"רים ושאר האידיוטים השימושיים יסתמו את פיהם ויאזקו את מקלדתם

  3. כבר שנים רודפת הרשות את הנוצרים, לפחות מרגע הגעתו של עראפאת.
    ואני שנים תוהה מהו השקט של הנוצרים והותיקן? האם האיסלם ניצח, ועד כדי כך מטיל מורא על הנוצרים למיניהם? פתאום המקומות הקדושים שלהם לא נחשבים?

  4. מאד חשוב שכתבה זו תופץ בשפה האנגלית אני רוצה להעבירה לטוויור – יש לי קבוצת גויים ענקית בארה"ב אוהדת את ישראל ומאד חשוב לי להעביר להם תוכלו להיווכח בעצמכם:
    הבוקר בראיון חי ספונטני משודר לעשרות אלפי צופים בארה"ב
    https://www.youtube.com/watch?v=Xf6VcYieQBw&feature=youtu.be

    Shosha on #PJNET Live 5/27/2019

  5. יש להעביר את המסתננים לרשות
    שתקלוט אותם בכפרים נוצריים

  6. מצחיקה אותה אשה שהלכה להיתלונן אצל המחבלים
    שהם תוקפים אותה ומצחיקים אותם תוקבי כפר שמבקשים מאותם מחבלים שיגנו עליהם מעצמם
    הם לא יודעים שאלה אותם מחבלים שוטרים שמתנכלים להם? הם עד כדי כך תמימים?
    משך שנים היה להם נח לשתף פעולה עם המחבלים כנגד היהודים
    עכשיו שישלמו את הג'יזייה וירכינו את הראש בהכנעה.

  7. אילו עוד תועבות וזעעות עוד אנחנו יכולים לדעת על האיסלם ולא ידענו עדיין? איזו תרבות שפלה, אלימה, רצחנית, גזענית, שונאת נשים, שונאת ידע, שונאת מחשבה, בהמית, מפלצתית.

  8. למה אתה לא פונה לתומא שהיה נוצריה ומגינה על רוצחי היהודים . הבעיה זה לא התקשורת אלה השלטון הליכוד שהינו רקוב. כמובן שהשמאל לא טוב יותר ממנו . יש בעיה באליטות של מדינת ישראל שכסף מחזיק אותן במקומן .

  9. מה עם לתרגם את הכתבה לאנגלית ולשפות נוספות, לתת קישור לסרטוני וידאו או עדויות (גם אם אנונימיות) ולהפיץ בחו"ל בצורה ממוקדת לפי דמוגרפיה בה המאמינים שייכים לאותם מסדרים שנפגעו?
    אין לאף גורם ישראלי שליטה בחוות בוטים עם כל הטכנולוגיה שיש לנו? שיקחו את החוות של גוגל שמנוהלות מישראל וידאגו להפיץ את זה כתוצאה ראשונה במנוע החיפוש שלהם.

  10. ברשות הפלסטינית מכהנים נוצרים בתפקידים רמים – נביל אבו-רודיינה, הדובר הרשמי של הרשות; הנד חורי, השגרירה בצרפת לשעבר; מנואל חסאסיאן, השגריר בבריטניה; הכומר קונסטנטין קורמוש, סגן יושב ראש המועצה הלאומית הפלסטינית ורבים אחרים. בנוסף לכך, בחוק הפלסטיני מתחייב מינויו של ראש עיר נוצרי בתשע רשויות מקומיות, ובהן רמאללה ובית לחם, גם אם הנוצרים מהווים מיעוט באותם איזורים.