מתח גבוה: איראן מנסה לנצל את ההסלמה במזה"ת לעימות עם ישראל

ככל שהמצב הכלכלי באיראן מתדרדר והאייתוללות נמצאים עם הגב לקיר, ישראל חייבת לשמור על כוננות גבוהה מול כל ניסיון לגרור אותה למלחמה

בנימין נתניהו וחסן רוחאני | עמוס בן גרשום (לע"מ), Amir Sadeghi

העלייה האחרונה במתיחות במפרץ הפרסי בין ארה"ב ואיראן מציגה יותר מתמיד את האפשרות שאיראן תפעיל את שליחיה נגד ישראל, או תגיב בצורה תקיפה יותר לפעילות האווירית הישראלית נגד נכסים איראניים בסוריה.

נכון להיום, הרפובליקה האסלאמית פועלת על פי מדיניות ערעור בשלבים של היציבות באזור. מטרתה היא לגבות את מה שבטהרן מגדירים כ"מחיר פרופורציונלי" לאחיזת החנק שממשל טראמפ מפעיל על הכלכלה האיראנית.

בעת כתיבת שורות אלה, מדיניות זו הביאה למשל את החות'ים בתימן לשגר התקפות באמצעות רחפנים על מכליות נפט סעודיות, ועמדה גם מאחורי החבלה בספינות שעגנו בנמל באמירויות המאוחדות והתקפת הרקטה על השגרירות האמריקנית בעיראק.

כמו כן דווח על תנועות חשודות באזור של כוחות הקשורים לאיראן, כמו גם ספינות טילים איראניות ופעילים של כוח אל-קודס, במה שנראה כמו הכנה להסלמה במצב הביטחוני במקרה שהוראה כזו תגיע מהמנהיג העליון ח'אמנאי.

עד כה, המסר האיראני לוושינגטון היה שהיא לא תיכנע לדרישה האמריקנית לדון מחדש בהסכם הגרעין או בכל הגבלות נוספות על תכנית הטילים שלה. איראן כבר הודיעה שהיא תגדיל את כמות האורניום הבלתי-מועשר שבידה מעבר להגבלות שבהסכם – איום שמשמעותו צעד לקראת ייצור נשק גרעיני בעתיד.

בנוסף, איראן מזהירה כי ככל שהיא מתקרבת למשבר כלכלי ואי-יציבות פנימית בשל הסנקציות האמריקניות, כך תגבר הסכנה לבני בריתה של ארה"ב באזור, ליכולתם לייצא נפט ולביטחונה של ישראל.

ישראל מצדה חייבת להניח כי התוכנית האיראנית למקרה של הסלמה נוספת כוללת התקפות על שטחה ועל מטרות ישראליות בחו"ל. לאור האפשרות הזו, כדאי לבחון כמה מהאופציות האיראניות להסלמה כמו גם את צעדי התגובה הישראליים.

המלכודת בעזה

מדיניות ההסלמה של איראן מצאה את ביטויה בין השאר בראשית החודש שעבר, אז צלף של הג'יהאד האסלאמי הנתמך בידי איראן ירה לעבר כוח צה"ל סמוך לגבול בעזה ונתן את האות ליומיים של לחימה אינטנסיבית.

במרכז מאיר עמית למודיעין וטרור אמרו אז כי מדובר בסבב האלימות השמיני שהתרחש בשנה האחרונה בעזה, ובהם התגלתה מעורבות איראנית דרך ארגון הג'יהאד האסלאמי. בראיון לרשת אל-מאיידן, מזכ"ל הארגון זיאד נחלה ציין כי הג'יהאד האסלאמי לא התייעץ עם איראן לפני סבב ההסלמה האחרון, אך הדגיש כי הוא "נמצא בקשר מתמיד עם טהרן ועם החיזבאללה בלבנון".

אי-היציבות הגוברת בעזה המתודלקת בידי המצוקה והבידוד של חמאס היא הסיבה העיקרית להחלטת צה"ל לשים בעדיפות עליונה את המוכנות הצבאית בדרום. הנחת העבודה היא שאיראן ושליחיה בג'יהאד האסלאמי ינסו לגרור את ישראל למבצע ממושך בעזה שעשוי לכלול גם לחימה על הקרקע. במצב בו ישראל לא תוכל יותר להכיל התקפות טילים על אזרחיה, הקבינט יאלץ לבחור באפשרות תגובה שתאזן בין תגובה הולמת לפרובוקציות של הארגונים בעזה ובין האינטרסים הביטחוניים הרחבים יותר של ישראל.

כפי שהוכח שוב בהסלמה האחרונה בחודש שעבר, ישראל תצטרך לעמוד בפיתוי ולא ליפול למלכודת האיראנית בעזה, מהלך שישחק לידי טהרן. במקום זאת, ישראל צריכה לבחור בעצמה את הזמן והמקום המתאים להגיב בצורה התקפית.

התבססות בסוריה

נקודה בעייתית נוספת בה איראן תחפש להגביר את המתח מול ישראל היא סוריה, שם שתי המדינות מנהלות מלחמת צללים מתמשכת. בחודשים האחרונים נפוצו דיווחים רבים על התקפות ישראליות על אדמת סוריה, בין השאר על שדות תעופה באזור דמשק ומתקנים צבאיים הקשורים לאיראן כמו מפעלים לייצור נשק ובסיסים בהם שהו כוחות איראניים.

עד כה ישראל שמרה על מדיניות תקיפה של מכות מנע בפרופיל נמוך נגד הניסיון האיראני להתבסס בסוריה ולהעביר משלוחי נשק דרכה לחיזבאללה. איראן מצדה שומרת על הכוח הצבאי השיעי בסוריה הכולל כ-80,000 לוחמים מכל רחבי האזור ועוד כוחות לבנוניים השייכים לחיזבאללה.

כוח אל-קודס בראשות קאסם סולימני, המהווה את היחידה המבצעית הבינלאומית של משמרות המהפכה, ממשיך כל העת במשימתו להפוך את סוריה לאזור השפעה ושליטה איראני, ממנו ניתן יהיה לשגר התקפות נגד ישראל. כחלק מהתוכנית האזורית שלה לערעור היציבות, איראן תוכל להשתמש בנכסיה בסוריה כדי לתקוף ישראל, בין אם באמצעות טילים או פשיטות טרור מעבר לגבול.

פיקוד הצפון וזרועות המודיעין של צה"ל עומדים על המשמר מול כל סימן לפעילות כזו, ומכינים את התגובות המתאימות למקרים כאלה. כל תגובה התקפית ישראלית תצטרך להביא בחשבון את השאלה האם יש להגיב בכוח רב ולגבות מחיר מהאיראנים, או להכיל את המצב על מנת לא להוביל להתדרדרות רחבה.

עם הגב לקיר

השליח האיראני העיקרי האזור הוא ארגון החיזבאללה בלבנון, המייצג כיום את האפשרות הפחות סבירה אך המסוכנת ביותר להסלמה. לחיזבאללה ארסנל עצום של 150 אלף טילים ורקטות, וכוחות טרור מאומנים שעשויים להציב את האתגר הצבאי הרציני ביותר לישראל. צה"ל השקיע בשנים האחרונות מאמצים רבים כדי להתכונן ולהסתגל לאתגר הזה.

כל הסלמה מכיוון לבנון תביא עמה סיכון למלחמה כוללת, שתדרוש תגובה ישראלית רחבת היקף באוויר וביבשה ותגרום נזק רב לחיזבאללה. בטהרן מעדיפים לשמור את הארגון לשימוש עתידי ולכן ככל הנראה לא יורו לו לפתוח בהתגרות מתוך לבנון. ארגון הטרור עצמו עדיין זוכר היטב את מלחמת לבנון השנייה ב-2006, ונראה כי הוא מעדיף בשלב זה שלא ליזום עימות ולחשוף את עצמו מול צה"ל.

למרות כל זאת, ככל שהמתח במזרח התיכון יעלה כך יגדל הסיכוי שאחד הצדדים ינקוט בפעולה שעשויה להוביל להסלמה. לכן ישראל חייבת להיות בכוננות גבוהה כל העת, בזמן שהמצב הכלכלי באיראן ממשיך להתדרדר ומשטר האייתוללות מוצא את עצמו עם הגב לקיר.


יעקב לאפין הוא כתב ואנליסט לעניינים אסטרטגיים וצבאיים במזרח התיכון.

המאמר המקורי התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת. סדרת הפרסומים מבט מבס”א מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. אנחנו חייבים לחזור לתנך להיות כמו גיבורי התנך ההרואים ולהסיר את שיירי הגלות. אנחנו עיבריים ולא כתבנו את הספר האחרון בתנך. אז מה אם יש לנו הייטק שמייטק בלי מוסר אנחנו אבודים. בכל זאת אני סומכת על אלוהים. הוא הרי נימצא פה זו אדמתו ובוודאי הוא נימצא במישחק העולמי הזה. יש נבואה שאומרת הצילני מיד אחי מיד עשיו למה הכוונה .כאילו נאמר שזה יהיה באחרית הימים. מישפט שכאילו מקשר למישחק הזה היום. בימינו הכי מעניין זה עולם הנבואות הם הרי דיברו על העתיד שזה היום ואף קדימה. לך תבין אותם חחחחח. נורא עצוב שאנחנו לא במיטבנו .החומרנות אכלה כל חלקה טובה. כמו סופה היולית אדירה כל כך. נורא עצוב עלינו כולה חמישה מיליון. ועם זאת אמורים להיות מיוחדים.

    1. כל מה שעובר גרם זה לאפקט אזריה
      אנחנו צריכים להתקיף כפי שהתנך אומר ביד חזקה ובזרועה נטויה

      אלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו

  2. וכוחות טרור מאומנים

    אני לא הייתי קורא לחבורת מחבלים שקנו נשק בשוק השחור מאומנים

    הייתי אומר עושים רעש

  3. אין מה לעשות צריכים להיות עירנים ולהתנהל בשבע עינים.לנסות בזירה הפלסטינית לקיים הסכם אי לוחמה שמשולב בתמריצים כלכליים. ולערב את ארצות ערב המתונות והעשירות רצוי!!. ובזירה האירנית להתנהל בחוכמה אך להבהיר לצד האירני כי כל מהלך התקפי שלהם יתקבל במלחמת חורמה!! וליידע אותם כי טהרן ועוד ערים ייראו לעומת הירושימה ונגסקי כמסיבת יום הולדת!!

  4. חייבים לצאת למתקפת מנע- ולהרוס את כל לבנון אם צריך. הגיב:

    150,000 טילים זה איום רציני שיכול לשתק את חייל האוויר במתקפת פתע מאסיבית.

    חייבים לצאת למתקפת מנע- ולהרוס את כל לבנון אם צריך.

    ביטחוננו קודם לכל.