לקראת עימות במפרץ? איראן על פרשת דרכים

ההודעה על הפסקת יישום חלק מסעיפי הסכם הגרעין מצביעה על מחלוקת פנימית גוברת בעקבות המשך הלחץ האמריקני והמחאה בתוך איראן

נשיא איראן חסן רוחאני | Amir Sadeghi

שנה בדיוק לאחר פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, הודיע נשיא איראן חסן רוחאני במהלך הישיבה השבועית של ממשלתו כי איראן תשעה את מכירת האורניום המעושר והמים הכבדים שצברה ותחזיק במלאים, שכן היא לא רואה יתרונות עבורה בהסכם שנחתם ב-2015. עם זאת, רוחאני הדגיש כי איראן אינה מתכוונת לסגת מהסכם הגרעין ובכוונתה לנסות ולהצילו.

זמן קצר לאחר נאומו של רוחאני ובתגובה להגבלות החדשות שהטילה ארה"ב על איראן, אמר ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית עלי אכבר צאלחי כי איראן מסוגלת לחדש את העשרת האורניום לרמה של 20 אחוזים בתוך ארבעה ימים בלבד.

גם הרמטכ"ל האיראני פרסם הודעה בה הביע תמיכה בהחלטת ממשלת איראן להשעות חלק ממרכיבי הסכם הגרעין, ואמר כי בהתבסס על יכולותיה ועוצמתה איראן תצליח לעמוד באתגר הנוכחי תוך שימת דגש רב יותר ל"כלכלת ההתנגדות" (קריאת מנהיג איראן לעצמאות כלכלית וייצור עצמי נוכח הסנקציות). ההודעה הזהירה גם את אויבי איראן כי כל צעד מצדם יתקל בתגובה נחרצת של "האומה ובניה".

שר החוץ האיראני זריף, שהגיע ב-8 למאי למוסקבה להיפגש עם עמיתו לברוב, הטיל על מדינות אירופה את האחריות לכישלון בעמידה בהתחייבויות כלפי איראן מתוקף הסכם הגרעין: "הם נקטו הצהרות תקיפות אך בפועל לא עשו דבר".

לגבי רוסיה וסין שהיו שותפות גם הן להסכם אמר זריף: "ידידינו שמרו על קשרים טובים איתנו, למרות שבמקרים מסוימים אנו מצפים מהם ליותר…רוסיה שמרה על קשרים טובים איתנו והקשרים בין שתי המדינות התרחבו" . שר החוץ האיראני אמר עוד כי ארצו מעוניינת להמשיך את שיתוף הפעולה במסגרת הסכם. הוא חזר על המסר לפיו איראן גלתה סבלנות רבה במשך שנה אך עתה הגיע העת לפעול כדי להציל את ההסכם וחלון ההזדמנויות לכך מצומצם מאד .

על פרשת דרכים

החלטתה של איראן מצביעה בראש וראשונה על המחלוקות הפנימית סביב המשך המחויבות להסכם הגרעין, כאשר ברקע גובר הלחץ האמריקני ונמשכת המחאה בתוך איראן. בראש התומכים בהמשך קיומו של ההסכם עומדים שושביניו העיקריים – הנשיא רוחאני ושר החוץ זריף.

ההחלטה להשעות את מכירת האורניום המועשר והמים הכבדים מתכתבת עם האיום האמריקני במסגרת הידוק הסנקציות והניסיון לפגוע בתוכנית הגרעין, להטיל סנקציות על מי שיקנה מאיראן חומרים אלה. הנשיא רוחאני אמר בפגישתו עם הממשלה כי ארה"ב דוחפת את איראן לצאת מההסכם.

איראן תמשיך לבחון את גבולות ההסכם תוך ניסיון להפר את רוח ההסכם אך מבלי לפגוע בו בצורה בלתי הפיכה, כמו בחידוש פעולת הצנטריפוגות העשרה לרמה גבוהה יותר, ותנסה לגרור רגלים עד הבחירות הבאות בארה"ב בעוד כשנתיים. בנוסף, בטהרן ינסו להתמודד עם  המחאה הגוברת באיראן, פועל יוצא של הידוק הסנקציות.

הצעדים עליהם הכריזה איראן הפיכים ומותירים תקופה של כחודשיים למשא ומתן, בהם תנסה איראן במה שנכשלה עד כה: לתקוע טריז בין מדינות אירופה לבין ארה"ב בסוגיית הגרעין. עם זאת, ספק רב אם מדינות אירופה יצליחו בחלון הזמנים הזה לתפור מנגנון עוקף סנקציות שעד כה נכשלו בהפעלתו. כל זה קורה בזמן שארה"ב הולכת ומחריפה את צעדיה נגד איראן, ואף מעבה את כוחותיה הצבאיים באזור המפרץ הפרסי לקראת עימות אפשרי.

מעבר למישור הדיפלומטי, התגובה האיראנית לפעילות האמריקנית לא תהיה ישירה ונראה כי בטווח הזמן הקצר היא תסתפק בהפעלת ארגוני טרור הנתונים למרותה בעזה (בעיקר הג'יהאד האסלאמי הנתון למרותה המוחלטת), בתימן ועיראק ובמידה פחותה בסוריה ובלבנון, נגד ארה"ב  ובעלות בריתה.

יחד עם זאת, צעדים נועזים יותר שיתכן ולא התקבלו בתהליך מסודר באיראן וביוזמת משמרות המהפכה דוגמת הטרדת כלי שיט אמריקנים במפרץ או פגיעה בחיילים המוצבים בעיראק וסוריה, עשויים להיתקל בתגובה אמריקנית נחרצת ולהוביל להסלמה.

בתוך כך,במהלך השבוע האחרון נרשם שיא שלילי נוסף במערכת היחסים בין איראן לארה"ב כאשר האחרונה שיגרה למזרח התיכון עוד נושאת מטוסים וחיזקה את כוח המפציצים. גם הנשיא דונלד טראמפ והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון תקפו את טהרן בחריפות. "כל מתקפה נגד האינטרסים של ארה"ב או של בעלות בריתה תיענה בכוח חסר מעצורים", איים בולטון.


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. פה זה אלוהים אבל זה מהתנך. אמרת אלוהי התנך , אמרת נבואות. המדהים שמושג זה נעדר מהלכסיקון שלנו, שמראה כמה אדמה זו נישלטת על ידי הגלות. אני כל הזמן מנסה להבין ממטריקס הנבואה מה הוא אומר. צריך להיתחבר אליו כדי להבין יסוד עולם. יש מלא נבואות בתנך גם עלינו על העתיד. על העולם כולו אפילו. האזור פה הוא מיסטיקה מטורפת, ומכונה אדירה של מימד זמן אחר , זמן על מימדי. התנך הוא ספר פנטזיה אדיר. הוא צריך להיות מקוטלג שם. כשאתה רואה כל הזמן אלוהים ומלאכים ופנטזיות בליסוף זה המטריקס שלנו. הוא מטריקס הנבואה. מה אומרים הנבואות על היום עלינו על אירן על ערב. על אמריקה אפילו, כי הוא הרי בלו פרינט גנטי על מימדי . מראשית עד אחרית. מה יהיה בעתיד. יש את דניאל יש ישעיה ירמיה זכרייה מלא נבואות. הכי עצוב לי על עמי שלי האהוב. כואב ומצר. חייתי בתקופה כל כך אידיאליסטית. באתי מערב סמוך לששת הימים המילחמה.ב65 66 לערך. ותל אביב היפה הייתה כמו שכונה כה מתוקה. נורא רעבה לאידיאליזם להיתחדשות. מאחר שאנחנו בחגורת התנך מה לצפות . מי אם לא- להיתגשמות הנבואות. גם העולם מיתחת לשטח מלא בעיות, וצריך להיתפלל עליו צריך רפואה. לעניות דעתי עלינו לחשוב מיחוץ לקופסה. כי הזהות אבדה. וחשיבה זו מובילה אותך לבסוף לגן עדן של הנבואה. אכן לחלום. כי חולמים אנחנו. במיוחד היום , שהנשמה כל כך ענייה. הכי חשוב זה אנחנו, העם שלי שאמור להיות הניבחר. בתוכו בכנפיו הבטחת חזרה לגן עדן . החזרת האל לאדמתו פה , וכל מה שבעיקבות זה. לפי הנבואה על העולם יהיה חושך וערפל , והזריחה תבוא מיפה כי האל יחזור. הלוואי אמן . ירפא את העולם כולו והאמת תשוב.

  2. אין דבר כזה "פלסטינים".
    הם ערבים, שלקחו לעצמם את השם פלסטין (שם של האימפריה הרומית לאזור, השם הוא במקור איטלקי) כדי לנכס לעצמם את הארץ.