"לאתגר את ישראל בביהמ"ש": ארגון הפליטים במימון אירופי שמציף את בג"ץ

'מועצת הפליטים הנורבגית' (NRC) מוגדרת כארגון סיוע לפליטים אך מגישה מדי שנה מאות עתירות באמצעות ארגוני שמאל ובסיוע אירופי נדיב במטרה "לשנות מדיניות"

מימון שנתי של חצי מיליארד דולר. פעילות ארגון NRC במזרח התיכון | טוויטר

יום הפליט הבינלאומי מצוין מדי שנה ב-20 ביוני במטרה להעלות את מודעות הציבור למיליוני הפליטים והעקורים ברחבי העולם שנאלצו לברוח מבתיהם בשל מלחמה, סכסוך ורדיפה פוליטית. עם כל הכוונות הטובות של המוסדות הבינלאומיים וארגוני החברה האזרחית, הדו"ח השנתי של נציבות האו"ם לפליטים שפורסם אתמול מצביע על מספר שיא של 70.8 מיליון בני אדם שנעקרו מביתם.

אחד הארגונים הבינלאומיים הפועלים לסייע לפליטים ברחבי העולם הוא מועצת הפליטים הנורבגית – (Norwegian Refugees Council )NRC. הארגון שהוקם בשנת 1946 מגדיר עצמו כ"ארגון הומניטרי עצמאי המסייע לאנשים שנאלצו לברוח". הוא פועל אזורים בעולם בהם קיימים "משברים מתמשכים" ומספק "ניהול מחנות, סיוע במזון מים נקיים, מחסה, סיוע משפטי וחינוך", בין השאר בסוריה, תימן, אפגניסטן, עירק, קולומביה לבנון ואוקראינה. הארגון זוכה למימון שנתי של כחצי מיליארד דולר ממדינות אירופה וסוכנויות האו"ם השונות.

החל משנת 2009 פועל NRC גם באזורנו. התוכנית העיקרית אותה הארגון מפעיל ביו"ש ומזרח ירושלים נקראת "מידע יעוץ וסיוע משפטי" (ICLA), והיא מיזם רחב היקף בשיתוף הרשות הפלסטינית האחראי לניהול אלפי תיקים בבתי המשפט הישראליים.

מזכ"ל ארגון NRC יאן הגלנד | טוויטר

אז מדוע ארגון סיוע הומניטארי שעוסק בפליטים מוביל פעילות משפטית הקשורה ליו"ש ומזרח ירושלים?  לפי פרסומי NRC, פעילותו באזור מוגדרת כ"סיוע לפליטים פלסטינים, סיוע לעקורים (פליטים שלא חצו גבול),  לנפגעים או בסיכון להיפגע מעקירה, לקבל את זכויותיהם". לטענת הארגון, חצי מיליון הפלסטינים המתגוררים בשטח C ומזרח ירושלים חווים הפרות של הזכויות המובטחות להם, שכן "הרשויות הישראליות ממשיכות לקדם תוכניות להעברה בכפייה של יישובים פלסטיניים ברחבי שטח C, ותוכניות להרחבת ההתנחלויות במזרח ירושלים ובאזור C…".

בהקשר זה, אחת ממטרות התוכנית היא "לסייע לפלסטינים לערער על צווי הריסה או על הפרות אחרות באמצעות מערכת בתי המשפט, על מנת לתת להם דחייה זמנית, ולאפשר נקיטת צעדים נוספים". מבחינת הארגון, לא קיימת למעשה בניה פלסטינית לא-חוקית באזור C ובמזרח ירושלים וכל פינוי מוגדר כעקירה שיש למנוע אותה. תפסיה זו מנוגדת להסכמי אוסלו שמגדירים את המסגרת לבניה חוקית בשטחים אלו.

הארגון אחראי על הגשת 800-600 תיקים בשנה לבתי המשפט באמצעות עורכי דין פרטיים וארגונים ישראלים ופלסטינים כמו 'המוקד לזכויות הפרט', 'יש דין', 'המרכז הירושלמי לעזרה משפטית וזכויות אדם' (JLAC) ועוד. מעבר לאלפי עתירות נגד צווי הריסה, אחת ממטרות התוכנית כפי שבאות לידי ביטוי במסמכים רשמיים של הממשלות המממנות ושל האו"ם, כוללת ניסיון "לאתגר את המדיניות הישראלית דרך בתי המשפט בישראל ומנגנונים בינלאומיים", הפרויקט מתואר בין היתר כ"מבקש לשנות מדיניות ונהלים שמובילים להעברה בכפייה".

ניצול ציני

הגופים המממנים את הפרויקט הם כאמור האיחוד האירופי וממשלות באירופה. כך לדוגמא, המחלקה הבריטית לפיתוח בינלאומי שהעבירה מימון לתוכנית המשפטית הצהירה כי ב-2016 התוכנית "תמכה ב-152 תיקים בעלי עניין ציבורי בשטח C בגדה המערבית דרך ארגונים שותפים לפרויקט או עורכי דין פרטיים".  הבריטים ציינו גם שבשנים 2016-2013 סכום של כ-1.4 מיליון ליש"ט הועבר "ישירות לתיקים משפטיים שאתגרו הריסות בתים או פינוי", ו-"2,541 צווי פינויי או הריסות הושהו כתוצאה מכך".

בנוסף, NRC פועל בשיתוף פעולה הדוק עם הרשות הפלסטינית. על פי דו"ח של הארגון, התוכנית שהוא מפעיל ביחד עם הרש״פ מהווה את ספקית השירותים לסיוע משפטי הגדולה ביותר באזור C, ומקיימת "מנגנון המאפשר לרשות הפלסטינית להפנות מקרים ל-NRC ושותפיו, במיוחד כאלה הקשורים להריסות בתים וצווי פינוי".

זה אם כן מה שמתחבא מאחורי המונח 'סיוע הומניטרי' – ארגון הפועל למען פליטים ברחבי העולם, אך מפעיל בישראל תוכנית שמהותה ניהול אלפי תיקים בבתי המשפט הישראליים, שגם כך קורסים תחת העומס; תוכנית שמטרתה המוצהרת היא ניצול המסגרות המשפטיות הישראליות על מנת להשפיע על מדיניות הממשלה. כל זה מתרחש בשיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית ובמימון מסיבי של האיחוד האירופי וממשלות אירופה.

בזמן שברחבי העולם מתרחשים סכסוכים עקובים מדם ומיליוני עקורים אמיתיים נסים על נפשם, פעילות ארגון NRC ביו"ש ובמזרח ירושלים מנצלת באופן ציני את סוגיית הפליטים כדי לקדם מטרות פוליטיות.


ליאורה הניג-כהן היא חוקרת בכירה במכון המחקר NGO Monitor

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אנחנו יכולים רק להאשים את עצמנו
    נורבגיה לא תאפשר לנו לבלגן במדינה שלהם, אנחנו לא צריכים לאפשר את זה
    להעביר חוק ב knesset ולעצור אותו
    ואם בית המשפט העליון יפסיק את זה, להעביר חוק לעקוף את בית המשפט העליון
    אנחנו צריכים Balls!

    1. יש לבטל את הבגץ שמדרבן אוייבים ומסמן להם פירצות מהן יוכלו לחדור .דמוקרטיה אינה הפקרות בקיצור הבגץ עובד אצלנו ואם הוא ישכח את זה יעוף לכל הרוחות .

  2. אני מציע תגבות נגד ראויה ומידתית. מדינת ישראל תקצה סכום צנוע של כמה מיליוני דולר בשנה ( אפשר לנצל לשם כך כספים שנגבים כחלק ממעטפת המכס ל"רשות הפלרתינית" והם מעוכבים כנגד הכספים המועברים למשפחות מחבלים). הכספים האלו ישמשו לצורך סיוע למיעוטים לאומיים באירופה:
    סיוע לואלונים ולפלמים לקבל את זכויתיהם מממשלת בלגיה.
    סיוע ללפים לקבל את זכויותיהם מממשלת שודיה.
    סיוע לקטלונים ולבאסקים לקבל את זכויותיהם מממשלת ספרד.
    סיוע לסקוטים לקבל את זכויותיהם מממשלת בריטניה.
    סיוע לברטונים לקהל את זכויתיהם מממשלת צרפת.
    סיוע למזרח גרמנים לשעבר לקבל את המגיע להם מממשלת גרמניה המאחודת.
    וכן הלאה וכן הלאה.

  3. לבטל זכות עמידה לארגוני חוץ
    לאסור פעילות שלהם כמו שהמדינה שלהם עושה אצלה
    להתקיף מדינית
    יציאה מחוץ לגדר וינגיט מדיני
    לגרש פעילים מנתב"ג

  4. זאת בעיה שנוצרה בגלל מהפכת השופט ברק. יש להחליש את הבגצ ולהחזירו לגודלו הטבעי. לבתי משפט אסור להתערב בנושאים פוליטים וצבאיים. ולא כל אחד יכול להגיש תביעה בכל נושא.

  5. כל התגובות כאן צודקות, אבל המערכת המשפטית ובעיקר הפרקליטות מבוססת על אנשים שכבר קיבלו את ה"חינוך המתאים" מהאירגונים האנטי ישראלים/ אנטי יהודיים הנ"ל ושינו מגמה דורש הערכות לא פשוטה…
    הצבעה נכונה לכנסת, זה צעד ראשון…

  6. הפיכת המושג עצמאות בית המשפט
    עצמאות בית המשפט לשיטת השמאל ובית המשפט פרושו שבית המשפט עצמאי להתערב בעצמאות שתי הרשויות האחרות. לפי אותה השיטה מערכת בתי המשפט משוחררת מלרצות כוחות פוליטיים של הימין אלא שבפועל מערכת בתי המשפט איננה משוחררת כל עיקר מלרצות את כוחות השמאל. לגישתו של בית המשפט, עליהם לא לטות לקבל את עמדות הרשויות אלא להיות לעומתי. זו מערכת הנהנית מאמון המיעוט השמאלני הקיצוני וכלל לא מרוב הציבור. לציבור בכללותו אין אמון במערכת זו! .

    כפי שג'ורג' אורוול ניסח – היא עצמה אינה מאמינה באמת אוביקטיבת שלשיטת בית המשפט אינה קיימת. בית המשפט אינו אמור להיות "משוחרר מהמערכת הפוליטית" מהטעם שהוא אינו אמור לעסוק בנושאים פוליטיים. ואין זה "למרות ההסתה שמנהלים נגדנה" אלא בשל ההסתה של כוחות פוליטיים – בעלי בריתם בשמאל. בית המשפט מתערב בכל הנושאים לא לו ובעבודת שתי הרשויות האחרות לכך הוא קורא "עצמאות". כך משתמש בית המשפט במה שג'ורג' אורוול כינה מסך עשן מילולי – בלשון מעורפלת כאמצעי לטשטוש האמת. דומה הדבר כאילו הרשויות האחרות בשם עצמאות יתערבו בפסיקות בית המשפט. האמת היא שרשויות אחרות כן צריכות לפקח על בית המשפט ולפקוח עין על הקורה שם. חוק כבוד האדם וחרותו עד כה לא נתן שום הגנה על המיעוט של תושבי דרום תל אביב ובעיקר לא על מתדיינים בבית המשפט.

    אנרכיה היא מה שמתחולל עכשיו בחסות המשפטנים מהתביעה ומהשפיטה המתואמים בינהם. המשפטים הם ההופכים את מדינת ישראל למקום מקלט לעבריינים. כך יחסם למסתננים או לנכרים הנשארים בארץ ללא רשות, בטוענות שונות ומשונות כמו "סבירות" ו"מידתיות". מסתננים גם רבים הנם עבריינים ההורסים חייהם של תושבי דרום תל אביב, אלא שכאשר המשטרה כבר מועילה לפעול נגדם, בית המשפט אינו עושה דבר. כך לגבי פיגועי דריסה, לגבי הבדואים הנוהגים בבריונות פראית ודורסים והורגים בית המשפט קבע תכופות שיש לתת להם "זמן ללמוד והתאקלם". כך יצאה ישראל את פיגועי הגריסה גם לארצות אחרות. בניה בלתי חוקית בעליל זוכה לתמיכה בתנאי שהיא עבור ערבים. גם כאשר בית המשפט מסכים מטעמי בטחון להריסת בתים המהוים סיכון, הוא עושה זאת במשורה למשל השופט מזוז מדבר הרבה נגד אי חוקיותם של מבנים אלו ובעד הריסה אך פוסק כך רק לגי חלק קטן. זוהי גם שיטה לדבר בעד משהו אחד אך לא לפסוק לפי מה שמתבקש.. השר הנכנס אינו אומר דברי נאצה אלא מתאר מציאות. אם אלו דברי נאצה הרי שבית המשפט עושה זאת תדיר ובחומרה יתרה כלפי הרשויות האחרות.

  7. שקרנות ועיוות המציאות
    כמה שקרנות כמה עיוות המציאות אפשר בהצהרה אחת? שלטון החוק? כל מה ששופטים עושים הוא בעיני עצמם שלטון החוק? גם אם הם פורעי חוק. החוק הינו כפי שכתוב בספר החוקים כפי שהכנסת חוקקה .החוק נכנס לתוקפו באם יש רוב לחוקקו לעומת מתנגדים לו אם ישנם. לכן חוקי הכנסת הם ביטוי לרצון העם ברובו מה שאינו מוצא חן בעיני האופוזיציה והמשפטנים הדוגלים בה. הם שופטים מחליטים על דעת עצמם לפסול חוקים שהכנסת חוקקה. הם מתנהגים כאילו אין חוקים. אך זה אינו הכל, איש לא הסמיך את בית המשפט לעשות זאת! לגוף שלטוני מותר לעשות רק מה שהחוק הסמיכו מפורשות. לכן פעמיים השופטים הם פורעי חוק. התרוץ המגוכך לכך הינו שדמוקרטיה איננה שלטון הרוב אלא שלטון הערכים שהם שלהם כמובן. בניגוד לטענה שקרית זאת דמוקרטיה פרושה שלטון העם ושלטון העם פרושו רוב העם, לכן מתקיימות בחירות כדי לקבוע מי ישלוט לפי רצון רוב העם!

    כל זאת גם אם היועץ המשפטי מנדנבליט שואף להבחר לשופט על ידי השופטים והוא רוצה להשביע את רצונם היועץ המשפטי מנגנבליט מזהיר בעזות מצח מפני שרירות המדינאים בעוד שאנו האזרחים סובלים משרירות המשפטנים. עילות כמו סבירות ומידתיות ועוד בטענה שאלו עוזרים להתגבר על חוקים "לא חוקיים" או "לא חוקתיים". חוק הוא חוק ואינו יכול להיות "לא חוקי" ובאין חוקה גם אינו יכול להיות "לא חוקתי" אלו אינן אלא דרכים לעקוף ולבטל חוקים. מנדנבליט גם בחוסר יושרה טוען כי ביטול עילות אלו אינן החזרת המצב לקדמותו אלא דוקא זה לדבריו המצאה חדשה – כלומר הופך עובדות עלפיהן.

    בית המשפט לעומת זאת "נלחם על מעמדו" מעמדו הרם שהוא כל כך רם עד שהוא רואה זכות לבטל את שאר הרשויות. בית המשפט לדעת השופטים חייב להיות חזק ועצמאי שפרושו לפי שיטה זו להשתלט על שאר הרשויות הנבחרות על ידי העם. "נשיאת" בית המשפט העליון השופטת חיות מתלוננת על כך ש"מנסים לפגוע בסמכויות הרשות השופטת" היא איננה מציינת שהיא זו הפוגעת ללא הרף בסמכויות שתי הרשויות הנבחרות. עוד טוענת כי שאלת היחסים בין הרשויות איננה פוליטית אלא נוגעת לבסיס התשתית המשטרית כנראה לפיה שאלה של עקרונות מופשטים שרק בית המשפט כמובן מומחה בו…

    כמו כן בית המשפט מסכים לעקרון הדברות פתוחה בין הרשויות מתוך כבוד הדדי. כמובן שזה בתנאי שהרשויות הנבחרות המדינאיות שואלות את פי בית המשפט מתוך כבוד וביטול עצמי. לעומת זאת לפי שיטה זו לא יעלה על הדעת שגם על בית המשפט להדבר עם הרשויות הנבחרות האחראיות למדיניות ולנהוג בהן כבוד. לשיטת בית המשפט הוא רשאי להחליט על דעת עצמו ולכפות את דעתו על שתי הרשויות האחרות ועל העם. הכבוד ההדדי צריך להיות רק חד סיטרי אחרת זהו "שיח משולח רסן ועולב".. לשיא מגיעה השופטת חיות כאשר היא כצפוי מציינת את שלטון החוק כצידוק להתערבות ולפסילת וביטול החוקים.. ——————————————-

    פסקאת התגברות? זו שבית המשפט עתה כל כך מתנגד לה, היא הצעתו של אהרון ברק. שופטים כבר דאגו לדרוש להתקבלות התנגדות רוב של 70 אחר כך 80 חברי כנסת. הם כמובן רואים לעצמם זכות לקבוע זאת. כך או כך בלתי אפשרי להשיג כזה רוב, מה שמבטל את קיומה. באמת אין צורך בה כי היא רק תתן גושפנקא לבית המשפט כאילו מעשי השופטים פורעי החוק שאין גבול לחוצפתם הם חוקיים. במקום זאת יש לחוקק את חוק יסוד החקיקה ולקבוע מפורשות שאסור לשופטים לפסול חוקים. לכל היותר אולי מותר להם להעביר ביקורת על חוקים ולהמליץ דבר זה או אחר. החוקים הקיימים צריכים להספיק לכך שלשופטים אסור לנהוג בניגוד לחוק, אך שופטים הם פורעי חוק חוצפנים. לחוק צריכה להתוסף פסקאת עונש חמור. העונש צריך להיות פיטורין מיידיים ללא פיצויים, ללא גמלא וקנס כבד מאוד חליטת רכוש!

    בנתיים כיון שבית המשפט שם את עצמו מעל לכנסת, הוא השליט את עצמו על העם. כאשר מתנגדים לרודונות השופטים מייד הם מזכירים את הדמוקרטיה שהיתה גרמניה ואת הנאצים שביטלוה. אכן ישראל היא דמוקרטיה והמשפטנים עושים הכל לבטלה לבטל את הכנסת ולא לאפשר לה לשלוט. זה בדיוק כפי שהיטלר עשה כאשר ביטל את הפרלמנט. בדיוק כמו היטלר שופטים טוענים שיש להם יתרון ללא כל יחס והם צריכים להחליט והם יודעים מה טוב. לשיטת "הנשיאה" אסתר חיות: אם הכנסת תרצה לשנות זאת הרי שמערכת המשפט "תילחם על מעמדה" ולא תשתוק לנסיונות "לפגוע בסמכויותיה" – אלו שמעולם לא ניתנו לה… הייל שופטים הייל שמאל, הייל היטלר. בדאגה לשלום ישראל הם באמת דומים להיטלר.

  8. האשם הוא מדיניות הליכוד ב- 30 השנים האחרונות. ובנימין נתניהו שישב על כסאו כעשור.

    הנורבגים והבריטים הבינו מי הבעל בית במדינת ישראל וזה לא הממשלה הישראלית או הפרלמנט הישראלי – זה הבג"צ.

    הם הבינו שמוקד הכח נמצא עימם והוא הפוך לחלוטין לאינטרס הפוליטי של רובו של העם היושב בציון.

    אם נפחית את אחוזי ההצבעה של הערבים נקבל שהרב הימני מובהק עוד יותר.

    בבחירות האחרונות מפלגת העבודה ומרץ יחדיו כ- 10 מנדטים. אני מעריך שאם הבחירות היו נערכות בקרב שופטי בית המשפט העליון התמונה היתה לפחות 112 מנדטים לטובת העבודה ומרץ.

    תחת אקסיומת "ההכל שפיט" – בשם איזה חוק? והיכן מופיע בספר החוקים?
    וכן תחת אקסיומת שזכותו של פולש זר לחיי תרבות על חשבון אזרחי המדינה.
    ותחת אקסיומת ה"מידתיות", "סבירות",
    ותחת אקסיומת ש"יועץ" משפטי מחייב את הממשלה – מעניין למה האבות המייסדים קראו לתפקיד יועץ משפטי ולא מושל משפטי.

    ב- 30 השנים האחרונות האליטה הישנה אוחזת בהגה השלטון ולא מרפה כאשר בבחירות לכנסת המשנה שלה מקבלת כ- 10 מנדטים.

    מי שאשם זה בינימין נתניהו שביושבו כעשור כרוה"מ לא פעל לשנות את ספר החוקים ושנות את אופן בחירת השופטים.

    כאשר שופטים דתיים פוסקים כנגד פתיחת עסקים בשבת אל מול שופטים אחרים שפוסקים לטובת פתיחת עסקים בשבת – על בסיס אותם החוקים בדיוק ברור שכל החלטה היא בהתאם לעולם הערכים של השופט.

    כאשר קבוצת מעוט בלתי מייצגת – מושלת וממנה את ממשיכיה יש שם לתופעה הזאת ושמה דיקטטורה.

    במדינת ישראל מאז המהכפה שהעבירה את הכח לבית המשפט מימי השופט ברק – מדינת ישראל אינה דמוקרטית אלא מדינה שנשלטת כמו אירן ע"י אייתולות לובשי שחורים שכל החלטה כפופה לאישור שלהם.

    מעניין אותי מתי הסמכות לפתוח במלחמה או לגשת למשא ומתן מדיני תופקע מידי הממשלה ותעבור לבג"ץ?

  9. רוב הכתבות במידה מעולות ככל שיהיו,גורמות לכאב לב וכעס מתמשך לנוכח אוזלת היד המתמשכת של כל הגורמים הרלוונטיים וסובב להם,

  10. לא יתכן שבתי המשפט בישראל יתנו יד לארגונים הזרים הפועלים בישראל לחתור תחת החלטות וחוקי הממשלה הנבחרת על רוב העם . בכול הנאמר כאן אני מאשים את הממשלה השלטת בלבד שאני בחרתי בה להגן על אזרחי ישראל ועל המדינה .לא דובר כאן על הפולשים מאפריקה וארצות אסיה וארצות הוודקה שמצאו מדינה פריירית שבא יוכלו להיתרבות ולהפוך את המדינה לארצם שלהם .זאת היא עובדה קיימת שממשלת ישראל לא מונעת ולא עוצרת עכשיו . כן גדר גדר גדר את זה שמענו . הכלות לפולשים מגיעות מנתב"ג