בעד או נגד: האם הגיע הזמן לסגור את שדה דב?

לסגירת השדה עשויה להיות משמעות כלכלית חיובית, אך היא עלולה גם לפגוע בתושבי אילת שישארו ללא חלופה. שתי דעות שונות בסוגיה החמה

ימישכו להמריא? מטוסי נוסעים בשדה דב | חיים צח, לע"מ

אריה גרין – שדה דב חייב להיסגר

הימים הקרובים אמורים להיות ימיו האחרונים של שדה התעופה על שם דב הוז בתל-אביב. "אמורים" מפני שסגירתו מאוימת שוב, בפעם המי-יודע-כמה, על ידי גורמים בעלי אינטרס ובראשם רשות שדות התעופה ונציגי העיר אילת. הקשיים של תושבי אילת שהתרגלו להסתמך על השדה מובנים, אך כמו בכל שאלת מדיניות יש לבחון את העלות מול התועלת, ובמקרה הזה היתרון שבסגירת השדה עולה לאין שיעור על המחיר הכרוך בכך.

סאגת שדה דב היא בהחלט לא סיפור חדש. כבר ב-1961 דרשה עיריית תל-אביב להעביר את השדה למקום אחר, פחות מרכזי, ובמשך השנים נקבעו מספר תאריכים לפינוי. כ-500 דונם מהקרקע נמכרו ליזמים למטרות פיתוח לאחר הפינוי, אך זה נדחה שוב ושוב. ב-1980 תבעו בעלי הקרקעות מן המדינה לפנות את השדה בהקדם כפי שסוכם, שכן היא למעשה פולשת לקרקעות שרכשו כדין. כמו כן, השימוש בקרקע כשדה תעופה אזרחי בנוסף לזה הצבאי מעולם לא הוסדר באופן חוקי, וכך יצא שמדינת ישראל הפעילה שדה תעופה באזור הנדל"ן היקר ביותר, בניגוד לחוק ובניגוד לסיכומים עליהם חתמה.

שנים רבות חיכו בעלי הקרקע בסבלנות, עד שב-2007 הגיעו שוב לסיכום עם המדינה על פינוי, שהיה אמור להתרחש תוך שנים ספורות. בעלי הקרקע הסכימו גם להעביר לקופת המדינה סכון של בין 4 ל-5 מיליארד ש"ח, מחצית מסכום ההכנסה הצפויה מהקרקעות בשנים אלו. ב–2012 החליטה הממשלה כי שדה דב יפונה, ולאחר עיכובים נוספים ופניה לבג"ץ, נקבע היעד לביצוע לשנת 2017. באותה שנה חוקקה הכנסת חוק שקבע כי המועד האחרון לפינוי השדה יהיה הראשון ביולי 2019.

מסע התלאות שעברו בעלי הקרקעות מדגיש שוב את ההתנהלות המוזרה של המדינה: מצד אחד, ישראל שואפת לייצר סביבת עסקים טובה ונוחה שתמשוך משקיעים, אך ביד השנייה היא מאותתת שהיא לא מסוגלת לעמוד בהסכמים ולא שומרת על זכות הקניין.

כדי לוותר על ההכנסות הצפויות מהעסקה ופיתוח השטח, נדרש זלזול עמוק מאוד באינטרס הציבורי, בייחוד לאור משבר הגרעון ההולך ומחריף. 12 מיליארד שקלים הצפויים ממכירת הקרקעות הם סכום אסטרונומי שיכול להקל משמעותית על הגרעון, אך זהו רק חלק קטן מהסיפור.

המשך הפעלת שדה התעופה יצמצם את גובה הבנייה באיזורים נרחבים בגוש דן, ימנע תוספת של כ-20 אלף יחידות דיור בלב אזורי הביקוש ויצמצם שטחי תעסוקה מתוכננים. עליית מחירי הדיור חריפה במיוחד בתל-אביב, ובכוחה של בנייה זו לספק מענה חלקי לבעיה קשה שטרם נמצא פתרונה. לכן אין זה מפתיע שמנהל התכנון תומך בפינוי השדה, וכן הגורמים השונים בצה"ל, שמסתמכים על ההכנסות הצפויות לשם תקצוב מעבר בסיסיו דרומה.

לצד ההכנסה הנאה מפינוי, המחיר של אי-פינוי כבד מאוד. ראשית, כאשר מתחשבים בפיצויים לבעלי הקרקעות ובפגיעה בהכנסות מנדל"ן, הסכום מזנק על פי הערכות שונות לכ-60 מיליארד ש"ח. שנית, שדה התעופה אמנם משמש את תושבי אילת וכמה חובבי תעופה המתגוררים בתל-אביב, אך נתב"ג הנמצא לא רחוק משם מסוגל לשרת אותם ביעילות רבה יותר ולמגוון יעדים נוספים. גם לחולים המגיעים לטיפול בתל-אביב יכול להימצא פתרון בשלל בתי חולים אחרים.

אסור למדינה להיכנע לאינטרסים הצרים של קבוצה קטנה, כאשר על הכף מונח האינטרס הציבורי הברור מכל בחינה אפשרית – שדה דב חייב להיסגר ולפנות מקום לתנופת פיתוח בליבה הכלכלי של מדינת ישראל. ויפה שעה אחת קודם.

***

מאיר יצחק-הלוי – סגירת השדה היא הפרת האמנה בין המדינה לאזרחים

הסיפור של שדה דב הוא לא רק סיפור של הפקרת הפריפריה. הוא גם לא רק סיפור של טייקונים ואילי נדל"ן או של הרס ענף התיירות. זהו לא סיפור של פקידים שרואים לנגד עיניהם כסף ולא אנשים, אלא סיפור רחב של חיסול ופגיעה בתשתיות לאומיות, ללא דיון ללא בקרה וללא אחריות.

חוסר היכולת של שרי הממשלה להשקיע מחשבה ותכנון גורם לנזק בלא מעט תחומים, אך הפעם מדובר בתחום לאומי חשוב ואסטרטגי מאין כמותו של תשתיות התעופה. ועדת בודינגר קבעה כבר לפני עשר שנים על כי תשתיות התעופה של ישראל הן בדיוק לפי מידותיה ולכן אסור לפגוע בהן. עוד נקבע כי על כל שדה שיפונה, צריך מיד לבנות תחתיו חלופה מיידית.

הממשלה קיבלה את הדו"ח וכמובן פעלה הפוך: היא סגרה את שדות התעופה בעטרות, במחניים ובקרית שמונה, רצתה לסגור את הרצליה ועכשיו מנסה לסגור שוב ללא חלופה את שדה דב. אגב, כשהממשלה הודיעה על רצונה לסגור את שדה דב, באותה נשימה היא החליטה שייבנה אי בים כחלופה. אלא שכמו תמיד, הכסף המזומן, הנדל"ן והפקידים מנצחים, והאי כלל אינו נראה באופק.

אנחנו בעיר אילת מבינים את הצורך לתת לבעלי הקרקעות את זכויותיהם ולאפשר להם להתחיל מיד בהליכי התכנון וקבלת ההיתרים. בינתיים, אפשר לפנות את השדה הצבאי ולהשאיר את המנחת שהוא שדה התעופה האזרחי. תהליך זה ייקח כמה שנים, במהלכן ניתן לפתור את העניין באמצעות אי מלאכותי בים, רכבת או כל חלופה אחרת.

מבט מהאוויר על שדה דב ות"א | מרק ניימן, לע"מ

אלא שבמציאות, יש לנו עסק עם שני סוגי כרישי נדל"ן. אלה הפרטיים, שמיוצגים על ידי נאמני הגוש הגדול, והממשלה המחזיקה ב-60% משטח השדה. עד כה נהלו את המאבק פקידי הממשלה, אך כעת הנאמנים עברו לחזית, הסירו את הכפפות ומציפים את העיתונים בנתונים של מיליארדים שהולכים ונערמים בצד העלויות.

מבחינתם, כל מספר זוכה. אין גבול לניסיונות השכנוע לפיהם שדה דב הוא הכיס העמוק לכל בעיות הגרעון של המדינה, כזה שיממן כל פרויקט דיור עתידי בישראל ואף את פינוי מחנות צה"ל לדרום. הממשלה מתנהגת כמו כריש נדל"ן דורסני הרואה כסף ואדמות, מגדלים ואקזיט ולא אנשים, חיים ופריפריה.

סגירת שדה דב היא הפרה של הסעיף מספר אחת באמנה שבין מדינה לבין אזרחיה, הנשלחים על ידה  לפריפריה הרחוקה. שבעים שנים בדיוק חלפו מאז הונף דגל הדיו באילת והיא חוברה לה יחדיו עם מדינת ישראל, וכעת המדינה מתנערת מכל ההסכמים ומאחריותה כלפי העיר ותושביה המאיישים את הגבול הדרומי עם מצרים, ירדן וסעודיה. המדינה מנתקת את הפריפריה מהמרכז, פוגעת בענף התיירות עליו נשענת כלכלת העיר ופוגעת קשות בכל תושבי אילת. הנזק הכלכלי הצפוי לעיר נאמד במיליארדים והוא מוחשי ומיידי, אבל זה הרבה פחות מעניין מהנזק הדמיוני שיגרם לכרישי הנדל"ן.

אנו, תושבי אילת, חשים שזו בגידה של המדינה באזרחיה, והתעלמות מהאחריות הלאומית ושיקול הדעת המתחייב. הדבר הנכון לעשות הוא להתחיל תכנון אסטרטגי רב-שנתי בו מעורבים אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה, ולא פקידי ממשלה המונעים על יד תאוות בצע ואגו אישי. לזה צריך לשים סוף לפני שיהיה מאוחר מדי.


מאיר יצחק-הלוי הוא ראש עיריית אילת ומוביל המאבק להשארת שדה דב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. צריך לסגור את השדה.
    התאריך היה ידוע כבר הרבה זמן.
    למה ראש העיר אילת לא פעל למצוא פתרונות לפני הסגירה? רק לדחות כשזה פוגע באנשים אחרים זה לא פיתרון.
    לפני שנתיים היית צריך להתחיל לעבוד על הרכבת לאילת.
    עכשיו שבוע לפני המועד האחרון שנקבע בחוק אתה נזכר שאתה לא מוכן? בעיה שלך

  2. יש להעתיק את שדה דוב לרצועת יבשה בים. זה הפתרון היחידי הנכון. כך תהנה תל אביב משדה תעופה מודרני סמוך אליה שיהפוך אותה לאטראקציה בינלאומית וכך גם יתאפשר לפנות את רצועת החוף הנוכחית לבנייה מאסיבית. המדינה לא יכולה ואסור לה לסגור שדות תעופה ולרכז את כל התעופה בישראל בנתבג. זה גם מהלך מסוכן ברמה הבטחונית וגם ברמה המעשית. המשמעות היא שהמרכז חשוב והפריפריה לא. זהו עוד שלב בניתוק שעושה המדינה בין תל אביב והדרום והצפון אותם היא מזניחה. הישארות השדה במקומות הנוכחי אינה הגיונית. הקרקע יקרה והצרכים גדלים. אבל בניית שדה בים, במהירות ובמימון הבנק העולמי וחברות זרות הוא הפתרון. רק בלי מכרז ובלי שטויות של עשר שנים, אלא להביא חברה ענקית מחו"ל ולעשות את זה מהיר וטוב. כל תושבי ישראל ייהנו מהאפשרות. בנוסף, הייתי מקים גם בדרום וגם בצפון עוד שני שדות תעופה כאלה על הים ובכך מקרב את הפריפריה למרכז. בהמשך ניתן לסלול גם מסילות רכבת נוספות אבל זה לוקח המון זמן. ייבוש רצועת חוף בים ובניית מנחתים בינוניים למטוסים בינוניים היא דבר שקל לעשותו וניתן לסיימו תוך שנתיים.

  3. יש להעתיק את שדה דוב לרצועת יבשה בים. זה הפתרון היחידי הנכון. כך תהנה תל אביב משדה תעופה מודרני סמוך אליה שיהפוך אותה לאטראקציה בינלאומית וכך גם יתאפשר לפנות את רצועת החוף הנוכחית לבנייה מאסיבית. המדינה לא יכולה ואסור לה לסגור שדות תעופה ולרכז את כל התעופה בישראל בנתבג. זה גם מהלך מסוכן ברמה הבטחונית וגם ברמה המעשית. המשמעות היא שהמרכז חשוב והפריפריה לא. זהו עוד שלב בניתוק שעושה המדינה בין תל אביב והדרום והצפון אותם היא מזניחה. הישארות השדה במקומות הנוכחי אינה הגיונית. הקרקע יקרה והצרכים גדלים. אבל בניית שדה בים, במהירות ובמימון הבנק העולמי וחברות זרות הוא הפתרון. רק בלי מכרז ובלי שטויות של עשר שנים, אלא להביא חברה ענקית מחו"ל ולעשות את זה מהיר וטוב. כל תושבי ישראל ייהנו מהאפשרות. בנוסף, הייתי מקים גם בדרום וגם בצפון עוד שני שדות תעופה כאלה על הים ובכך מקרב את הפריפריה למרכז. בהמשך ניתן לסלול גם מסילות רכבת נוספות אבל זה לוקח המון זמן. ייבוש רצועת חוף בים ובניית מנחתים בינוניים למטוסים בינוניים היא דבר שקל לעשותו וניתן לסיימו תוך שנתיים.

  4. קצת תמוה שמר הלוי מתייחס להצעה של האי המלאכותי ומתעלם מההצעות של קמת-דוד ונבטים למרות שיש לשתיהן תמיכה רחבה בהרבה(וכנראה גם עלות נמוכה יותר).
    לא אכנס לכל הסאגה והטיעונים בעד ונגד, מוזמנים לגגל בעצמכם, אבל אומר שאם היה רצון היו יכולים לדחות את פינוי שדה דב וקודם לבנות אלטרנטיבה אבל ההיסטוריה מלמדת שפוליטיקאים נוטים לקדם רפורמות ולהשאיר את תוצאות הלוואי, צפויות ככל שיהיו, למחליפיהם בתפקיד. וחבל.

  5. כתיבה מגמתית:
    ברור שלסגור!!!
    הצגת הטיעונים זה מול זה כאילו יש סימטריה היא דמגוגיה בגרוש!
    אין חלופה?! בטח שיש חלופה וקוראים לה נתב"ג!

    יש את נתב"ג:
    שדה דב נגיש לצפון ת"א -שזה כ100,000 איש לשאר ה5 מיליון באזור המרכז יותר קל לטוס לאילת מנתב"ג – כל מי שגר בסביבת תחנת רכבת וכל מי שעולה על כביש 6 או על כביש 1 או כל מי שגר ממזרח או מדרום לת"א מעדיף את נתב"ג.
    אפילו לאיכילוב שמשרת את חולי אילת יותר קל להגיע ברכבת או בנתיב המהיר מנתב"ג מאשר משדה דב.

    הרעיון שאפשר למנוע בניית 26,000 יח"ד ומוקדי מסחר ותעסוקה ותיירות במקום הכי אטרקטיבי במטרופולין ובמקום זה להשאיר מפגע (ושדה תעופה זה מפגע) – כדי למנוע מכמה אלפי אנשים כמה דקות של עיכוב הוא הזוי.

    מה שכן – יש לשפר את טרמינל טיסות הפנים בנתב"ג –
    1. שהמטוסים ימריאו וינחתו מאותו טרמינל (הנסיעה בחזור לאסוף את הרכב מהחניון בשאטל של נתב"ג מסורבלת).
    2. שמחוץ לטרמינל תחכה הסעה ישירה דרך הנתיב המהיר – לעזריאלי ומשם לאיכילוב מבלי צורך להיזדקק לשאטלים הפנימים של נתב"ג לתחנת הרכבת.

  6. השדה הזה צריך להיסגר בשעה טובה. שנים מורחים את הסיפור הזה ובגלל קומבינות הון שלטון הוא נשאר פועל, מזהם בזיהום רעש, תופס שטח עצום וסביר לי להניח שגם שופע אבטלה סמויה. התרבות של סחבת וקיבעון מחשבתי בישראל פוגעת באמון הציבור במוסדות הממשל וגורמת נזק עצום ואי פינוי השדה יעלה למדינה הזו מיליארדים. יש פתרונות חלופיים טובים ואסור ליפול למינפולציות.

  7. סגירת שדה דב.וביטול כל טיסות הפנים בארץ.
    הקמת מסילת רכבת לאילת ולכל חלקי הארץ
    מהגולן עד אילת.הרחבת כביש הערבה.והקמת מסילה לאורכו מהגולן עד אילת.הרכבות יהיו מהירות ובזמינות גבוהה.יש להקים שדה משלים בגליל כדי לתת לתושבי הצפון מענה תעופתי וכן לפתח את שדה חיפה הנמל איזורי.את שגה הרצליה להעביר לראש פינה.ולשדרג את שדה תימן כאופציה לאימונים.כל המנחתים בארץ ישודרגו לטיסות קלות ואימונים וכדומה.
    אין צורך בטיסות פנים במטוסים גדולים רק למטוסים קלים בלבד.כיבוי וכדומה.

    1. לגבי אילת פחות אני מסכים אם יש אמת בזה, אפשר גם לבטל את כל הטיסות הקצרות כמו קפריסין כרתים טורקיה עם מטוסים גדולים. לגבי הסיפא של דבריך: כן לשדרג את המנחתים בארץ לטיסות קלות וקצרות למטוסים קלים. כל השאר זה צריך להיות ברור מאליו!

  8. סגירת שדה דב יהיה סגירת העיר אילת ויהיה בכיה לדורות לפני הסגירה צריכה להיות אלטרנטיבה מתאימה והעלות הנמוכה יותר היא להשאיר את השדה ולא לבנות אי ושדה חדש אני מקווה שההחלטה
    תהיה מושכלת

  9. למה ליסגור .אני לא בעד. אני חושבת הרבה תל אביבים לא רוצים שהשדה יסגר. אלה שלמעלה מישתוללים מפילים עלינו תיקים. הנה עיניין קיצבת הקשישים. הלוביסטים ובעלי כח והסקטוריאלים הישתלטו על קופת האוצר וכספי ביטוח לאומי. כל חיי הייתי חסרה כסף אם כי לא קיבלתי שום קיצבה הישתמשתי בחסכונות נעזרתי בקרובים. עכשיו שאני בגיל מבוגר עוד מעט אקבל קיצבת זיקנה. אומנם יצא לי לאחרונה קצת כסף אבל בתור אחת שהייתה למטה אני פשוט בהלם . מאות אלפי כמוני אין להם גב גברים ונשים מחכים בכיליון עיניים שיקבלו את הגרושים מקיצבת זיקנה שתסייע להם ומה עושים מנסים להעלות את גיל הפרישה כדי לתת לכוחנים לסקטוריאלים האנוכים שיצרו חור ענק בתקציב. כדי שהשוד של בעלי הכח ימשך . ומחפשים בנרות את חסרי הגב האלמונים כדי לעשוק אותם עוד ועוד. מדינת ישראל כוחנית נישלטת בטורפות נוראה וחסרת רגש.גם עיניין סגירת שדה דב קשור. משרתים את כל חיי אני משלמת ביטוח לאומי. התאגידים האוליגרכים בעלי ההון ואנשי הסקטור הם אלה ששולטים. ותופרים תיק להמון חסר הישע. הטורפות הנוראה שולטת. האליטות במיגדל שן אינם חשות את העם. אני בעד תחלופה. להתחיל מחדש כי רואים מיצוי לאומי לאן שפונים. צריך אידיאל חדש. הכהונה לסוגיה מיצתה את עצמה. מטריקס הכהונה השכלתני. הוא לא משביע הוא גם דורסני בסקטוריאליות הנוראה שבו, האנוכית כל כך. הבה ניתחדש. מיקרו ומקרו. נתחיל מחדש כי מגיע לנו ושווה ועוד איך.

    1. על מה את מדברת? השדה נמצא על קרקע פרטית ויש פסק דין חלוט לפנות אותו.

  10. מי מוכן לקחת סיכון שיש שדה תעופה באזור מגורים צפוף ?
    למה הועתק השדה באילת 20 ק"מ צפונה ? ולאף אחד לא הפריע ?

    1. שדה התעופה באילת נימצא בלב העיר ויוצר צוואר בקבוק בצומת המרכזית של העיר.

  11. אין טעם להפסיד עשרות מילירדים בשביל כמה נוסעים שמעדיפים לנחות עשר דקות נסיעה מנתבג במקום בנתבג. קצת פרופורציות אלוהים. אף אחד לא ימות מאיחור של חמש דקות בביקורת דרכונים שגם ככה הולכת להתבטל. סתם דרמה על כלום

  12. היחידה החמדנית בסיפור היא המדינה שרוצה לוותר על תשתיות לאומיות בשביל בצע כסף. בעלי הקרקע הציעו למדינה שוחד של מחצית התמורה כדי שתסייע עבורם בפינוי, למרות שהקרקעות הן פרטיות.

    ישנו פתרון שהוצע בידי ראש עירית תל אביב:
    המינחת ימשיך להתקיים על חלק מהקרקע ובחלק המזרחי והדרומי של הקרקע יבוצע בינוי שתמורתו תעבור לבעלי הקרקע הפרטיים. פתרון זה שומר על חוף פתוח לציבור ולפעילות אווירית, אולם המדינה לא מקבלת כלום, כפי שמעולם לא הגיע לה כלום.

  13. רובין הוד
    לקחת את כול הפסולת פלסטיקים וכדומה.
    לערבב במלט ולבנות שדה תעופה בים!!!!!
    לתת פיצוי כספי או הבטחה הוגנת בעתידלפצות או לחזור לקרקעות לאחר בנית שדה התעופה.
    לסגור בשום אופן לא!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    תדתית לאומית חשובה כזאת לא מחסלים
    לא
    רו

  14. אסור לסגור את שדה דב ואסור היה לסגור את שדה התעופה באילת. "זו בכייה לדורות".
    לא רק שמדובר בחיי אדם אלא שהקו התחבורה האווירי בין שדה דב לשדה באילת היה עורק חשוב ונוח לנהל את חיי התושבים שידעו עליות ומורדות.
    העיר אילת מהווה לא רק אתר תיירותי חשוב שצריך לגדול אלא גם מיקום אסטרטגי ובטחוני.
    כמי שהיה מנהל מחלקת נשים ויולדות במשך 21 שנה והתמודדתי בסוגייה של יולדות בסיכון חיים ויולדות בסיכון ללידת פגים, הצלנו נשים רבות ופגים הודות לקו התחבורה האווירי המהיר והבטוח בזמן הקצר והצגנו את ההצלחה בכנסים בינלאומיים.
    את הנזק בסגירת השדה באילת ועכשיו שהולכים לסגור את שדה דב, המחיר בחיי אדם יהיה לא ישווה לכספים שהמדינה או אנשי הנדל"ן יפסידו.
    יעצרו כל העוסקים במלאכה ויחשבו רק על הבריאות וחיי אדם של תושבי אילת והסביבה ועל התיירים.
    עצרו רגע "סוף מעשה במחשבה תחילה".
    "זו תהיה בכיה לדורות" כבר אמרתי.

    1. בחלק קטן מהכסף שתעלה אי-סגירת השדה אפשר לשדרג את יוספטל כך שחולים לא יצטרכו לטוס למרכז.

  15. תתפלאו, אבל אין בעלים לשטח שדה דב. נשמע מטורף נכון? היכנסו לאתר פורום קפה שפירא ותקשיבו בסרטון לחקירה שערכו מנהל הפורום אורי בן אמוץ ואבי (שכחתי שם משפחתו). אין רישום בטאבו, אין כל מסמך על חוזה בין המדינה ל"בעלים". אלה קיבלו קרקע שלנו (ממינהל מקרקעי ישראל) לפי מפתח אונזערע, ממפא"י ז"ל. משונה, נכון? הובא לידיעת שר המשפטים והשר סמוטריץ'. בינתיים הם שותקים, אולי בגלל הבחירות.

  16. תתפלאו, אבל אין בעלים לשטח שדה דב. נשמע מטורף נכון? היכנסו לאתר פורום קפה שפירא ותקשיבו בסרטון לחקירה שערכו מנהל הפורום אורי בן אמוץ ואבי (שכחתי שם משפחתו). אין רישום בטאבו, אין כל מסמך על חוזה בין המדינה ל"בעלים". אלה קיבלו קרקע שלנו (ממינהל מקרקעי ישראל) לפי מפתח אונזערע, ממפא"י ז"ל. משונה, נכון? הובא לידיעת שר המשפטים והשר סמוטריץ'. בינתיים הם שותקים, אולי בגלל הבחירות.

  17. אני מבינה שמי שמכר את הקרקעות של איזור שדה דב היתה עירית תל אביב. היום חולדאי מתנגד לסגירת השדה. אז הגיע הזמן לשנות את החוק. תחילה מוכרים את הקרקעות הברושים ואז לכאורה עולה ערך הקרקעות. לדעתי יש משהו שנקרא מס שבח על הרווחים של מחיר הקרקע.וככה ניתן להתגבר על הספקולנטים…