הורידו את הדגל: גם נייקי נכנעה לטירוף ה-PC

חברת הספורט תכננה לשווק נעל חדשה עליה גרסה מוקדמת של הדגל האמריקני, אך משכה אותה מהמדפים לאחר שפעילי שמאל טענו כי מדובר ב"סמל שנאה"

קופסאות נעליים של נייקי והדגל של בטסי רוס | Pexels, Makaristos

לכבוד יום העצמאות האמריקני, ענקית הספורט נייקי תכננה לשווק זוג נעלי ספורט בעיצוב מיוחד הנושא את הדגל המכונה "דגל בטסי רוס". זוהי גרסה מוקדמת של הדגל האמריקני המכילה מעגל של כוכבים שמייצגים את 13 המושבות הראשונות, ועל פי האגדה הוצגה בידי תופרת צעירה בשם בטסי רוס לג'ורג' וושינגטון בכבודו ובעצמו.

אך כאשר קולין קאפרניק, אחד מהפרזנטורים של נייקי והאיש שהחל לפני כמה שנים במחאת ההמנון בליגת הפוטבול, שמע על התכנית, הוא התלונן בפני ראשי החברה כי הדגל מזכיר לו את תקופת העבדות ומשמש כיום קבוצות של גזענים לבנים.

במקום לומר לקאפרניק "אז מה?" ולהתחיל לשווק את המוצר הפטריוטי, נייקי עוררה סערה בכך שמשכה לגמרי את הנעל החדשה ממדפי החנויות. בהצהרה שפרסמה החברה נטען כי ההחלטה התקבלה בהתבסס על "דאגות שהנעל עלולה לפגוע באנשים ולהסיח את הדעת מהחג הלאומי", תירוץ עלוב במיוחד בהתחשב בעובדה שמה שפגע יותר מכל ביום העצמאות היא המחלוקת שיצרה ההחלטה של נייקי והפיכת סמל פטריוטי המקובל על רוב מוחלט של האמריקנים לדבר המזוהה עם גזענות.

פרופ' מייקל אריק דייסון טען בלהט בראיון טלוויזיוני כי ההיסטוריה של הדגל "נגועה בשעבוד", השווה אותו לסמלים כמו צלב הקרס ושריפת הצלבים של ה-KKK, ושאל "מדוע לא לבחור בסמל יותר מכליל?", אך הטענה לפיה ישנן כמה קבוצות שוליות של גזענים לבנים אשר משתמשות בדגל בטסי רוס כסמלן ולכן הוא פסול היא כמובן מגוחכת.

כפי שאמר חוקר בכיר בליגה למניעת השמצה, הדגל אינו כלול ברשימת סמלי השנאה של הארגון, ואפילו לא נחשב כמוכר בקרב תנועת הגזענות הלבנה. ליסה מולדר, המנהלת של המוזיאון על שם בטסי רוס בפילדלפיה, סיפרה כי מעולם לא שמעה על שימוש בדגל ההיסטורי כסמל לשנאה.

אך לקאפרניק, דייסון ודומיהם העובדות לא באמת משנות. יש להם אג'נדה משלהם לקדם: להציג את אמריקה כמדינה גזענית שנבנתה על גבם של עבדים אפריקנים. "מילים הן חשובות, וכך גם סמלים", אמר דייסון וצדק. זו בדיוק הסיבה מדוע הוא פועל ללא הפסקה כדי ליצור דה-לגיטימציה לדגל האמריקני וכל מה שהוא מסמל על ידי קישורו לרוע של תופעת העבדות.

ניצחון לשמאל הקיצוני

ואם כבר עסקנו בסמלים של שנאה, בואו נבחן כמה מהסמלים האהובים על קולין קאפרניק. שחקן הפוטבול לשעבר נודע למשל באהבתו ללבישת חולצות הנושאות מסרים פוליטיים, כמו כאלה של מייסד הפנתרים השחורים יואי ניוטון שהורשע בהריגת שוטר, סמלי הקומוניזם, ופידל קסטרו. במקרה אחר, קאפרניק הציג בגאווה גרביים המראות שוטרים כחזירים.

קולין קאפרניק לובש חולצה עם תמונות של פידל קסטרו | צילום מסך

כל סמלי השנאה האלה הובילו את קאפרניק, מולטי-מיליונר שגדל במשפחה מאמצת לבנה, לחתימת הסכם חסות יוקרתי עם נייקי, אך גם זה לא מנע ממנו להמשיך ולהפגין כפיות הטובה כלפי המדינה שאפשרה לו להפוך לעשיר ומפורסם.

האם אדם שמעריץ רודנים קומוניסטיים ופושעים אלימים הוא האיש המתאים להטיף מוסר לעם האמריקני ביום עצמאותו ולהחליט איזה סמלים אמורים להיות מוחרמים? התשובה לשאלה זו היא כנראה הדבר המדאיג ביותר בכל הסערה האחרונה. כאשר אחד התאגידים המצליחים בעולם מקבל תכתיבים כיצד לפעול בהתאם לאידיאולוגיה פוליטית, זו עוד הצלחה לשמאל הקיצוני בניסיונו לצייר את אמריקה כגזענית ומדכאת, בעוד אדם צבוע כמו קאפרניק מוצג כגיבור של זכויות אדם.

גם הפוליטיקאים בשמאל מזהים היטב את התופעה. המועמדים במרוץ לנשיאות במפלגה הדמוקרטית מיהרו לקפוץ על המחלוקת ולהראות עד כמה הם רגישים לסבלו של כל מי שנפגע מדגל בן יותר ממאתיים שנה. כך למשך, בטו אורורק אמר כי "חשוב שניקח בחשבון את הרושם שסמל כזה עלול ליצור בקרב אמריקנים", וג'וליאן קסטרו סיפק תמיכה לכניעה המוחלטת של נייקי כשאמר: "ישנם הרבה דברים כואבים בהיסטוריה שלנו, ועלינו להתקדם לעבר אמריקה מכלילה שמבינה את הכאב".

וכך, במקום להעריך את התרומה האדירה של האומה האמריקנית לחיסול תופעת העבדות ולהתקדם באמת לעבר ריפוי המתחים הגזעיים תוך אחדות וגאווה במדינה, ישנם כאלה המעדיפים להמשיך ולנצל בציניות את תחושות האשמה, לחזק את רגש הקורבנות התמידית ולשמר לנצח את הסכסוך החברתי.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'Front Page Magazine'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. חבורת טמבלים, קאפרניק צבוע אחד מול מיליוני אמריקאים בצד מרכז-ימין שלא יקנו את הסחורה המעופשת של נייקי עד שיחזרו בהם , וראו זה פלא הנעל עם הדגל תחזור למדפים תוך 24 שעות.