החזרת משפחות העובדות הזרות לפיליפינים היא בטוחה וחוקית לחלוטין

המדינה האסייתית היא בעלת כלכלה צומחת ושיעור אבטלה נמוך, מנהלת קשרי מסחר ענפים ברחבי העולם, ומבקרים בה מדי שנה מיליוני תיירים

מחאת הפיליפיניות (מימין) וקו הרקיע של עיר הבירה מנילה | פייסבוק, ויקיפדיה

רלף עבד אצל סבא שלי במשך חמש שנים. לפני מספר חודשים, בזמן שהוא נסע לבקר את אשתו ושני ילדיו בפיליפינים, סבי נפטר. רלף לא הספיק לשמוע את הבשורה משום שכבר היה בדרכו ארצה, והופיע בפתח הבית מלא המנחמים באחד מימי השבעה. כולנו במשפחה היינו אסירי תודה לרלף על מסירותו הרבה ועל העבודה הנהדרת שהוא עשה, אך לאחר שלצערנו לא היה צורך יותר בשרותיו הטובים הוא מצא מקום עבודה חוקי אחר בהתאם לנהלי רשות ההגירה. למרות השנים הארוכות ששהה בארץ היה ברור לו שביתו הוא בפיליפינים לצד בני משפחתו. תוכניתו כפי שתיאר לנו אותה היא לעבוד בישראל עד גיל ארבעים, לחסוך כסף, ואז לשוב לביתו.

כמו רלף, יש בכל זמן נתון עוד כמה עשרות אלפים עובדים שהגיעו מהפיליפינים לעבוד בישראל, וברחבי העולם פזורים מעל עשרה מיליון אזרחים פיליפינים המועסקים במשרות שונות. בשבועות האחרונים, החלה רשות ההגירה לטפל בהחזרתם של כמה עשרות אימהות וילדים השוהים בארץ באופן לא-חוקי כבר שנים ארוכות.

כך למשל, במקרה של העובדת אופרצינה קוונצה מתברר כי רישיון העבודה שלה פג כבר בשנת 2007, ומאז היא שוהה ועובדת בארץ באופן לא-חוקי בעבודות שאינן קשורות כלל לענף הסיעוד. גם לאחר שניתנו לה ארכות רבות לעזיבה, היא לא עשתה זאת והחליטה להישאר בארץ בניגוד לחוק. במילים אחרות, כל המעצרים והדיונים היו יכולים להימנע אילו האימהות היו עומדות בתנאי האשרה שלהן ועוזבות את הארץ בזמן שנדרשו לעשות זאת.

כלכלה מתפתחת, מיליוני תיירים

מטבע הדברים, את עיקר תשומת הלב התקשורתית קיבלו הילדים המיועדים להחזרה ששבים וטוענים כי נולדו פה ואין להם לאן לחזור, טענה רגשית ובטח לא משפטית. האמנם אין להם לאן לחזור? האם מדינת האיים שמושכת מעל שבעה מיליון תיירים בשנה, כאשר רק ברבעון הראשון של 2019 הגיעו למדינה מעל לשני מיליון תיירים (עלייה של 7.59% מהשנה שעברה), איננה ראויה למגוריהם של אותם הילדים ואימותיהן? האם מדינה המדורגת במקום ה-36 בעולם מבחינת שיעור התל"ג (צמיחה של שישה אחוזים בשנה שעברה), ולה הכלכלה ה-34 בגודלה (נומינלי) בעולם והשלישית בגודלה בדרום-מזרח אסיה איננה יכולה להיות בית לנשים וילדים שאישור השהייה שלהם בארץ פג?

 

שיעורי התל"ג בפיליפינים

על פי תחזית של חברת הבנקאות הבריטית HSBC, כלכלת הפיליפינים צפיה להיות ה-16 בעושרה בעולם עד שנת 2050, ותחזיות אחרות צופות לה אף מקומות גבוהים יותר. גם מבחינת תעסוקה המצב בפיליפינים טוב ואחוז המועסקים עומד כיום על כ-94.8.

בנוסף, הפיליפינים היא מדינה חברה באו"ם, המנהלת קשרים דיפלומטיים עם מעל 150 מדינות ובעלת הסכמי עם מסחר מדינות רבות אחרות בכל העולם, בעיקר מול יפן, סין, ארה"ב וסינגפור. לפני כשנה וחצי ביקר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במנילה, שם נפגש עם נשיא הפיליפינים רודי דוטרטה ואמר כי היחסים בין שתי המדינות "מצוינים". במסגרת פסגת מדינות דרום-מזרח אסיה שהתקיימה אז, הגיעו לפיליפינים בין השאר ראשי ממשלות רוסיה, קנדה, אוסטרליה, הודו, דרום קוריאה וסין ומזכ"ל האו"ם. בחודש פברואר השנה ביקר במנילה גם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. הנשיא דוטרטה ביקר לאחרונה בסין, יפן ותאילנד, וצפוי להגיע בהמשך גם לארה"ב ובריטניה.

מנהיגי העולם בפסגת ASEAN בפיליפינים ב-2017 | Shealah Craighead

בניגוד לטענות שנשמעו בעבר לגבי החזרה למדינות אחרות, ברור לחלוטין שאין לילדים ולאימהות שום סכנה בחזרה לפיליפינים, שהיא מדינה לגיטימית ובה נמצאים גם רוב בני משפחתם המורחבת. דווקא מי שעודדו את הנשים להישאר בארץ למרות שלא היו זכאיות למעמד חוקי וכיום מעכבים את ההליך המשפטי נגדן בטענות שווא ותוך שימוש ציני בילדים ובכאבם, הם אלו הפוגעים בילדים ובאימהות. ניתנו להן שנים ארוכות לפעול בדרכים חוקיות להסדרת המעמד או לחלופין לעזוב באופן מסודר שלא היה פוגע בילדים כפי שקורה בסאגה הנוכחית.

במקום לעשות זאת, הן ובעלי אינטרסים נוספים מטיחים כעת האשמות חסרות שחר דווקא במי שמנסה לאכוף את חוקי ההגירה של ישראל, שנועדו בדיוק למטרה זו. אמנם מעבר של מדינה ואפילו חזרה למדינת מוצא בטוחה יכול להיות סיפור מורכב, אך את כל זאת היו צריכות העובדות הפיליפיניות לקחת בחשבון כאשר הפרו במודע את החוק הישראלי במשך שנים. עם כל הכבוד לכאב הילדים, הוא אינו מבטל את זכותה של מדינה ריבונית לקבוע מי יכול להיכנס ולשהות בתחומה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי מדוע יש להתנצל על החזרת הפילפינים למדינתם.
    מחזירים וזהו ללא כחל ושרק הם לא פליטים ולא מרחפת עליהם סכנת מוות
    הדבר מכוון לכל מהגרי העבודה

    1. גם אני לא הבנתי.ויש לי גם שאלה.אותם הנפשות המדממות שצורחים שצריך להציל את הילדים וזכותם להשאר כאן,ובאותה הנשימה גם זועקים שהכל רע במדינה הזאת?ועוד שאלה..כבר קראתי שאיימו בבחירות האחרונות אחדים מהצד הנכון שאם נתניהו שוב ינצח אז הם יורדים מהמדינה.כולל הילדים כמובן.אז במקרה הזה מותר לתלוש את הילד מהחיים שלו,מהזכות שלו להיות כאן עם מה שהוא מכיר,בית הספר,מהחברים ולעזוב כי הצד הלא נכון מבחינה עמדה פוליטית של ההורה(!!) נבחר שוב?

    2. מעבר לכך, בתקשורת הוצג "מכתב 80 המומחים"…
      נשאלת השאלה אם עפ"י המומחים (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וכו') שיבת הילדים שנולדו כאן לפיליפינים לצד אימותיהן/הוריהם מהווה אכן טרגדיה איומה עבורם עם השלכות נפשיות ארוכות טווח מדוע הם מעולם לא טענו זאת ביחס למשפחות העולים מארצות הרווחה כמו צרפת, שבדיה, קנדה, ארה"ב וכו'? הרי במקרה זה מדובר במשפחות שילדיהן לא תמיד דוברי עברית, והן באות ממדינות מערביות בעלות תרבות ורמת חיים גבוהה ?
      גם במקרה של עולים מבריה"מ (ומאוחר יותר מרוסיה ואוקראינה) בהסתמך על טענות ה"מומחים" היינו מצפים, שבעקבות "קריעתם" מהסביבה הלשונית והתרבותית בה נולדו ילדיהם יסבלו כאן כל חייהם משלל בעיות נפשיות איומות ונוראות…
      ובכלל עפ"י חוות דעת "המומחים" היו צריכים לגדול כאן דורות של אומללים ממש …
      מסתבר שכש"המומחים" מגויסים לאג'נדה פוליטית, ניתן להשתמש בטייטל המקצועי שלהם להעלאת טענות שכל כולן מניפולציה זולה להשגת מטרות פוליטיות

    3. נעמי, באמת אינך מבינה ששמאלני שיורד עם משפחתו, לא עושה זאת כדי להעניש את ביבי אלא כי -לשיטתו- הוא *משפר* את מצב ילדיו?!

      ננסח זאת בפשטות:
      ישראל טובה מהפיליפינים
      בעיני שמאלנים מסוימים, היא פחות טובה מהמערב

      לכן רצוי לעבור מישראל למערב, ולא רצוי לחזור לפיליפינים.

  2. כוונת המסייעים להם להישאר בארץ בניגוד לחוק,מיועדת למחוק את "מדינת היהודים", ע"י דילול הרוב היהודי…

    1. כוונתם גם להשחיר את ראש הממשלה שהנה זו המדיניות של נתניהו. הוא מגרש (הוא בעצמו,מגיע עם רשת פרפרים ותופס) ילדים תמימים שלא מכירים שום דבר מעבר לישראל.הוא פשיסט,מפלצת.ומנגד אנחנו מצילי נפשות (כמובן בתנאי שהם לא מתנחלים או דוסים או שניהם ביחד) הומניים והנה באים להציל אותם מציפורני הקלגס.תיכף גם ניצולת השואה תגיע ותספר איך היא הסתתרה בעליית הגג והמעשה של נתניהו(!!!) מזכיר לה את אותם הימים.אגב..אני הגעתי לארץ בגיל 13.עזבתי מדינה בה נולדתי ובאתי למדינה שלא הכרתי מעולם,לא דיברתי את שפתה ובכלל התרבות שלה או חוסר התרבות שלה רחוקה ממני.והנה 32 שנים אחרי זו המדינה שלי ולא הייתי מחליפה אותה (טוב…לאי בודד עם מנחת מסוקים פרטי לא אתנגד).לא באו נפשות מדממות ולא באים לעולים החדשים ושואלים חמורי סבר את ההורים איך יכולתם..

  3. רק לא הבנתי למה הממשלה חיכתה עד עכשיו.
    האמת שכן הבנתי, זה בגלל הבחירות.
    זה רק מראה שכבר מזמן יכלו להתחיל להחזיר את המסתננים לארצם, ואם ניתן לביבי פרס בדמות ליכוד גדול וימין אמיתי חלש מן הסתם יחזור לסורו.
    נקודה למחשבה!

    1. למי אכפת האם הכלכלה שם מצליחה? או האם זה חוקי? ישראל לא אכפה את החוק בזמן אמת, ועכשיו צריכה לשלם את המחיר של להיות מדינה מוסרית, ולתת לעובדות ולילדים להישאר. זה התפקיד שלנו בתור מדינה מתוקנת.

      העובדים החדשים שבאים צריכים לדעת שביום פקיעת החוזה שלהם הם נכנסים לכלא ומשם רק למדינת המקור.

    2. בעניין המסתננים מאריתראה שמהווים כ-80% מקרב המסתננים מאפריקה, אלדד בק פרסם באחת מהכתבות שלו כי הסיבה שממשלות ישראל השתהו בהשבתם למולדת נעוצה בהתנגדות נמרצת מצד הצמרת הביטחונית שלנו.
      לפי המידע שהגיע אליו אריתראה מהווה נק. אחיזה ביטחונית שלנו באפריקה וכדי לא לקלקל יחסים אלה הם לחצו על הדרג המדיני להניח לכך.
      אך מעבר לכך כולנו יודעים מה סוג הנטייה הפוליטית בקרב אנשי הצמרת הביטחונית שלנו בעשורים האחרונים

  4. עברו על חוקי המדינה המארחת.דינם באופן חד משמעי קנס,מאסר וגירוש.

  5. הטיעון שקשה לילדי הזרים אשר נולדו בארץ לעבור למדינה זרה כי הם לא מכירים שפה ותרבות אחרת וכי ישראל היא ארצם, הוא מגוחך, ישראלים רבים מהגרים למדינות שונות במערב עם ילדיהם שגם הם לא מכירים שפה ותרבות שונות ובכל זאת הם עושים זאת ברצון ושמחה, אדרבה, לילדים הכי קל ללמוד שפה ולהסתגל לתרבות שונה.

    1. מצד אחד יש בזה נקודה למחשבה, מצד שני תארו לעצמכם לדוגמא ליהיות נער בן 16 שכל חייו גדל בישראל וכל מה שהוא באמת מכיר זה את התרבות הישראלית והסביבה הישראלית וכל החברים הטובים נמצאים פה ולא בפיליפינים או בכל מדינה אחרת, ופתאום פשוט תולשים אתכם מהמקום הנוח שלכם, מהבית שבו גדלתם, מהחברה שאליה אתם שייכים וזורקים אתכם למקום חדש לחלוטין ששם אתם אמורים להתחיל מאפס. בלי עבודה, בלי בית, אולי אפילו בלי משפחה שיכולה לתמוך בכם.
      זו טראומה לא קטנה לאותו הנער

  6. למה לא אומרים וחושפים שהעמותות המגנות על ההתנחלות הזרה והלא חוקית הזו, הן שמייעצים להם איך להשאר (ולדעתי אף מפתים אותם להשאר).
    בתור שרות הם גם מייעצים להם ללדת ילדים, מספיק ילד אחד, (שלא היו יולדות ע"פ החלטתן מלכתחילה), כדי להשתמש בהם לצורך כך בכל מיני מניפילציות.

    מקוה שהמדינה לשם שינוי תתן לכלבים לנבוח אך תדהר עם הרכבת לעמוד על החוק, בלי נקיפות מצפון חלולים ומזויפים.

  7. התנהגות אנושית עוד לא הזיקה לאף אחד
    בניגוד למהגרים מאפריקה , הפיליפינים לא מעוניינים להישאר כאן.
    לא כל פיליפיני שרוצה להישאר – מקבל הוראות מהחלאות של הקרן החדשה.
    בקיצור אנחנו יותר בני אדם – "מאנשי הזכויות" מהשמאל.
    בואו נוכיח שאכן כך.

    1. ומה לא אנושי בלהחזיר אנשים הביתה, לארץ שלהם למורשת והתרבות שלהם, מדוע לגזול זאת מהם, זו גזענות! כי השמאל משחק כאן בבני אדם.
      מי כמו היהודים מבינים מה זה לשוב לארץ אבותיך?

  8. תודה רועי, טור ראוי מאד. מוסיף מבדק על המתאם המהופך של יושרה ואג'נדה פוליטית. אם נלך בקו המחשבתי שמקדמים כאן פעילי זכויות הפרט- להוציא אדם מהמדינה שבה נולד לארץ בה נולד סבו זה גרימת עוול מזעזעת אז איך זה מתיישב עם התביעה שהם נוטים לגבות לעקירת מליוני אזרחים שנולדו במדינות שכנות לארץ המוצא שסבא של אבא שלהם ברח ממנה לפני שבעים שנה- אם פיליפיני נולד ללא מעמד אזרחי בישראל שיבה לארץ המוצא זה עוול נורא אבל אם ערבי עבר ללבנון לפני שבעים שנה צריך גם את ניניו לעקור מהארץ בה נולדו ולהחזירם לארץ ממנה היגר הסבא? יושרה וא'גנדה שילוב נפלא.

  9. צריך גם להעיף את הסודנים והאריתראים הם לא מועילים בשום דבר אלא רק הורסים את המדינה

  10. כאיש ימין זה ביזיון לגרש אותם הם נאמנים למדינה יותר מהרבה יודים שאני מכיר מעדיף אותם במשמר הגבול מאשר משתמט שמאלני או חרדי שהוכרח לשרת שם