דם, אש ועיוורון: האשליה הטראגית של הסוציאליזם

הרעיון הפוליטי הפופולרי ביותר אי-פעם היה גם הקטלני והאכזרי ביותר, אך עדיין ישנם כאלה המתעקשים שהוא יכול לעבוד

כוח ללא גבולות. ולדימיר לנין (משמאל) ויוזף סטלין | Planetzerocolor

סיפורו ההיסטורי של הסוציאליזם מורכב בעיקר מטרגדיה בקנה מידה אֶפִּי. זה היה הרעיון הפוליטי הפופולרי ביותר שאי פעם הומצא, לפחות מבין הרעיונות הקובעים אילו חיים אנו צריכים לחיות וכיצד החברה צריכה להיות מאורגנת, ורק הדתות הגדולות יכולות להשתוות אליו. בתוך 150 שנים מאז שנטבע לראשונה המונח "סוציאליזם", כשישים אחוזים מאוכלוסיית העולם חיה תחת ממשלות שהגדירו את עצמן כסוציאליסטיות. כמובן שלא כל מי שחי תחת משטר כזה חלק את אותה השקפת עולם, אך מיליונים רבים אכן עשו זאת – הצטרפו למפלגות סוציאליסטיות, הצביעו למועמדים סוציאליסטיים ואף הרגו ונהרגו בשם הסוציאליזם.

המשיכה החזקה של הסוציאליזם טמונה בפנייתו לאידיאליזם. בבסיסה של כל דת גדולה עמדה החשיבות העליונה של הממלכה הרוחנית על עולם החומר, וגם רעיונות הסוציאליזם פנו למערכת הערכים הזו כאשר הבטיחו נתיב חילוני להגשמתה – ואף יותר מכך, נתיב שאינו דורש הקרבה רבה מדי. סוציאליסטים טענו כי אילו רק הרכוש היה בבעלות משותפת ופירותיו מחולקים באופן שווה, איש לא היה צריך עוד לפגוע ברעהו ושחר חדש של אחווה היה זורח על האנושות. חופשיים מתחרות ואפליה, בני האדם היו יכולים סוף סוף להנות מקרבה אותה לא ידעו מעולם.

והיו עוד הבטחות. כאשר המרדף התמידי אחר עושר כבר לא היווה מטרד, אנשים היו אמורים במקום זאת לשאוף להגשמה עצמית. אני יכול לצוד בבוקר, לדוג אחרי הצהריים ולכתוב ביקורת בערב, התפייט קרל מרקס. כאשר אינדיבידואלים יתמקדו בפיתוח כישרונות, טען טרוצקי, כל אחד יהיה יכול להפוך לבטהובן או גֶתה.

מבחינה כלכלית, הסוציאליזם הבטיח לא רק חלוקה מחדש ורווחה לכולם, אלא גם את התפיסה לפיה במקום ייצור בזבני עבור רווח, השווקים יתמקדו בסיפוק הצרכים. ספריות ובתי ספר ייבנו במקום בתי קזינו או בתי בושת, ורכבים משפחתיים יקבלו עדיפות בייצור על פני רכבי יוקרה ראוותניים.

הנבואה שלא התגשמה

החל משנות העשרים של המאה ה-19, הסוציאליסטים המוקדמים יצרו קהילות בהן ביקשו להדגים את עליונות השיטה אותה הגו. לרוב, ניסיונות אלו התפרקו לרסיסים מהר מאוד, אך העובדה שהיה קשה מאוד ליישם במציאות את המערכת הסוציאליסטית לא פגמה בזוהרו של הרעיון, ומעט מאוד מתומכיו עצרו לשאול מדוע בעצם לא ניתן ליצור מערכת ברת-קיימא כזו.

פסל של מרקס ואנגלס בברלין | ויקיפדיה

זמן לא רב לאחר מכן, מרקס ואנגלס הופיעו והציעו תקווה מחודשת. הם ביטלו את הניסיונות הראשוניים כאוטופיים וחסרי משמעות, ובמקום זאת טענו כי גילו את חוקי ההיסטוריה הקובעים כי הסוציאליזם הוא גורלה הבלתי-נמנע של האנושות. האל במכונה שהיה אמור לחפור את קברו של הקפיטליזם היה הפרולטריון – כינוי מגונדר למעמד הפועלים. התחרות האכזרית הייתה אמורה לאלץ את הקפיטליסטים לקצץ בשכר העובדים עד שהאחרונים, שיחושו עצמם אומללים ומנוצלים, יתקוממו כדי להפיל את המערכת ויחליפו אותה בסוציאליזם.

באופן מוזר, אותה נבואה לא כללה את האפשרות של לשבת ולחכות לבלתי-נמנע שיתרחש. מרקס ואנגלס, וחסידיהם בעקבותיהם, הפכו מעורבים יותר ויותר בארגונים סוציאליסטיים, תהליך ששילב את האמונה של היותם בצד הנכון של ההיסטוריה יחד עם אקטיביזם פוליטי שהיה אמור לזרז אותה. אך אכזבות חדשות עמדו להגיע.

בשנות התשעים של המאה ה-19, חצי מאה לאחר שמרקס ואנגלס הציגו את חזונם, יורשם האינטלקטואלי אדוארד ברנשטיין שהיה אמור לכתוב את הכרך הרביעי של 'הקפיטל' הודה כי מתצפיתו על האירועים מסתמן כי הנבואה המרקסיסטית לא התגשמה. הפועלים לא הראו שום רצון במהפכה, מהסיבה הפשוטה שהם חוו שיפור מתמיד ברמת החיים שלהם, בניגוד להתדרדרות שצפה מרקס. היסטוריונים כלכליים מעריכים כיום כי רמת החיים במדינות המתקדמות הוכפלה באותן חמישים שנה. אמנם לברנשטיין לא הייתה גישה אז לנתונים אלה, אך בניגוד למרקס ואנגלס הוא הגיע ממשפחת פועלים, הכיר מקרוב את חייהם והבין את התמורות החיוביות שעברו עליהם בכל התחומים.

ברנשטיין הסיק את המסקנה ההגיונית ונטש את הסוציאליזם. הוא היה נחוש להמשיך ולהיאבק עבור שיפור תנאי המחייה לעובדים אך אמר: "המטרה הסופית של הסוציאליזם מתה עבורי". אחרים, לעומת זאת, לא היו עדיין מוכנים לנטוש את המטרה הסופית. למרות שתנאי העבודה של הפועלים השתפרו, מצבם הכללי עדיין היה קשה אך חשוב מכך – המטרה הגדולה והאמיתית של הסוציאליזם לא הייתה להקל על מצוקתם, אלא לבנות חברה חדשה, הרמונית והומנית מאי פעם.

בקצרה, תנועת הסוציאליזם של אותה העת הגיעה לפרשת דרכים. אם הפועלים לא היו מסוגלים ליצור את המהפכה שחזה המודל המרקסיסטי, הרי שהחסיד המצוי עמד בפני שתי ברירות: הראשונה, כפי שבחר ברנשטיין, הייתה לדבוק בפועלים אך לוותר על המהפכה; השנייה הייתה לדבוק במהפכה אך לחפש אחר קבוצה אחרת שתביא אותה. זו הייתה הבחירה של לנין.

אדוארד ברנשטיין | ויקיפדיה

לנין חלק את אותה נקודת מוצא עם ברנשטיין. על פי הטרמינולוגיה הלניניסטית, ההיסטוריה הוכיחה שכאשר מניחים את הפועלים לנפשם הם מסוגלים להשיג "תודעה איגודית" ולא "תודעה מהפכנית". במילים אחרות, הם חיפשו שכר גבוה יותר, לא התקוממות אלימה. אך מסקנותיו של ברנשטיין הכעיסו את לנין. אי אפשר היה לוותר על הרעיון הנשגב של הסוציאליזם רק בגלל שמצבם של הפועלים השתפר, ולכן אם הפועלים לא יחוללו את המהפכה, מישהו אחר יהיה חייב לעשות זאת.

היה זה לנין שהגה את הרעיון של יצירת מפלגה של מהפכנים מקצועיים שימלאו את התפקיד הזה. הם לא יפעלו בשם העובדים בלבד או לרווחתם, אלא ירכיבו בעצמם את כוח החלוץ של הפרולטריון, למרות שרובם המוחלט לא יהיו מחבריו.

הזינוק המטאפיזי הזה היה קשה לבליעה, אך הוא עבד – לפחות בכל הקשור להצלחה של חבורת לנין בתפיסת השלטון והכרזה על הקמת המדינה הסוציאליסטית הראשונה בעולם. גם לנין ידע שנאמניו החלוצים היו מיעוט והבין בצדק שכדי לשלוט עליו לאסור כל התנגדות ולכפות ציות על העם. הוא דחק בחסידיו להפעיל "טרור המוני חסר רחמים נגד קולאקים, כמרים, והצבא הלבן". בנוסף "אנשים בעלי עמדה ספקנית" היו צריכים "להיכלא במחנות ריכוז".

ולדימיר לנין היה איש תאב כוח ללא גבולות, אך הוא שאף ליותר מכוח בלבד. הייתה לו משימה: סוציאליזם. ברוסיה, בה הכלכלה הייתה ברובה מבוססת על חקלאות, המשמעות של החלת הסוציאליזם הייתה חקלאות קולקטיבית. החקלאים עצמם, שלא היו מעוניינים בכך, התנגדו באופן פסיבי. בעומדו מול אסון כלכלי ומלחמת אזרחים, לנין בחר לסגת מרעיון הקולקטיביזציה, אך יורשו סטלין חידש את המאבק. התוצאה של הניסיון להנדס את החברה והכלכלה ולהכניע את החקלאים הייתה רעב המוני, בו גוועו למוות בין 5 ל-10 מיליון בני אדם.

נתיב הדמים

אם סטלין היה רודן אכזרי שהיה מוכן להרעיב את בני עמו למוות, אחרים כמו מאו ופול פוט אף התעלו עליו. בהקשר הזה אמר פעם מילובאן ג'ילאס, מראשי המפלגה הקומוניסטית ביוגוסלביה, כי "איך היו יכולים לנהוג אחרת, כאשר ההיסטוריה ייעדה אותם להיות המייסדים של גן העדן עלי אדמות?". אילו אותם שליטים רק היו רוצים לשלוט וליהנות מפירות הכוח המוחלט הם היו יכולים להרוג פחות אנשים, אך הדבקות שלהם באידיאל ובהפצתו היא זו שהובילה אותם לטבוח במיליוני חפים מפשע.

דיוקנאות של סטאלין ומאו בסין | 《人民画报》

התפיסה של מרקסיזם כעתיד הגואל אליו צועדת ההיסטוריה, בנתיב אותו ניתן לזרז על ידי אלימות המונית, הותירה פתח רחב לשינויים. בדיוק כפי שלנין החליף את הפרולטריון בכוח החלוץ, מאו ופול פוט יצרו גרסה משלהם בה האיכרים החליפו את הפועלים ואז החלוץ החליף את שניהם. בניטו מוסוליני, שנגמל בשלב כלשהוא מהמרקסיזם, הציג טוויסט נוסף בו המעמד הוחלף באומה. הוא טען כי איטליה המקופחת הייתה שייכת למעמד הפרולטריון של האומות, בזמן שהמדינות העשירות יותר באירופה היו הבורגניות, האויב.

בהמשך, היטלר החליף את האומה בגזע הארי וזיהה את היהודים כמעמד האויב לנציונל-סוציאליזם. וכך, האידיאל של אחווה חדשה ייצר פרק אחר פרק של רצח עם, כולם ביחד מצטרפים לרעיון העקוב מדם שההיסטוריה ידעה אי פעם.

כמובן, לא כל הסוציאליסטים הלכו בעקבות נתיב הדמים שלנין פרץ. חלקם, בדרך כלל תחת הדגל של מפלגות שקראו לעצמם "לייבור" או "סוציאל־דמוקרטיות", התעקשו ללכת בדרכים שלוות ודמוקרטיות אל הארץ המובטחת של בעלות משותפת ושוויון חלוקתי. עשורים רבים של ניסיונות כאלה הובילו למסקנה, אותה חזה מראש ברנשטיין, כי בסוף הדרך תמיד נמצאת מדינת רווחה המוחזקת על ידי רשת ביטחון של כלכלה קפיטליסטית. ה"סוציאליזם" שכה רבים חשבו שהם רואים מעבר לאופק, זה שמיליונים נהרגו והרגו עבורו, התברר כלא יותר מאשליה – והחיפוש אחריה נרשם כאחד מהפרקים העגומים בהיסטוריה האנושית.


פרופ' ג'ושוע מורבצ'יק הוא עמית מחקר ב'World Affairs Institute'. המאמר התפרסם לראשונה בכתב העת 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. מאמר מצוין
    אצלנו, העבודה אבודה. אך כחולבן מפלגת אופורטוניסטים מחליפה אותה

    1. כתבה מעולה! מדוייק!
      רק חשוב לציין שסוציאליזם-דמוקרטיה וסוציאל-דמוקרטיה, אלו סוגי משטר שואפים להגיע לאמצעים סוציאליסטיים טוטליטריים באופן דמוקרטי, מהו אותו אופן דמוקרטי אתם שואלים בוודאי? חילוף אוכלוסין,מכירת שקרים למעמד העוני ומכירת שקרים למעמד הביניים על מעמד העוני, ומתן זכות בחירה לכולם(כלומר גם לאנשים שלא משלמים מיסים, שהמחשבה על זה שזו נהייתה הנורמה היא נוראית בפני עצמה)

  2. הבעייה היא שגם מפלגות סוציאל-דמוקרטיות במערב אינן דמוקרטיות. אם להסתכל רק על הדוגמה האמריקנית, יש שם נסיון מתמשך למעשה להוציא את הימין מחוץ לחוק באמצעים משפטיים (המדובר בחקירה של טראמפ כמובן, אבל לא פחות מכך חקירות המשנה, פגיעה של מס-הכנסה בארגונים ימניים בתקופת אובמה, והנסיון שלא צלח עדיין להקים חומת-ברזל של שופטים בדומה לזו שבארץ), גם דרך האלימות (ארגון אנטיפה) על הפרק, וגם הנסיון פשוטו כמשמעו "להחליף את העם" באמצעות עידוד הגירה פרועה ממדינות עולם שלישי.

    1. המיקום העליון של בית המשפט העליון
      אהרון ברק אך גם מעט קודמיו צעדו לתוך חלל גדול של חוסר מוסדות והמעט שיש אינם מאוישים כיאות. ישנו רק בית נבחרים אחד קטן שכיום מזמן אינו עונה על הצרכים. נא לחשבן אם בהיות מספר התושבים במדינת ישראל 600,000 שש מאות אלף הכנסת מנתה 120 חברים כמה חברי כנסת צריך היום כדי שתוכל למלא את יעודה? כדי שחברי הכנסת יוכלו להיות בקשר עם העם ולא רק עם שופטי בית המשפט העליון הקרובים להם גיאוגרפית, יש להגדיל בדחיפות את הכנסת. אמנם ישנם חברי כנסת שאינם מבצעים עבודתם אך גם ישנם אחרים העובדים קשה. מספר כה זעום של חברי כנסת אינו יכול להספיק גם אם כולם עובדים קשה. מתוך מספר גדול של חברי כנסת קל יותר לנפות את הלא עובדים ולהחליפם לאחר שיכון מנגנון לפיקוח על עבודת חברי הכנסת. את מספר חברי הכנסת יש להגדיל בהדרגה כדי לתת לחדשים אפשרות ללמוד את המלאכה. לדוגמא כל קדנציה להוסיף עוד עשירית. בעיה אין בכלל מקום באולם המליאה הוא בנוי ל120 חברים ותו לו. נודע לי ולא בטוח שזה כך, שיש עוד הרבה מקום לא בנוי בבנין משכן הכנסת. אם אין יצטרכו להוסיף עוד קומה! יש לבנות אולם חדש שיוכל להכיל אפילו 200,0 אלפיים חברי כנסת ואולי יותר. . באם ימצא היכן לבנות אולם מליאה גדול אפשר להוסיף עוד בקדנציה הבאה עוד עשירית וישבו זמנית במעברים.

      לאחר זאת יש להקים כפי שנהוג בדמוקרטיות בעולם בית מחוקקים גבוה שיפקח על כולם כולל בית המשפט כולל העליון היהיר על שופיטיו וישפוט אותם לעת צורך. הרי ידוע שבית המשפט עליון חושב שתפקידו לפקח על המדינה והוא לפי כך קבע לעצמו על דעת עצמו את מיקומו בנקודה הגבוהה ביותר בגבעת רם. לאחר שכבר התישב, עצם ישיבתו במקום זה מחזקת את הרגשתו שתפקידו עליון מעל כולם. עד כדי כך בית המשפט העליון בטוח שהוא עליון גם על הממשלה והכנסת שמדריכי מבקרים בבית המשפט העליון כך מסבירים את גובה המקום הטופוגרפי כמתאים לגובה התפקיד מעל שאר הרשויות. גם מדריכי טיולים לוקים באותו ההסבר. קרבה גיאוגרפית זו לכנסת גם מעודדת שליטה על הכנסת ודחיפת חוקים נוחים לבית המשפט ומנוגדים לטובתו של העם. אהרון ברק בכל הזדמנות סר לכנסת וממושב המבקרים החשובים לעיתים צרח על חברי הכנסת.

      באופן זה בית המשפט העליון גם אינו נגיש לעם לעירעורים שזה צריך להיות תפקידו שהוא ממילא ממעט לעשות. על כן מתבקש מנגנון שלא מקרב השופטים אשר יעמיד את השופטים על מקומם וישפוט אותם ואף ירחיקם אם יתבקש. יש לבטל את ההפיכה השיפוטית ואת בג"צ בכלל. כלומר יש לבטל את ביטול משילותם של נבחרי הציבור לטובת השופטים. לאהרון ברק המרבה להזכיר את שלטון הנאצים כמו גם לדומיו יש להזכיר שמעשהו ומעשה בית המשפט זהה למעשהו של היטלר אשר עם עלותו לשלטון ביטל את הפרלמנט כי הוא ידע טוב יותר מה טוב עבור העם. מבנין משכן בית המשפט העליון יש לסלק את בית המשפט כלומר את כל השופטים ולמצא לו חלופה במקום נגיש לקהל הרחב. בבנין זה יש לשכן את בית הנבחרים הגבוה לכשיקום והוא חייב לקום.

      "נשיאי" בית המשפט העליון לפני פרישתם יושבים מול צייר לציור פורטרט שלהם בעלות של חמישים אלף שקל מכספנו. ציורים אלו נמצאים במרתף בניין בית המשפט העליון. יש להחרים ציורים אלו ובטווח הארוך לפתוח בירושלים מוזאון הרהב שיכיל פורטרטים אלו תוך סיפור מעלליהם של כל אחד מנשיאים אלו. זה יהיה הבסיס למוזאון הרהב, אשר כמו כן יכיל את ספור הקרן להשמדת ישראל בה חברים שופטים אלו והתנהגות האירופאים הצבועים.

  3. איך העולם היה נראה אם לא היה מהפכות והקומוניזם לא היה נולד?

  4. הבעיה אינה ברעיונות עצמם ואין זה חשוב מה היא אותה אידאולגיה הנסמכת על רעיונות אלה, הבעיה היא במה שמאפשרים רעיונות אלה והאידיאולוגיה הבאה בעיקבותם. ישנם רעיונות שהם בגדר רעל ממית לכל אפשרות צמיחתה של רודנות או דיקטטורה כלשהי, ישנם רעיונות המאפשרים מידה זו או אחרת של רודנות וישנים רעיונות המחייבים רודנות ודיקטטורה, ובהתאמה, קפיטליזם, סוציליזם וקומוניזם.

  5. אירגון פשע לכל דבר
    למעשה אפשר להגדיר את השלטון הקומוניסטי/סוציאליסטי כאירגון פשע, או מאפיה סיציליאנית. באים כמה מנהיגים ובעצם מתלבשים על עם או על איזור ואם מישהו מתנגד אז מחסלים אותו. לכן כולם מפחדים להתנגדח וכך אותה מאפיה משתלטת על האנשים. כלומר המאפיה הנ"ל היא אירגון פשע לכל דבר ועניין עם חיילים שמחסלים כל התנגדות.

  6. הסוציאליזם "כישף" את האנושות.
    הוא נראה כ"חזון אחרית הימים" בעולם המודרני – שהדת איבדה בו את קיסמה.
    נראה היה, שהדרך לגהינום רצופה כוונות טובות ומובילה "לעולם אמיץ, חדש".
    הקפיטליזם הוכרז כבזוי.

  7. אילמלא אימת הסוציאליזם הבא להטיס את המעסיקים הבורגנים ממושבם,לא היו אלה נכונים לתת חלק קטן ממהון נקפטליסטי שעשו עיל גב הנוצלים כדי שמצבם יישתפר ותימנע מלחמת מעמדות .הודות למצבם ושכרם שהשתפר נמנעה מלחמת הממעמדות המאיימת על המדינות בעל המשטר הקאפיטלסטי הנצלני שנאלץ למתן את הזעם והסכנה למהפכה חברתית קומוניסטית במתן חלק גדול יותר מרווחיו המופרזים לטובת הציבור עושה הרווח,קרי הפועלים.כך גם הממשלות נאלצו לשפר את תנאי הקיום והמחיה של שכבת העובדים,שוב כדי שהאיום בהמפכה יתרחק מארצם.
    מכאן המסקנה שהסוצליזם חולל שינוי מרחיק לכת בהתנהלות המדינה וכאן חלק לא מבוטל בהצלחתו ולא רק בצפיה באירועי המהפכה ברוסיה ומה שקרה אחריה,בלבד.

  8. כתבה מעולה! מדוייק!
    רק חשוב לציין שסוציאליזם-דמוקרטיה וסוציאל-דמוקרטיה, אלו סוגי משטר שואפים להגיע לאמצעים סוציאליסטיים טוטליטריים באופן דמוקרטי, מהו אותו אופן דמוקרטי אתם שואלים בוודאי? חילוף אוכלוסין,מכירת שקרים למעמד העוני ומכירת שקרים למעמד הביניים על מעמד העוני, ומתן זכות בחירה לכולם(כלומר גם לאנשים שלא משלמים מיסים, שהמחשבה על זה שזו נהייתה הנורמה היא נוראית בפני עצמה)