על רקע התקיפות בעיראק, קאסם סולימאני מהדק אחיזה במדינה

מפקד משמרות המהפכה הגביר את תדירות הביקורים בעיראק ובגבול הסורי, על פי דיווחים כחלק מהכנה לתגובה איראנית נגד ישראל וארה"ב

מה הוא זומם עכשיו? קאסם סולימאני | ויקיפדיה

העיתון 'א-שרק אל-אווסט' הסעודי מצטט היום (שלישי) מפי מקורות מערביים כי ישראל היא שביצעה את שתי התקיפות שאירעו בחודש האחרון בעיראק, כחלק מהחלטתה להיאבק בטהרן גם במקומות רחוקים מהגבול. על פי הדיווח בעיתון, "ישראל הגדילה לאחרונה את טווח הלחימה שלה נגד ההתבססות האיראנית באזור". בנוסף צוין כי מטרת התקיפה האחרונה, במהלכה הופצץ מהאוויר בסיס בצפון- מזרחעיראק, הייתה לפגוע ביועצים איראניים ובמחסן של טילים בליסטיים שהועברו לאחרונה מאיראן לעיראק.

על פי הדיווח, בתקיפה הראשונה המיוחסת לישראל שהתרחשה לפני כשבועיים, הופצץ הבסיס 'אמרלי' השייך למיליציות "אל-חשד אל-שעבי", הנתמכות על ידי טהרן. לטענת המקורות, התקיפה התבצעה על ידי מטוסי F-35 של חיל האוויר הישראלי. דיווחי אופוזיציה סוריים ועיראקים מספרים כי בתקיפות נהרגו מספר איראנים ולוחמי חיזבאללה, ולפי דיווח לא מאומת, אחד ההרוגים הוא איש משמרות המהפכה, אבולפאזל סראביאן.

בדיווחים אחרים, כמו זה של סוכנות הידיעות פארס ב-20 ביולי, נמסר כי סראביאן נהרג בקרב עם פעילי דאעש באזור אלעמארה שבדרום-מזרח עיראק, ואילו בפרסומים ברשתות החברתיות נטען כי מותו קשור לתקיפה שביצע כלי טיס בלתי מאויש בצפון עיראק באתר 'מועדון הכתבים של רשות השידור האיראנית' נכתב כי סראביאן נהרג בתקיפה של 19 ביולי על ידי "ישראל וארה"ב", והובא לקבורה ברוב הדר בעיר הולדתו כרמאנשאה. כמו כן, רשת 'אל-ערביה' ציינה כי איראן מודה במות המפקד בתקיפה הישראלית, בשעה שוועדת החקירה מטעם כוחות "אל-חשד אל-שעבי" העיראקים דיווחה כי סראביאן נהרג כתוצאה מפיצוץ במחסן דלק מוצק לטילים.

גוגל מפות

ישראל הזהירה לא אחת את עיראק, גם דרך מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, כי המשך הקמת תשתיות בהשראה איראנית שיכולות לאיים על ישראל יוביל לביצוע תקיפות, בדומה לנעשה מול ההתבססות האיראנית בסוריה.

באיראן נערכים לכל תרחיש אפשרי באזור המפרץ הפרסי לאור המתח הרב השורר מול ארה"ב ומדיניות "הלחץ המקסימלי" שלה , כולל תרחיש בו איראן תצטרך להגיב דרך הכוחות הסרים למרותה נגד בעלות בריתה של ארה"ב – ישראל וערב הסעודית. התרחישים השונים מדברים על תגובה בידי הח'ותים בתימן בירי מאסיבי של טילים או מל"טי נפץ או דרך רמת הגולן, חיזבאללה בלבנון או כוחות חמושים בעיראק בעזרת טילים לטווח בינוני או ארוך נגד ישראל.

האדריכל של כל המנגנון הזה הוא הגנרל קאסם סולימאני, מפקד משמרות המהפכה, שלאחרונה מתגברים הדיווחים על ביקוריו התכופים בעיראק. סוכנות הידיעות 'אנדלוס' בערבית דיווחה לאחרונה כי סולימאני ביקר בגבול עיראק-סוריה ובאזור T4 אותו תקפה ישראל בתגובה לניסיון חדירת המל"ט האיראני בפברואר 2018. לפי אותו דיווח, סולימאני הזהיר את הכוחות במקום כי ישנה אפשרות למלחמה מול ארה"ב בזמן הקרוב.

כמו כן דווח באתרים שונים על ביקור נוסף באזור אלבו-כמאל הגובל בגבול סוריה-עיראק. סולימאני נכנס משטח עיראק מלווה בחמושים ושומרי ראש, ולדברי גורם ביטחוני מטרת הפגישה הייתה להעלות את מורל כוחות המיליציות האיראניות לקראת מתקפה אפשרית של ארה"ב. בנוסף, הכוחות בשטח הונחו להיערך למלחמה אפשרית עם ארה"ב. דיווח נוסף מדבר על ביקור פתע באזור דיר א-זור, בו שוחח סולימנאי עם מפקדי המליציות האיראניות במקום על ההתרחשויות באזור.

האיש של סולימאני בעיראק

מייקל פריג'נט, קצין מודיעין לשעבר בצבא ארה"ב וחוקר במכון הדסון, כתב בעיתון 'אל ערביה' בשפה האנגלית בתחילת החודש כי אמריקה צריכה לפעול נגד החזית החדשה אותה פתחה איראן מולה בעיראק. לדבריו, הכוחות האיראנים עלולים לאיים על ערב הסעודית ועל אינטרסים אמריקנים באזור.

פריג'נט ציטט בכירים בארה"ב שטענו כי תקיפת המל"ט ב-14 במאי בוצעה על ידי "גדודי חיזבאללה" העיראקים ובהנחיה של משמרות המהפכה. לדבריו, לאחר לחץ מצד ארה"ב וסעודיה על עיראק לסגור את משרדי משמרות המהפכה במדינה, הורה ראש ממשלת עיראק לעשות כך, אולם ההוראה מעולם לא בוצעה.

איש המודיעין לשעבר מציין את קאסם סולימאני כמי שעומד מאחורי הקמת המפקדה של משמרות המהפכה בעיראק, תוך הפרה של החלטה 2231 של האו"ם והחלטות משרד האוצר של ארה"ב נגד טרור משנת 2007. לדבריו, "סולימאני שולח מסר ברור: הנוכחות האיראנית בעיראק היא ארוכת טווח, בניגוד לנוכחות של ארה"ב". ג'אמל אבו ג'אפר אל-איברהמי מסומן על ידי פריג'נט כסגנו של סולימאני, והאיש המוציא לפועל שלו בעיראק. הכינוי שלו הוא "אבו מהנד אל-מוהנדס" והוא עומד בראש "אלחשד אלשעבי", יחידות הגיוס העממי, ובעל תפקיד רשמי בממשלה העיראקית.

אל-מוהנדס נמצא ברשימת האנשים המעורבים בטרור של משרד האוצר של ארה"ב החל משנת 2009, בעקבות תמיכה בארגוני טרור כגון חיזבאללה. להערכתו של החוקר הוא מהווה איום לכוחות ארה"ב. איום נוסף מצדו של מוהנדס הוא חברותו בממשלת עיראק. עצם החברות בממשל מאפשרת לו להיות חשוף למודיעין אמריקני, אימונים וציוד שמסופק לצבא. לטענת פריג'נט, "כוחות חיזבאללה בעיראק עומדים תחת השפעת משמרות המהפכה וקיבלו הנחייה לביצוע ירי על ישראל במקרה של התנגשו".

דיווח נוסף על תנועותיו של סולימאני בעיראק מגיע ממספר אתרים של גולים איראנים ומדבר על כך שמפקד משמרות המהפכה החל להעביר כספים דרך תאגיד פיננסי באיראן לביסוס האחיזה האיראנית בעיראק. לפי הדיווח ב- "Radio Farda" , המאחז של סולימאני נמצא במחוז קרמן והוא מינה ראש חדש למטה שיקום המקדשים בעירק, ראש עיריית קרמן לשעבר, מוחמד ג'ללמאב.

בנוסף מינה סולימאני את חסן פולארק, גם הוא מקרמן, לראש קרטל הכספים של המטה באיראן, שבין היתר מממן את פעילותו של סולימאני בעיראק. פולארק הוא גם העוזר המיוחד של סולימאני ושימש כראש המטה בעיראק במשך 15 השנים האחרונות ובעבר היה עיוץ לנשיא.

לפי הנטען, פולארק ביחד עם בנו האדי הקימו בשנת 2009 חברה שמטרתה הייתה לתקוע יתד של פעילות כלכלית איראנית במקום. בין היתר עוסקת החברה בייצור מכוניות, ייצור חלקי חילוף לרכב, ייצור מזון וייבוא מוצרי קוסמטיקה. הדיווחים טוענים כי פולארק ניהל את החברות עבור משמרות המהפכה כחלק מהתאגיד "יאש", שנאשם בעבר במקרי שחיתות. לכותבי המאמר לא ברור מדוע פולארק הועבר מתפקידו והאם יש קשר למעשי השחיתות שנתגלו. במרץ 2016 דווח כי התקציב השנתי של המטה הינו כ-120 מיליון דולר וצוין כי הוא עומד לבצע פרויקטים בשווי של 720 מיליון דולר בשש השנים הבאות, חלקם בעיראק ובסוריה.


שגיב שטיינברג הוא דובר ומנהל הניו-מדיה של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *