טורקיה מאיימת להצית מחדש את משבר המהגרים באירופה

האיחוד האירופי נוקט קו קשוח כלפי אנקרה בשל מדיניותה מבית ומחוץ, אך ארדואן מחזיק במפתח ליצירת כאוס ביבשת אם יפתח את הגבולות למהגרים

מחנה הפליטים אדיאמן בטורקיה | נציבות האו"ם לפליטים

טורקיה שוב מאיימת לפתוח מחדש את גבולותיה להגירה המונית לאירופה, אלא אם אזרחים טורקיים יוכלו לנוע ברחבי האיחוד האירופי ללא צורך באשרת כניסה. האיחוד האירופי הסכים לביטול ויזה במרץ 2016 בעסקת המהגרים אשר במסגרתה התחייבה אנקרה לבלום את זרם הפליטים ליבשת, אולם כעת  גורמים אירופיים רשמיים אומרים כי טורקיה אמנם צמצמה את זרם המהגרים, אך היא עדיין לא עמדה בכל הדרישות לביטול הוויזה. יתרה מזאת, שרי החוץ של האיחוד האירופי החליטו ב-15 ביולי להשעות שיחות רמות דרג עם אנקרה כחלק מסנקציות בעקבות קידוחי נפט וגז שמבצעת טורקיה מול חופי קפריסין.

בראיון לערוץ הטלוויזיה הטורקי TGRT Haber ב-22 ביולי, אמר שר החוץ הטורקי מבלוט קאווסוגלו כי טורקיה נסוגה מעסקת המהגרים מפני שהאיחוד האירופי לא עמד בהתחייבותו להעניק לבעלי דרכון טורקי גישה חופשית ללא צורך בוויזה ל-26 מדינות אירופיות. "השענו את ההסכם לקליטת המהגרים", אמר. "לא נחכה על מפתן דלתו של האיחוד האירופי".

יום קודם לכן, האשים שר הפנים הטורקי סולימן סוילו את מדינות אירופה בכך שהשאירו את טורקיה להתמודד לבדה עם סוגיית המהגרים. בדברים שפורסמו בסוכנות החדשות הטורקית  אנאדולו הוא הזהיר: "אנו ניצבים בפני גל המהגרים הגדול בהיסטוריה. אם נפתח את גבולותינו למעבר מהגרים לאירופה, אף ממשלה אירופית לא תחזיק מעמד יותר משישה חודשים. אנו מייעצים להם לא להעמיד את סבלנותנו במבחן".

תנאים והאשמות

העסקה לבלימת זרם המהגרים שנכנסה לתוקף ב-1 ביוני 2016 הייתה פרי משא ומתן חפוז של מנהיגי אירופה שהיו נואשים להשתלט על משבר שהוביל לזרם של יותר ממיליון מהגרים שהציפו את אירופה בשנת 2015.

על פי ההסכם, אירופה התחייבה לשלם לטורקיה 6 מיליארד אירו, להעניק ל-82 מיליון אזרחי טורקיה כניסה לאירופה ללא ויזה ולחדש את השיחות להצטרפות טורקיה כחברה באיחוד האירופי. בתמורה, טורקיה הסכימה לבלום את זרם המהגרים לאירופה ולקלוט חזרה את כל המהגרים והפליטים שהגיעו באופן בלתי חוקי ליוון מטורקיה. על פי הערכות, כיום טורקיה מארחת כ-3.5 מיליון מהגרים ופליטים – בעיקר סורים, עיראקים ואפגאנים. רבים מהם יהגרו ככל הנראה לאירופה אם תינתן להם ההזדמנות.

הנשיא ארדואן | Shealah Craighead

גורמים טורקיים רשמיים האשימו שוב ושוב את האיחוד האירופי כי לא מילא את חלקו בעסקה, במיוחד בכל הנוגע לביטול הוויזה והצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי. בתגובה לדבריו של קאווסוגלו, דוברת האיחוד האירופי נטשה ברטו חזרה ואמרה כי המשך עמידתה של טורקיה בעסקה שנחתמה בינה לבין האיחוד האירופי עדיין נותר תנאי לביטול הוויזה.

על פי ההסכם, גורמים אירופיים הבטיחו לזרז אישור כניסה חופשית ללא ויזה לבעלי אזרחות טורקית לאזור שנגן (אזור הגבולות הפתוחים) שבו אין חובה לשאת דרכונים עד 30 ביוני 2016, ולחדש עד סוף יולי 2016 את השיחות שהוקפאו להצטרפותה של טורקיה לאיחוד האירופי.

כדי לעמוד בדרישות לביטול הוויזה, טורקיה הייתה צריכה למלא 72 תנאים עד 30 באפריל 2016. בין התנאים: על הדרכונים הטורקיים להיות מאובטחים בהתאם לסטנדרטים של האיחוד האירופי, שיתוף מידע בנושא מסמכים מזויפים שבהם נעשה שימוש כדי להיכנס לאיחוד, והענקת היתרי עבודה למהגרים שאינם סורים בטורקיה.

גורמים אירופיים רשמיים אומרים כי אף על פי שטורקיה מילאה את רוב התנאים, היא לא עמדה בתנאי החשוב ביותר: הקלת החוקים המחמירים נגד טרור, בהם נעשה שימוש כדי להשתיק ביקורת על הנשיא הטורקי ארדואן.

יבשת בקריסה?

מאז ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה ב-15 ביוני 2016, יותר מ- 95,000 אזרחים טורקיים נעצרו ולפחות 160,000 עובדי ציבור, מורים, עיתונאים, אנשי צבא ומשטרה פוטרו או הושעו ממוסדות שונים בניהולה של המדינה.

בתגובה לטיהורים, הפרלמנט האירופי קרא ב-13 במארס 2019 להשעות את השיחות להצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי. "אמנם בתחילת תהליך ההצטרפות לאיחוד האירופי ניכרה מוטיבציה חזקה לרפורמות בטורקיה, אולם בשנים האחרונות חלה נסיגה חמורה בתחום שלטון החוק וזכויות אדם" , נאמר בהודעה שפורסמה.

טורקיה קיבלה לראשונה הבטחה שתהפוך לחברה באיחוד האירופי בספטמבר 1963, כאשר חתמה על "הסכם התאגדות" שנועד לקבוע איחוד מכסים שיסלול בסופו של דבר את הדרך להצטרפותה לאיחוד. טורקיה הגישה בקשה רשמית לחברות באיחוד האירופי באפריל 1987, ושיחות על חברות החלו באוקטובר 2005.

השיחות על הצטרפות טורקיה לאיחוד האירופי הושעו בדצמבר 2006, לאחר שממשלת טורקיה סירבה לפתוח את נמלי הים ושדות התעופה של טורקיה למסחר מקפריסין. מאז השיחות המשיכו לסירוגין, אולם התהליך נבלם בשל התנגדות פוליטית, בין היתר, מצד צרפת וגרמניה.

אם טורקיה תצטרף לאיחוד האירופי, היא תעקוף את גרמניה ותהפוך לחברה הגדולה ביותר באיחוד האירופי מבחינה דמוגרפית. כתוצאה מכך, החברה הגדולה ביותר באיחוד האירופי תהיה מוסלמית. מספר גורמים אירופיים רשמיים הזהירו, כי הצטרפותה של טורקיה תגרום לאירופה "לקרוס", או "להפוך לאסלאמית". נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי אמר כי לטורקיה אין מקום באיחוד האירופי. בראיון שנתן בפברואר 2016 לערוץ חדשות צרפתי הוא הביע חשש, שלו שותפים ככל הנראה אירופאים רבים:

לטורקיה אין מקום באירופה. תמיד דגלתי בעמדה זו, והיא מבוססת על היגיון בריא. אין לי משהו נגד הטורקים. אנו זקוקים להם, הם בעלי בריתנו בנאט"ו. אבל אם נתחיל להסביר שטורקיה נמצאת באירופה נצטרך לומר לתלמידים באירופה שהגבול האירופי עובר בסוריה. היכן ההיגיון הבריא?

מהו הרעיון העומד מאחורי אירופה? אירופה היא איחוד של מדינות אירופיות. השאלה פשוטה מאוד, גם בהיבט הגאוגרפי, האם טורקיה היא מדינה אירופית? לטורקיה יש באירופה רק את חוף הבוספורוס. האם ניתן לראות בטורקיה מדינה אירופית מבחינה תרבותית, היסטורית וכלכלית? אם נאמר זאת, אנו מעוניינים למעשה בקץ האיחוד האירופי"

ב-9 במאי 2019, אמר ארדואן כי טורקיה מחויבת להצטרפות לאיחוד האירופי. בהודעה שפרסם משרד החוץ הטורקי נמסר:

טורקיה עדיין מחויבת ליעד של חברות באיחוד האירופי וממשיכה במאמציה בהיבט זה… אנו מצפים מהאיחוד האירופי שיתייחס לטורקיה באופן שווה כמו למדינות מועמדות אחרות ושיסיר מחסומים פוליטיים מדרך המשא ומתן שאמור להיות תהליך טכני…

למרות שהמשא ומתן על הצטרפותנו לאיחוד האירופי תקוע מבחינה פוליטית, טורקיה נחושה להמשיך במאמציה ליישר קו עם הסטנדרטים האירופיים. בפגישה היום הצגנו את ההתפתחויות הנוכחיות בטורקיה והסכמנו על צעדים שיינקטו בתקופה הקרובה. בראש סדר עדיפויותינו עומד הרצון להגיע לסיכומים בתהליך ביטול הוויזה, אשר יאפשר לאזרחינו לנוע באזור שנגן ללא אשרת כניסה"

החלום האירופי

אך גם אם טורקיה תעמוד בכל דרישות האיחוד האירופי, נראה כי בזמן הקרוב לא תבוטל הוויזה לאזרחיה. ב-15 ביולי, קשרו שרי החוץ של האיחוד האירופי באופן רשמי בין התקדמות ביחסי טורקיה והאיחוד לבין קפריסין. החלטה שאימצה המועצה האירופית ב-15 ביולי קובעת:

המועצה מגנה את העובדה כי למרות קריאותיו החוזרות ונשנות של האיחוד האירופי להפסקת הפעילויות הבלתי חוקיות במזרח הים התיכון, טורקיה ממשיכה בפעולות הקידוח שלה מערבית לקפריסין והחלה בקידוח שני נוסף צפונית מזרחית לקפריסין בתוך המים הטריטוריאליים של קפריסין. המועצה חוזרת ומדגישה את ההשפעה השלילית החמורה והמיידית שיש לפעולות בלתי חוקיות אלו על היחסים בין טורקיה לבין האיחוד האירופי. המועצה קוראת שוב לטורקיה להימנע מפעולות מעין אלו, לפעול ברוח שכנות טובה ולכבד את הריבונות ואת זכויותיה הריבוניות של קפריסין על פי החוק הבינלאומי…

לנוכח המשך פעולות הקידוח הבלתי חוקיות ופעולות הקידוח החדשות של טורקיה, המועצה החליטה להשעות לעת עתה את השיחות רמות הדרג המתקיימות בין האיחוד האירופי לבין טורקיה. המועצה תומכת בהצעת הנציבות להקטין את הסיוע טרום הצטרפות לאיחוד שיינתן לטורקיה לשנת 2020"

הקו הנוקשה שנקטו גורמים אירופיים רשמיים נגד טורקיה אולי מוצדק, אולם אנקרה נמצאת בעמדה המאפשרת לה ליצור תוהו ובוהו באיחוד האירופי אם תרצה בכך. מנגד, אירופה נמצאת במצב שבו היא יכולה רק להפסיד.

אם האיחוד האירופי יאשר את ביטול הוויזה, עשרות מיליוני טורקים יקבלו מיד גישה חופשית לאזור שבו אין חובה לשאת דרכונים. מבקרי ביטול הוויזה חוששים כי התוצאה תהיה מיליוני אזרחים טורקיים שיהגרו לאירופה. מגזין החדשות האוסטרי Wochenblick דיווח כי 11 מיליון טורקים חיים בעוני וכי "רבים מהם חולמים לעבור למרכז אירופה".

אחרים סבורים כי ארדואן רואה בביטול הוויזה הזדמנות "לייצא" את "הבעיה הכורדית" לגרמניה. מרקוס סודר, ראש האיחוד הנוצרי הסוציאליסטי, מפלגת האחות הבווארית של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בראשה עומדת אנגלה מרקל, הזהיר כי מיליוני כורדים צפויים לנצל את ביטול הוויזה כדי להימלט לגרמניה מפני רדיפת ארדואן: "אנו מייבאים עימות טורקי פנימי. בסופו של דבר, אולי יגיעו פחות מהגרים דרך הים, אבל רבים יותר יגיעו דרך האוויר".

מאידך גיסא, אם האיחוד האירופי ידחה את ביטול הוויזה, וטורקיה בתגובה תפתח מחדש את גבולותיה לתנועת מהגרים לאירופה, מאות אלפי מהגרים מאפריקה, אסיה והמזרח התיכון עשויים להתחיל לזרם שוב לתוך היבשת.


המאמר פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. סידרתי לי כרית נוחה לשבת עליה ומשענת תומכת למניעת עייפות וכל שנותר הוא להתבונן מרחוק משועשע.

    1. תוסיף גם פופקורן, חטיפים

  2. אירופה בין הפטיש לסדן.

    אם יתנו כניסה לאזרחים טורקיים ללא ויזה – יוצפו במיליוני טורקים (בעיקר כורדים).
    אם לא יתנו כניסה לאזרחים טורקיים ללא ויזה – יוצפו במיליוני מהגרים מוסלמים.

    אירופה הולכת לשלם על התנהגותה

  3. עוד הוכחה לכישלון המוחלט של רעיון האיחוד האירופי וכל שאר הרעיונות ההזויים והאמנות שהציפו את היבשת הזאת אחרי מלחמת העולם השניה. המלחמה הזאת ביזתה את אירופה על היסוד כי מי שלא שיתף פעולה עם הרוע הנאצי מצא את עצמו כנוע, עלוב וחדל אישים. סיפורי הרזיסטנס היו כנראה בעיקר אגדות יפות לסרטי קולנוע עם סימון סניורה. היכן שהם לא בחרו להמצא, רובם המוחלט בחרו רע והדבר היחיד שנשאר להם לעשות אחרי שהם רצחו מליוני יהודים, ומליוני חיילים רוסיים ואמריקאים קיפחו את חייהם על מנת להשתחרר מהם ולשחרר אותם, היה לנסות לייצר פנטזיה מטופשת ומנגנוני צדק פומפוזיים שישיבו להם את כבודם הרמוס.
    הדבר העיקרי שמעציב כאן הוא כמות היהודים שהולכים שבי אחרי הרמייה הזאת ומשתפים פעולה עם היומרנות האירופית לקבוע את גורלנו כאן ולהחליט עבורנו מה מוסרי ומה לא.

    1. איזה חידלון ואוזלת יד אירופית.
      אם יתנו ויזות לטורקיה יקבלו מליוני מהגרים מוסלמים טורקים ואים לא יתנו יקבלו מליוני מהגרים מוסלמים לא טורקים…
      אבל ישנה גם דרך שלישית של איום בכוח על טורקיה..גם לא תקבלו ויזות , גם נחסום בכח את "יצוא" הפליטים וגם נטיל עליכם עיצומים כלכליים…
      אבל לזה האירופאים לא מסוגלים..

  4. לא "משבר מהגרים" אלא "משבר מסתננים" או מדויק יותר: "משבר שמאלנות כרונית"

  5. הנה אירופה במיטבה ובמלוא צביעותה. משום מה עדיין חושבים מנהיגי אירופה שהעידן הקולוניאלי עבר ונשכח והחשבון שלכאורה נסגר עומד לפתחם. כיצד ינהגו מלומדים אלה שראו בארצות האסלאם ויבשת אפריקה מגרש משחקים ותועלת פיננסית ובעצם מה לא…וכעת עליהם להתמודד עם מציאות שרק הפסד יהיה בצידם. והנה שוב המציאות טופחת על פניהם שרוב מדינות אירופה סילקו גירשו וסייעו בהשמדת יהדות אירופה שרובה הייתה משכילה ותרמה גם לכלכלות באירופה. וכעת באים עליהם מוסלמים. על כך נאמר שאפילו הצדק ההיסטורי לא חשב לרגע על המשמעות מרחיקת הלכת של תהפוכות הגורל וההתמודדות עם כך

  6. רוב מדינות העולם עניות
    מזרח אסיה אפריקה.דרום אמריקה
    רוב מדינות העולם הערבי והמוסלמי עניות.
    אין להם עתיד והעתיד נמצא במערב
    המערב הכי קרוב זה אירופה.
    לכן תמיד יהגרו מהמדינות החלשות
    הם נואשים והמצב רק מדרדר
    על מדינות המערב תחת מצור של מהגרים
    שאם יצליחו להיכנס יהפכו את המדינה המארחת
    לכאוס של רצח.טרור.אלימות.אונס.
    יחד עם העומס על הביטוח הלאומי
    והקמת שכונות עוני אלימות ומסוכנות
    המדינות במערב ירדו לרמת עולם שלישי
    כמו רוסיה ואוקראינה.
    זה כבר נמצא בתהליך וכבר חל בפועל
    בצרפת.שבדיה.ועוד.
    היהודים יאלצו להימלט מאימת הטרור.
    ברי המזל הנוצרים ימלאו מהר לארהב קנדה לאוסטרליה ובניו זילנד חלק יהגרו לעיירות קטנות ברחבי המדינה.ולאיזור הכפר או הספר
    חלקים גדולים מהמדינות במיוחד בערים הגדולות לא יהיו ראויים למחיה.ברגע שההורים ימלטו מהערים.הן מיד ישקעו לכאוס אלים
    שאדם לבן יהיה בסכנה מוחשית
    אירופה אבודה מהסיבה שהשמאל סירס אותה
    מהיכולת לעמוד על נפשה.המצב אבוד.
    מה שנותר זה לברוח ממנה.

  7. שומר פופ קורן איכותי לקראת הסרט שאירופה עוברת. דארמה איז אה ביצ'