כך הפכה מאלמו לעיר האנטישמית ביותר בשבדיה

העלמת עין מצד פוליטיקאים לתופעות שנאה יחד מהגרים רבים מארצות מוסלמיות הביאו לכך שהקהילה היהודית הוותיקה בעיר כמעט ונעלמה

הפגנה נגד ישראל בשבדיה | Wilhelm Joys Andersen

מאלמו, העיר השלישית בגודלה בשבדיה, הפכה להיות ידועה לשמצה בשל האנטישמיות הבוטה שפורחת בה, ואין פלא שכתוצאה מכך היהודים הגרים בה לא חשים בטוחים. הבעיה חמורה אף יותר כאשר מתברר שלמפלגה הסוציאל-דמוקרטית השולטת במדינה אין רצון פוליטי או מוסרי מספיק כדי להילחם בתופעה.

ראש עיריית מאלמו לשעבר, אילמר ריפאלו, הואשם בעבר מספר פעמים בהתבטאויות אנטישמיות. מנהיגים אחרים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, כמו אדריאן קאבא, הפיצו בעבר תיאוריות קשר אנטישמיות. ביום ה-1 במאי שחל השנה, חברים בתנועת הנוער של המפלגה צעדו במאלמו ושרו שירים על "למחוץ את הציונות".

הדבר שמייחד את כל השערוריות האלו הוא שאף אדם לא נאלץ לשלם מחיר פוליטי עבורן, ולמרות שהמפלגה הביעה חרטה בפומבי על כל התקריות, אף אחד לא התפטר ואף עונש לא ננקט. עד כה נראה כי אם אתה פוליטיקאי סוציאל-דמוקרטי במאלמו, הרי שהתבטאויות אנטישמיות הן דבר מקובל.

גם למפלגה הליברלית, החברה לסוציאל-דמוקרטים בקואליציה במאלמו, יש בעיות בנוגע לאנטישמיות ולהפיכתה לדבר נורמלי בחיים בעיר. בחודש יוני האחרון נחשף כי אחד מחברי הליברלים, מוחמד חורשיד, שנאלץ לעזוב את תפקידו בעקבות הערות אנטישמיות, ממשיך להשתתף בפגישות פוליטיות ואף תועד באחת כזו ביחד עם סגן ראש העיר. הוכחה נוספת לכך שאתה יכול להחזיק בדעות אנטישמיות ולהמשיך להיות ביחסים טובים עם בכירי השלטון במאלמו.

הקהילה נעלמת

בחודש מאי, הקהילה היהודית במאלמו שנוסדה ב-1871 שלחה מכתב למועצת העיר, תחת הכותרת "תכנית פעולה להמשך ההישרדות של הקהילה". וכך נכתב בו:

אם לא ינקטו צעדים משמעותיים, הקהילה היהודית תעלם בעתיד הקרוב מאוד. כבר כיום, מאלמו היא אזור מסוכן ליהודים רבים. כאשר העיר מוזכרת בחדשות בעולם זה בדרך כלל קשור לאנטישמיות, וחיפוש בגוגל על אנטישמיות במאלמו מעלה 215 אלף תוצאות. המאמצים הנוכחיים להיאבק בתופעה אינם מספיקים. בשנת 2021 הקהילה היהודית תציין 150 שנים להיווסדה, אבל כעת אנחנו נעלמים ורואים כיצד חברים עוזבים את מאלמו. לעירייה יש חלק חשוב בכך שצעירים והוריהם עוזבים את העיר בה גדלו"

על פי המכתב, מספר החברים מעל גיל 18 הפעילים בקהילה היהודית ירד מ-842 בשנת 1999, ל-387 בלבד ב-2019. בקהילה מעריכים שעד 2029 הוא יעמוד על כ-150 איש בלבד.

בחודש יוני האחרון, שני אנשי עסקים הודיעו כי יתרמו לקהילה סכום של 40 מיליון קרונות (כ-4.5 מיליון דולר) בעשר השנים הקרובות, כדי לעודד את המאבק באנטישמיות מצד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. אך הודעה זו רק יצרה סערה ציבורית גדולה יותר כאשר אחד מהתורמים, דן אולפסון, טען כי המאמץ מצד המפלגה לפעול נגד אנטישמיות שולי ביותר. בתגובה שנתן לעיתון Kvällsposten אמר:

אני לא מאמין שהסוציאל-דמוקרטים פועלים כך כי הם אנטישמים, אלא כי הם מציבים בסדר העדיפויות שלהם קולות מקבוצות מצביעים אחרות. פאסיביות נגד היהודים הופכת להיות נקודת בונוס בקרב מצביעים אחרים"

נורמליזציה של האנטישמיות

אותן קבוצות אחרות אליהן רמז אולפסון הן קהילות המהגרים הרבות ממוצא מוסלמי. בסקר שנערך ב-2010 בקרב תלמידי תיכון בשבדיה, עלה כי 18% מהם מחזיקים בגישה שלילית כלפי יהודים. בקרב הנשאלים המוסלמים, שיעור האוחזים בדעה שלילית עמד על 55 אחוזים.

אין ספק לגבי העובדה שהגעה של מהגרים רבים לשבדיה ממדינות בהן אנטישמיות נחשבה כדבר מקובל תרמה להתחזקות התופעה. לכך מתווספת גם אווירה פוליטית פרו-פלסטינית שלא מאפשרת דיון הוגן בכל מה שקשור לישראל והצורך של אותם פוליטיקאים לקרוץ לקולות המהגרים, יחד עם תפיסה רב-תרבותית שלא מאפשרת ביקורת על תרבויות אחרות מתוך חשש להיות מוגדר כגזען.

תחת הנסיבות האלה, וכאשר הקהילה היהודית במאלמו נעלמת והפוליטיקאים סופגים ביקורת מכל עבר, ממשלת שבדיה בחרה בעיר כמארחת של הוועידה למען הנצחת השואה ונגד האנטישמיות. לאחרונה נשמעו גם הצעות להקים במאלמו מוזיאון לזכר השואה.

את השואה יש לזכור תמיד, אך אסור לצמצם את הזיכרון הזה לכמה תמונות יחסי ציבור בניסיון להלבין את פרנסי העיר מאלמו. זיכרון אמיתי של השואה משמעותו פעולה נגד התנאים שיצרו אותה ונגד הנורמליזציה של האנטישמיות. למרבה הצער, מפלגות כמו הסוציאל-דמוקרטים בשבדיה והלייבור הבריטית תורמות לנורמליזציה הזו.

זיכרון השואה הוא גם זיכרון הקורבנות. אסור להשתמש בו כדי להסוות את חוסר הפעולה של פוליטיקאים ולאפשר להם להסיט מעצמם את האשמה למצב הנוראי בו נמצאים היהודים בשבדיה.לכן, ועידות לזכר השואה שנערכות בזמן שהפוליטיקאים במאלמו לא עשו כל שביכולתם כדי להגן על היהודים החיים בעיר, הן לא יותר מהפגנת צביעות וניסיון ציני של ראשיה להרחיק את עצמם מתופעת האנטישמיות.


נימה גולאם עלי פור הוא יועץ פוליטי בשבדיה. הטור פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. הקהילה היהודית תמימה אם הם חושבים שמכתב למפלגה הסוציאלדמוקראטית תועיל.
    זה כמו שהיהודים היו שולחים מכתב להיטלר שהם סובלים במחנות ריכוז.

  2. כל יהודי התפוצות צריכים לחזור ומהר לארץ האבות ! פה טוב לנו פה זה הבית , תראו איך כשהיהודים חזרו לבית. הבית קיבל ברכה והארץ פורחת . 2030 יבנה בית המקדש ה 3 על הר הבית !

    1. אינך יודע מה התכנית של האלקים. בית המקדש איבד את מרכזיותו בתודעה היהודית הציבורית, כך גם הקרבנות. אין בכל הדתות מרכיב כזה, ואין בו צורך גם ביהדות. אולי רק כמקום תפלה מרכזי.

    2. דווקא בעוד לפני חמישים שנה הר הבית ובית המקדש היו לגמרי מחוץ לתודעה בכל הזרמים.
      בזכות המהפכה של הרב אריאל אנו רואים יותר ויותר התעוררותבתחום.
      היום קיימים מספר גופים ותנועות הפועלים בשיתוף פעולה ומונים מאות אלפי חברים ותומכים מכל התנועות.
      והתופעה הזו לא מראה סימני האטה!

  3. ארץ ישראל היא הבית לעם היהודי. שהיהודים יעזבו כמה שזה קשה ועוד 10 שנים נראה את מלאמו נחרבת ע"י המצביעים המוסלמים שכל כך יקרים לאפסים השוודים

  4. העיר מלמו היא האנטישמית ביותר מפני שהיא המוסלמית ביותר
    הממשלה לא עושה כלום מפני שמוסלמים הם יותר גבוהים ברמת הקורבנות מיהודים אז מוסלמים לפי הממשלה לא יכולים לעשות כל רע וזה בעצם אשמת היהודים

    ועל זה אומרים, תעלימו את הקהילה ותעלו כבר

  5. מקומם של היהודים…מארצות אנטישמיות כאלה…נוצריות…ובדרך מוסלמיות…- לעבור ולעלות למדינת ישראל…זה מקומם…ושיפסיקו לבכות…במצב היום באירופה שהולכת ונעשת מוסלמית…גם מדינת ישראל לא יכולה לעזור…איך?… הסברה…דיפלומטיה…עם מי…? מדינת ידראל היא הפתרון לכל יהודי שלא מרגיש כיהוד במדינתו שנמצא בה…!!!

  6. דואגים לכמה מאות יהודים? הצחקתם אותי. הקהילה הזו תעלם בסופו של דבר בגלל שהזמן בו ניתן היה לשנות דברים עבר חלף לו. נסו לדאוג לקהילת הילידים השוודים שהולכת לסבול הרבה יותר בגלל "השוודים החדשים" . הפוליטיקאים שם ישלמו יום אחד את המחיר וכולי תקווה שהמחיר יהיה גבוה .

  7. יהודים, צאו משבדיסטאן ויפה שעה אחת קודם! איסלאם קיצוני + שבדים מטומטמים = אין עתיד למדינה הזו. כך גם בגרמניה.

  8. ואף מילה על העובדה שמדינות מוסלמיות במזה"ת במהלך שנות ה-30 וה-40 הלכו שבי אחרי גרמניה הנאצית והאידאולוגיה שלה: מצרים, סוריה, עיראק, איראן, כמו גם הצמרת בהנהגת ערביי פלסטינה-א"י: חג' אמין אל-חוסייני.
    הגרמנים החל מראשית שנות ה-30 הזרימו מימון ל"אחים המוסלמים" במצריים, והסניף הארץ ישראלי של האחים המוסלמים שפתח במרד ב- 1936 בא"י מומן גם הוא בכסף הנאצי… הערבים המוסלמים אימצו את האידאולוגיה של בני בריתם מה שגרר להקצנה ליהודים ולציונות. בתום המלחמה פושעים נאצים שנמלטו מאירופה מצאו מקלט בטוח במדינות הללו ורבים מהם התאסלמו.
    באיחוד האירופי רק היסטוריונים בודדים מעיזים לעסוק בקשרי נאציזם והאסלאם במזרה"ת. הנושא חורג מהתקינות הפוליטית כפי שמעיד מתיאס קינצל במבוא לספרו "הג'יהאד ושנאת היהודים". כל החוקרים מתהלכים על בהונות סביב הדבר הזה ונזהרים שלא לגעת בו.
    באקדמיה הנשלטת ע"י השמאל אצלנו ובמערב מעדיפים לדבר על "הכיבוש" ועל "הקורבנות הפלסטינית" וזוהי מסגרת השיח.
    וגם, שבדיה הייתה אחת המדינות שאהדו את האידאולוגיה הנאצית והעתיקו את רעיון טוהר הגזע לתוך מדינתם. מי שרכב על הרעיון הזה ואימץ אותו למצע הייתה המפלגה שהפכה מאוחר יותר למפלגה הסוציאליסטית-דמוקרטית שקיימת עד היום ומנהיגה את המדינה. השבדים שיתפו פעולה בגלוי עם המשטר הנאצי ורק לקראת קריסת המשטר הזה התחפשו למדינה ניטרלית שוחרת שלום ואירחו בשטחם את הפליטים היהודים ניצולי השואה.(ואלנברג היה היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל).
    לא פלא שפולקה ברנדוט ידיד נפש של אנשי הצמרת הנאצית היה הראשון שהשווה תוך עזות מצח בין מחנות הפליטים שהאו"ם הקים לערבים שנמלטו מא"י ב-48 למחנות הריכוז.