בריטניה: חקירה רשמית נגד מפלגת הלייבור בשל תלונות על אנטישמיות

הנציבות הבריטית לשוויון וזכויות אדם הודיעה כי תבדוק התבטאויות של חברי המפלגה נגד יהודים, והאם ננקטו צעדים מצדה כדי להלחם בגזענות ואפליה

"האנטישמיות הפכה למגפה". מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין | Garry Knight

הממשלה הבריטית פתחה בחקירה רשמית נגד מפלגת הלייבור בחשד לאנטישמיות בשורות המפלגה. בהודעה שפרסמה אתמול (שלישי) הנציבות הבריטית לשוויון וזכויות אדם (EHRC) נכתב כי אנשי הנציבות יצרו קשר עם הלייבור בעקבות מספר תלונות על אנטישמיות, ולאחר שקיבלו את תגובת המפלגה החליטו לפתוח בחקירה בעניין.

הנציבות לשוויון וזכויות אדם היא גוף עצמאי הפועל בחסות המשרד לשוויון חברתי, ולו סמכויות ולחקור ולאכוף הפרות חוק ולמנוע פגיעה בזכויות אדם או אפליה על בסיס כלשהוא. עוד נאמר בהודעת הנציבות לגבי הלייבור כי החקירה תבדוק האם נעשו מעשים לא חוקיים על ידי המפלגה או עובדיה, והאם המפלגה נקטה צעדים כדי ליישם דו"חות קודמים בנושא אנטישמיות שהוציאה הממשלה.

כמו כן יבדקו החוקרים כיצד התמודד המנגנון המשמעתי של המפלגה עם תלונות בנושא אפליה והטרדה על בסיס גזע או דת, והאם המפלגה הגיבה לתלונות כאלה באופן הדרוש על פי החוק.

החקירה נפתחה בין השאר בעקבות דו"ח מקיף שפורסם בראשית החודש על ידי קבוצת 'Labour Against Antisemitism' המורכבת מחברי המפלגה שמאסו בגילויי האנטישמיות הרבים בשורותיה. במחקר בן 15,000 העמודים תועדו בהרחבה מאות תקריות ואמירות נגד יהודים המוכיחות לטענת הארגון כי האנטישמיות "הפכה למגפה" בלייבור ובהסכמה בשתיקה של צמרת המפלגה. "העברנו את כל הפרטים למפלגה, אך למרבה הצער אפילו המקרים המזעזעים ביותר של אנטישמיות זכו רק לגינוי קל", אמר אז דובר הארגון.

בתגובה להחלטת הנציבות לפתוח בחקירה רשמית, אמרו ב-LAAS כי למפלגת הלייבור היו שלל הזדמנויות להתמודד עם המשבר בעצמה אך היא הוכיחה שאין ביכולתה לעשות זאת, למרות תלונות רבות מצד הקהילה היהודית במדינה. "זוהי טרגדיה שמפלגת הלייבור היא המפלגה היחידה בבריטניה נגדה נפתחה חקירה כזו, למעט המפלגה הלאומנית הקיצונית", אמרו בארגון והוסיפו כי הם תומכים תמיכה מלאה בחקירת הנציבות ומצפים לקבל את מסקנותיה.

סיימון ג'ונסון, העומד בראש מועצת המנהיגים היהודים בבריטניה, אמר כי מפלגת הלייבור "צריכה להתבייש בעצמה" בעקבות פתיחת החקירה נגדה. לדבריו, "בשנים האחרונות פנינו שוב ושוב למפלגה כדי שתפעל נגד שנאת היהודים בשורותיה, אך הם לא עשו דבר כדי לפתור את הבעייה".

במפלגה עצמה אמרו אתמול כי הם "מחויבים לתמיכה והגנה על הקהילה היהודית" ו"דוחים כל סוג של אנטישמיות". בנוסף אמרו בלייבור כי הם דוחים את הטענות על טיפול לא הולם בתלונות על אנטישמיות וישתפו פעולה עם החקירה באופן מלא.

היסטוריה של קיצוניות

כפי שדיווחנו בהרחבה ב’מידה’, מפלגת הלייבור הבריטית עמדה בשנים האחרונות בליבן של מספר סערות אנטישמיות בעקבות התבטאויות של ראש המפלגה ג’רמי קורבין וחברים אחרים בה. כך למשל, בשנה שעברה נחשף קטע מתוך ראיון שהעניק קורבין בשנת 2011 לרשת הטלוויזיה האיראנית PressTV . באותו ראיון טען כי רשת ה-BBC  נמצאת “תחת לחץ של ממשלת ישראל” ולכן הדיווחים שלה מוטים בנוגע לאמירות כמו “ישראל היא דמוקרטיה” ו”לישראל יש את הזכות להתקיים”.

בתיעוד אחר של דברים שנשא קורבין לפני שש שנים באירוע של ארגון ‘המרכז לשיבה פלסטינית’ הוא ערך בין השאר השוואה בין השלטון הצבאי הישראלי ביהודה ושומרון לארצות שהיו תחת כיבוש נאצי ואמר: “הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מוכר לנו האירופאים, סבלנו מכיבוש דומה במלחמת העולם השנייה, עם מחסומי דרכים, כליאה והתנהגות לא הגיונית של הצבא והמשטרה”.

מספר ימים לאחר מכן, חשף עיתון ה’דיילי מייל’ תמונות מביקור שערך קורבין בטוניסיה בשנת 2014, ובמהלכו הניח זר פרחים על קברו של עטאף בסיסו, בכיר בארגון הטרור ‘ספטמבר השחור’ וממתכנני החטיפה והרצח של 11 הספורטאים הישראלים במינכן בשנת 1972.

בין חברי הלייבור שהתבטאו באנטישמיות תחת הנהגת קורבין היו ג’ון מקאליף, שאמר כי ישראל משתמשת בשואה כדי לקבל כספים, ויקי קירבי, שטענה כי “היטלר הוא אליל ציוני” ו”ליהודים אפים גדולים”, אייסגול גורבוז שיבחה את היטלר כ”אדם הגדול ביותר בהיסטוריה” ואת תוכניות אירן “למחוק את ישראל מהמפה”, ובוב קמפבל שרשם בדף הפייסבוק שלו כי ישראל מנהלת את דאע”ש.

אנטישמיות ממוסדת

שורת החשיפות בשנה שעברה גרה גל של תגובות חריפות מצד הקהילה היהודית במדינה, שערכה מספר הפגנות גדולות במחאה. מרגרט הודג’, חברת פרלמנט יהודייה שכיהנה בעבר כשרה בממשלת הלייבור, אף תקפה את קורבין במהלך דיון  בבית הנבחרים והטיחה בו: “הוכחת שאתה לא רוצה אנשים כמוני במפלגה. הפעולות שלך מראות שאתה אנטישמי וגזען”.

תיאו לנדאו, ששימש בעבר כשליח הסוכנות היהודית בלונדון אמר אז ל'מידה' כי היהודים באנגליה היו מצביעי לייבור באופן מסורתי, אך בשנים האחרונות פשוט לא מסוגלים להצביע למפלגה הזאת יותר. “כשהם נאלצים לבחור בין הזהות הפוליטית שלהם לזהות היהודית, הם בוחרים ביהודית ומצביעים לשמרנים. זה שקורבין אנטישמי זה כבר ברור ומוכח, אבל הבעיה היא שהוא לא מטפל בתופעות הגזעניות שמושרשות עמוק במפלגה שלו. זה מה שהכי כואב לקהילה היהודית”.

רצף השערוריות שנקשרו בשמו של מנהיג הלייבור הפכו אותו לנושא שיחה מרכזי בקהילה, וגם ההפגנות ההמוניות שנערכו אז נגד קורבין היו אירוע כמעט חסר תקדים. “זאת פעם ראשונה בהרבה מאוד שנים שיהודים יוצאים בהמוניהם כדי להפגין בנושא פוליטי. הייתי בהרבה אירועים ובכולם הביעו ביקורת על קורבין ודיברו על הצורך להוקיע את האנטישמיות בלייבור. גם העובדה שכל העיתונים היהודיים – שלחלקם עמדות פוליטיות שונות מאוד – יצאו ביחד במודעות נגדו היא דבר נדיר”, מספר לנדאו.

בחודש פברואר האחרון, שבעה חברים בפרלמנט הודיעו על התפטרותם ממפלגת הלייבור והקמת סיעה עצמאית, בעקבות חששות מהתנהלותו של מנהיג המפלגה קורבין. בין המתפטרים הייתה גם לוסיאנה ברגר, שנחשבה לחברת הפרלמנט היהודייה הבולטת ביותר בלייבור, והגדירה את המפלגה כסובלת מ”אנטישמיות ממוסדת”, ומתרבות של בריונות, קיצוניות והפחדה. “אני מתביישת ונבוכה להיות חברה במפלגה כזו”, אמרה. חבר אחר בקבוצה העצמאית החדשה, כריס לסלי, אמר כי מפלגת הלייבור “נחטפה בידי המכונה הפוליטית של השמאל הקיצוני”.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. רק אותי מטריד שיש גוף בבריטניה שמפקח על דברים שאנשים אומרים?

    נכון, הם אנטישמים, אבל האנשים האלו בשוליים הם בדרך כלל אבן הבוחן, אם סותמים להם את הפה, בשלב מסויים יחליטו שגם דעות אחרות אינן מקובלות.

    ובריטניה היא ההוכחה לכך, אזרחים בריטים נעצרים על התבטאויות ו/או בדיחות שהוגדרו כ"פשע שנאה" ברשתות החברתיות.

    1. יש חוק שאוסר על גזענות ואפליה. מי שעובר על החוק ישא בעונש.
      ולא מדובר ב"אנשים בשוליים" אלא במנהיג האופוזיציה ומועמד רציני מאוד לראשות הממשלה.

    2. מדובר לא רק בדיבורים אלא בהטרדות, היטפלויות ואיומים על חברי לייבור יהודים, עד כדי כך שהם נאלצו לעזוב את המפלגה.

    3. כן, גם בעיניי זה מטריד.

      זה תפקידה של משטרה לחקור עבירות כדוגמת אפליה על רקע אנטישמי, איומים ובריונות. מעניין למה המשטרה לא מעורבת. הסיפור כנראה מורכב הרבה יותר ממה שניתן ללמוד מידיעה כל כך קצרה.

  2. כואב, שזה שורף.
    בתור תושב אנגליה, הדברים נכונים לחלוטין, ומי שמכיר את המנטליות הבריטית ונימוסיה, יודע שאם אלו הם הדברים המתפרסמים, יש עוד הרבה מאוד מתחת לפני הקרקע…
    ימים קשים על יהודי אנגליה.