בלוג בחירות #14: בלאגן בכחול לבן, בצורת בתקשורת

גנץ ולפיד שוב מתעסקים באיתור מדליפים במקום בנושאים חשובים באמת, וביקור רה"מ באוקראינה שוב חשף את התקשורת הישראלית במערומיה

בני גנץ ויאיר לפיד, ורה"מ נתניהו עם נשיא אוקראינה זלינסקי | פייסבוק 'כחול לבן', טוויטר

1. עונת הצייד

מה קורה בצמרת רשימת 'כחול לבן'? פחות מחודש לבחירות, ונראה כי הנושא העיקרי בו עוסקים ראשי המפלגה אינו המצב הכלכלי, האופק המדיני או אפילו המתיחות בדרום, אלא סוגיה חשובה הרבה יותר: זהות החפרפרת שהסתננה לשורותיהם ומציאת המקור להדלפות.

זה התחיל בפרסום ב'ידיעות אחרונות' לפיו אנשיו של בני גנץ שכרו את שירותיה של חברת מודיעין עסקי אשר ביצעה בשבועות האחרונים פעילות כדי לאתר את המדליפים תוך התמקדות במטה הבחירות. באופן אירוני, הדיווח על הניסיון להיאבק בהדלפות רק הוביל לעוד שורה ארוכה של הדלפות נוספות וציטוטים מפי שלל גורמים ומקורבים אחרים המרכיבים את השעטנז המוזר ששמו 'כחול לבן'.

כך למשל, בהמשך דווח כי שותפיו של גנץ להנהגה – יאיר לפיד, גבי אשכנזי ומשה יעלון – כלל לא ידעו על המהלך לחשיפת החפרפרת, שנעשה כולו ביוזמת גנץ ומקורביו ולא כחלק מתקציב הקמפיין המשותף. ב'יש עתיד' טענו שההדלפות בכלל מגיעות מ'חוסן לישראל', יעלון רמז על האזנות, אשכנזי טען שגורמים עלומים מקליטים את גנץ, שמצידו הסביר שכל הפרשה היא חלק "מצעדים מאוד נורמליים שאנחנו עושים".

כל הנורמליות הזו מצטרפת לדיווחים רבים מהשבועות האחרונים על כאוס בצמרת 'כחול לבן' ומערכת יחסים עכורה בין ראשי הרשימה, בין היתר על רקע הסרטונים שפרסם יאיר לפיד נגד חרדים והובילו לתגובה קשה מסביבת גנץ, התבטאויות של גנץ עצמו לגבי רוטציה עם נתניהו והמסרים הסותרים שנשמעים מבכירים בנוגע לאפשרות של ממשלת אחדות, פרשת ח"כ עומר ינקלביץ', ההופעות הטלוויזיונית המגומגמות וההבהרות שבאות מיד אחריהן, מאבטחים מזויפים, ועוד חילוקי דעות רבים בקשר לניהול הקמפיין.

מתך כל המהומה הבלתי פוסקת הזו, דבר אחד ברור כשמש: 'כחול לבן' היא רשימה שקמה כיצור כלאיים מלאכותי רק לצרכי בחירות, ללא בסיס חברים או רעיון משותף וכאשר לחלק ממנהיגיה אין כלל ניסיון פוליטי, וההתנהלות המבולבלת בשבועות האחרונים היא תוצאה ישירה מכך.

כאשר שלל הגורמים הבוחשים בקלחת לא מסוגלים להסכים אפילו על סרטון בחירות או הודעה לעיתונות, איך אפשר לצפות שיגבשו עמדה רצינית בסוגיות לאומיות ואידיאולוגיות מהותיות? היינו שמחים לקבל תשובה אבל נראה שכרגע עסוקים ב'כחול לבן' במשימה החשובה של צייד חפרפרות.

2. והרי החדשות א'

אירוע לאומי משמעותי שאכן התרחש השבוע היה ביקורו של ראש הממשלה נתניהו באוקראינה אך כמעט כרגיל, בתקשורת בישראל לא שמעתם על הסיפור האמיתי.

נאום היסטורי של ראש ממשלת ישראל בטקס זיכרון רשמי בגיא ההריגה הארור של באבי יאר? הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי הסחר והטכנולוגיה? דיווחים על תיווך ישראלי בין אוקראינה לרוסיה? כל אלו נדחקו לשוליים לטובת חשיפות עיתונאיות חשובות כמו פיסת חלה שנזרקה על הרצפה ושמועות על תקרית במטוס.

חיפוש קצר בגוגל של צמד המילים "נתניהו" ו"אוקראינה" מעלה כי מתוך 15 התוצאות הראשונות אותן מציג מנוע החיפוש, 13 עוסקות בתקרית החלה ורק שתיים מדווחות על הביקור עצמו ועל דבריו של ראש הממשלה. עיתון 'הארץ' כמובן מיהר לקפוץ על המציאה עם טורים של רוגל אלפר ואורי משגב שהציעו אבחנות פסיכולוגיות מלומדות על רעיית ראש הממשלה, המתבססות על חלקי שמועות וסרטון קצר של הנחיתה באוקראינה. הגדילה לעשות בירנית גורן באתר 'זמן ישראל', שניתחה את סרטון החלה פריים אחר פריים, כולל פרשנות על "האופן שבו שרה נתניהו פורשת את אצבעותיה ומשחררת את פיסת החלה לקרקע".

רבים מאנשי התקשורת בישראל אוהבים להלין על כך שתדמית העיתונות נמצאת בשפל ושמרבית הציבור כבר לא מאמין לחדשות. אלו הם בהחלט תהליכים שקיימים ומתחזקים בשנים האחרונות, אך הסיבה העיקרית לכך היא לא הציבור אלא העיתונאים, והסיקור שניתן לביקור באוקראינה מדגים זאת היטב: הטיה פוליטית בוטה, ניסיון לייצר סערות יש מאין עבור כותרת או קליק בפייסבוק, ליקוט אנקדוטות שמתאימות יותר למדורי רכילות זולים ואפס עיסוק בעניינים שקשורים באמת לחדשות.

3. והרי החדשות ב'

ואם כבר עוסקים בתקשורת הישראלית המפוארת, קשה היה לפספס השבוע את השמחה לאיד של כמה עיתונאים לאור הדיווחים שהרעישו את ביצת הטוויטר על כוונת העיתון 'גלובס' לפטר את העיתונאי והעורך הוותיק אלי ציפורי. כתב התקשורת של 'דה-מרקר' נתי טוקר, שלא מפספס אף הזדמנות לעקוץ עמיתים מימין, קבע כי ציפורי ביצע "פשעים עיתונאיים", מו"ל 'הארץ' עמוס שוקן הצהיר כי "ציפורי אינו עיתונאי" אלא משרתם של "אינטרסים זרים", ועוד אחרים הצטרפו לחגיגה תוך שהם מקפידים להטיל בוץ בעיתונאים ימניים שהתייצבו לצידו של ציפורי.

אלי ציפורי | תמר מצפי, גלובס

במקביל, כמה צייצנים פתחו בקמפיין שיימינג לפרשן גלי צה"ל יעקב ברדוגו משום שהעז ר"ל להשמיע ברדיו את דעותיו ותקף את מפלגת 'כחול לבן'. זה התחיל ממדידה מדויקת של מספר השניות בהן ברדוגו דיבר, נמשך בהתקפה אישית על מפקד התחנה על כך שהוא מתיר השמעת דעות שונות, ובמהרה הצטרפו לקמפיין גם פוליטיקאים מהשמאל כמו ח"כ יועז הנדל שטען כי ברדוגו מייצג את עמדת הליכוד ולכן יש למנות גם שדרים שייצגו גם את עמדת המפלגות האחרות.

כנראה שהנדל נדבק גם הוא בבעיית השמיעה המסתורית שתקפה את ראשי 'כחול לבן', ואפילו לא הקשיב לעצמו בשנתיים וחצי בהן שידר תכנית אישית בגל"צ ביחד עם מי שכיום מכהן כראש מפלגת מרצ. בכל אותו הזמן לא הפריעה לו העובדה שעמדות שמאל מושמעות ללא כל הפרעה, ואם כבר מתחילים למדוד זמני השמעה של עמדות פוליטיות בתוכניות גל"צ לאורך השנים, נראה שהשוואה כזו לא תחמיא במיוחד למקהלה חסרת המודעות משמאל שהתרגלה לשלוט בשיח ללא עוררין.

אך ישנן שתי נקודות חיוביות שניתן לקחת מהסערות האחרונות בביצת התקשורת. הראשונה היא ששוב נחשף פרצופם הצבוע של חלק מהעיתונאים, שעולים על בריקדות בכל פעם שאיש שמאל עשוי לאבד את עבודתו בעיתון או כאשר ערוץ טלוויזיה שמאלני עומד בסכנת סגירה, אך מריעים בשמחה כשאותו הדבר קורה לקולגה מימין או לכלי תקשורת שלא מסתדר עם האג'נדה. הנקודה השנייה היא ההתגייסות הפתאומית והמרשימה של השמאל הישראלי הנאור והפלורליסטי נגד תחנת הרדיו הצבאית, מוסד אנומלי ובזבזני שכלל לא צריך להתקיים במדינה דמוקרטית וראוי היה שייסגר מזמן. כמה אירוני שכל מה שהיה צריך בשביל זה הוא אדם אחד עם דעות קצת שונות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. אלי ציפורי הוא הסיבה בגללה אני מדפדף לפעמים לאתר גלובס. מאחל לו שישרוד את ההתקפות. אלי ציפורי הוא אחד הבודדים שחשף וחושף את מחדל תיק 4000 – התיק התפור בהקשר של נתניהו

  2. צוחקים על כחול לבן, אבל איך שנראית כחול לבן עכשיו – תיראה הליכוד אחרי שביבי יעזוב אותה.

    בליכוד יש חיבור בין דתיים, חילוניים, עובדי וועד ותומכי פירוק כוח הוועד, יש שם ייצוג למיליון איש, ולכן יש שם כל מיני כוחות שונים. ביבי שלט על הערב רב הזה, מי ישלוט עליהם אחר כך ?

    1. הליכוד היא תנועה בעלת מסורת של עשרות שנים, מוסדות דמוקרטיים, עשייה ציבורית, דרך אידיאולוגית וקהל מצביעים, ללא קשר לזהות המנהיג. בדיוק ההפך מהמוטציה ששמה כחול לבן

    2. יכול להיות, אבל ביבי כאן לעוד זמן רב ושנים רבות ועד אז ימצאו בליכוד את המנהיג הבא.
      היה לנו את בגין, שמיר, ביבי ויהיה ממשיך ראוי נוסף.
      זאת בניגוד למפלגת הקשקוש המביכה כחול-לבן שתתפוגג מיד לאחר הבחירות הקרובות וכל ״ראש״ יזחל חזרה למפלגתו המקורית כדי לקושש כמה מנדטים בודדים בבחירות 2023 שגם בהן ביבי ינצח.

    3. לא מסכים לגבי שרה. זריקת לחם במדינה סלאבית שסבלה משנים של רעב זה במקרה הטוב חוסר טקט.

    4. הרדיפה התקשורתית והמשפטית של שרה נתניהו יש לה מטרה אחת: להרתיע מנהיגי ימין פוטנציאליים מלחולל בישראל שינוי חיובי שייטיב עם תושביה ולא רק עם מושחתיה. הרדיפה הזאת נועדה לסמן לפעילי ימין צעירים: "ככה ייעשה לאיש (ולאשתו) אשר אליטת השמאל אינה חפצה ביקרו". אם נתניהו היה מקדם את חלוקת הארץ, עושה הסכמי ״שלום״ ומחזק את הכלכלה ה"סוציאליסטית" – שרה היתה "אתרוג" כמו עליזה אולמרט (שמכרה ציורים מקושקשים לאנשי עסקים שביקשו טובות מבעלה), מיכל הרצוג (שעבדה בקרן ריץ' הידועה לשמצה), רוויטל גנץ (פעילת "מחסום ווטש") ופולה בן-גוריון הקלפטומנית.

  3. בקשר לעיתונות, מסכנים מה רוצים מהם?
    בסך הכל העיתונות המודפסת או המשודרת היא תעשיה למטרות מכירת מודעות פירסומת. בישיבת המערכת בא העורך ואומר שיש בערך חמישה מטרים רבועים של פירסומות שצריך למכור אז השאלה היא, כמה מילים ותמונות צריך מסביב לפרסומות כדי זה יראה מכובד ולא כדפי פרסומת שמחלקים בחינם בקניונים.

    לכן יושבים שם אנשים וכותבים כל מיני כותרות שיכולות לגרות את הסקרנות ולגרום למישהו לקרוא את המאמר או לצפות בחדשות. בנוסף כל מה שאפשר לומר בעשר מילים אומרים באלף מלים במטרה למלא את הדפים בחומר כתוב.

    בכלל לפעמים אני חושב שכל כתבי העיתונים פעם עסקו בכתיבת הורוסקופים. כלומר היכולת של רוב העיתונאים לכתוב כל כך הרבה מבלי בעצם לומר דבר מזכירה לי הורוסקופים שאגב את צורת הכתיבה של ההורוסקופים אני מחשיב לאומנות.

    1. כן, אבל הם אלו שבוחרים באיזה צהוב לנפנף ואיזה לשלוח להסרת כתמים

  4. הייתי שמח לניתוח יותר מעמיק על מצב מערכת הבחירות
    ובעיקר על השאלה האם ליברמן ישאר עם 10 מנדטים
    או שירד ל 5-6
    מכיוון שכרגע נראה שהוא יציב על המספר הזה
    והרב תחמן הזה עוד רוצה להיות ראש ממשלה.

  5. "הגדילה לעשות בירנית גורן באתר ‘זמן ישראל’, שניתחה את סרטון החלה פריים אחר פריים, כולל פרשנות על “האופן שבו שרה נתניהו פורשת את אצבעותיה ומשחררת את פיסת החלה לקרקע”

    חחח…
    פתאום נזכרתי במעלליה של הפייק עיתונאית הזו, שהיתה אחת משתי פקאצות אהבלות, שהמציאו את העלילה המגוכחת על נתניהו כג'ון ג'יי סאליבן, סוכן ה – CIA, לאחר היבחרו בשנת 96.
    נו, אז למעלה מעשרים שנה אחרי, היא עדיין מתעסקת באותה רמה של "עיתונאות".

  6. מה שצריך כדי לסגור את גלי צה"ל זו החלטה של שר הביטחון. אבל שר הביטחון נתניהו לא מעוניין לסגור את התחנה- כנראה שהוא לא חושב שהיא "מוסד אנומלי ובזבזני" כמו שכותב המאמר חושב. נתניהו כדמוקרט אמיתי מאמין בחשיבותו של שידור הציבורי חופשי ואיכותי ולכן הוא לא מתערב בנעשה בגלי צה"ל. מאותה סיבה הוא הקים את תאגיד השידור הציבור ומקפיד שלא הוא ולא אף אחד בממשלה יתערב בתכנים גם אם יש שם ריבוי דעות משמאל ואולי דווקא בשל כך.
    החוכמולוגים "הימניים" ימשיכו לצווח ולחשוב שהם יותר חכמים מראש הממשלה ושר הביטחון, ובו ובזמן נתניהו ימשיך לנווט את הדמוקרטיה הישראלית בהשקט ובבטחה כפי שעשה עד עכשיו.