בלוג בחירות #15: מופע האבסורד של פלג, מלצר ושפיר

כתב החדשות שוב טעה והטעה בדיווח, יו"ר ועדת הבחירות שוב נכשל בתפקידו לשמור על הבחירות, ומועמדת 'המחנה הדמוקרטי' מנסה להציל את העולם על חשבונכם

גיא פלג, סתיו שפיר וחנן מלצר | צילום מסך

1. תעשיית השקרים

איך יודעים שהבחירות מתקרבות באמת? זה קורה כאשר ההדלפות מהחקירות בתיקי ראש הממשלה חוזרות לשלוט בכותרות. בחירת סדר הידיעות המשודרות במהדורה יכול להעיד רבות על האופן בו עורכים רואים את חשיבות הסיפורים, וכך בשבוע בו המתיחות הצבאית בצפון ובדרום הגיעה לשיא נוסף, המערכת הפוליטית שוב סערה, שנת הלימודים עומדת בפתח ואפילו שגיא מוקי זכה במדליית זהב באליפות העולם – מי שצפה במהדורות החדשות בערוצים 12 ו-13 קיבל בכותרת הראשית דווקא הדלפות מחקירה ישנה בתיק 4000 וכמובן עוד שמועות מחוממות מחדש ב"פרשת הצוללות".

אם לגבי סיפור הצוללות כבר התרגלנו שרביב דרוקר מנסה בכל כוחו להחיות פרשה שכל הידוע לגביה כבר נבדק ונטחן בעבר, הרי שההדלפות שהביא גיא פלג מדבריו של שלמה פילבר על תיק 4000 מחייבות התייחסות מיוחדת.

בהופעתו במהדורה בערב יום שלישי, ציטט פלג את פילבר כמי שאמר לגבי המיזוג בין בזק ליס: "ברור לי שהמיזוג הזה הוא אסון לאומי", ובכך למעשה רמז כי החלטת נתניהו בעניין הייתה נגועה במניעים לא טהורים. אם אכן פילבר אמר את הדברים ברור שמדובר בחשד חמור אלא שלמרבה הפלא, כבר למחרת בערב פלג מיהר להתייצב שוב מול המצלמות והודה כי הציטוט לא היה מדויק כאשר למעשה פילבר אמר: "זה לא שמישהו אמר שהעניין הזה אסון לאומי".

פלג ניסה כמובן להמעיט בחשיבות התיקון המהותי הזה ולהציג את הטעות כמי שבכלל פגעה בפילבר, אבל השורה התחתונה היא ברורה: חדשות 12 פתחו את המהדורה עם דיווח שקרי, אותו מיהרו לקחת שלל עיתונאים ופוליטיקאים אחרים ולהוסיף עליו פרשנות שקרנית שהתבססה על הציטוט המוטעה, בדיוק כפי שקרה לפני מספר שבועות עם הדלפה אחרת של פלג שהייתה רחוקה מן האמת בסיפור מילצ'ן והמסוק.

התרגלנו כבר שהתקשורת בארץ לא באמת זקוקה לעובדות כדי לתמוך באג'נדה, אבל במקרה הזה הרשלנות העיתונאית של פלג ועמיתיו שברה שיא חדש ומסוכן. כאשר קמפיינים פוליטיים מתנהלים על סמך חשדות בדויים ושלל הדלפות וגורמים במערכת אכיפת החוק משתפים פעולה עם כתבים מוטים, האסון הלאומי האמיתי הוא הפגיעה באמון הציבור לא רק בתקשורת ובחוק אלא במושג האמת כולו. זו פגיעה שלא ניתן לתקן בחצי התנצלות בחדשות הערב ולמרבה הצער, בקצב בו התקשורת הישראלית שוברת את שיאי הפייק-ניוז וממשיכה הלאה מבלי למצמץ, נראה שהשקרים הגדולים עוד לפנינו.

2. חייך, אכלת אותה

סיפור מוזר נוסף שהתרחש השבוע הייתה החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר שלא לאפשר הצבת מצלמות בקלפיות בעקבות התנגדות שהגישו הרשימה המשותפת יחד עם ארגונים כמו 'התנועה לאיכות השלטון' ו'המכון הישראלי לדמוקרטיה'.

נניח לרגע למאבק הפוליטי והתקשורתי המובן מאליו ולתחקירים הרבים שהוכיחו שאכן קיימת תופעה נרחבת של זיופים בבחירות, ונתרכז בהתגייסות השמאל הישראלי כמעט כאיש אחד כדי לסכל את הגברת הפיקוח על הבחירות, תוך שהם מציגים היגיון מעוות על גבול האבסורד.

https://www.facebook.com/bechirot22/videos/927921774213313/

כך למשל, תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי ל"דמוקרטיה" אמנם הודתה בדבריה בוועדת הבחירות כי קיימת תופעה של זיופים בקלפי אך הוסיפה כי היא אינה בטוחה ש"זיופים של כמה אלפי קולות" מצדיקים הכנסת אמצעי תיעוד ופיקוח "חודרניים". שימו לב שוב למהלך הלוגי המרהיב המסתתר מאחורי טיעונים פסבדו-משפטיים:

א. חייבים לשמור על טוהר הבחירות בכל מחיר

ב. ידוע לנו שישנם זיופים הפוגעים בטוהר הבחירות

ג. אסור לפקח על הבחירות בשום אופן

אין ספק שגם גיבוריו של ג'וזף הלר היו גאים במלכוד מילולי בלתי אפשרי שכזה מצד מגני הדמוקרטיה, אשר פורשים את חסותם על פגיעה חמורה בדמוקרטיה. כדאי וצריך לחשוב למי יש אינטרס להמשיך ולהסתיר את תופעת הזיופים בבחירות, אך מעבר לכך יתכן שיש כאן גם מקום לחשוב מחדש על תפקידה של ועדת הבחירות המרכזית, שהוכיחה בחודשים האחרונים בשלל פארסות כמו פרשת הבוטים או פסילת מועמדים שונים כי מדובר במוסד מיושן שאינו רלוונטי יותר בעולם הטכנולוגי של ימינו, ונכשל שוב ושוב במשימתו היחידה: לשמור על בחירות דמוקרטיות ונקיות.

3. עסק ביש

ואם כבר דמוקרטיה למראית עין אי אפשר לסגור את השבוע בלי עוד ניסיון נואש להישאר בכותרות של רשימת 'המחנה הדמוקרטי', שיורה מאז הקמתה לכל עבר. רק בימים האחרונים ראינו קמפיינים זועקים מבית ברק, הורוביץ ושפיר נגד "הדתה", נגד השחיתות, נגד המצב הכלכלי והביטחוני ואפילו נגד השריפות באמזונס, וכעת הגיעה גולת הכותרת במאבק האמיץ: תכנית "הכלכלה הירוקה" של סתיו שפיר.

בטקס חשיפה דרמטי (שנערך כמובן בלב תל-אביב) הציגה חברת הכנסת לשעבר את עיקרי התוכנית שמטרתה "להוביל לצמצום דרמטי בפליטות גזי החממה של ישראל, לשפר את איכות האוויר ולשפר באופן משמעותי את איכות החיים והסביבה". כל אלה נשמעים נחמד מאוד, אך כאשר מביטים בשורת העלות של הפרויקט השאפתני רואים שם את הסכום הפעוט של 290 מיליארד שקלים, שלא ברור כל כך מהיכן הם אמורים להגיע ללא העלאת מיסים נרחבת או כפייה ממשלתית בסדר גודל עצום.

פוליטיקאים תמיד יעדיפו לנאום בלהט על תוכניות עתידיות מאשר לפתור בעיות בהווה מהסיבה הפשוטה שהן מעניקות להם עוד כוח ועוד תקציבים, וגם שפיר לא ממציאה פה שום דבר חדש וכמיטב המסורת מנסה לחקות את השמאל האמריקני. רק לאחרונה קידמה חברת הקונגרס הדמוקרטית אוקסיו-קורטז פנטזיה בזבזנית דומה, שאמנם עשתה הרבה רעש בתקשורת אבל נדחתה פה אחד בסנאט.

מומחה האנרגיה טראוויס קאבולה כתב אז ב'מידה' כי התערבויות ממשלתיות בסגנון הזה במדינות שונות סיפקו בעבר תוצאות גרועות, כאשר גרמניה למשל דווקא העלתה את פליטות הפחמן שלה לאחר שהממשלה הורתה על רכישת אנרגיה יקרה. לדבריו, גם גרסאות מקומיות של הצעות כאלה בארה"ב נוצלו במהרה על ידי קבוצות אינטרסים, ובאופן כללי טען כי "ירוק אינו הצבע המאפיין את רוב העסקאות הללו, אלא אם כן הכוונה היא להיבט הכספי".

אך אל דאגה, ב'מחנה הדמוקרטי' כבר הספיקו להבהיר במעמד פרסום המיזם כי לא ישבו בממשלת ימין, גם כזו שתסכים לקבל את הקווים הירוקים של התוכנית, מה שחושף שוב את עקרון היסוד האמיתי של השמאל הישראלי: עוד ועוד סיסמאות פופוליסטיות במטרה להציג את עצמך כמוסרי ולתקוף את הצד השני, אך ללא שום רצון או יכולת לממש אותן במציאות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. התנועה לאיכות השלטון לפי מה שאני זוכר מורכבת מאנשים רציניים, אם הם אומרים שאין לפקח, אולי יש סיבות טובות.

    אבל תהרגו אותי, אין לי מושג מהן

    1. אני מכיר לפחות אחד מה"אנשים הרציניים" האלה, עו"ד תומר נאור, מדובר בילדון צווחן, היסטרי ומוטה פוליטית [ולא לצד ימין] ואת השקפת עולמו הצרה והאמוציונלית הוא תולה בנימוקים בשפה משפטית מצוחצחת, לפעמים, או סתם מתלהם. אם זה האנשים באירגון שם אז כבר הכל מובן.

    2. התנועה ל"איכות" השלטון מורכבת מאנשי קרן וקסנר כמו גם המכון הישראלי ל"דמוקרטיה" וכמו כל שאר העמותות תנועות הא-פוליטיות שהן פוליטיות לגמרי ופועלות יום יום להורדת הימין מהשלטון.

    3. נכון להיום, לא רק המפלגות הערביות נהנות מהזיופים ובעקבותיהם השמאל כולו, אלא גם קבוצה של מאכרים שאפשרות הזיוף וההצבעה המאורגנת גם של נעדרים נותנת להם פתח לפרנסה טובה, זה מה שמטריד, בין השאר, את מלצר ואחרים, כמו שאמר אשכול המנוח, לא תחסום שור בדישו, אסור לסגור פתחים המאפשרים לגורמים שונים כ להתפרנס בדרך של קבלת שוחד ושכר, זו גם הסיבה שחברי וועדות תכנון מבקשים לבטל את תמ"א 38, אם יש תמ"א 38 אין מנגנון של התמקחות על גובה מס השבח, אין מסלול של תשלום שוחד לפקיד שיוריד את גובה המס השבח בתחשיבים שונים, כי אין מס. כל ביטול מס שומט אפשרות פרנסה צדדית של מאכרים ופקידים

    4. מה הבעיה לעשות גוגל ולגלות מי מסתתר מאחורי ומי מממן את התנועה לאיכות השלטון. ניחוש קצר. הקרן להכפשת ישראל. כנ"ל לגבי המכון הישראלי האנטי דמוקרטי שרוצה ושואף לחסל את המדינה.

    5. הסיבה הטובה לא לפקח, היא להוסיף מנדטים למפלגות שמאל + ערבים.
      רציני מאד

  2. בסוף זה "רק לא ביבי" אבל כבר מתבישים לומר זאת בצורה ישירה כמו שצרחו ב2015. אז מנסים מכל הכיוונים.

  3. מדובר בסתו שפיר,כן? תינוקת ילדותית,צווחנית שחוץ מלהתראיין תחת כל מצלמה ועץ רענן לא עשתה כלום

    1. בסוף זה לא רק ביבי. שימו לב שאף אחד מהשמאל אינו מוכן להצטרף לליכוד בראשות ביבי. העם אינו טיפש. אולי…..

  4. אי אפשר להבין איך זה קורה כביכול במדינה מתוקנת שמערכת המשפט הפרקליטות היועץ המשפטי והתקשורת עושים יד אחת לנסות להוריד ראש ממשלה מכהן שלא בדרך דמוקרטית בקלפי. אני גם לא יודע אים זה קיים במדינות עולם שלישי או מדינות ערב לעשות דבר כזה פוטש פוליטי מאורגן היטב

    1. זה קרה בארה"במאז קמפיין הבחירות לנשיאות. הפרסומים מאתמול על מעללי גימס קומי (מנהל ה- FBI) שפוטר ע"י טראמפ חושפים את הפוטש שתכננו פקידי ה- דיפ-סטאיט. כמו בנושאים אחרים, בישראל מחכים אל מעללי השמאל בארה"ב. "רק לא ביבי" ו- "רק לא טראמפ" …

    1. ל-5, תגובתך היא תגובת הווטאבאוטיזם (WHATABOUTISM) האופיינית כל כך לנציגי השמאל.
      כאשר אינכם מסוגלים להתמודד עם הטענות ובאין טיעון נגדי לגופו של עניין מנסים להסיט את הדיון מהנושא.
      השמאל שרוי מזה עשרות שנים בכשל לוגי

  5. בתמונה רואים שלושה יצורים מכוערים שפנימיותם היא אך ורק שינאתם הגיב:

    איכס

  6. מעניין שרק השמאל כל כך חרדים לדמוקרטיה ומיתנגדים לפיקוח יעיל על טוהר הבחירות. מה הם יודעים שאנחנו לא?

  7. הקלות בה השמאל מציע הטבות לכווולם בלי לספר לנו מאין יבוא הכסף מזכיר לי שלפני הרבה שנים הצעתי ללקוח מוצר מסויים במחיר מסויים
    הלקוח נראה מופתע ״אבל ממול מציעים לי את זה ב 20% יותר זול״, אז למה את לא קונה ממנו? שאלתי אותו, ״כי אין לו את זה כרגע במלאי״ אמר הלקוח, אהה אמרתי, לי כשאין במלאי אני אפילו זול ממנו

  8. דבריו של גיא פלג מזכירים לי את הפתגם: "אבן שטיפש אחד זרק לבאר. גם אלף חכמים יתקשו להוציאה". ההכחשה שלו וההתנצלות אינן מנקות אותו מהאימרה המלוכלת שלכאורע נאמרה בכוונה…..