כבר לא מלחמת צללים: המאבק בין ישראל ואיראן יוצא לאור

התקיפות הישראליות חשפו את רשת השליחים האזורית שפרסה איראן, שמצדה מעדיפה כרגע להמנע מעימות ישיר כדי לשמור על כוחה במזרח התיכון

מטוסי קרב מדגם 'סופה' של חיל האוויר | Kevin J. Gruenwald

ביום חמישי, ה-22 באוגוסט, פעילים ב'כוח קודס' של משמרות המהפכה האיראניים נשאו רחפן בשטח סמוך לרמת הגולן, במטרה לתקוף את ישראל. צה"ל עקב אחריהם והצליח לשבש את השיגור, והכה בחזרה יומיים לאחר מכן. ההתקפה האווירית כוונה נגד וילה בצפון סוריה, שעל פי הדיווחים הייתה בשימוש של משמרות המהפכה ואנשי מיליציות שיעיות אחרות כולל חיזבאללה, בן הברית הלבנוני של איראן שמשחק תפקיד מרכזי בסוריה בשנים האחרונות.

ההתקפה האחרונה היא חלק מעמידה מתמשכת ונחושה של ישראל נגד שאיפות המשטר האיראני במזרח התיכון. היא כוללת גם מספר תקיפות אוויריות בעיראק, אותן שייכו מיליציות הקשורות לאיראן לחיל האוויר הישראלי. בנוסף, דיווחים יומיומיים בכלי תקשורת החל מלבנון ועד כוויית מדברים על כך שישראל שמה למטרה את רשת השליחים האיראנית ובסיסיה בלבנון, עיראק וסוריה, וגם בירושלים כבר לא מסתירים הקמפיין המתרחב הזה. בחודש ינואר האחרון, הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט סיפר כי ישראל ביצעה אלפי תקיפות נגד מטרות איראניות בסוריה.

לאחר התקיפה בשבת מפקד משמרות המהפכה קאסם סולימאני הזהיר את ישראל כי זו תהיה התקיפה האחרונה, וגם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה איים בתגובת נגד. זהו חלק מהפזמון האיראני הקבוע נגד ישראל, הכולל איומים בהתקפה מצד שליחים כמו ירי הרקטות של חמאס מעזה כמו גם איומים על הכוחות האמריקניים בעיראק.

אז מהי בעצם האסטרטגיה הישראלית? המטרה העיקרית היא למשוך את איראן ובני בריתה החוצה מן הצללים. במהלך העשור האחרון, ובמיוחד לאחר חתימת הסכם הגרעין בשנת 2015, טהרן הגבירה את קצב משלוחי הנשק לחיזבאללה בלבנון, שלחה אלפי יועצים צבאיים לסייע למשטר הסורי במלחמת האזרחים, ועזרה להקים רשת של מיליציות בעיראק. חלק מהתשתית הזו שימשה למלחמה נגד דאעש או נגד אויביו של בשאר אסד, אך כאשר סכסוכים אלו החלו לדעוך אותן קבוצות כעת מפנות את האיומים כלפי האויבים של איראן.

האייתוללות מגלים אובססיה בלתי-נשלטת לחיסול ישראל, שבאה לידי ביטוי כמעט בכל הצהרה רשמית שלהם או מצעד צבאי ברחובות טהרן. בשנה האחרונה איראן שיגרה משטח סוריה רחפן שחדר לישראל, וכמו כן שיגרה בשתי הזדמנויות רקטות לעבר ישראל. חיזבאללה מתפאר באופן קבוע בעשרות אלפי הטילים שהוא מחזיק, היכולים להכות בכל שטחי ישראל.

חזית כפולה

ההתקפות האוויריות על שליחיה של איראן מכריחות את הרשת כולה לצעוד החוצה מן האפלה אל תוך אור השמש. פעילי הרשת כבר לא יכולים להתחבא בווילה בסוריה ולשגר ממנה רחפנים בלילה או לאגור נשק במחסן בעיראק, מבלי להביט בחשש מעבר לכתף. הלחץ גורם להם לעשות טעויות ולהשמיע הצהרות תוקפניות יותר ויותר. בכל הזמן הזה, איראן ממשיכה במשחק הכפול הרגיל שלה, שולחת את שר החוץ המחייך זריף לוועידת ה-G7 בצרפת בעוד היא מתפארת בהתקפות רחפנים בערב הסעודית.

ההתקפות הישראליות הולכת היטב ביחד עם קמפיין "הלחץ המקסימלי" בהובלת ארה"ב, ואיראן כעת עומדת למעשה בפני שתי חזיתות – החזית הכלכלית של הסנקציות האמריקניות והחזית הצבאית של המתקפות הישראליות – אשר ביחד מאיימות למוטט את האסטרטגיה האזורית שלה.

עד כה איראן לא התפתתה לעשות צעד שגוי וממשיכה להתנהל בתגובה מחושבת לפי הספר: כאשר מעצמה מערבית מחרימה מיכלית איראנית, איראן מחרימה אחת בחזרה. היא אמנם יירטה כלי טיס אמריקני בחודש יוני, אך הקפידה שלא לפגוע בחיי אדם במתקפות החבלה נגד מיכליות נפט במפרץ הפרסי. יותר מהכל, איראן שואפת לשמר את כוחה במזרח התיכון המבוסס כאמור על בני ברית ושליחים שונים, לרוב ממוצא שיעי. מטרתה ארוכת הטווח היא לקדם את אנשי חיזבאללה בלבנון ואנשי מיליציות שיעיות בעיראק לעמדות מפתח בממשלה, ובכך לבנות למעשה מוסדות מקבילים למדינה יחד עם עוד לוחמים חמושים ובסיסים צבאיים.

שלא כמו השימוש בשליחים כגון החות'ים בתימן או ארגוני הטרור בעזה, מלחמה ישירה עם ארה"ב, ישראל או סעודיה, עומדת כרגע בניגוד לאינטרס האיראני. זהו גם השיקול האסטרטגי שמניע את הפעולות הישראליות, אך הוא יכול להיות תקף רק עד גבול מסוים. מבחינת טהרן, משחקי החתול ועכבר נגד רחפנים וטילים בסוריה הם רק מכשול קטן בדרך וכל עוד האייתוללות לא יהמרו על כל הקופה במאבק משמעותי מול ישראל, הם ימשיכו את הסיפוח הזוחל במדינות השכנות.


ד”ר סת’ פרנזמן הוא עיתונאי הפועל בירושלים, מנהל Middle East Center for Reporting וחבר ב-Middle East Forum. הטור התפרסם לראשונה באתר ’נשיונל רוויו‘.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. איך אני אוהב נבואות.
    מי אמר שלא מלחמה בין ישראל לאיראן, או בין סעודיה וארה״ב לאיראן. חכו שבוע, נדבר.

  2. הגיע הזמן להעיף את טהרן בפצצה גרעינית לשמיים. אין אף ברירה אחרת.

    הפרסים שישארו בחיים ישירו שירי שלום וינופפו בדגלי ארה"ב וישראל ב-200 שנים הקרובות, כפי שהיפנים עושים עד היום, לאחר שהאמריקאים בחכמתם העיפו להם שתי ערים מרכזיות לשמיים בפצצות גרעין.

  3. אין שום הגיון במעשיה של איראן . המהפכה האיסלאמית באיראן הביאה איתה מנהיגים דתיים פנאטים בצורה הקיצונית ביותר שלה. מטרתה של איראן להוציא את השיעה ממעמדה הנחות ולהשליט אותה ברחבי העולם הסוני השולט. הדחף לעשיה הזאת היא האמונה החזקה בביאת המשיח "המהדי". הקרב ובא. התנאי לביאתו הוא השתלטות פיסית ודתי במרחה האיסלאמי. האמונה החזקה הזאת מונעת מאיראן כל פשרה. כפי שאמר אחד המנהיגים. "גם אם נאכל רק דשא, לא ניכנע". אין שמץ של הגיון במעשי איראן. אך כאשר מדובר בדת פנאטית ההגיון נשאר בחוץ.