"יש עליית מדרגה במאמץ האיראני לפגוע בישראל"

תא"ל במיל' קופרווסר אומר ל'מידה' לאחר התקיפה הלילה בסוריה: "איראן פועלת בכל החזיתות". פרופ' עוזי רבי: "ישראל שוב חשפה את טהרן במערומיה"

"עולים לשחק על כל המגרש". התקיפה הלילה בסוריה | צילום מסך

"יש בפירוש עליית מדרגה במאמץ של האיראנים לפגוע בישראל", כך אומר תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ”ן וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לאחר התקיפה האווירית הישראלית בשטח סוריה הלילה. דובר צה"ל פרסם אמש (שבת) הודעה חריגה בה נמסר כי "צה"ל ביצע תקיפה באמצעות מטוסי קרב נגד פעילי 'כוח קודס' האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות". על פי ההודעה, מתווה הפיגוע שסוכל כלל "שיגור מספר רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות".

לדברי תא"ל קופרווסר, מדובר כאמור בחלק ממאמץ איראני מתמשך. "הם פועלים בכל החזיתות, גם מול הסעודים והאמריקנים, כדי להראות שיש מחיר ללחץ שמופעל עליהם דרך הסנקציות הכלכליות, ובמסגרת הזאת פועלים גם נגד ישראל. זה יעד אטרקטיבי מבחינתם והם בנו במשך הרבה זמן תשתיות בסוריה כדי להפעיל אותן נגד ישראל, ביחד עם ניסיון לעודד את חמאס והג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועים בעזה וביו"ש", הוא מסביר בשיחה עם 'מידה'.

בצה"ל דיברו על פיגוע משמעותי שסוכל

"לפי הדיווחים אכן נראה שהיה מדובר בהתארגנות להתקפת טרור משמעותית, אבל צריך לזכור שאיראן ניסתה כבר בעבר לפגוע בישראל באמצעות כלי טיס לא-מאוישים וגם באמצעות ירי רקטות מהגולן. גם הניסיון הזה היה חלק מהמאמץ האיראני שנראה שעולה מדרגה".

איך פועלת התשתית האיראנית בסוריה?

"האיראנים פועלים בשטח בשלושה מימדים עיקריים. הראשון הוא ניסיון ליצור תשתית צבאית איראנית בשטח סוריה, כולל הקמת בסיסים והעברת כוחות וכלי נשק. המימד השני הוא הקמת בסיס לפעולות טרור נגד ישראל דרך הגבול ברמת הגולן, והשלישי הוא ניסיון לחמש את חיזבאללה באמצעי לחימה מתקדמים וחימוש מדויק. ישראל פעלה ופועלת נגד כל מרכיבי האיום הזה וצריכה להמשיך לפגוע בתשתיות האיראניות בסוריה".

מה הן אותן מיליציות שיעיות שהוזכרו בהודעת דובר צה"ל?

"כחלק מההתבססות והלחימה בסוריה, האיראנים הביאו איתם מיליציות שיעיות המורכבות מבני עמים שונים מהאזורים שמסביב לאיראן, כמו אזרים או בלוצ'ים. יש היום כמה מיליציות כאלה שפועלות בשטח סוריה כדי לחסוך את הצורך להשתמש בחיילים איראנים, והן כנראה נמצאות גם בבסיסים בהם מתארגן המערך נגד ישראל. בכל מקרה, מי שמפעיל אותן ובסוף מקבל את כל ההחלטות הם אנשי 'כוח קודס' של משמרות המהפכה".

יכול להיות שנשיא סוריה אסד מתחיל לחשוב מחדש על הנוכחות האיראנית בארצו?

"בשאר אסד ידע בדיוק מה יקרה כאשר האיראנים והרוסים נחלצו להגנתו במלחמת האזרחים, וידע את המחיר שישלם עבור הסיוע בהבטחת הישרדות המשטר שלו. עצם זה שהוא שורד זה בזכותם, אז אני לא חושב שהוא יכול לבוא בטענות לכך שאיראן משתמשת בשטח סוריה כדי לפגוע בישראל. לאורך השנים איראן הכניסה הרבה כוחות לסוריה וזה בדיוק המצב ממנו הזהירה ישראל כל הזמן".

מה אתה יכול לספר על עבודת איסוף המודיעין של מבצע כזה?

"פעולה כזו מבחינת האיראנים היא מבצע מורכב שלוקח הרבה זמן. צריך להכין את הציוד ולאסוף ולאמן את האנשים, ולכן סביר שזו התארגנות שנמצאת תחת מעקב במשך תקופה. מבחינת ישראל, כל פעולה התקפית כזו מתבצעת אחרי דיונים רבים שבוחנים עד כמה חמור האיום ואיך אפשר לטפל בו בצורה הכי טובה. יש הרבה דברים שנלקחים בחשבון ואני מאמין שמי שמעורב בעניין יודע לקחת את ההחלטה הנכונה".

מעגל העימות מתרחב

"הסיכול המהדהד שישראל ביצעה אתמול בסוריה הוא חלק מתופעה שאנחנו מזהים בחודשים האחרונים של התרחבות מעגל העימות בין ישראל לאיראן", כך אומר ל'מידה' פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז דיין לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת תל-אביב. לדבריו, "איראן השכילה לבנות תשתית לוגיסטית מהמפרץ הפרסי עד לים התיכון, וישראל כעת אומרת שגם היא עולה לשחק על כל המגרש. גם הדיווחים על התקיפות האחרונות בעיראק הן דוגמה לכך".

מה היה קורה אם פיגוע כמו זה שתכננה איראן היה מצליח?

"מה שאיראן ניסתה לעשות באמצעות שליחיה בסוריה ובניהול 'כוח קודס' של הגנרל קאסם סולימאני זה לייצר פיגוע חסר תקדים, כדי להראות שהיא יכולה להשיב מלחמה. למרבה המזל, ישראל חשפה את איראן שוב במערומיה, והראתה שאנחנו נמצאים תמיד כמה צעדים קדימה מול ניסיון לפגוע בנו".

פרופ' עוזי רבי

מה המסר שתקיפה כזו מעבירה לטהרן?

"ראש הממשלה נתניהו הגדיר אתמול במשפט פשוט אחד את הפילוסופיה הנכונה לפיה צריך להתנהל במציאות הנפיצה מול האוייבים האכזריים במזרח התיכון: "הקם להורגך השכם להורגו". זה גם המסר למשטר האיראני והעם האיראני: אם איראן תשתמש בסוריה בנקודת מוצא לטרור, לא רק סוריה תסבול מחוסר יציבות אלא המזרח התיכון כולו. לכן חשוב גם שישראל לקחה אחריות באופן פומבי על התקיפה, כי מעבר לנושא המבצעי יש כאן גם היבטים פסיכולוגיים ותודעתיים שגורמים נזק למי שניסה לבצע את הפיגוע".

על פי פרופ' רבי, גם הלחץ האמריקני המתגבר על איראן הוא חלק מהתמריץ שלה לפעול. "אין ספק שיש כאן תוצאה עקיפה של מצוקה גדולה בה נתונה איראן מבחינת המצב הכלכלי ומבחינת המשך ההתנהלות שלה במציאות כזו", הוא אומר ומוסיף: "היום אולי בפעם הראשונה מאז המהפכה ב-1979, יש בצמרת האיראנית חיכוכים רבים לגבי הכיוון בו המדינה צריכה ללכת".

המתיחות בצפון יכולה להשפיע גם על חזיתות אחרות?

"לאיראן יש אינטרס ראשון במעלה להגביר את הלהבות באזורים אחרים כדי להעמיד את ישראל במאבק רב-חזיתי. זו האסטרטגיה שעומדת גם מאחורי הפיגועים שראינו בשבועות האחרונים ביהודה ושומרון, ועולה בקנה אחד עם רצונו של חמאס: לייצר ניצוץ לאינתיפאדה חדשה שתהפוך את ירושלים והגדה למוקד של מערבולת במזרח התיכון. זה החלום הרטוב של איראן, אבל עד כה היא לא מצליחה להגשים אותו".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

    1. הגיע הזמן לכתוב תגובות קצת יותר אינטליגנטיות באתר הזה.