חמישה דברים שצריך לדעת על מערכת החינוך בישראל

החינוך בישראל נהנה מתקציבי עתק אך סובל מריכוזיות יתר, פערי שכר גבוהים בין מורים ותיקים לחדשים ושיטת הקצאת כספים לא יעילה לבתי הספר

בית ספר בנתניה | לע"מ

1.לא חסר כסף במערכת החינוך

בניגוד לטיעונים המקובלים, למערכת החינוך בישראל ממש לא חסרים משאבים. תקציב משרד החינוך לבדו עומד על כשישים מיליארד שקלים (לא כולל תקציבי רשויות מקומיות) והוא המשרד הממשלתי עם התקציב הגבוה ביותר (כן, גם יותר ממשרד הביטחון). בעשור האחרון תקציב משרד החינוך יותר מהכפיל את עצמו, גידול נומינלי מצטבר של כ-117% בין השנים 2018-2008. גם התקציב עבור תלמיד גדל בשיעור ריאלי של כ-46%.

2.מערכת החינוך הישראלית היא בין הריכוזיות בעולם

מרבית ההחלטות הנוגעות לניהול החינוכי בישראל מתבצעות על ידי מטה משרד החינוך ברמה הארצית. מתוך ארבעת תחומי הניהול של מערכות החינוך – ארגון ההוראה, תכנון הלמידה, ניהול כוח האדם וניהול המשאבים – מחקר של ה-OECD מצא כי 69% מההחלטות מתקבלות ברמת השלטון המרכזי לעומת 35% בממוצע מדינות ה-OECD. בישראל רק 19% מההחלטות נשארות ברמת בית הספר לעומת ממוצע של 34%. רק פורטוגל, טורקיה, מקסיקו ולוקסמבורג נמצאו יותר ריכוזיות מישראל.

מקור: OECD

המשמעות היומיומית היא קריטית: מנהל בית ספר לא מקבל את הכלים החשובים ביותר לניהול בית ספרו. הוא אינו שולט בתקציב שלו, אינו שולט בכוח ההוראה שלו ואינו קובע את האסטרטגיה החינוכית. כשמצפים ממנהלים לנהל את בית הספר בידיים קשורות, לא פלא שמדי שנה חסרים מאות מנהלים ורבים וטובים עוזבים את המקצוע.

3.תקצוב בתי הספר אינו נעשה בשקלים

משרד החינוך אינו מתקצב את בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בתקציב שקלי בו הם יכולים להשתמש כראות עיניהם, אלא ב"שעות הוראה". כל בית ספר מקבל מספר שעות הוראה שבועיות על פי מספר הכיתות המאושרות בו, עם תוספות מסוימות על בסיס מצב סוציו-אקונומי של התלמידים ועבור כיתות גדולות. בתי ספר ב"ניהול עצמי" מקבלים תקציב שקלי בו הם יכולים להשתמש באופן גמיש לצרכי תחזוקה, מזכירות, ניקיון וכד', אך תקציב זה אינו מהווה יותר מ-15% מכלל התקציב הבית-ספרי.

גמישות תקציבית היא חלק קריטי מניהול מוסד לימודים. תקציב שקלי גמיש יכול לאפשר לבתי ספר להתאים את ההוראה לצרכי התלמידים, להביא תכניות מיוחדות ולהעניק שיעורי העשרה, תגבור מקצועות מסוימים או תמיכה רגשית. מדוע משרד החינוך אינו מעביר לבתי הספר תקציב שקלי עבור תלמיד בו יוכלו להשתמש כראות נפשם? תקצוב באמצעות ״שעות״ מאפשר למשרד החינוך ״לצבוע״ כל שעה מתוקצבת ולהכתיב את המטרה לה תשמש.

4.שכר המורים בישראל אינו נמוך

חלק ניכר של הגידול בתקציב החינוך הופנה לשכר המורים במסגרת הסכמי השכר 'עוז לתמורה' ו'אופק חדש', ושכר המורים הממוצע בישראל עמד בשנת 2016 על 11,187 ש"ח בממוצע (בהשוואה ל-9,503 ש"ח בשאר המשק). שכרם הממוצע של מורים בחטיבה העליונה עומד על כ-13,000 ₪ בחודש, ובעשירון העליון עומד על כ-21,500 ₪ לחודש. זהו שכר גבוה גם בהשוואה בינלאומית (גבוה מממוצע מדינות ה-OECD), וגם בהשוואה לשכרם של אקדמאים אחרים בישראל. מדובר בעלייה דרמטית של כ-50% בשכר המורים בעשור האחרון.

5.הגורם העיקרי שמשפיע על שכר המורים הוא ותק

למרות המלצות של ועדות מקצועיות ומשא ומתן עיקש של משרד האוצר, הרפורמות בהסכמי השכר הותירו את מנגנון הוותק כגורם העיקרי להעלאת שכר המורים. כל המורים בכל בתי הספר בארץ אינם מקבלים שכר על פי כישוריהם או הישגיהם, אלא על פי טבלאות שכר אחידות ומספר השנים שהם נמצאים במערכת.

בנוסף, עליית השכר על פי הוותק נמשכת לאורך לא פחות מ-36 שנים, כך שמורים ותיקים מרוויחים פי 2.5 ממורים חדשים, פער חריג בהשוואה בינלאומית. הפער המתקיים בין מורה לאחר עשר שנות ותק ומורה בשיא סקאלת השכר הוא הגבוה ביותר מכל מדינות ה-OECD, ועבור המורים בבתי הספר העל-יסודיים ישראל מדורגת במקום השני.

המחקר הבינלאומי (וההיגיון הפשוט) מעידים כי השכר ההתחלתי של מורים חשוב יותר מעליית השכר לאורך השנים, כיוון ששכר התחלתי גבוה מושך צעירים איכותיים לתחום ההוראה. מבנה ההעסקה בישראל אינו עושה זאת, ולכן עם השנים איכות ההוראה הולכת ויורדת. הוא גם לא מאפשר הענקת תמריצים במקצועות בהם חסרים מורים או לאזורי ביקוש, וודאי שאינו מאפשר תשלום גבוה למורים מצטיינים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. חסרה מאוד פסקה המסבירה מ-י הם האחראים לסטגנציה (ריקבון של חוסר תזוזה) הזו.

    1. האם משרד החינוך בראשות נפתלי בנט משתף פעולה עם עמותות תומכות BDS

      https://rotter.net/forum/scoops1/389753.shtml

      משרד החינוך בשירות השמאל: 100 בבגרות באזרחות בלי ציונות ויהדות

      https://mida.org.il/2018/02/22/משרד-החינוך-בשירות-השמאל-100-בבגרות-באזר

      משרד החינוך יגדיל את תקציב ארגון הנוער הגאה

      https://www.davar1.co.il/47011/

      אלפי הורים חתמו על מכתב מחאה: "משרד החינוך מקדם פעילות אינטנסיבית של ארגוני הלהט"ב להחלשת מעמד המשפחה והזהות המינית הבריאה

      https://www.inn.co.il/News/News.aspx/381740

      טקס קבלת השבת בגני הילדים – יומר לטקס אלטרנטיבי של "מקבלי ומקבלות שבת" – בתמיכת בנט
      https://rotter.net/forum/scoops1/497487.shtml

  2. לפעמים יש סיפורים על בתי ספר ממש גרועים שנכנס אליהם מנהל או מנהלת ממש טובים, וממש שינו את הבית ספר מהיסוד – מבית ספר אלים עם זכאות לבגרות באזור ה-30 אחוז, לבית ספר רגוע עם זכאות לבגרות באזור ה-60-70 אחוז.
    אז לכאורה (אני לא באמת יודע) אפשר לנהל בית ספר ללא תקציב עצמאי גדול.

    בקשר לזה שהוותק הוא הכי חשוב – הרי בעיקרון הוראה זה לחזור על אותו דבר שוב ושוב – שוב ושוב ללמד כפל, שוב ושוב ללמד חילוק, יוצא שצריך לתגמל את מי שנותר זמן ארוך במערכת, שהרי הוא נשחק ברמה הגדולה ביותר, על ידי חזרתיות אלפי פעמים על אותו חומר.

    מה דעתכם ?

    1. לגבי הטיעון הראשון-אתה צודק, ישנם מקרים שמוכיחים שזה אפשרי. אבל זה לא אומר שהמערכת לא מקשה על המנהלים. לא במקרה אלה מקרים נדירים.

      לגבי הטיעון השני-איש לא אמר שותק הוא לא שיקול הגיוני. השאלה היא למה הוא המרכזי עד כדי פגיעה ביכולת לקדם שיקולים חשובים אחרים(כמפורט במאמר).
      ויותר מזה, לכאורה מעבר למערכת שמתגמלת השקעה והצלחה בעבודה ממחלא גם תתגמל הילחמות בשחיקה ולכן תגרום למורים להילחם בה עך שהמטרה שציינת תושג גם.

    2. בגלל שאין סיבה לתגמל את הצעירים על זה שנכנסו למערכת שיש בה יותר ימי חופשה בשנה אחת ממה שיהיה לי בעבודה ב-5 שנים ביחד.
      בגלל שאין סיבה לתגמל את הצעירים על זה שנכנסו למערכת שבסך הכול היא לא מסובכת במיוחד – אתה עומד מול כיתה, מסביר בדרך ש-1000 מורים הסבירו לפניך, וזהו. המורה הוא כמו צינור, מעביר מא' לב'. אולי הוא יבצע שינויים קוסמטיים בדרך שהוא מעביר חומר, אבל הרעיון הוא אותו רעיון.
      איך אני יודע ? כי אין הרבה לחדש בהוראה – יש למורה כבר 100 שנים את אותו לוח ואת אותו גיר/טוש להסביר, אין מה לחדש בהוראה.
      אולי אם יש לך כישורי יוטיוב או עריכת ווידיאו אז אתה יכול באמת לחדש דברים ולהורות בדרך שמעולם לא העבירו קודם, אבל מורים נמצאים בכיתה, לא מול המחשב.
      הם צועקים ומפריעים ? אז תקבל אותה תוספת שמקבלים שוטרים שמתעסקים באוכלוסיות שלא אוהבות את העבודה שלהם, אה רגע – שוטרים מקבלים משכורת כמו מורים… אז מה הבעיה ?

      זה למה משרד החינוך ריכוזי כל כך – כי אין צורך לחדש הרבה ! אם היה משרד ריכוזי לענייני הייטק ההייטק בישראל היה קורס בשבוע, אבל לחינוך ריכוזיות היא עניין טבעי.

      וזה למה לשלם על פי וותק הוא חשוב – אם כל ההוראה היא חזרתיות על אותו אקט, כמו להרים את אותו ארגז שוב ושוב ולהשים שוב ושוב באותו מקום, אז הוותק חייב להיות המרכיב הכי חשוב.

      צעירים היום נמנעים מהוראה לא בגלל העובדה שהתנאים לא טובים, הם טובים מספיק לסוג העבודה הזה, הם לא הולכים להוראה כי זה כבר לא סקסי יותר, פעם הסתכלו על מורים כמודל או דוגמא והם קיבלו כבוד, היום כבר לא. מי שהלך להוראה פעם קיבל ליטופים לאגו כל הזמן, היום המורים נתפסים כחבורה של פקידים.

    3. לא יתכן פרויקט ממשלתי יעיל. בקורת גם היא אינה עוזרת. רק הפרטה גמורה ומוחלטת תתן סיכוי לתוצאה יעילה מהותית וכספית

    4. אא, לגבי תיגמול על וותק, זו בדיוק הבעיה,
      המורים הוותיקים שהם השחוקים ביותר, מתומרצים להישאר עוד שנה ועוד שנה עד הפנסיה, ומי שנפגע הם התלמידים שמקבלים מורה עייף וחסר סבלנות
      הוראה היא שליחות, מורה שחוזר על אותו דבר שוב ושוב- מועל בתפקידו. יצא לי להכיר אנשי הוראה מצויינים שהעבודה נתנה להם אנרגיות, וכל שנה חידשו מערכי שיעורים, חוללו שינויים בכיתות מאתגרות, ודאגו לכל תלמיד כאילו היה יחיד בכיתה.
      את המורים הללו צריך לתגמל, ולא את המורים העייפים שסוחבים עד הפנסיה.

  3. מערכת חזקה שלא מצליחה -זה מערכת שמטרות אמת שלה סמויות מהעין והיא מצליחה בהם מאוד.
    אינדוקטרינציה שמאלנית -מטרה אמת של מערכת חינוך. החורה שרוצה שילדיו יהיו מלומדים -יחפש שותפים לכך מחוץ למערכת חינוך.

    1. צא מהסרט. רוב הישראלים היהודים הם ימנים. 200000 אנשי הוראה בישראל, רובם המוחלט מרכז ומרכז ימין. היכולת למצוא שמאלנות מאחורי כל פינה היא ניורוטית ממש.

    2. "חבר ליכוד" הוא ליכודניק כמו שאני "חבר דאעש". הניסיון להאשים את חושפי האמת בחוסר יציבות מנטלית הוא פרקטיקה מוכרת מתולדות האסכולה הבולשביקית. מי שמכיר את הפרקטיקה הזאת, יודע גם שפעילות תעמולתית תחת זהות שאולה אינה זרה לאסכולה הזאת.

  4. דבר אחד שצריך לדעת על מה זאת מערכת, בדבר הזה שנקרא ישראל. או מערכת בכל מקום על הארץ, לא סתם קוראים לזה מטריקס. עולם שלם ומושלם של אשליות, לאנשים שמתוך בורות מוחלטת, מוכנים לקנות תמורת החופש שלהם.

  5. אני מציעה להיתחדש. לשים דגש על התנך בכל המיקצועות בדידקטיה של -עולם הנבואה. שהנבואה תישלוט בכל נישה אקדמאית. במיכללות בכיתות בבתי ספר באוניברסיטאות שרוח הנבואה תרחף בכל דבר. את התנך חובה ללמוד ביחד עם אומנות ותרבות. גם לתת ילדים לגדל פרות וירקות מהתנך בחצר בתי הספר. לשלוח את הילדים לטיולים למערת המכפלה להר המוריה. לעשות אחד מהטיולים איזה עשרה ימים במידבר. להקים אוהל להיות רועה צאן. לחבב את התנך עליהם בצורה הזו. הקמתו לתחייה חיבורו למאה 21 והמחשתו כשהדגש על פנטזיית המאה 21 היא- הנבואה -הנוסעת בזמן. זו באמת הקידמה האמיתית שלנו האידיאל הנעלה. הכהונה היום לסוגיה, פג התוקף שלה. רואים זאת כמה היא מדורדרת נורא. כל סוגי הכהונה. כי זה לא במיקרה . היא לא מחווה אדמה זו שלנו. אדמה זו מכריזה על עיבריות קסומה מקסימה של נסיעות בזמן .ככה באמת באימוץ והחלפת הדוקטרינה הכהונתית , במטריקס הנבואה ניכנס לעולם הנסיעות בזמן. נסיעות בזמן קשור בנבואה בתנך בזמן נצח. נכין את הילדים לכניסה לעולם פנטסטי ניפלא .הם פשוט יהנו לא פחות ולא יותר כי מתאים להם. גם אדם וחווה הם כמו ילדים בקומדיית הטעויות הקלאסית המצחיקה שעברו. והם בסיבתם שבנו. הורינו אדם וחווה. הילדים ישפעו מידע עוד ועוד. כי מוחם מתאים לעולם זה. והם יגלו ויתגלו. יעברו היתגלויות ויתחברו למטריקס הנבואה המאוד יישומי לימינו. ולמעשה האמונה הכי מתאימה למאה 21 הכל כך פנטסטית.

  6. בישראל אין מערכת חינוך או לימוד. יש מערכת מחורבנת שלא מתפקדת בשום רמה ואין לה שום הישג! הגיב:

    בבתי הספר איש לא לומד כלום אלא מעבירים את הזמן באנדרלמוסיה רועשת וחסרת מוח וחסרת גבולות וחסרת יכולות מוחלטת.

    אי אפשר ללמוד כשורר רעש מוחלט בכיתה. אף מורה לא יכול היום להשליט דממה בכיתה – דבר שנחוץ כדי להקשיב וללמוד.

    זכויות הילד שולטות בטמטומן כי רב על המדינה הזו ומייצרות דורות של בורים ואהבלים וחצופים וחסרי חינוך או תרבות וחסרי ידע כלשהו וחסרי הבנה בהתנהגות אנושית נורמטיבית.

    בישראל אין חינוך.

    בתי הספר ומשרד החינוך זה כלי לשפיכת מיליארדים לביוב!

    הכל זה פאטה מורגנה מוחלטת. הזיות שיש פה מערכת חינוך.

    הסתדרויות המורים זה עוד כלי סחיטת כספי מדינה בתמורה לכלום המנופק.

    זו הסיבה שאי אפשר היום לשבת באוטובוס עם ילדים ותלמידים בגלל הרעש המבהיל שהם מייצרים, החוצפה שהם מפגינים וחוסר האנושיות שלהם.

    ישראל וזכויות הילד שלה מחסלים את הדורות הבאים ואת כל היכולות שלהם.

    איפה נשמע שחוסר יכולת המבוגרים לשלוט ולהחליט יביאו תועלת לילדים?

    רק בישראל!

    אין כבוד למורה, למבוגר ולמנהל.

    כולם רוקדים סביב עגל הזהב השיקרי שנקרא: זכויות הילד.

    מוחם של הילדים אינו בשל להחליט כלום. אבל המבוגרים בישראל העניקו לילדים רשות להחליט בכל נושא ועניין.

    בכך קבור הכלב.

  7. 1.החינוך בישראל הגיע לשפל שלא יתואר ולא בכדי.המילה חינוך עצמה מצביעה על הפעולה.מבוגרים המגדלים ילדים ומלמדים אותם את הנדרש לצורך התנהלות בוגרת.כיצד ייתכן שהבוגרים החליטו להעניק לילדים מעמד של בוגרים בעזרת הענקת מגילת זכויות שבחוקיה מאפסת את יתרונם של המבוגרים ביחסם לילדים?

    ילדים אינם מסוגלים להבין ולשפוט את המציאות ,כיוון שמוחם אינו בשל לכך.
    18 שנים נדרשות לצורך הבשלת המוח האנושי,ובעת הגדילה אין למוח יכולות שיפוט מקסימליות.יש לבטל את מגילת זכויות הילד לחלוטין,ולהשיב למבוגרים את תפקידם.מספיק להגחיך את המבוגרים המתבטלים בפני הילדים.זה היפוך תפקידים המוביל להרס החברה האנושית.

    2.יש למצוא את הדרך להעניק למנהלי בתי הספר ולמורים סמכויות ומערכת עונשים וסנקציות משמעותיים בהם הם ינקטו בחופשיות על מנת להשיג את השקט הנדרש לצורך קיום תהליך לימוד.איש אינו יכול ללמוד היום במצב בו שרויות הכיתות במהומה מתמדת.למורים אין כלים כלשהם לנהל את הלימוד בכיתה.הרעש וההפרעות עולים על כל דמיון.וכל מי שמתעלם מבעיה בסיסית זו,עושה שקר בנפשו.לא מתקיימת למידה בישראל כל עוד אין דרך להשיג שקט בכיתות.כמו כן יש להעניק למנהלי בתי הספר את האפשרות להיפטר ממורים שאינם מתפקדים בבית הספר,ואינם מייצרים לימוד והישגים התואמים את חזון הנהלת בית הספר.

    לא ייתכן שמשרד החינוך יחליט החלטות כאלה בצורה מסורבלת ולא יעילה.מנהל כשמו כן הוא -מנהל.יש לאפשר לו לנהל בכל התחומים הנדרשים לניהול בית הספר.פיטורי מורים הם חלק מהניהול של כל מוסד,ואין אפשרות לנהל מבלי להיות בעל הכוח לסלק מהמערכת מורים שאינם מספקים את הסחורה.

    3.יש למצוא דרך לתגמל מורים מצטיינים.מורים שמשקיעים ומתאימים להוראה חובה לעודד ולתגמל בהתאם.כך תימצא דרך לעידוד הצטיינות והשקעה של מורים טובים בילדי ישראל.

  8. החינוך-תקציבים עצומים וחוסר יעילות ברמת ביזיון!!/פרסלי הגיב:

    החינוך בארץ(ובכל העולם המערבי),נגוע במחלת "הביורוקרטיה",תקציבים עצומים וחוסר יעילות ברמת ביזיון!!

    הנה שאלה שאף אחד אף פעם לא מסוגל לענות לי עליה:

    למה הממשלה אחראית על החינוך?

    אפשר להתווכח עד מחר על מה הממשלה יכולה לעשות למען החינוך בארץ(לדעתי כלום).
    אבל אני רוצה שמישהו כבר יענה על השאלות הבאות בצורה הגיונית:

    לכולם זה נראה הגיוני לשלם כמות עצומה של מיסים למען תקציב החינוך(כ-50 מיליארד שקל), אתם באמת חושבים שאם להורים הייתה אפשרות להקים ארגון הורים בכל בית ספר בארץ הם לא היו מסוגלים ליישם את המיסים שהם משלמים לחינוך בצורה טובה יותר?

    למה בכלל לתת לממשלה להתעסק בחינוך? למה לא יותר הגיוני שההורים יתקצבו בצורה שיותר מתאימה להם?
    למורים אין שכר גבוה מספיק? תנו לשוק החופשי לקבוע מה מגיע להם,אם הם טובים מספיק אז יהיו ארגוני הורים שישלמו כסף טוב כדי לתת חינוך מתאים לילדים שלהם.

    החומר הלימודי שנקבע לא מתאים לכם(כמו חומר אנטיציוני באזרחות והיסטוריה)? תנו להורים לקבוע מה הילדים שלהם ילמדו ומאיזה ספר.

    חרדים רוצים ללמוד תורה מבוקר עד ערב? אין בעיה כל עוד ההורים שלהם משלמים בעצמם.

    חושבים שיותר חשוב שהילדים שלכם ילמדו מדעי המחשב ושיעורי אלקטרוניקה בסיסית מאשר שיעורי סוציולוגיה ופסיכולוגיה? תעלו הצעה בארגון ההורים ותממנו משכורת טובה בשביל מורים מתאימים בתחום.

    לסיכום,רוב הכסף שאנחנו משלמים בארץ על חינוך מתבזבז בצנרת הביורוקרטית ולא מגיע לילדים שלנו(ובסוף עוד יטענו שכדי לשפר תוצאות צריך להגדיל את התקציב),השכר של המורים גרוע כי אין שוק חופשי שיאפשר למדוד את המורה ולשלם לו בהתאם ליכולת,וחומר הלימוד מיושן\מוטה אידיאולוגית בגלל שזה מה שקורה כאשר הממשל מתערב לנו במשאב הכי חשוב שיש לנו…הידע של הדור הבא.

    ______

    ממשלות צריכות לפחד מאזרחיהן ולא להפך.

    "דמוקרטיה היא שני זאבים וכבשה מצביעים על מה לאכול.חירות היא כבשה חמושה המערערת על עצם ההצבעה" בן פרנקלין

    https://rotter.net/forum/gil/19925.shtml#2

  9. אפשר להמשיך ולהנמיך את הרף... אבל כשמגיעים לאולימפיאדה וצריך להפגין הישגים אובייקטיבים... מתגלה שאף אחד לא "עובר"... הגיב:

    בעשורים האחרונים שוקדת מערכת החינוך להנמיך את הרף כדי שיותר תלמידים יוכלו "לעבור"…

    אין צורך ללמוד בתיכון את כל המקצועות כי יש "הגרלה" ונבחנים לבגרות רק על חלקם (בלשון משרד החינוך – "מיקוד"); צריך להמעיט במתן שיעורי בית כדי לא להכביד על התלמיד; אפשר להכין את רוב שיעורי הבית בכתה… ואפשר כלל לא להכינם כי למורה אין זמן לבדוק ואין הענשה… אסור "להלחיץ" את הילדים… אסור "ללחוץ" עם החומר… אסור "ללחוץ" עם המשמעת… לא צריך להקפיד על שגיאות כתיב וגם אסור להעיר על כתיבה לא נאה… לא מוכרחים ללמוד ערבית… את שאלות המבחן אפשר לתת לתלמיד מראש… צריך "להגמיש" את קושי בחינות הבגרות… לבטל מבחנים פסיכומטריים… ולאלץ אוניברסיטאות לקבל את כ-ו-ל-ם… להאט את קצב התקדמות הכתה למען ה"אינטגרציה"… לארגן הקלות בלימודים ובמבחנים לכל ילד שהוריו משקיעים מספיק כסף כדי להביא אישור שהילד "אינטליגנטי אבל סובל מדיסלקציה"… או אפילו הקלות ללא אישור… בזכות הקשרים… וכמובן, אסור לסלק ילד מהכיתה או מבית הספר אם הוא מאחר כרוני, מפריע שיטתי, אלים, או אפילו אחרי הפגנת ה-"יאללה, גם את… מה יש לך ממני…".

    אפשר להנמיך את הרף ולהעניק ל-כ-ו-ל-ם תעודת ספורטאי בקפיצה לגובה. כך גידלנו דור (ויותר) של בורים בעלי תעודות שמשתלבים היטב עם מזכיר הסתדרות המורים (לשעבר), אברהם בן שבת, בעל תעודת התואר השני מאוניברסיטת לטביה… שהגיש עבודות שלא הכין בעצמו…

    אפשר להמשיך ולהנמיך את הרף… אבל כשמגיעים לאולימפיאדה וצריך להפגין הישגים אובייקטיבים… מתגלה שאף אחד לא "עובר"…

    http://www.kav.org.il/100994/871

    https://rotter.net/forum/gil/19925.shtml

  10. הטלויזיה החינוכית - האצ''ל והלח''י היו אירגוני טרור הגיב:

    לא להאמין!!!

    הטלויזיה החינוכית שידרה בסופ"ש מרתון של סידרה העוסקת בטרור העולמי, פרק אחר פרק דנה הסידרה באירגוני טרור עולמי, חיזבאללה, אל קעידה, חמאס וכמובן….האצ"ל והלח"י. באחרונים דן הפרק בשם "הטרור הישראלי המוקדם". לשפשף את העיניים ולא להאמין, הנה לוח השידורים מאתר החינוכית עם ציון הפרק המדובר.

    http://cafe.themarker.com/view.php?t=728699

  11. עם ישראל ערך"טיהור אתני"-במלחמתו על חייו. ומוסיף הספר ומצטט את "החוקר" הפלשתיני ואליד חאלידי: "זו הייתה ההזדמנות ההיסטורית של היהודים לטהר מערבים את פלשתינה, לשלול את הנוכחות הערבית, פשוט על-ידי מחיקתה".

    זהו החומר מהספר החדש ללימוד היסטוריה בישראל!

    משרד החינוך, שמחפש כנראה חידושים מרעננים שיעידו על עשייתו החינוכית, על "חוכמתו" הפדגוגית ועל רוחב אופקיו, החליט בשעה שאישר ספר זה, שלא די להציג בפני תלמידי הישראלי את הגירסה הישראלית-היהודית להיווצרות בעיית הפליטים, אלא גם את הנרטיב הפלשתיני: "רוב הפליטים", כך מצטט הספר תועמלן פלשתיני המתהדר בשם היסטוריון, "הם אזרחים, שהותקפו וגורשו מבתיהם בידי הכוחות המזויינים היהודים, שנקטו מדיניות של טיהור אתני".

    אלה הם ההבלים שבהם אנו מפטמים את מוחותיהם של תלמידים שטרם גיבשו סופית את השקפת עולמם לגבי צידקת דרכה של הציונות מול תעמולת הזוועה הפלשתינית. פעם לימדו כאן את בני יהודה קשת; היום מבלבלים את מוחם בשקרי התעמולה הפלשתינית. ועוד מצפים מהם, אחרי בילבול המוח הזה, שיהיו נאמנים למדינה ולדרכה.

    https://rotter.net/forum/gil/19925.shtml#24

  12. עשרות עמותות וקואליציות ארגוניות בהשתתפות יהודים, כמו עמותת "זוכרות" היהודית- אנטישמית, פועלות לממש את זכות השיבה של הערבים בישראל לבתיהם משנת 1948 , תוך שהם מאיימים לקרוא לקהילה הבינלאומית להחריף את מדיניות החרם נגדה ולהטיל עליה סנקציות,כדברי אמיר מח'ול, יו"ר אתג'אה, ארגון הגג של העמותות הערביות.
    לצורך זה הם מקיימים עצרות וכנסים תחת הכותרת "קואליציית השיבה הפלסטינית" בנושא "זכות השיבה והשלום הצודק".

    כשישראל תכריז על יום העצמאות ה- 60 , הם יכריזו על שנת השישים ל"נכבה"
    הפלשתינית, כשנת המאבק לשיבת הפליטים ליישוביהם ולהשבת רכושם בהתבסס על החלטות האו"ם ואמנות זכויות האדם.

    השיבה היא זכות אישית וקיבוצית, שלא מתבטלת בשל התיישנות, ואין לשום אדם זכות או סמכות לוותר עליה.

    אכן, הנכבה מעולם לא עסקה בניסיון לטפל ולפתור את סוגיית הפליטים, אלא בעיצוב התודעה והפרקטיקה של חיסול עם ומדינה גם יחד.

    כחלק מהמאבק החיסולי שלהם, החליטו מנהיגיהם לחלק חוברות לכל תלמידי בתי הספר ובכל היישובים הערבים, בחסות מוסד אבן ח'לדון בטמרה, בראשות ד"ר אסעד גאנם, ובו הסיפור הפלסטיני על "השואה" שלהם .

    זה שכתב לנו בספר האזרחות פרק על הסכסוך היהודי ערבי.זוכרים?

    http://www.acpr.org.il/pp/pp176-bukayH.pdf

  13. החוגים ללשון עברית באוניברסיטאות – היהודים עזבו, הערבים הגיעו

    יותר ויותר סטודנטים ערבים כובשים את מקומם של היהודים, שהפקירו את העברית לטובת לימודי מנהל עסקים…

    באוניברסיטאות מתקשים לעכל את הלקוחות החדשים של לימודי העברית.

    "הדימוי הזה פוגע בנו בצורה קשה", אומר פרופ' יוסי בן ארצי, רקטור אוניברסיטת חיפה ולשעבר דיקן הפקולטה למדעי הרוח.

    "הציבור חושב שאנחנו בכלל אוניברסיטה ערבית. יש לנו רק 20 אחוז ערבים, ולכבוד לנו להעלות את הרמה של האוכלוסייה הערבית ואת ההשכלה שלהם, אבל זה מרתיע הרבה אנשים, מרתיע תורמים, מרתיע הורים לשלוח את הילדים שלהם, מרתיע סטודנטים".

    … באוניברסיטת בן גוריון היתה השנה עלייה קטנה בהרשמה לתואר ראשון בלשון עברית. כ-30 סטודנטים נרשמו, מחציתם בדואים…

    "פתאום הערבים גילו שלא צריך להיות ציוני כדי ללמוד בחוג ללימודי ארץ ישראל או לשון עברית", אומר פרופ' בן ארצי, "והסיבה העיקרית היא שזה נותן להם מקצוע".

    http://www.haaretz.com/hasite/spages/1037083.html

  14. שורש הבעיה הוא שבמגזר היהודי חילוני חדלו ללמוד מקרא ולשנן פסוקים קאנוניים בע"פ. אם תלמידים כיום טוענים שתנ"ך הוא המקצוע הקשה ביותר עבורם, זה אומר שהם לא מסוגלים לקרוא לא רק את ביאליק טשרניחובסקי ועגנון, אלא שאין הם מבינים גם את מילותיה של נעמי שמר!

    החינוך הישראלי ולימודי הליבה ב-30 השנים האחרונות הם תוצר של חנופה מזעזעת לתלמידים ולהוריהם. נסיון ללמוד באופן מודרני כביכול (לחשוב) ללא שום בסיס של ידע, וחוסר הבנה של מתכנני הלימודים.

  15. מתוך שעור בן 45 דקות, אולי 15 דקות משמשות להוראה באמת הגיב:

    הבעיה היא בחוסר גיבוי לכל המורים. בכך שמשאירים אותם להתמודד עם בעיות משמעת קשות בכל הגילים והמגזרים והההנהלות לא מגינים עליהם והפיקוח מסואב ומנותק.

    כך שמתוך שעור בן 45 דקות, אולי 15 דקות משמשות להוראה באמת.

  16. אתן מספר דוגמאות לחוסר הבנה בסיסי של משרד החינוך ולעוצמת החנופה שלו לתלמידים ולהוריהם.
    הוא "כאילו" מלמד לחשוב, אך ללא כל בסיס של ידע, וללא שינון (פיחס. זה מיושן).

    מבחן הבגרות בתנ"ך: (תופעה מעצבנת נוספת ששמה מיקודית). אני מזמינה כל מי שהנושא קרוב לליבו לעיין בחוברת "מיקודית בתנ"ך".

    מתוך חוסר הבנה בסיסי של מתכנני ההוראה במשרד החינוך נדרשים שם התלמידים לא לידע אלא לניתוח. להבנה מעמיקה כפי שמלמדים בחוק למקרא באוניברסיטה.

    סיפורי גלגמש (השומרים-אכדיים)מושווים לסיפורי בראשית (המבול).

    מונחים כמו "אקסופוזיציה", "תקבולת כיאסטית" ו"מהלך אליפטי" נלמדים, במקום לקרוא במקרא ולשנן קטעים קאנוניים תוך עמידה על נשגבות הלשון והאינטימיות בקשר אדם-אל שיש בו.

    מה רוצים מהתלמידים?!

    וחטא בנוסח זה קיים גם בקשר למקצוע הלשון ההופך למין מקצוע שרת להבנת הנקרא.

    ביסודי מלמדים את ה"פועל" לדוברי עברית, כמו שמלמדים עולים חדשים.

    במקום להעשיר את השפה במילים "קשות" ובניבים וללמד דרך זה הבנת הנקרא.

    הבנת הנקרא קשה כי התלמידים לא מכירים מילים.

    פשוט מילים. אשמח לשמוע סתירה לדברי.

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1062490.html

  17. לא חסר כסף במערכת החינוך אם היה חסר היו סוגרים את כל בתיי הספר

  18. ריקי בוקר טוב,
    קראתי את הכתבה הנהדרת שלך בנודע למצב החינוך, שמי אייל גולדברג, אני עוסק שנים רבות בייעוץ אסטרטגי בחיבור העולם העסקי והטכנולוגי ותהליכי שינוי, עבדתי עם מנכלים ובכירים בכל התעשיות במשק.
    לצערי הרב בכל המדינה מדברים על ביטול הקפסולות, בדיוק הפוך מההגיון , כאילו לא למדנו כלום מהקורונה ולא מינפנו את היכולות ללמוד בכיתות קטנות, לימודים היברידיים גם בכיתה וגם מרחוק בדרך קבע. ניתן לראות את השינוי העמוק שיצרה התעשייה הטכנולוגית ועברה מטוב מאוד למצויין.
    מצורף שקף אחד מרכזי ביותר ממסמך שיצרתי ונפגשתי כבר עם עשרות אנשים, מנהלי בתי ספר ציבוריים ופרטיים, אנשי עסקים, רוני גמזו ורבים נוספים.
    אשמח לדבר איתך ולראות האם ניתן להעביר מסר ולעורר את החשיבה. שנה שלמה פגענו אנושות בחינוך, ועכשיו אנחנו שוב יוצרים תקלה חמורה. יש כאן הזדמנות אדירה לתיקון של עשרות שנים.
    החירות שלנו והסדר בחיינו תלויים רק בנו ובהחלטות שלנו, שיהיה לך ולמשפחתך חג שמח, בריאות ואושר!
    אייל גולדברג
    0508909809

  19. אשמח שתפנו אותי למורה שמרויח 21,500 אלף שקל בחודש. מעולם לא נתקלתי במורה כזה. אולי הכוונה שלכם זה עובדי מערכת החינוך ויש מפקחים שזהו שכרם. אבל מורים? ממש, אבל ממש לא נראה לי.