התקיפה האיראנית בסעודיה היא מסר ברור לארה"ב וישראל

ההתקפה המתוחכמת בשילוב של כטב"מים וטילי שיוט על מתקן הנפט בסעודיה הוכיחה יכולת דיוק גבוהה שמהווה איום חדש ומדאיג

ההתקפה בעיר אבקאיק | צילום מסך

ההתקפה המתוחכמת בשילוב של כטב"מים וטילי שיוט שנערכה ביום שבת על מתקן הנפט הגדול ביותר בסעודיה עוררה גלי הלם בשווקי העולם, ומותירה את ארה"ב ובנות בריתה בפרשת דרכים בשאלה כיצד להתמודד עם האיום הגובר מצד איראן ותומכיה. זהו המשבר שאיראן חיכתה לו, והתקשורת תומכת המשטר כבר החלה לצייץ על "התקפה חסרת תקדים" ולהדהד את איומי המורדים החות'ים בתימן לגבי התקפות נוספות על תשתיות נפט סעודיות.

מזכיר המדינה מייק פומפאו אמר כי איראן עומדת מאחורי המהלך, וגורמים אמריקניים פרסמו תצלומי לוויין וסיפרו בראיונות פרטים לגבי האירוע. המתקפה המתוחכמת הציגה את יכולת איראנית משופרת בדיוק של נשק, איום שהלך וגבר בשנים האחרונות. בחוק ההגנה הלאומית שעבר השנה בקונגרס, הוצגה הערכה לפיה איראן מפתחת תוכנית של טילים בליסטיים ורחפנים. גם ישראל הזהירה מאיום דומה בראשית החודש, והדגישה כי איראן מעבירה מערכות הנחיית טילים לחיזבאללה בלבנון. איראן עצמה התפארה בשילוב שבין רחפנים, טילי שיוט ותחמושת מדויקת בתרגיל גדול שנערך בחודש מרץ.

יחד עם זאת, בטהרן היו זהירים עד כה בהפעלת הארסנל הזה, ועדיין שוקלים את מהלכי התגובה בעקבות יציאת ארה"ב מהסכם הגרעין במאי 2018. במשך שנה, איראן השתמשה בשיטת 'השוטר הטוב והשוטר הרע' כדי לאיים בביטול הבנות ההסכם אם מדינות אירופה ואחרות לא יעשו מאמץ כדי לעקוף את הסנקציות מוושינגטון.

אך בחודש מאי האחרון טהרן שינתה את הטקטיקה. כאשר הסנקציות החלו להכביד ממש, איראן החלה לאיים שאם היא אינה יכולה לייצא נפט, אז גם אף אחד אחר לא יוכל. בבית הלבן האשימו את איראן בחבלה בשש ספינות במאי ויוני, וכמו בן ביירוט כלי טייס אמריקני. טילים נפלו גם ליד בסיסים אמריקנים בעיראק, והמורדים החות'ים צברו ידע רב בהפעלת רחפנים מול מערכת הגנה אווירית. פומפאו אמר כי איראן עומדת מאחורי לפחות מאה התקפות שמקורן בתימן.

מסר ברור

כל אלו היו הכנה להתקפה המסיבית שהתבצעה בראשית השבוע. שני ניסיונות קודמים לתקוף באמצעות טילים ארוכי טווח כוונו לעבר מתקני נפט מערבית לריאד וסמוך לגבול עם איחוד האמירויות. במקרה האחרון, הטלוויזיה באיראן טענה כי האחראים להתקפה היו עשרה רחפנים תוצרת תימן. בשעות הבוקר המוקדמות של ה-14 בספטמבר, פיצוצים ושרפות נראו בעיר אבקאיק. תצלומי לוויין חשפו נזק שנגרם ליותר מעשרים מבנים, כולל מיכלים לאחסון גז טבעי מונזל. הנזק לא היה מפוזר, כמו במקרה שמישהו יורה טילים ומקווה שאולי יפגעו, אלא מדויק מאוד. אחד התצלומים הראה ארבעה מיכלי אחסון שנפגעו באותה נקודה.

רמת הדיוק היא חשובה, כמו גם היכולת של כוח המורכב מעשרות רחפנים וטילים לחמוק ממערכות ההגנה הסעודיות באזור שאמור להיות מוגן היטב, לא רחוק מהבסיסים הימיים האמריקניים במדינות המפרץ. בין אם ההתקפה הגיעה ישירות מאיראן או מהחות'ים הנתמכים על ידה, כל אחד מהתסריטים האלה מוכיח עד כמה איאן ובנות בריתה שיפרו את יכולת הדיוק שלהן. זוהי תכנית נשק הנמצאת בשלבים מתקדמים יותר משאר שכנותיה של איראן חוץ מישראל, המהווה איום אליו צריכים האמריקנים להתייחס ברצינות.

מפת אזור התקיפה | VOA

השאלה הגדולה יותר עבור ממשל טראמפ היא לא רק הגנה על בעלות הברית, אלא גם האם ארה"ב מעוניינת לנסות ולהרתיע את איראן. למרות אזהרות רבות בחודשים האחרונים כי כל פעולה איראנית תתקל בתגובה קשה, בוושינגטון עדיין מהססים לפעול צבאית ומעדיפים את קמפיין הלחץ בעזרת סנקציות כלכליות. קשה גם להתעלם מההצהרות האיראניות לאחר פיטורי היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, לפיהן קמפיין הסנקציות נכשל.

ברור שהתקפה מתוחכמת כזו לא מתכוננת ומתבצעת תוך זמן קצר. בטהרן ידעו שהתקפה חסרת תקדים על מתקנים סעודיים חיוניים תעלה ספקות לגבי הטענות שהחות'ים המבודדים בתימן עומדים מאחוריה. ההתקפה שולחת מסר ברור: המצב יכול להחמיר, סיימו את הסנקציות ואל תסכנו את אספקת הנפט העולמית. באיראן סבורים כי ערב הסעודית ומדינות המפרץ לא יסתכנו בעימות, ומאמינים כי חשפו את הבלוף של ממשל טראמפ בחודש יוני. ההתקפה ב-14 בספטמבר הייתה הימור אך גם שלחה מסר ברור ברחבי המזרח התיכון: העידן של התקפות מדויקות באמצעות רחפנים וטילי שיוט הגיע.


ד”ר סת’ פרנזמן הוא עיתונאי הפועל בירושלים, מנהל Middle East Center for Reporting וחבר ב-Middle East Forum. הטור התפרסם לראשונה באתר ’נשיונל רוויו‘.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מקום הפגיעות רחוק מידי מתימן וקרוב הרבה יותר לאיראן, ולרחפנים ישנו זמן טיסה מוגבל יחסית. בהנחה שאין הפעלה של חוליות שיגור בתוך שטח סעודיה, כנראה שהטילים התוקפים הגיעו מאיראן. גם מתקני הגז הישראליים חשופים לתקיפה דומה שעשויה להגיע מלבנון, סוריה, עיראק, או אוניה בים התיכון.
    עד שהאיראנים לא יבינו שהמיתקנים שלהם פגיעים לתקיפה דומה – הם לא יפסיקו.

    מקווה שהרגולטורים הישראליים יזיזו את עצמם ויפסיקו להפריע להתפתחות המבוזרת של רשת החשמל.
    אם רשת החשמל הישראלית תכיל עשרות תחנות כח קטנות ואלפי מתקנים באנרגית שמש ורוח, היא לא תהיה פגיעה יותר.
    כרגע, רשת החשמל נשענת על שלוש תחנות ענק (בחדרה אשדוד ואשקלון), שני צינורות גז טיבעי, ואסדת גז תמר. כל פגיעה בשני רכיבים מהמערכת תגרום למכה אנושה לרשת החשמל הישראלית.

    1. כמהנדס חשמל אני חייב לציין שאתה לא מבין על מה אתה מדבר. אין היתכנות לבסס את משק האנרגיה על שמש ורוח. גג 5-10 אחוז. ואני מאד נדיב

  2. הפיתרון היחיד הוא להעלות את טהרן בפצצת גרעין.

    כל דרך אחרת היא יותר ארוכה ויותר מסוכנת לביטחון ישראל ושאר אומות העולם.

    רק ככה הפרסים המטורפים ירגעו. כמו היפנים המטורפים לפני שגירענו להם שתי ערים מרכזיות, והם בבת אחת הפכו להיות אומה שוחרת שלום.

    1. זה לא את אירן, זה את בירות ואת עזה ואולי שטחים גדולים בלבנות וסוריה

  3. רק לחשוב שאם היתה לאירנים כעת פצצת אטום……
    מה הם היו עושים נגד העולם ????
    עצוב ומדאיג

    1. לפני הבחירות שמעתי שניים מדברים שביבי משתמש באיום האירני כדי להוסיף קולות וזה לא רציני

  4. למה מסר לישראל ? מה ביחסים איתם לא בהיר וברור שמחייב מסרים ? אם תתבצע תקיפה בישראל, בעשירית העוצמה הזו, ישראל תגיב מבלי להסס בעוצמה גדולה בהרבה.
    ואיראן זה רחוק, כן ? אז מי יתקוף אותנו ? חיזבאללה ? בסדר, מוכר, ידוע, ממופה, תחת מעקב קבוע, הכל מסומן, לבנון גם תחטוף לא רק השיעים וחיזבאללה.
    לדעתי היסטריה מוגזמת.

  5. איומים צריך לקיים. וזו הבעייה ממשלות המערב כולל שלנו לא רוצות מילחמה, ובנקודה מסוימת חייבים להכות חזק וברור. והאירנים מבנים את זה ועובדים בשיטת הסלאמי. "מרגילים" אותנו ומסלימים לאט.

  6. הבעיה שגם בישראל ובמיוחדבעולם לא מוכנים להתחיל לדבר פרסית או ערבית, כולם ממשיכים לדבר שווצרית מדוברת.
    תראו מה קורה בלבנון ועזה, הם מדברים ערבית ואנחנו שווצרית.
    חייבים לתת לאירת מכה אנושה, ארצות הברית חייבת להוריד את המתקן הגרעיני בפורדו בתור התחלה.