הקרב על השלט: "עיריית ירושלים מנסה להשתיק דעות שאינן לרוחה"

יונתן סורוצקין יוצא למאבק לאחר שפקחים הסירו שלט בגנות ההסתדרות שתלה במרפסת ביתו: "רדיפה פוליטית ואכיפה בררנית". העירייה: "שלט פוגעני שהוצג ללא רישיון"

השלט תלוי על מרפסת דירתו של סורוצקין

שלט נגד ההסתדרות שנתלה על מרפסת בית בירושלים עומד במרכזה של סערה משפטית, לאחר שהעירייה בחרה להסיר אותו בטענה שהוא מכיל מסר "פוגעני". המרפסת והשלט עליו נכתב "אהוב את המלאכה ושנא את ההסתדרות" שייכים ליונתן (בלונדי) סורוצקין, פעיל פוליטי וחברתי ותיק שידוע גם בכתיבתו החדה ברשתות החברתיות על הנזק הטמון בכוחם המוגזם של ארגוני עובדים.

לאחר הסאגה המוזרה מול העירייה, כעת יוצא סורוצקין בקמפיין לגיוס כספים כדי לממן את ההליך המשפטי וכדי להעלות את המודעות לחשיבות חופש הביטוי, אשר לטענתו נפגע קשות בעקבות צעדיה של עיריית ירושלים הנובעים ממניעים פוליטיים. "אני מרגיש שכל השיח סביב ההסתדרות ומבנה יחסי העבודה בישראל לוקה בחסר, ואני עושה את מה שאני יכול", הוא מספר בשיחה עם 'מידה' על הסיבות לתליית השלט. "אני כותב בפייסבוק ומפרסם מאמרים (חלקם פורסמו בעבר ב'מידה'), ומנסה לעורר דיון בסוגייה החשובה הזו. לפני כחודשיים החלטתי לתלות את השלט במרפסת הדירה שלי, ואז התחילה כל הסערה".

מספר ימים לאחר תליית השלט, קיבל סורוצקין שיחה מפקח של העירייה אשר דרש ממנו להגיע בדחיפות לדירה כדי להסיר את השלט. "הוא טען שלפי כללי העירייה אסור לתלות שלטים אבל הסברתי לו שלא מדובר בשלט מסחרי ואני לא מנסה למכור שום דבר, אלא מבטא את דעתי הפוליטית האישית", מספר סורוצקין. ההסבר הזה כנראה לא שכנע את קובעי המדיניות בעירייה, ולמחרת התקשר אל סורוצקין פקח אחר שדרש להוריד את השלט מכיוון שהוא פוגע ברגשות הציבור. "שאלתי אותו מי הציבור שנפגע כל כך משלט בודד, אבל הוא התמחק וטען שהתקבלו מספר תלונות בעניין".

סורוצקין התמיד בסירובו להיענות לדרישות הפקחים, ולאחר זמן קצר הופתע לגלות בתיבת הדואר שלו מכתב רשמי מאת האגף המשפטי של העירייה, בו נטען כי בתוכן השלט ישנה "פגיעה והסתה במשתמע נגד ההסתדרות", אשר עלולה "לפגוע ברגשות הציבור". כעבור מספר ימים חזר סורוצקין לביתו וגילה כי השלט נעלם לאחר שפקחים הגיעו למקום עם מנוף והסירו אותו, וכעת הוא מנהל הליך משפטי מול העירייה כדי להשיב את רכושו אשר נלקח ממנו לטענתו ללא שום סמכות בחוק. "פנינו בדרישה להשיב את המצב לקדמותו ושלחנו לעירייה גם מכתב התראה לפני תביעה", הוא אומר.

מתוך המכתב ששלחה העירייה

כחלק מן המאבק החליט סורוצקין על פתיחת קמפיין לגיוס כספים, לו תרמו עד כה מעל ל-400 איש סכום הקרוב ל-30 אלף שקלים. בכסף שייאסף הוא מתכוון למממן את ההליך המשפטי המתנהל מול העירייה וכמו כן להקדיש את חלקו להסברה למען חופש הביטוי. "אני מקווה מאוד שהתהליך הזה יוליד החלטה תקדימית לגבי חופש ביטוי על שלטים בנכסים פרטיים, ומקווה גם שהעירייה תפסיק להטריד אזרחים שמבטאים את דעתם הפוליטית".

איזה תגובות קיבלת עד עכשיו?

"האמת שקורה פה דבר די מדהים. דווקא בגלל שהעירייה פעלה בצורה כזאת דרקונית נגד אזרח פרטי, אלפי אנשים נחשפו לסיפור הזה והרבה יותר אנשים רואים את השלט ואת המסר שבו מאשר אם הוא סתם היה תלוי על המרפסת שלי. הם ניסו לצנזר אותי אבל קיבלו במקום תוצאה הפוכה לחלוטין שרק מעלה את המודעות למה שניסיתי להגיד. חלק מהאנשים שתורמים לקמפיין בחרו לרכוש שלט דומה כדי לתלות בבית שלהם, ועכשיו במקום שלט אחד יהיו עוד הרבה ברחבי הארץ".

למה לדעתך הורידו דווקא את השלט ולא שלטים אחרים?

"אני מאמין שבעירייה יש גורמי הסתדרות חזקים שהדבר הזה הפריע להם, ולכן הגיעה התגובה האלימה שהם נקטו בה. היום תלוי אצלי במרפסת שלט אחר של מפלגה במשך כמה שבועות, ואף אחד לא פנה אליי כדי לדרוש רישיון או טען שהוא פוגעני. אני משוכנע שמדובר ברדיפה פוליטית ואכיפה בררנית בניסיון לסתום פיות".

עו"ד יצחק בם המייצג את סורוצקין אמר ל'מידה' כי "פקידי עיריית ירושלים משתמשים בסמכות רגולטורית המוגדרת במונחים רחבים כדי להשתיק דעות שאינן לרוחם". לדבריו, חוק העזר העירוני מתנה להלכה הצגת שלט ברישיון ובתשלום אגרה, אך למעשה העירייה לא אוכפת את ההגבלה הזאת ביחס לשלטים שתולים האזרחים על מרפסותיהם, "למעט אם מדובר בשלט שמעצבן את הפקידים או את מי שיש לו השפעה על הפקידים". עו"ד בם הוסיף כי "המאבק שלנו הוא גם נגד האכיפה המפלה וההשתקה של דעות וגם נגד חוק העזר העירוני. אסור לתת לפקידים עירוניים סמכות להשתיק דעות ולהסיר שלטים מרכוש פרטי".

כאמור, סורוצקין פעיל במשך השנים האחרונות במאבקים כלכליים שונים ובין השאר נגד ההסתדרות והשפעתה המזיקה לדבריו על המשק, וכאשר הוא נשאל על הסיבות לכך הוא מונה רשימה ארוכה: "ההסתדרות פוגעת בעובדים עצמם כיוון שהיא יוצרת אפליה בין ותיקים לחדשים, כופה על עובדים לשלם דמי חבר גם אם אינם מעוניינים בכך ופוגעת ביחסים בין העובדים למעסיק. הוועדים החזקים גם פוגעים בפעילות הכלכלית ובכל האזרחים במדינה כשהם משביתים את המשק כרצונם. כל הדברים האלה מקפיצים את יוקר המחייה של כולנו, וזה מתסכל עוד יותר שהכל נעשה במחשכים מכיוון שההסתדרות עדיין מוגדרת משום מה כאגודה עותמאנית שלא חלים עליה חובות השקיפות והמנהל התקין".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה:

"הצגת שלט על מרפסת ללא רישיון אסורה על פי חוק עזר לירושלים ללא קשר לכיתוב שבשלט, קל וחומר אם הכיתוב פוגעני. העירייה נתנה מספר התראות להורדת השלט ללא הרישיון, אולם הבעלים התעלם. אשר על כך פעלה העירייה להסרת השלט בהתאם לדין".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אני כבר מנסה שבוע לברר איפה אפשר לקנות סטיקר כזה, אם מישהו יודע שיפרסם

    1. כשתגלה איפה משיגים – שתף בבקשה.

  2. מן הסתם שכן התלונן, ובצדק ! אני לא הייתי רוצה לגור במקום שכל עסקן ופעיל (ומי היום לא) תולה מחלונות ביתו שילוט חברתי פוליטי. אחד נגד ההסתדרות ואחד בעד ושניים נגד השתלטות חרדים ושלושה עם שלטים נגד שנאת דתיים. עדיף שקט ושלווה בבית ללא שלטים.

    1. ולגור בבניין שאגזוזנים תולים בחלון שלו את דגל האגזוזנים הצבעוני מתאים לך? באזור שאני גר בו בתל-אביב בכל בניין רביעי מתנוסס דגל כזה על אחד החלונות. אף אחד לא יעיז להתעסק עם הפטרונים הפוליטיים של האגזוזנים.

    2. לא הבנתי איך שלטים במרפסות אחרים פוגעים לך בשקט ובשלווה?
      מי בכלל שם לב ליותר מחצי שניה?
      מי מסתכל כל כך הרבה זמן על מרפסת של השכן שלו(שהיא חלק מביתו הפרטי)?

  3. משה ליאון ראש עיר מאכזב מאוד. הפקידים מנהלים אותו ואין לו מושג מה קורה בעיר.

  4. חחחחחחחחח דמו דמו דמוקרטיה. דרמוטקיה. גועל נפש העיריה הסרוחה

  5. ומה עם זה שתוך 60 דקות (!) עיריית ירושלים הסירה את השלטים "אבא + אמא = משפחה", אבל לא מפריע לה להשאיר את דגלי מצעד הגאווה?
    כנראה שפגיעה בציבור אחד היא לגיטימית, ובציבור אחר היא לא..

  6. מאוד פשוט!
    חוק העזר מדבר על מודעה או שלט. אם במקום שלט בד יקבע אותיות בקיר החוק לא יחול על זה.

  7. חוצפה של עיריית ירושלים.
    אפילו ברית המועצות התרפרקה ואתם מנסים ל״השיב העם מצריימה״
    טמטום של עירייה.
    האם העירייה הסירה דגלי ״האהבה״ או ה״גאווה״ שפוגעים בחלק ניכר מתושביה.
    סתם אנשים חסרי דעת וסותמי ״פיות״

  8. "כוחם המוגזם של ארגוני העובדים". הם אלה ששומרים עליך מהתעמרות המעסיקים באשר הם פרטיים וציבוריים.

  9. הייתי תולה שלט על פי המקור:
    "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות"
    אם העירייה לא תדרוש להסיר את השלט הזה – סימן שיש לה בעיה רק עם "הסתה" נגד ההסתדרות ואין לה בעיה עם הסתה נגד הרבנות.