טורקיה ואיראן ממלאות את החלל שנוצר בסוריה ועיראק

הנסיגה האמריקנית וחוסר התגובה כלפי התוקפנות מצד טהרן ואנקרה, הותירו את הכורדים ומיעוטים אחרים באזור חשופים יותר מתמיד

רוחאני וארדואן, ברקע הפגזה בראס אל-עין | Orhan Erkılıç, khamenei.ir, הבית הלבן


לפני מספר שבועות, בגבול איראן-עיראק, מצאתי את עצמי עומד כמה מאות מטרים מאנשי משמרות המהפכה, נושאי הדגל של המשטר שהגה את סיסמאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". מהבסיס הצבאי של לוחמי הפשמרגה הכורדים, ניתן היה לראות סדרה של מבנים לבנים קטנים פרוסים על פני פסגות ההרים בצד האיראני של הגבול. "עמדות תצפית של משמרות המהפכה", אמר אחר ממארחיי הכורדים, והביט לעבר ההרים בדאגה. מפקדי הפשמרגה שראיינתי בכורדיסטן העיראקית דיברו שוב ושוב על האיום הנשקף מצד המשטר האיראני ומשמרות המהפכה, איום לא רק עבורם אלא עבור כל המזרח התיכון כולל ישראל, ועבור העולם בכלל. הם היו מעט יותר מאופקים כאשר דנו על האיום העולה האחר בסביבתם הקרובה – התוקפנות הטורקית הגוברת בהובלת הנשיא ארדואן.

איומו המתמשך של ארדואן לפלוש לצפון-מזרח סוריה, תחת האצטלה של פגיעה בטרוריסטים חברי מפלגת ה-PKK, הפך למציאות. לאחר ההודעה הפתאומית מהבית הלבן על עזיבת הכוחות האמריקנים את האזור, השטח התפנה עבור הטורקים להוציא לפועל את תוכניתם הוותיקה, וארדואן נתן לכוחות את הפקודה לנוע. על פי הדיווחים, הטורקים הציבו על הכוונת לא רק את אנשי ה-PKK והם פוגעים במטרות רחבות הרבה יותר, מה שמוכיח כי רצונו של ארדואן היה גדול הרבה יותר כל הזמן הזה.

דיווחים מהשטח מספרים על הפצצות נרחבות גם על מטרות אזרחיות בצפון-מזרח סוריה, המאיימות בין השאר גם על המיעוט הנוצרי הגדול באזור ומכוונות אל לוחמי 'החזית הסורית הדמוקרטית' (SDF), קבוצה המורכבת בעיקר מלוחמים כורדים המזוהים עם ארה"ב. בשנים האחרונות, אותם לוחמי SDF (בסיוע אווירי אמריקני) לקחו חלק גדול בהדיפת ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), וכעת הם שוב מגינים על ביתם מפני ג'יהאדיסטים, הפעם אלו של 'צבא סוריה החופשית' (FSA) שפועל יחד עם הכוחות הטורקיים הפולשים.

על פי נתוני האו"ם, משבר הומניטארי חריף עלול לפרוץ בכל רגע, כאשר יותר מ-160 אלף בני אדם כבר נמלטו מביתם בעקבות הלחימה. לוחם בכוחות המיוחדים האמריקניים שחזה מקרוב בפלישה הטורקית סיפר לרשת 'פוקס' כי "זוועות מתרחשות", בזמן שהחיילים האמריקנים הבודדים שעוד נותרו בשטח מוצאים את ידיהם כבולות בשל החלטת הבית הלבן, ו"יושבים מנגד וצופים במתרחש".

ממערב למזרח

כפי שאותו חייל אמריקני סיפר ל'פוקס', הכורדים הם "הדבר הקרוב ביותר לאנשים בעלי חשיבה מערבית במזרח התיכון". אך כעת, לאחר הנסיגה האמריקנית והפלישה הטורקית, הכורדים בייאושם מיהרו לסגור עסקה עם רוסיה ועם השליט הסורי בשאר אסד, בתקווה שיסייעו להם בהגנה מפני שאיפות ההתפשטות של ארדואן. העובדה שבעלי-ברית ותיקים ונאמנים של ארה"ב פנו לשני משטרים אנטי-אמריקנים מובהקים כדי להבטיח את הישרדותם היא מטרידה מאוד.

מנגד, ארדואן ממשיך להתרחק במהירות מהמערב ומהמדינות החברות בנאט"ו. בתגובה לחשש שהביעו מנהיגים אירופאיים מהפלישה הטורקית, ארדואן איים לאפשר ליותר משלושה מיליון פליטים סוריים להציף את אירופה, איום דומה לזה שהשמיע בחודש שעבר. בהודעה האמריקנית על הנסיגה נכתב כי טורקיה תישא כעת באחריות לאנשי דאעש בכלואים באזור, אך היה זה ארדואן עצמו שאפשר בשנים האחרונות לגבול הטורקי-סורי להפוך למסננת ולנקודת מעבר עבור אלפי תומכי ג'יהאד זרים שנכנסו לסוריה בשיאה של המדינה האסלאמית.

גוגל מפות

לסמוך על חסיד אדוק של תנועת 'האחים המוסלמים' כמו ארדואן כדי שיפקח על אלפי שבויי דאעש המוחזקים בסוריה, זהו תסריט קלאסי של שועל בלול התרנגולות. כבר כעת נשמעים דיווחים על מאות מפעילי דאעש שנמלטו מבתי כלא ומחנות מעצר בצפון סוריה בעקבות הכאוס שהביאה הפלישה הטורקית, ולא נראה כי לכידתם מחדש נמצאת גבוה בסדר העדיפויות של ארדואן. למעשה, ארדואן אירח בגלוי בשטח טורקיה פעילי דאעש, כמו גם בכירים בארגון הטרור חמאס, בעוד הוא תוקף באופן מתמיד ישראל תוך שימוש ברטוריקה קיצונית המשתווה רק לזו של האייתוללות האיראניים. השותפות המתרקמת עם איראן ורוסיה, יחד עם הרדיפה הנרחבת אחרי מתנגדי משטר ועיתונאים, מדגישות עוד יותר המעבר של טורקיה מהמערב למזרח. ניתן לומר כי טורקיה תחת ארדואן היא כיום חברה בנאט"ו בשם בלבד.

חשופים מתמיד

בתוך כך, הקונגרס האמריקני מנסה לפעול נגד ההסתערות החצופה של ארדואן על צפון-מזרח סוריה. במשך חודשים, נעשה בוושינגטון מאמץ דו-מפלגתי לשכנע את ממשל טראמפ להטיל סנקציות על טורקיה, ובמיוחד לאור החלטתה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית S400  מתוצרת רוסית. אירועי השבוע האחרון יגיברו ככל הנראה את הלחץ מצד הקונגרס נגד משטר ארדואן.

בינתיים, בעוד הכורדים בסוריה מנסים בכל כוחם להדוף את המתקפה האכזרית של הכוחות הטורקיים, הכורדים בעיראק נמצאים גם הם בקו האש, זו של הכוחות האיראניים. המשטר בטהרן ממשיך לנסות להגדיל את השפעתו באזור דרך שליחיו כמו החיזבאללה בלבנון, החות'ים בתימן ומיליציות שיעיות בעיראק, והכורדים עימם שוחחתי בצפון-מזרח עיראק חוששים מכך שהם עשויים להיות הבאים בתור על הכוונת.

לפני כשנה, כוחות משמרות המהפכה שיגרו שבעה טילים לשטח כורדיסטן, במה שבטהרן הגדירו כהתקפה על בסיס של מורדים איראנים-כורדים. לפחות 11 בני אדם נהרגו בהתקפה, שהתרחשה מרחק קצר מעמדות הפשמרגה בהן ביקרתי. כיום, הנסיגה האמריקנית מסוריה יחד עם חוסר התגובה מצד המערב כלפי התוקפנות האיראנית והטורקית באזור, הותירו את הכורדים בעיראק ובני-ברית אחרים של ארה"ב בעולם חשופים יותר מתמיד לכוונות ההתפשטות של טהרן ואנקרה. בהתחשב בהיסטוריה הכואבת של הכורדים, כולל רצח העם אותו סבלו מידי סדאם חוסיין והאיומים העומדים בפניהם כיום, אין פלא שרבים מהם מביטים לעתיד בדאגה רבה.

"אנחנו עזרנו להביס את דאעש", אומר לי קצין בכיר בפשמרגה, "רק כדי לראות כיצד איראן והמליציות השיעיות שלה מתחזקות. הם פשוט ממלאים את החלל שנוצר". כעת נראה שהכוחות האסלמאיסטים של טורקיה מצטרפים לכוחות האיראניים במילוי החלל הזה, וכל זה מתרחש בהסכמה בשתיקה של ארה"ב.


הטור פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

    1. הישגי טראמפ:
      קיצוץ מיסים מדהים; הקטנת האבטלה בקרב שחורים; הקטנת האבטלה בקרב היספנים; הסכמי סחר חדשים; החזרת משרות יצרניות ומפעלים לארה"ב; פיתוח תעשיית האנרגיה (ארה"ב עברה לעצמאות אנרגטית); הרחבת התגמולים לווטרנים; הגדלת תקציב הצבא; יציאה מהסכם TPP ומאמנת פריס; חיסול השוד המתוכנן של מס על פליטת גזים climate-change; חיסול הסכם הכניעה לגרעין האירני באמצעות סנקציות יעילות; עריכה מחדש של הסכם נאפט"א עם מכסיקו; קידום החסימה של הגבול הדרומי הפרוץ למהגרי עבודה; מינוי שופטים עליונים שמרנים; הוצאת צפון קוריאה ממירוץ החימוש הגרעיני; צמיחה כלכלית של 4.6%; חיסול מאות הוראות שעה מזיקות של אובמה.
      אבל הגלובליסטים בשלהם – "הוא כישלון", אולי מפני שהוא הצליח בינתיים לתקן רק 85% מהנזקים שגרם אובמה.

    2. להגיד היום שאי אפשר לסמוך על האמריקאים זו האמירה הכי ריקה, טפשית, אטומה למציאות שכולה שינאה, הסתה, ורעל נגד טראמפ.
      למה?
      פשוט – בין 1947 ל 1967 היה אמברגו נשק אמריקאי על מדינת ישראל שרק קמה. על "בוגרי" אושוויץ הטילו האמריקאים אמברגו נשק. כדי שלערבים יהיה קל.
      אז מה אתה דוחף שטויות לפה, רק כדי להראות שכמו כל שמאלן אתה יודע רק לשנוא ולהכפיש, לשנוא ולהכפיש.
      את בורותך פרסמת ברבים!

  1. מיותר להתעלם מתחושות ביחס לתרחישים אפשריים באזורנו.

    איראן אינה מגיבה ואינה תוקפת את ישראל למרות שגורמים ישראלים הצהירו שצה"ל, מדי פעם, תוקף מטרות איראניות.
    האיראנים סופגים, בינתיים, אבל לא מעוניינים להגיב בשלב הנוכחי.
    לפי הערכות ב תקשורת , קרוב לודאי שהאיראנים פועלים ומכינים התקפה נרחבת.

    אם תתרחש, תהיה זו התקפה מסיבית של טילי שיוט, רקטות, רחפנים וכו'.
    תיתכן התקפה משולבת מכוונים שונים:
    עיראק, סוריה, לבנון ועזה.
    התקפה אשר תכוון בעיקר, לעבר מטרות אסטרטגיות כמו בסיסים, שדות תעופה, תחנות כוח ו רכוזי אוכלוסין.

    כמובן שצה"ל וגורמים נוספים עוקבים אחר הפעילות האיראנית במטרה למנוע ולהגיב, מבעוד מועד, כנגד התרחשות כנ"ל.
    למרות זאת, קיים חשש שמא האיראנים מתוחכמים מעבר לנראה על פני השטח.

    במלחמת המפרץ שוגרו סקאדים והמענה כנגד סוללות הטילים הסתכם בהפצצה מהאוויר.
    הפצצות אשר לא מנעו את המשך השיגורים, עקב התחפרות בעומק הקרקע.
    אפשר להניח כי האיראנים נמצאים כעת בתנופת בניה נרחבת של מנהרות בהן ירוכזו טילים לצורך "גיחות שיגור".
    ההתמודדות מול הסכנות האורבות תהיה קשה ומסובכת מאוד.

    לסיכום,
    המצב מדאיג מאוד במיוחד כאשר התגובות המצויות מסתכמות ביהירות עקבית ומתמשכת.

  2. אכן אין מדינות פיקטיביות. אין חייה כזאת מדינת עיראק כי אין עם עיראקי. יש שם ערב רק של שבטים ערבים סונים ושיעים. אין מדינת סוריה. כי אין עם סורי. יש שם רק ערב רב של שבטים ערבים סונים ושיעים ועלוואים. ובשני הטריטוריות יש גם כורדים, ויאזידים (מי שמע עליהם קודם) וארמים ונוצרים. והכל מתרסק. לכן טבעי שטורקיה תפלוש לסוריה בדרכה הברברית הפראית. וטבעי שאיראן תפלוש לעירק בדרכה הברברית והפראית. אבל זה רק יחיש את קריסת איראן ואת התפרקות טורקיה. כבר עכשיו הפרסים הם המיעוט (!!) הכי גדול באיראן. פלישה לעירק רק מקטינה את החלק היחסי באוכלוסיה של הפרסים. וזה רק יגדיל את הטירוף, המהומות, הנמק, האלימות והתרסקות והתפרקות איראן.
    כנל טורקיה, כבר עכשיו יש איום דמוגרפי נוראי על הטורקים כי הם הפסיקו להוליד ילדים, שעה שהכורדים מולידים יפה והרבה.
    אז שחיות האדם הטורקיות והאיראניות, ברברים מוסלמים, יפלשו לאזורים הערביים האיומים האלה. שירסקו אותם ויתרסקו איתם. שירצחו אותם ויירצחו איתם. שיהרס ויהרסו, כי זה מה שהם יודעים לעשות חיות האדם המוסלמיות האלה.
    ואין שום אפשרות שהאנטישמים הברברים האלה יאשימו אותנו. אין לנו קצה קצהו של מעורבות בגיהנום הערבי מוסלמי הזה.
    ולחשוב שרק לפני שנים מועטות, חיות אדם אירופאיות אנטישמיות ברבריות כמו טוני בלייר, והולאנד הצרפתי דרשו שיהיה "שלום" עם הפלישתים כי זה "המפתח" ל …… ש ל ו ם ב מ ז ר ח ה ת י כ ו ן.
    קשה לדעת מי אנטישמי ברברי יותר, האירופאים המנוולים או המוסלמים הפראיים.
    חג שמח.

  3. בלי שום קשר לכותב המאמר, משעשע לראות את העיתונאים ופרשנים בשקל של רשתות השמאל שהפכו בין לילה מכמעט פציפיסטים למיליטנטים יותר מהרפובליקנים. קוראים לזה Tramp derangement syndrome תופעה שמזכירה את התגובות השליליות והלא שפויות של התקשורת בישראל לכל החלטה של נתניהו, תגובות שהולכות ומחריפות ככל שהמדינה משגשגת יותר וככול שהתוצאות של דרכו מוכיחות עד כמה הם קטנוניים ומרושעים. לדעתי תשעים אחוזים מהעיתונאים והמגישים האמריקאים ומהדמוקרטים היו צריכים לרוץ לוויקיפדיה לקרוא על הכורדים כי עד לרגע שבו טראמפ החליט מה שהחליט (וזה לא משנה מה כי גם החלטה לתגבר את הכוחות הייתה גוררת בדיוק את אותן תגובות), הכורדים, המלחמה וההרוגים שלהם לא עניינו אף אחד.