התנהלות ליאת בן ארי מטילה צל כבד על החקירות נגד נתניהו

התהום הפעורה בין החקירות התקדימיות והבררניות נגד נתניהו לבין התנהלותה האישית של הפרקליטה המופקדת עליהן מדגישה שוב את רמת הצביעות אליה הגיעה מערכת המשפט

עו"ד ליאת בן ארי | צילום מסך


לאחר שנים של חקירות, הדלפות ושמועות, ההכרעה בתיקים העומדים נגד ראש הממשלה נתניהו קרובה מתמיד. השנים האחרונות גם הביאו אל מרכז הבמה דמויות בולטות במערכת המשפט שבעבר לא היו מוכרות לרוב הציבור, אך הפכו לאנשים החזקים במדינה, החורצים גורלות דמוקרטיים.

בן ארי הובילה את עבודת הפרקליטות בחקירות נתניהו. האישומים נגד נתניהו מבוססים רובם ככולם על הטענה שהתנהלותו ביחסיו עם בעלי הון חרגה מנורמות מקובלות המצופות מאיש ציבור, כמו לא לקבל סיגרים או לדון עם מו"ל על חקיקה, ולכן מהוות "מרמה והפרת אמונים". בתיק 4000, באופן תקדימי, "הסיקור האוהד" שנתניהו לכאורה קיבל נחשב ל"שוחד". במילים אחרות, נתניהו, בהנחה שהיועמ"ש יחרה יחזיק אחרי הפרקליטות, יעמוד לדין פלילי על כך שלא קיים נורמות דרקוניות ותקדימיות שנדרשות, לדעת הפרקליטות, מאיש ציבור.

ב'מידה' הצפנו שוב ושוב את האכיפה הבררנית שהפרקליטות מצטיינת בה, כלומר, הראינו שהנורמות שנדרשות מנתניהו לא נדרשות מאף אחד אחר. כעת אנו רוצים לשאול שאלה אחרת: האם הפרקליטות דורשת מעצמה נורמות ציבוריות ראויות? לצורך התשובה, נבחן את הפרסומים על הפרקליטה הבכירה, ליאת בן ארי.

מכרז תפור

הסיפור המוכר מכל הוא אולי פרשת המכרז התפור, שהתפוצצה ברעש גדול בחודש יוני האחרון, אז הוקפא המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה בעקבות מכתב אנונימי שנשלח לנציבות שירות המדינה. במכתב נטען שהוועדה בנציבות, שהתכנסה כדי לבחור את המועמד לתפקיד, היא "מחטף לקידום ליאת בן ארי". לדברי הכותבים בן ארי היא "המועמדת המועדפת על פרקליט המדינה שי ניצן" (שהיה חלק מוועדת המכרז) בשל "הקו התקיף שנקטה בתיקי ראש הממשלה".

פרקליט המדינה שי ניצן | צילום מסך

עוד צוינו במכתב שלל בעיות בקשר למכרז התפור: ניצן ניסה לקדם בשקט את מקורבתו בן ארי לתפקיד שאינו מאויש יותר משנה. הוא עשה זאת בתקופת זמן רגישה ולא ראויה, שבין חילופי שרי המשפטים והבחירות לכנסת, שבה אין עליו פיקוח. התפקיד שאליו ממנים הוא למשך שמונה שנים, אבל ניצן בעצמו עומד חודשים לפני סיום תפקידו כפרקליט המדינה, כלומר, הוא מנסה לקבוע עובדות בשטח למחליפו.

על פי דיווח של חן מענית ב'גלובס', גורמים המעורים בנעשה במכרז אמרו כי "ליאת בן ארי הבהירה כי שי ניצן ביקש ממנה להתמודד לתפקיד והמשמעות היא ברורה לכל שאר הפרקליטים: הם מבינים שאין להם סיכוי בהתמודדות הזאת". בהמשך דרשו בנציבות הבהרות ממשרד המשפטים לגבי הטענות שעלו נגד המכרז, ואף הוקם צוות מיוחד לבחינת תהליך המינוי.

הסאגה לא נגמרת כאן. לפני כחודש, בזמן שוועדת המינויים דנה בתוצאות המכרז, פנתה מנכ"לית משרד המשפטים סיגל יעקבי לנציבות שירות המדינה והודיעה כי המשרד מבקש לדחות את המכרז עד לבחינתו המעמיקה. שי ניצן, המשמש כאמור גם אחד החברים בוועדה, התנגד למהלך. נחשו מי ניצח? נכון: הדיון חודש לאחר התערבות היועמ"ש ואיומי שביתה מצד בכירים במשרד, ובן ארי מונתה לתפקיד הבכיר. בתגובה כתבה מנכ"לית המשרד מכתב חריף לפרקליט המדינה ובו טענה כי החלטת נציבות שירות המדינה לאשר את קיום המכרז "אינה עונה על כל השאלות שעורר התהליך" אשר "חלקן לא נידונו באופן מספק".

ניהול מתעמר

פרשה נוספת שנקשרה לשמה של ליאת בן ארי התרחשה לפני כשש שנים, וחזרה לכותרות לאחרונה בעקבות תחקיר שפרסם אלי ציפורי באתר News1 של יואב יצחק. לדברי ציפורי, עו"ד טלי נג'רי, שכיהנה כסגניתה של בן ארי, חוותה ניהול מתעמר, פגיעה במעמדה המקצועי ו"יחס פוגעני ומשפיל", ואף איומים במטרה להדיח אותה מהתפקיד. כאשר הסכסוך הגיע לבית-הדין לעבודה, הגישה בן ארי תצהיר בו כתבה כי אין שחר לטענות על איומים. אלא שעל פי ציפורי, שמחזיק בהקלטות השיחות בין גורמים לפרקליטות לבין נג'רי, מדובר בכזב. מכיוון שאנו עוסקים בנורמות התנהלות, די לעניינו בכך שמדובר בהיתממות. נציין גם שבפרשה נוספת עלו טענות דומות מפי עו"ד יפעת דור.

פרשת נג'רי נסגרה לבסוף בהסדר בין הצדדים: המדינה שילמה לעו"ד נג'רי פיצויים, ובתמורה קיבלה חסיון, שעל פי ציפורי מטרתו הייתה "להסתיר את המידע מהציבור". ביום ב' השבוע פנתה התנועה למשילות ודמוקרטיה בדרישה ליועמ"ש שיורה לפתוח בבדיקת הטענות שעלו נגד בן ארי. כמובן שאיש לא יעשה זאת. מן הדיווחים של ציפורי עולה דמות כוחנית, שלא מהססת להתעמר בעובדותיה, שזכו בתפקידיהן במכרז כדת וכדין, כדי להחליפן באחרות לפני תום כהונתן. כאשר הדברים מגיעים לבירור משפטי בעקבות תלונות על התנהלותה של בן ארי, במקום למצות את הדין עם הפרקליטה שלכאורה מתעמרת בעובדותיה, הפרקליטות משלמת (מכספי המדינה) דמי שתיקה למתלוננות, כדי שהתנהלותה של בן ארי לא תתפרסם. רק שערו בנפשכם מה היה קורה לפוליטיקאי שהיה מתנהל כך.

בנופש חפצה

התנהלותה הבעייתית לכאורה של ליאת בן ארי נחשפה שוב גם במהלך השימוע שנערך לאחרונה לראש הממשלה. במקום לנכוח בשימוע שעליו היא אחראית, בתיקים שאותם היא מובילה נגד ראש הממשלה, החליטה הפרקליטה שלא לוותר על חופש באפריקה עם משפחתה. מדובר בשיאו של הפרויקט אותו הובילה במשך כמה שנים, אך הנורמות הציבוריות של הפרקליטה הבכירה קובעות שנוכחותה בשימוע, שבו היא אמורה להיות המומחית העיקרית ושחובתה החוקית היא לגשת אליו בנפש חפצה כדי לשמוע את ההגנה, הן כאלה שמאפשרות לה להפגין זלזול תהומי בזכויותיו של ראש הממשלה להשמיע את טענותיו בפניה. מהו המסר מהאירוע החמור והמביש הזה, אם לא שהמשחק מכור? שטענות נתניהו לא זוכות לאוזן קשבת, ושהאינטרס הציבורי ואמון הציבור מעניינים אותה כקליפת השום?

חמור מכך. הרי אנו עוסקים כאן בנורמות ציבוריות. מי שמזלזל עד כדי כך בהליך השימוע הקבוע בחוק, מי שמזלזל כל כך בנדרש מבכיר שמנהל חקירה נגד ראש ממשלה בישראל, במה עוד הוא מזלזל בחקירה? אילו עוד כללים הוא מחפף? איזה עוד נורמות הוא מפר ברגל גסה? הפגם הגדול הזה שהתגלה פה בשיקול הדעת של הפרקליטה הבכירה ביותר שעוסקת בתיקים, מהדהד על החקירה כולה. לא היינו מוכנים לסבול זלזול מקצועי ומוסרי אנטי-דמוקרטי שכזה מאף פוליטיקאי.

בהמשך לכך, ואפילו חמור יותר, לא חלפו ימים ספורים מתום השימוע ומהגשת אלפי המסמכים מטעם ההגנה, וכבר החלו דיווחים על כך שבפרקליטות מתכוונים להמליץ שלא לשנות את האישומים. ברור שלא הספיקו שם לקרוא את כל טענות ההגנה, וההדלפות האלה מוכיחות שהפרקליטות מעוניינת להפעיל על היועמ"ש לחץ להגיע לבית-משפט בכל מחיר. ואם לא, מדוע בן ארי וחבריה שתקו לנוכח הפרסומים האלה?

הבן יקיר לי

ואם כל זה לא הספיק, בימים האחרונים עלו ציוצים ופוסטים שונים ברשתות החברתיות מהם נראה כי בנה של ליאת בן ארי הוא תומך נלהב של 'כחול לבן' ומתנגד לנתניהו. בצילומי המסך נראה כי אופיר שווקי קידם פרסומים רבים בעד בני גנץ ויאיר לפיד ונגד נתניהו, כולל בהקשר חקירות ראש הממשלה.

על פי הנורמות הנדרשות מפוליטיקאים, לכל הפחות היינו מצפים מליאת בן ארי לגילוי נאות בעניין. בעיקר כשידוע שיאיר לפיד, שהפרסומים על קשריו למוזס וחוק ישראל היום מעלים תהיות ותמיהות רבות, במקום להיחקר באזהרה, הפכו אותו גורמי האכיפה לעד נגד נתניהו. מהפרקליטה שחשבה שיש לחקור את שרה ויאיר נתניהו, היינו מצפים שלכל הפחות תעשה גילוי נאות, ותצליח להסביר מדוע העובדה שבני ביתה הקרובים פועלים באופן מעשי לטובת המפלגה המתחרה והמועמדים שמעוניינים לרשת את נתניהו, לא משפיעה עליה.

אבל כמובן דבר מכל זה לא יקרה. ליאת בן ארי תמשיך לטפל תיקי נתניהו התקדימיים והלוקים באכיפה בררנית, בלי לתת לו אפילו את זכות השימוע ההוגן, בזמן שאיתן כבל, יאיר לפיד, בני גנץ (בפרשת המימד החמישי), וגבי אשכנזי, יזכו למעמד של סלבריטאים במערכות האכיפה.

נורמות פסולות

ליאת בן ארי היא אחת הדמויות המרכזיות המשפיעות על תיקי החקירות החשובים ביותר במדינה ועוסקים בחשדות חמורים. היא עושה את כל זאת כאשר מעל ראשה מרחפים עננים של חשדות וספקות שונים בקשר להתנהלותה האישית והמקצועית ותוך שהיא זוכה להגנה אוטומטית מהממונים עליה ומהתקשורת המגויסת. האם זו מי שאמורה להכריע לגבי עברות של טוהר מידות וניקיון כפיים? האם זהו המגדלור המוסרי בו תולה מערכת המשפט את יהבה?

מוטב שהפרקליטות תתבונן ממושכות במראה ותבער את נגע ההדלפות, האכיפה הבררנית נגד הימין והזלזול בשלטון החוק ובפוליטיקאים לפני שהיא מטיפה למישהו מוסר, ובוודאי לפני שהיא טוענת שהיא מתכוונת להעלות את רף הנורמות הנדרשות מאנשי ציבור.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

59 תגובות למאמר

  1. יציאתה של בן ארי לנופש באמצע השימוע היא ביטוי של זלזול ושל שיקול דעת מעוות. זה נראה משהו שולי. ולא היא. רק על ההתנהלות הזו יש לחייב אותה לפרוש. בכל מדינה מתוקנת הייתה קמה שערוריה כל כך גדולה בגלל העוות הזה בהתנהגותה שהייתה נאלצת לפרוש. גם כאן עליה לפרוש. עיזבו את כל הענינים הנוספים , תצהיר השקר שמייחס לה ציפורי ועוד, על זה שהגב' נסעה לנופש באמצע שימוע עליה לפרוש

    1. מוטב היה שראש הממשלה המושחת היה ניפרד מהכיסא שלו

    2. ליאת הן ארי ושי ניצן משפעים על מנדבליט ונם מחליטים עבורו,הוא מתכופף בהתאם להחלטותיהם מעניין למה ממי פוחד היועץ הזה
      תפסיק לניות מובל תתחיל להוביל !!! מנדלבליט חתתעורר מהתרדמה שלך .. חייב בדק בית אצלך ומייד !!!
      ליאת בן ארי נהנת מתמיכה של די ניצן שמהלל טימצם על כולם . אביו של לםיד אמר עחיהם דהם יחידת טרור גם היועץ עצמו מתח עליהם ביקורת ,היועץ חושש למעמדו ולכן מתקפל ומתכופף . בושה וחרפה !!

  2. מוטב היה שהפוליטיקאים שמנהלים את המדינה היו שמים קץ לחגיגה של הפרקליטות עוד לפני שנים
    לזעוק עכשיו זה קצת מאוחר מדי
    אבל יהייה טוב אם יתחילו לפעול

    1. נכון! אלא שבשביל זה צריך מי שיעשה סדר, מוסד שהוא נציג ציבור. בכל מדינה מתוקנת קיים בית נבחרים גדול הרבה יותר וגם בית נבחרים גבוה. אלו נועדו כדי להתפנות לעיסוקים כאלה. מה אצלנו?? לא כלום, כנסת קטנטנה שחלקה תפוסה על ידי ערבים שאינם מעוניינים בכלל בקיומה של המדינה, ועוד חברי כנסת שהם גם חברי ממשלה. מה נשאר?? כמעט לא כלום.

    2. המנוול הצבוע הדו פרצופי לקקן השמאל - כחלון - פחלון - הוא שמנע שינוי הגיב:

      מעולם לא היו 61 אצבעות לשם כך. בממשלה האחרונה מנע זאת – כחלון. זה שייצר גירעון תקציבי של עשרות מיליארדים.

  3. חברות וחברים,
    לא יודע מה איתכם, אבל אני ממש מיואש.
    זה מזכיר לי שורה משיר של לאונרד כהן:
    "everybody knows that the fight is over
    everybody knows the good guys lost"
    מה אפשר לעשות? המערכת הזו רק הופכת יותר ויותר כוחנית, יותר ויותר חסרת עכבות ויותר ויותר דורסנית. הם לא לוקחים שבויים והם פשוט מנצחים לאורך כל הדרך.
    אני ממש מיואש.

    1. אסור להתייאש.
      בחירות שלישיות.
      הימין צריך לנהור לקלפי.
      אנחנו הרוב.

    2. יותר גרוע מהשטאזי של רומיה דאז.וכמו הק.ג.ב של סטאלין.הרי ליפני שהיתגלו הזוועות של סטאלין ה0מול ההזוי הניפו את דיגלי המגל של רוסיה הקומוניסטית וסגדו לסטאלין ואמרו עליו שהוא אור השמש לעולם.ול0מול של אז קראו קומוניסטי.מאז היתגלו הזוועות של סטאלין הם נהפכו ל0מול (סמאלנים).והחמל של ה0מול
      נימצא בפרקליטות בבגץ ובלהב 433.

  4. נתניהו אוכל את הדייסה שבישל במו ידיו.
    עשור שלם היה לנקות את הפרקליטות
    כמעט כל רפורמה ושינוי רציני שניסו ליזום נתניהו בלם.
    שורה של תיקוני חקיקה ומינויים נעצרו על מפתן דלתו.
    עכשיו שיאכל בתיאבון את הלקרדה שהכין לכולנו

    1. באירופה האנטישמית היה כלל בדוק: "הכה ביהודים והצל את המדינה". פוליטיקאים אירופים השתמשו בשנאת היהודים להשגת הישגים פוליטיים: לא משנה מה היה נושא הדיון – תמיד תקפו את היהודים והאשימו אותם בכל הרע.
      השמאל בישראל נוקט בגרסה מקומית של הכלל הזה: "הכה בנתניהו והצל את השמאל"; לא משנה מהו נושא הדיון – תמיד תוקפים את נתניהו ומאשימים אותו בכל הרע. השמאל הישראלי גם אימץ את הכללים שניסח הקומוניסט סול אלינסקי ("כללים לרדיקלים") לשמאל האמריקאי: "בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית… רדוף אנשים ולא מוסדות". השמאל כבר לא מתווכח איתנו אם צריך מדינה פלסטינית, מדינה דו-לאומית או בינאום של ירושלים, אלא רק תוקף את נתניהו ומאשים אותו בכל הרעות, ובעיקר באותן רעות שנתניהו מנסה להתמודד איתן.

  5. שאלה אם אפשר בבקשה מי הספר המעצב של ליאת בן ארי תמונות לערוץ האפנה

  6. שערוריה! שחיתות ברמות מסוכנות, כשהגנגבטר שי ניצן עומד בראש המאפיה בפרקליטות וממנה מושחתת חדשה , מסתמן יותר גרועה ומסוכנת ממנו, שלא נגיד שהוא יחויר לעומתה. ביבי התעסק במדיניות החוץ ונתן למפלצות לגדול ולהירקב, עם שר משטרה שהוא בדיחה בפני עצמה. יושב ומקבל משכורת כשכל המערכת הופכת למאפיה מסוכנת שלא רק מאיימת על הדמוקרטיה, אלא כבר רמסה אותה, לאפשר לאמר שישראל מדינת משטרה. ולצערי בדרך בטוחה לחיסולה

  7. משה איפרגן,
    בקשר להקפאת תיקים נגד פוליטיקאים ע״מ לפתוח אותם בעתיד בשעת הצורך (לשימוש פוליטי), אולי יש צורך בחקיקה שתגביל את זמן ההקפאה כך שבסיום הזמן הקצוב לפרקליטות תהיינה שתי ברירות, להגיש כתב אישום או להשמיד את התיק.

    1. כן אבל בג"ץ יפסול את החוק…

  8. הכל נכון, אבל מי נמצא בשלטון כבר 40 שנה ( עם 2 הפסקות קצרות ) ? ומי מחזיק בשיא עמידה בראשות הממשלה, יותר מבן גוריון ? ( נתניהו ), אז למה חבורת האפסים הזו לא עשתה מאומה נגד המערכת הסרטנית הזו , הפרקליטות , בן ארי , ניצן ויתר השרצים ?
    נתניהו לא רק שלא עשה מאומה אלא שגם הצהיר שלא ייתן לפגוע במערכת ! , לכן , כל מי שרוצה בשינוי ותיקון של המערכת הרקובה והמושחת הזו,,,כמו גם במערכות אחרות חייב לדרוש את החלפתו של נתניהו במנהיג אחר ! האיש לא מתפקד בכלל !
    נתניהו הביתה !!!

    1. תן לנו מתכון מה היה על נתניהו לעשות? הוא הרי ניסה לסגור את ערוץ 10 בגלל חובות ומיד מילצ'ן החליט לחסל אותו, כי הוא מסוכן מדי.

    2. אל תיפול בפרופוגנדה שמאלנית:
      כוחו של ראש ממשלה מאוד מוגבל ותלוי גם בהסכם קואליציוני, בג"ץ, לחצים של בעלי אינטרסים שונים, הצורך לשמור על רמה מסוימת של פופולריות, דרישות יחסי החוץ של ישראל ועוד ועוד.
      אף אדם אחד לא מחזיק בכח לקבוע את הגורל של המדינה לבדו. ולכן זה לא משנה מי הוא ראש הממשלה אלא גם מי האנשים סביבו ומה הכח הזה מאפשר לו לעשות. זו הסיבה שנתניהו נאלץ להיכנע לדרישות החרדים בנושא גיוס, לדרישות 'כולנו' ודומיה בנושא כלכלה ועוד.
      הדרך היחידה להוביל לשינוי היא לשכנע אנשים לתמוך בגישות מועילות ולקוות שעם הזמן דעת הקהל בעם תנוע למקום נכון וחכם יותר.

  9. הכול עניין של זמן עוד מעט כול החרא יצוף ואז עם ישראל ידרוש את הראשים של המושחטים

  10. ראו מאמר של פרופסור מיכל טמיר לגבי נחיצות הביקורת על הפרקליטות.
    זה הרישא של המאמר.

    הטעות שבהתנגדות:
    על ביקורת חיונית והתנגדות מיותרת לנציבות
    הביקורת על מערך התביעה
    מיכל טמיר*
    כל גוף שלטוני, אשר חייב באחריותיות כלפי הציבור, ראוי שיהיה כפוף
    לביקורת חיצונית. הביקורת מגנה על הציבור, שכן המבוקרים משתדלים
    יותר כאשר ידוע להם על קיומה; הביקורת מגנה גם על הגוף המבוקר, שכן
    היא מגבירה את השקיפות ובכך את אמון הציבור במערכת המבוקרת.
    חשיבותה של הביקורת עולה ככל שסמכויותיו של הגוף רחבות יותר, ששיקול
    הדעת שלו רחב יותר ושפוטנציאל הפגיעה שלו בזכויות האדם רב יותר.
    מכאן חשיבותה של ביקורת על רשויות התביעה. בישראל מקבלים הדברים
    משנה תוקף בשל היעדר מנגנון חיצוני לאישור הגשת כתבי אישום, באופן
    ששקילת האינטרס הציבורי נתון כמעט באופן בלעדי בידי התביעה; בשל
    חוזקו העצום של מוסד היועץ המשפטי לממשלה; בשל קיומן של קונבנציות
    הקשורות במנגנון האכיפה וההעמדה לדין שאינן קבועות בחוק; ובשל ביזורן
    של סמכויות התביעה.
    המאמר תומך בהמשך קיומה של נציבות הביקורת על מערך התביעה
    ומייצגי המדינה בערכאות, בעיגונה בחקיקה ובהרחבתה על היועץ המשפטי
    לממשלה. המתווה המוצע הוא של גוף מקצועי וייעודי שיעסוק הן בביקורת
    המערכתית והן בביקורת הפרטנית. מתווה זה מאפשר היזון חוזר: תלונות
    פרטניות מרובות בתחום מסוים יכולות להעיד על בעיה מערכתית, ואילו
    ביקורות מערכתיות עשויות להאיר תלונות פרטניות. גוף מקצועי יקדם את
    האחריותיות והשקיפות מחד גיסא; ומאידך גיסא יהיה רגיש לייחודיות של
    התביעה, לצורך להגן על עצמאות שיקול הדעת שלה ולמניעת הפיכתה של
    הביקורת לכלי לניגוח פרקליטים.

    1. למה שי ניצן השתולל כשהילה גרסטל התמנתה למבקרת ? רק תראה איזה כח מאפיונרי היה לו. הוא פחד שתראה ותגלה מה שנעשה שם. הוא פחד בדיוק ממה שחשף שר המשפטים. וסילק אותה. נעשים שם פשעים. בן ארי, מראש כנראה לא התכוונה לעיין בשימוע או להתייחס אליו ,ןלכן נסעה לה, היא מראש רצתה להגיש כיתבי אישום. השימוע בעיניה עוד משהו פורמלי ולא יותר, ולכן מיד כשחזרה החליטה שיוגשו כתבי אישום. טוב, אם לא, איך תקבל תהילה וכבוד, ואת תפקיד של פרקליט המדינה. הרי היא צריכה לקבל את המדליה, שהיא הכניסה ראש ממשלה ועוד ימני לכלא. אשה מרושעת וניבזית.

  11. ראו מאמר של פרופסור מיכל טמיר בבטאון משפטי על נחיצות הביקורת על הפרקליטות. זה הרישא של המאמר.

    הטעות שבהתנגדות:
    על ביקורת חיונית והתנגדות מיותרת לנציבות
    הביקורת על מערך התביעה
    מיכל טמיר*
    כל גוף שלטוני, אשר חייב באחריותיות כלפי הציבור, ראוי שיהיה כפוף
    לביקורת חיצונית. הביקורת מגנה על הציבור, שכן המבוקרים משתדלים
    יותר כאשר ידוע להם על קיומה; הביקורת מגנה גם על הגוף המבוקר, שכן
    היא מגבירה את השקיפות ובכך את אמון הציבור במערכת המבוקרת.
    חשיבותה של הביקורת עולה ככל שסמכויותיו של הגוף רחבות יותר, ששיקול
    הדעת שלו רחב יותר ושפוטנציאל הפגיעה שלו בזכויות האדם רב יותר.
    מכאן חשיבותה של ביקורת על רשויות התביעה. בישראל מקבלים הדברים
    משנה תוקף בשל היעדר מנגנון חיצוני לאישור הגשת כתבי אישום, באופן
    ששקילת האינטרס הציבורי נתון כמעט באופן בלעדי בידי התביעה; בשל
    חוזקו העצום של מוסד היועץ המשפטי לממשלה; בשל קיומן של קונבנציות
    הקשורות במנגנון האכיפה וההעמדה לדין שאינן קבועות בחוק; ובשל ביזורן
    של סמכויות התביעה.
    המאמר תומך בהמשך קיומה של נציבות הביקורת על מערך התביעה
    ומייצגי המדינה בערכאות, בעיגונה בחקיקה ובהרחבתה על היועץ המשפטי
    לממשלה. המתווה המוצע הוא של גוף מקצועי וייעודי שיעסוק הן בביקורת
    המערכתית והן בביקורת הפרטנית. מתווה זה מאפשר היזון חוזר: תלונות
    פרטניות מרובות בתחום מסוים יכולות להעיד על בעיה מערכתית, ואילו
    ביקורות מערכתיות עשויות להאיר תלונות פרטניות. גוף מקצועי יקדם את
    האחריותיות והשקיפות מחד גיסא; ומאידך גיסא יהיה רגיש לייחודיות של
    התביעה, לצורך להגן על עצמאות שיקול הדעת שלה ולמניעת הפיכתה של
    הביקורת לכלי לניגוח פרקליטים.

    1. זה לא בדיחה בכלל. שי ניצן אחראי על הדבקת רישום פלילי למתנגדי ההתנתקות, מעצר קטינים ללא קול זעקה של האגודה לשמירת זכויות הילד.
      מעשים שגובו על ידי בית המשפט הגבוה לצ-חוק. מחר בבוקר יכולים נציגי הצ-חוק, לדפוק לכל אחד מאתנו לעצור אותנו, לקחת הנייד ולהחליט אחר כך למה. ימצאו כבר עבירה תקדימית.
      האם ידעתם ש6000 ישראלים הושלכו למעצר בתקופת הגירוש הקרוי בלשון 1984 "התנתקות"
      מספיק היה לעמוד בקבוצה של 3 אנשים עם כיפה, הזוי . אבל אילו העובדות.
      איתמר פליישמן ישראל היום: פרשיית אפי נוה, שעד כה לא הוצגה בה ראיה משמעותית אחת, היא רק האחרונה בגל פרשיות שפורצות לחיינו בסערה בשנים האחרונות. לכולן מכנה משותף אחד: פרקליט המדינה שי ניצן.
      ניצן ממונה על הליכי התביעה במדינה, אך דומה שהוא עצמו אינו נושא באחריות לעולם. בין היתר מסר ניצן דיווח שאינו אמת לכנסת, בנוגע לסיכול מינויו של גל הירש לתפקיד המפכ"ל; תחת ידיו ניפחה הפרקליטות לממדי ענק את תיק גרסטל, יריבתו המושבעת; ולמרות ביקורת חריפה מבית המשפט, ממשיכה הפרקליטות, שכשלה באופן מחפיר, בהליכי הערעור נגד יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן. בעבר קבעה שופטת כי ניצן נקט אכיפה בררנית נגד הימין, וכינתה את התנהלותו "שערורייתית", ובמקרה אחר הוא קיבל ממפיק העובד עבור המדינה מתנה בשווי מאות שקלים.
      לכאורה, די היה במקרים אלה כדי להרחיק את ניצן מעמדת כוח והשפעה, אך אפילו הם מתגמדים מול עבודתו הציבורית ב־2005. הימים היו ימי התנתקות, וניצן כיהן אז כמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. תפקידו היה למנוע גילויי התנגדות, המרדה ואלימות, שמערכת אכיפת החוק הפחידה מפניהם בגיבוי העיתונות.
      כ־6,000 אזרחים, בהם מאות קטינים, נעצרו בתשעת החודשים שבמהלכם היה ניצן אחראי על ההיבט המשפטי של ביצוע ההתנתקות. כ־22 אזרחים בממוצע הושלכו לתאי מעצר בכל יום. משרד המשפטים הקים בתי דין מיוחדים, רובם נותרו שוממים.
      האמנם היו אלפי העצורים עבריינים מסוכנים? האם תכננו מרד או חוללו פרעות ברחובות? האם המערכת פעלה כחוק, והעניקה לכל אותם מורדים מסוכנים את כלל הזכויות?
      את התשובה לכך סיפקה הסנגוריה הציבורית: דו"ח מטעמה דלף לכתב אמוץ שפירא, והצביע על התנכלות ודורסנות מצד הפרקליטות כלפי מתנגדי פינוי גוש קטיף. ניצן והסנגורית הראשית רובינשטיין נקראו לוועדת החוקה, שם תיארה רובינשטיין תמונה מפחידה על היחס למתנגדי התוכנית. "אנשים נעצרים בעצם מבלי שנעשה ניסיון של ממש להבדיל בין העצורים על פי חלקם בפרשה. אנחנו רואים בתיקים שישנם מעצרים עד תום ההליכים מבלי שבית המשפט בדק את התשתית הראייתית", מסרה רובינשטיין לחברי הכנסת. זו היתה רק ההתחלה: "ראינו שיפוט באופן קולקטיבי. העצורים, כשיטה, מובאים בקבוצות לדיון בבקשות המעצר. נגד חלק מהם, מרביתם אפילו, קיימת תשתית ראייתית חלשה ביותר".
      עוד טענה רובינשטיין: "אנחנו רואים מדיניות אכיפה מחמירה מצד התביעה", שהוחלה גם ביחס לקטינים. "רואים הגשות עררים כמעט על כל החלטת שחרור של קטין", הוסיפה הפרקליטה, "קטינים שמשוחררים זוכים לביקורי בית… מהירות רבה בהגשת כתבי אישום ובקשות למעצר עד תום ההליכים, בתיקים שבכלל לא מבקשים מעצר אף פעם… הנחיה גורפת לא לשקול סגירת תיקים של קטינים".
      רובינשטיין האריכה מעבר לדברים המובאים פה ותיארה בין היתר כיצד "משתמשים בעצורים ככלי להרתיע אחרים". אך די במובאות אלו מפיו של גורם רשמי, כדי להבין את הרוח המנשבת תחת שרביטו של שי ניצן.
      תהיה זו תמימות לצפות שפרקליט המדינה יקבל אחריות; הפתרון נמצא בידי הפוליטיקאים. ממשלת הימין כשלה בהרחקת האיש שהוציא לפועל מסע רדיפה כנגד אלפים מבוחריה. כעת יש להבטיח שבבית המשפט העליון לא תדרוך רגלו של מי שבז לחרות, לזכויות האזרחים ולחזקת החפות בדמוקרטיה.

  12. יש לפזר את הפרקליטות כולה כ האירגון ולמצוא דרך ייצוג פרטית של המדינה בתהליך משפטי

  13. לא מכבר הסתימה בזכוי מוחלט תביעת הפרקליטות נגד האזרח רוי מוצפי שהואשם במתן שוחד לשר המנוח פואד בן אליעזר. בפסק הדין ביקר השופט את הפרקליטות על הגשת התביעה ללא יסוד. כמו כן ביקר השופט את דרך החקירה שהתקימה בנוהל פסול ובהפרת זכויות הנאשם, כאשר דברו אתו,למעשה חקרו אותו, בלא להגיד כי הוא מואשם וישתמשו בדבריו נגדו. האחראית למחלקה בפרקליטות שהגישה את התביעה היתה ליאת בן ארי. היא ודאי אישרה את המהלכים של אותה תביעה פסולה.

    אני שואל האם נעשה ברור כלשהו על הדרך הפסולה הפרקליטות בהגשת אותה תביעה ובנהול המשפט? האם מישהו בפרקליטות התיחס לבקורת של השופט והעיר לממונים על התקלה?

  14. מזעזע הפרקליטות נוהגת יותר גרוע ממהמאפיה חובה לשים גוף מפקח לא תלוי בנוגע להתנהלות כל רשות משפיעה

  15. הפרקליטות מושחתת חייבים להחליף אותה הם חושבים שהם ינהלו את המדינה מי הם בכלל אנשים פשוטים כמו עבד כי ימלוך רוצים לנהל את המדינה בושה וחרפה שמאלנים אני מעריך שיהיה בחירות עוד כמה חודשים ביבי חייב להיות הנציג של הימין לראשות הממשלה וכך יהיה הימין בליכוד יקבלו מעל 61 מנדטים

  16. אני מגיע למסקנה אמיתית וכואבת ששום דבר לא ייעשה בכל הקשור להתנהלות הפלילית של ליאת בן ארי . האזרח רואה את העוולה לנגד עיניו ויגיע בקרוב לידי מיאוס של הפרקליטות . פניות מנומסות לגורמי האכיפה והחוק אינן מטופלות כלל ודיקטטוריה מנשבת ממסדרונות הפרקליטות . הגיעה העת לצאת לרחובות ולא להסתפק במחאה מינורית .

  17. לצערי הרב התרענו בפני נתניהו שנים רבות על ההשתלטות הנפשעת העוינת והבלתי חוקית בעליל של כנופיית שלטון החוק, אך הוא העדיף להגן על החונטה וממילא לא נקף כנגדה אצבע. אימרנו שאם לא תעצר הפשיעה של שלטון המאפיה המשפטית היא תוגי גם עידן אחר פנינו הושבו ריקם. עתה משאת ראשו מבקשת המאפיה המשפטוקרטית הוא יצא למלחמה כנגדה ומעלליה הוא מגדיר בצדק וויגועי טרום אבל איפה הוא היה כל השנים האלה שהמאפיה המשפטוקרטית השתוללה, ביצעה טרור משפטי כנגד ההתיישבות ביש"ע, כנגד אזרחים שומרי חוק, כנגד עצם קיומה של מדינת הלאום היהודי. עתה כשהפושעים את ראשו מבקשים הוא התעורר למאבק. הבה נקווה שאין זה מאוחר מדיי.

    1. באירופה האנטישמית היה כלל בדוק: “הכה ביהודים והצל את המדינה”. פוליטיקאים אירופים השתמשו בשנאת היהודים להשגת הישגים פוליטיים: לא משנה מה היה נושא הדיון – תמיד תקפו את היהודים והאשימו אותם בכל הרע. השמאל בישראל נוקט בגרסה מקומית של הכלל הזה: “הכה בנתניהו והצל את השמאל”; לא משנה מהו נושא הדיון – תמיד תוקפים את נתניהו ומאשימים אותו בכל הרע. השמאל הישראלי גם אימץ את הכללים שניסח הקומוניסט סול אלינסקי (“כללים לרדיקלים”) לשמאל האמריקאי: “בחר את המטרה למתקפה שלך, הקפא אותה, הפוך אותה לאישית… רדוף אנשים ולא מוסדות”. השמאל כבר לא מתווכח איתנו אם צריך מדינה פלסטינית, מדינה דו-לאומית או בינאום של ירושלים, אלא רק תוקף את נתניהו ומאשים אותו בכל הרעות, וכשהוא מתחזה לימין הוא נוהג לתקוף את נתניהו באותן רעות שנתניהו מנסה להתמודד איתן.

  18. קבוצה של מושחתים שיומם יגיע במהרה מגעיל להיות תושב מדינה אוכלת יושבהה

  19. אין ספק שבן ארי חייבת להשעות את עצמה עד יתבררו כל החשדות נגדה.לא מספיק מה שהיועמש קבע.הוא בלחץ וחבר לו עכשיו עוד תיק נגד בן ארי שיפתח לו חזית מול בן ארי וניתן.אבל בבחינת החומרים השומנים בטרם חקירתם אנחנו מגיעים לפרשייה ב אחרי פרשיית רות דוד.זה מערער לחלוטין את כוונות וטוהר המידות שאנשי פרקליטות חייבים לבחוש בהן שלא לדבר על הבן והפירסומים שמסירים את מסך היושרה האמינות והעדפה פוליטית שבפרקליטות חייבת להיות רחוקה מכך.

  20. צריך להדיח את כל עובדי הפרקליטות כולל ליאת בן ארי ושי ניצן.
    אם מדברים על שחיתות הם חשודים בשחיתות יותר מכל עבריין אחר.
    ורק אז לצרף עובדים ישרים ללא שום ניגוד אינטרסחם.
    וגם יועץ משפטי חדש לממשלה.

  21. זה לא מהיום שמערכת המשפטית כולל פרקליטות ובתי משפט כולל העליון. הם משפחת פשע הכל התחיל מאהרן ברק העריץ שהרס את המדינה במחי יד. בסוף ביבי יצא זכאי ולא תהיה בררה להכיס לכלא לשנים רבות שופטים מכהנים ולשעבר עם בכירים מהפרקליטות כולל יועץ משפטי לכלא לסוך המדינה תלך לאבדון.לשללו פנסיה של שופטים

  22. זה כל כך פשוט וברור
    אם אין כלום הולכים לבית המשפט
    מציגים את טענוטיך ויוצאים זכאים.
    כמו למשל אביגדור קהלני.
    אבל כשיוצאים במסע מטורף לאיסור
    כל מוסדות הצדק.טלטול מדינה שלמה
    למערכות בחירות מיותרות זה שיא החוצפה
    רק כדי להמלט מאימת הדין.

    1. יש לא מעט אנשים שחטפו מהמערכת כי גם חלק מהשופטים מרגישים שייכות לכנופיית שלטון החוק (כפי שקרא להם פעם הנשיא).
      אין לי ארכיונים אבל אני זוכר מה שהם עשו ליעקב נאמן שרק בקושי יצא מזה אחרי שנהרסה בריאותו.
      לעומת נאמן שבסוף יצא זכאי – אורי לופוליאנסקי – שהיה ישר וחי בצניעות הורשע לגמרי.
      צריך לזכור שגם אם יוצאים מזה אחרי עשר שנים – כבר אי אפשר להחזיר את המצב לקדמותו.

      למושחתי הכנופיה יש יתרון שבכלל לא חוקרים אותם.

  23. אין כאן עובדה אחת מדוע נתניהו זך כשלג. על פרקליטי נתניהו להתמודד עם הוכחות עובדות ולא לפזר האשמות על התנהלות. כנראה שלהתמודד עם עובדות זה קשה…

    1. נתניהו ראש הממשלה הכי ישר מאז ומתמיד. הוא נרדף על ידי המושחתים בגלל מלחמתו בשחיתות. רק מושחתים בזכות עצמם יכולים לטעון שנתניהו מושחת:
      בתיק 1000 הוא קיבל מתנה מחבר, איזו תמורה הוא נתן למילצ'ן על המתנה?
      בתיק 2000 היתה לו פגישה עם נוני מוזס, מה יצא ממנה? אימפריית ידיעות אחרונות על כל אמצעי התקשורת שלה תוקפת אותו ומלכלכת עליו 7 ימים בשבוע 24 שעות ביממה.
      בתיק 4000 יש עדות של יפעת בן חי שגב, יו"ר מועצת הכבלים: "ההמלצה לאשר לאלוביץ את מיזוג בזק-יס היתה מקצועית נטו".
      נתניהו שנוא על ידי מושחתי ישראל. לכן הם יוצאים נגדו בשיתוף פעולה עם חובבי הערבים: יש כאן ברית הדוקה בין מתנגדי חוק הלאום לבין טייקונים מושחתים שלא מצליחים לחלוב את המדינה.
      ביבי – אם כל כך הרבה מושחתים אומרים שאתה מושחת, סימן שאתה בסדר! הם רוצים ראש ממשלה מושחת כמוהם.

    2. מסתבר שהעובדה הזאת לא מעניינת יותר מהסיבה המאוד פשוטה ששמאלני ממוצע לא מסוגל או לא רוצה להבין אותה: המשפטנים השמאלנים הסוציופאטים בישראל הפכו את מערכת החוק והמשפט למשחק חולני (מן Hanger Game כזה) שבו מי שמצליח להביא "הוכחות" הוא המנצח והמשתתפים כולם משוסים אלה באלה. הם גם השתלטו כמעט במאת אחוזים על המנגנונים שאמורים לספק את ה"עובדות" הללו ועל המערכת שקובעת נגד מי להשתמש בהם. זאת הסיבה שאין ל"הוכחות" הללו כל ערך אמיתי חוץ מאשר בתוך המשחק המעוות שלהם. זה בדיוק כמו משפטי הראווה של סטאלין. אותו הדבר בדיוק!!! מה אכפת לי אם נתניהו זך כשלג כאשר ברור כשמש שהסיבה היחידה שהם רוצים להחליף אותו היא ע"מ להציב במקומו בובה צייתנית מושחתת פי מאה יותר, שנגדה אף פעם לא יהיו "הוכחות". אתה מבין? לא ה"הוכחות" זה מה שחשוב לאנשים הגונים אלא האמת. האמת כמו שהיא קרתה ולא ה"נרתיב" שהשמאל מנסה לשטוף לנו איתו את המוח עם "הוכחות" מצוצות מהאצבע. גם הרופאים במשפטי סטאלין הורשעו באמצעות "הוכחות".

  24. ליאת בן ארי, היא כנראה עשויה מאותם חומרים של רות דוד, ועוד של הרבה הרבה מאד חברי פרקליטות. זו הנורמה, בהנהגתו של שי ניצן. השתלטנות עקיפת חוקים ונוהלים, סגירת חשבון עם מי שלא מסכימים איתם. ועם מי שהם לא חפצים ביקרם. צריכה להיות מהפכה בכל מערכת המשפט. ושר המשפטים דיבר אמת. כמה הערצתי אותו. זו לא מתקםה, הוא צעק המלך עירום. ואני גאה בו.

  25. ליאת בן ארי, היא כנראה עשויה מאותם חומרים של רות דוד, ועוד של הרבה הרבה מאד חברי פרקליטות. זו הנורמה, בהנהגתו של שי ניצן. השתלטנות עקיפת חוקים ונוהלים, סגירת חשבון עם מי שלא מסכימים איתם. ועם מי שהם לא חפצים ביקרם. צריכה להיות מהפכה בכל מערכת המשפט. ושר המשפטים דיבר אמת. כמה הערצתי אותו. זו לא מתקםה, הוא צעק המלך עירום. ואני גאה בו.

  26. חמור ביותר , הייתי מצפה לתגובה ענינית של היוה״ש ולא תגובות לפיהן ״ הדבר ניבדק ולא נמצא רבב״

  27. אוגוסט 2020, ועכשיו צריך להכתב מאמר המשך למאמר הזה, ובו יש לפרט את עבירות הבניה, לכאורה, שביצעה בביתה הפרטי במושב חירות ובבית להשקעה שהיא מחזיקה בראש העין, את הזכיה שלה במכרז בנכס בראש העין למרות שהצעת הקבוצה שלה היתה הנמוכה ביותר וההצעה הגבוהה היתה 10 מיליון ש"ח מעליה, את העימות האלים של בנה, לכאורה, עם שוטר והנסיונות להעלים את הפרשה, את החשיפה של אראל סג"ל לגבי הגיס, את המכתב החצוף והמאיים שנשלח ע"י יועמ"שית לראש העיר בראש העין ועוד ועוד..

  28. הבעייה העיקרית במערכת אכיפת החוק שהם מחילים על כולם כללים שאפילו לא מחילים על עצמם את אותם הכללים …
    זה כ"כ שקוף – לדוגמא המתנות שקיבלה עו"ד רות דוד מול המתנות שקיבל נתניהו שהיו מתנות מתכלות (סגרים,שתייה) מול תכשיטים יש הבדל?

  29. ליאת בן ארי מסתמנת כעבריינית סדרתית. אסור להרפות. עליה לתת את הדין. הנורמות של טוהר מידות לא קיימות אצלה כלל??????????????

    1. טענות סרק קטנוניות ומנופחות נגד פרקליטה אמיצה ומקצועית שהביאה להרשעתו בדין של ראש הממשלה המושחת הידוע אולמרט ופועלת כעת באותו אופן מקצועי וחסר מורא נגד שחיתות, מרמה, הפרת אמונים ושוחד. בושה וכלימה.

  30. בקיצור ולעניין אמור לי מי אתה ואומר לך מי חבריך

    המיטב של השחיתות נמצאת במערכת המשפט הריקובה הן בפרקליטות והן השופטים עושה דברים של הפרקליטות
    צדק?! לא בבית ספרנו זה הסלוגן