דוקטור אביחי ומיסטר מנדלבליט

אותו מנדלבליט שיצא בעבר בנחרצות נגד הדלפות ואכיפה בררנית כאשר היה חשוד בפרשת הרפז, כיום מטייח את אותן פעולות פסולות

רוחות של שינוי. היועמ"ש אביחי מנדלבליט | צילום מסך

מתחילת חקירת הפרשה, הדליפו גורמי החקירה הדלפות פסולות ואסורות של חומרי החקירה, ובכלל זה חשיפת תוכן השיחות המוקלטות…על חומרים אלה נסמכו חלק בלתי מבוטל מן הדיווחים באמצעי התקשורת שהגיעו עד כדי סילוף ועיוות מגמתי של האירועים וגרימת נזק בל ישוער לעותר…נוכח האינטנסיביות והמגמתיות של ההדלפות, לא היה מנוס מן המסקנה הקשה לפיה מדובר בהתנהלות מכוונת שנועדה לפגוע בעותר ולהפעיל לחץ פסול על מקבלי ההחלטות"

אביחי מנדלבליט, אפריל 2015

יש להביא בחשבון, בין היתר, שיקולים הנוגעים לשמירה על חופש העיתונות, חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, שהם מעקרונות הבסיס לקיומו של משטר דמוקרטי…ככל שלא קיים חשד קונקרטי מספיק בנוגע למסירת המידע, איתור ה'מדליף' מחייב חקירת רבים שנחשפו לחומרי החקירה או הייתה להם אפשרות להיחשף לחומרי החקירה ותוחלת הצלחת החקירה יורדת"

אביחי מנדלבליט, נובמבר 2019

איזה הבדל יכולות לעשות ארבע וחצי שנים. אי שם בשנת 2015, כאשר אביחי מנדלבליט עדיין לא היה היועץ המשפטי לממשלה אלא רק מזכיר הממשלה החשוד במרמה והפרת אמונים במסגרת פרשת הרפז, הוא כתב מילים קשות נגד מערכת אכיפת החוק ונורמת ההדלפות הבעייתית המקובלת בה, בעתירה שהגיש לבג"ץ כדי שיורה על קודמו בתפקיד וינשטיין לסגור את התיק נגדו מחוסר אשמה. אותו מנדלבליט של לפני ארבע שנים היה משוכנע בכל מאודו כי הדיווחים בתקשורת בנוגע לפרשה ולחקירות היו מסולפים ופגעו בשמו, כחלק ממגמה פסולה ומכוונת.

בוודאי תופתעו לגלות שאותו אדם ממש שרק לפני ארבע שנים ראה בהדלפות דבר אסור ודרש לפעול נגדן, דחה אתמול את בקשת ראש הממשלה לבדיקת ההדלפות מהחקירות נגדו, הפעם בכובעו כיועמ"ש, וזאת לאחר שהוא עצמו נפגש עם אנשי תקשורת ומסר בראיון פרטים רגישים מתוך חקירות מתנהלות. לפתע ההדלפות, על פי מנדלבליט, הן דבר חיוני לקיומו של משטר דמוקרטי, ואיתור המדליפים אף עלול לפגוע בחקירה. אלא אם כמובן מדובר בהדלפה שעשויה לסייע לראש הממשלה, כמו זו שהביא אמש עמית סגל לגבי ההתנהלות הבעייתית של המשטרה בחקירת עד המדינה חפץ – אז כמובן מיהרו במשרד המשפטים לבקש צו שיאסור את הפרסום, שמאיר את הצהרתו של היועמ"ש מהחודש שעבר לפיה "לא הופעל לחץ על עדים" בחקירות נתניהו באור מגוחך במיוחד.

על פי סעיף 117א' של חוק העונשין, המוכר בוודאי היטב ליועמ"ש, דינו של עובד ציבור שמסר ידיעה שהגיעה אליו בתוקף תפקידו לאדם שאינו מוסמך לקבלה הוא מאסר בן שלוש שנים. מנדלבליט מכיר גם בוודאי את דו"ח מבקר המדינה לשנת 2018 שהתריע על ליקויים חמורים בפרסום של פרטים אסורים בתקשורת, פגיעה בחקירות ובצנעת הפרט, וקבע כי רבות מן ההדלפות המתפרסמות בכלי התקשורת הגיעו בפירוש מתוך המשטרה והפרקליטות. מנדלבליט של לפני ארבע שנים היה כנראה חותם בשתי ידיים על דו"ח כזה אך מנדלבליט של היום מתעלם לחלוטין מקיומו, כפי שכתב המבקר כאשר ציין כי "כל הפניות למשטרה ולפרקליטות לקבל אסמכתאות המלמדות כי הן פעלו למימוש ההנחיות לא נענו".

החלטת המדינה שלא לפתוח בחקירה נגד [קצין בכיר אחר בצבא] בנסיבות המקרה, מעוררת תהייה מדוע הוחלט לפתוח בחקירה נגד העותר…חרף העובדה שברור היה כי החקירה לא תוביל להגשת כתב אישום, וחרף ההשלכות הקשות הנלוות לחקירתו של אדם במעמד של העותר"

אביחי מנדלבליט, אפריל 2015

אני מבקש להבהיר באופן הברור ביותר – חקירות פליליות במדינת ישראל אינן נפתחות או מתנהלות מתוך שיקולים פוליטיים, אלא מתוך שיקולים מקצועיים וענייניים בלבד"

אביחי מנדלבליט, נובמבר 2019

במשך השנים האחרונות מאז פרצו לחיינו תיקי נתניהו השונים, רבים בימין השמיעו טענות על כך שמדובר באכיפה בררנית ורדיפה אישית נגד ראש הממשלה, המונעת מטעמים פוליטיים. אל מול אינסוף החקירות שעברו נתניהו ומקורביו (חלקן נפתחו על פי מנדלבליט עצמו על בסיס “קצוות של זוטות" ו"דברים שנראים על גבול הרכילות”), שלל חשדות חמורים לא פחות שעלו נגד בכירים בשמאל מעולם לא נחקרו או נבדקו.

אך גם במקרה הזה, למרבה הפלא, מנדלבליט ראה באור אחר לחלוטין את החקירה שנפתחה נגדו, בעוד חשדות חמורים נגד אחרים לא נחקרו כלל. יתרה מזאת, הוא היה משוכנע אז שהחקירה נגדו נפתחה מתוך מניעים לא-עניינים כאשר היה ברור שלא תוביל לאישום ותפגע בשמו הטוב. אם כן, אותה התנהלות בדיוק נגדה יצא בשצף כאשר היה הקורבן שלה, נראית היום ליועמ"ש כדבר מקובל, כל עוד היא מופנית נגד חשודים אחרים ובהכוונתו ואישורו שלו. לרוע מזלו של מנדלבליט, אנחנו עוד זוכרים את דבריו מלפני מספר שנים, וגם עוד מאה נאומים נלהבים בזכות "שומרי הסף" לא ימחקו אותם. גם מרבית הציבור הישראלי, כפי שהתגלה בסקר שפרסם עמית סגל בשבוע שעבר וכפי שמתברר בכל מחקר הבוחן את אמון הציבור במערכת המשפט, כבר לא קונה את הספינים השקופים האלה.

מכל אלו עולות כמה שאלות מעניינות: האם בתוך ארבע שנים וקצת הפכה מערכת החוק ממכונה משומנת של הדלפות מגמתיות ורדיפה אישית (על פי מנדלבליט גרסת 2014), לחבורת מלאכים זכים שמעולם לא הדליפו אות ומנהלים חקירות ענייניות בלבד (על פי מנדלבליט גרסת 2019)? ואם אכן קרה נס כזה וכל החוקרים והמשפטנים נקיים מכל רבב, מדוע היועמ"ש חוסם בגופו כל ניסיון לבדיקה או חקירה? האם אביחי מנדלבליט עצמו עבר מהפך מדהים ושכח לפתע את כל התלונות הקשות שהטיח במערכת אך לפני שנים ספורות, או שמא גם הוא פועל כיום ממניעים לא-מקצועיים?

התשובה הסבירה האחרת היא שהיועמ"ש יודע היטב כי הוא לוקח חלק במעשים פסולים ובהשלכות שיהיו לכך, אך בכל זאת ממשיך להגן עליהם ולדחות כל ניסיון לביקורת. יתכן כי אפשרות זו אומרת משהו על אופיו של האיש ושל סביבתו, אך היא בעיקר צריכה להטריד את כל מי שחרד לשלטון החוק ולדמוקרטיה במדינת ישראל.


רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

30 תגובות למאמר

  1. חובה להקים וועדת חקירה ממלכתית עם סמכויות לזמן ולחקור עדים.
    הוועדה תחקור את התנהלות הפרקליטות ו חוקרי 433 . ותשמע עדויות בדלתיים סגורות את העיתונאים
    שפרסמו את ההדלפות.
    עד אז לעכב פרסום החלטות הפרקליטות בתיקים 1000 , 2000, 4000

    אחרת לא יהיה אימון לציבור בגורמי האכיפה .
    הבעייות האלו הן הגורם לקרע בעם, והקמת וועדת חקירה תרגיע ותפנה את הציבור להתנהלות כל ממשלה שתקום כמו בכל משטר דמוקרטי

    1. אוחנה צריך להשתמש בסמכותו להקים וועדת חקירה לחקירת ההדלפות מחקירות נתניהו ובני משפחתו. לוועדה יהיה ערך רק אם יעמוד בראשה שופט אמין. בין הפנסיונרים נראה רק יעקב טירקל כמועמד מתאים. אוחנה כבר אמר שהוא שוקל. לא נותר זמן לשקול. למנות מיד.

    2. יותר מזה:
      להשעות עד סיום החקירה את השמות שחוזרים הרבה מדי: השופטים חיות, מלצר וקרא וכן עורכי הדין ניצן, בן-ארי, מנדלבליט וזילבר.
      ולהקפיא כל תיק שמישהו מארבעת האחרונים טיפל בו בינתיים אלא אם יוכח שיש דחיפות להעבירו לממונה זמני(לגבי השופטים-לבג״ץ יש די שופטים אחרים שיקחו את התיקים שלהם).

  2. בפני הפושעים הללו צריכות להיות מונחות שתי ברירות, התפטרות והעמדה לדין, או עזיבת הארץ לעשרים שנה.

    1. כנראה שפרשת הרפז לא הסתיימה,ויש לשי ניצן משהו נגד מנדלבליט.אחרת אי אפשר להבין את התנהלותו של מנדלבליט.הוא ממש לא מתנהג כיועמש,הוא מתנהג כאילו מישהו סוחט אותו.

    2. צריך להעמיד אותו ואת כל הפרקליטות לדין.
      בלי לרחם עליהם.

      על ניסיון הפיכה.

  3. מה אתם רוצים ממנו ? הוא רוצה להיות שופט בעליון ולכן עליו ליישר קו עם האגנדה של אהרון ברק וחבר מרעיו , אחרת כנופיית בגץ , סליחה , המשפחה לא תקבל אותו לשורותיה .

    1. זוכרים את האומלל שלבסוף אכל את הדג לאחר שחטף מלקות וגם שלם כופר !
      זה מה שקורה עם "המזגזגים". כדי לחמוק מעונש אחד עוברים לצד האחר אבל בהמשך נחבטים מצד שלישי.
      מנדלבליט :1
      1. חצה את הקווים.
      2.לא יהיה שופט בעלון.
      3.יפסיד בכל מקרה: אם יגיש כ"א, זה יהיה לו לדראון עולם. על מה הגיש? למה הגיש? כי לחצו אותו. הכל יודעים. ובספרי ההיסטוריה שהנכדים שלו יקראו וילמדו. הדברים רשומים

  4. בתור ימנית ודתיה (בעלי כיפה סרוגה) אני אומרת די להתקפות על הפרקליטות. כולנו בימין מריונטות של נתניהו. שקד ובנט וסמוטריץ' כבודם במקומם מונח אבל ימניים אמיתיים יודעים שאלו בסך הכל 'נוער שוליים' ואילו היתה פה ממשלה ימנית אמיתית הם כבר מזמן היו היסטוריה מבוישת ונשכחת, שלא לדבר על אחת כמה וכמה ביטן רגב ושאר תשושי הנפש שביבי החליט לאמץ לאחרונה. לחשוב שבעבר הייתי חלק מנוער הגבעות (עדיין תומכת בהם) והיום מי שמייצג אותי זה סמוטריץ'. ביזיון. מכל האנשים המדהימים בימין, המושחת מבלפור ממנה את הסחלע, הצחנה. למה זה מגיע לנו בימין? אנחנו הרוב. אנחנו דורשים ראש ממשלה ישר, מתפקד, שלא פוחד לעמוד מול הערבים באמת, לעומת הנוכחי, שכל מה שהוא אומר זה כדי לחמוק ממשפט צדק.
    בושה לאן הגענו, ואני לא אחת שכותבת תגובות.

    1. פעם את "נעמה", פעם אתה "ידידיה"…משבר זהות?

    2. זה בדרך כלל מתחיל במילים: "אני ימני" או "אני ליכודניק". אחר כך זה ממשיך: "אבל בתור ימני אני חושב שנתניהו הוא אסון לימין/לליכוד". ובסוף זה מסתיים: "תנו צ'אנס לימין האמיתי: אורן חזן / גדעון סער / איילת שקד / איתמר בן גביר / משה זלמן פייגלין" או כל סוס טרויאני אחר של כנופיית רק-לא-ביבי.

    3. את לא ימין אלא טרול שמאלני מתחזה כמיטב המסורת הבולשביקית.

    4. את לא ימנית את שמאלנית בתחפושת.

      כבר רבו המתחפשים לימנים מהשמאל.

      מקומך בעזה. לא כאן.

    5. מר הייקל וזייקל מה שנוח לרבי נוח ומה שנוגע לרבי נוח הכל נוח לפרסם לא לפרסם נו נסבול עוד קצת מבאיש נזה את בכלל לא בדת סתם טרמפסטית

    6. בתור שמאלני קיצוני שאפילו לא מסוגל להגיד יהודה ושומרון בלי לנגב את הפה, רק שטחים. ולקרוא לנתניהו נתניהו במקום ביבי או בלפור עולה לי בבריאות, אני רוצה להגיד לך שאת צודקת במאה אחוז, נתניהו חייב ללכת, כל עוד הוא בשלטון אנחנו בשמאל לעולם לא נגיע לשם, הוא תקוע לנו כעצם בגרון, אבל בכל זאת אני לא אוהב איך שאנחנו משתפים פעולה עם הערבים, אנחנו מחזקים את כוחם הפוליטי, אנחנו כאמצעי תעמולה משווים אותם לחרדים, וזה לא נראה לי כל כך הוגן, סוף סוף נניח ואני נמלט מרוצח ערבי לא אכנס לחנות ערבית בעיר העתיקה אלא למאה שערים , בכל זאת אני יכול לסמוך עליהם יותר שלא יסגירו אותי לרוצח הערבי אז נכון אנחנו מדינה נאורה והערבים הם שווי זכויות למרות, שאנחנו חוששים בכל זאת לגייס אותם לצה"ל להפקיד בידיהם נשק שעלול מחר להיות מופנה נגדנו, אבל להאדיר את כוחם הפוליטי נראה לי בכל זאת מסוכן. אז אמת שאנחנו רוצים להגיע לשלטון בכל מחיר כדי להציל את מדינת ישראל מהאסון שנקרא חוק הלאום, הנשמע כדבר הזה, עוד יחשבו שהמדינה הזו היא מדינת היהודים, וגם מפני שגם אנחנו בני אדם ומגיע גם לנו לשלוט, לא מספיקה השליטה בבית המשפט, בכלי התקשורת, בפרקליטות, גם אנחנו רוצים שרים, עופר שלח לא ראוי להיות שר? אבל להאדיר לשם כך את כוחם הפוליטי של הערבים, נראה לי בכל זאת מסוכן

  5. דברים שרואים משם לא רואים מכאן.. זה מה שחסר לו שיתחילו לחקור את כל העובדים שלו, ושהם יתחילו להוציא את כל המוגלה החוצה ולטנף אחד על השני.. נישאר גם בלי ממשלה וגם בלי משטרה ופרקליטות…
    דרך אגב מי יחקור? הירדנים ?

  6. כנראה שפרשת הרפז לא הסתיימה,ויש לשי ניצן משהו נגד מנדלבליט.אחרת אי אפשר להבין את התנהלותו של מנדלבליט.הוא ממש לא מתנהג כיועמש,הוא מתנהג כאילו מישהו סוחט אותו.

    1. If you've got him by the balls, his heart and mind will follow" —
      Theodore Roosevelt"

      עפ"י יואב יצחק מנדלבליט כפצ"ר הדליף לאשכנזי מידע חסוי ממשרדו של היועמ"ש ויינשטיין בנוגע לחקירת מסמך הרפז. ועוד כהנה וכהנה. אשכנזי פלט את זה בחקירתו במשטרה שהעלימה זאת מהפרוטוקול אך זה נותר בקלטות.
      הקלטות הללו עם המידע הזה נגד מנדלבליט מוחזק בידי שי ניצן והפרקליטות.
      הוא בהחלט במצב סחיט…

  7. מי שסגר למנדלבליט את החקירות בנושא הרפז (מהפרקליטות), הפך אותו לשפוט ועושה דברו בחקירות ביבי.
    זו סחיטה לשמה.
    לא סתם ביבי אמר שסוחטים את מנדלבליט

    1. אמת לאמיתה מושחתים פרקליטות משטרה לא היה החליטו לאסוף כל מי שבסביבה של ביבי לאיים עלהם לליסחות אותם המו שעשו ליועצים של ביבי חיפשו עוד עדי מדינה צרך להעיף את כולם

  8. אני אומר דבר ריאשון שהיועצ המשפטי יעיף את הכיפה מראשו כי מבייש את הדת וגם מעוות דברי צדקים וכל משטוב לו חוקי ומשלאחרים לא חוקי אני מציע לו ולפרקליטות ללכת למכור שקרים במדינה אחרת מהם חושבים שהם האלוהים של המדינה יש אלוהים שהוא עושה משפט צדק יגיע התור שלהם הם עושים עוול לציבור במיוחד הפרקליטוט

  9. אביחי מנדלבליט נסחט בידי החונטה המשפטית של כנופיית אהרון ברק, שהמיט עלינו דיקטטורה לפני עשרים ושבע שנים, דיקטטורה שהתעצמה והתעצמה עד שהפכה למפלצת של שחיתות ותאוות כוח ובצע, שהשחיתה את מערכת המשפט, מילאה אותה בשופטי עליון מושחתים שסוחבים קופות שרצים והטיות דין, בפרקליטים פושעים בפרקליטות שמעוותים משפט לאזרחים אומללים בהתאם לאג'נדה הקיצונית שלהם, ובקציני משטרה מושחתים, ואלו שלא מושחתים נסחטים בידי החונטה בשיתוף פעולה עם המו"ל הפושע נוני מוזס, שבתיאום איתם מאיים בפרסום עלילות דם על הנסחטים, שמקבלים איומים על פתיחת חקירות שווא בידי בריוני הפרקליטות, הלא הם החיילים של מאפיית אהרון ברק המושחתת.

    בבית המפשט העליון רוב השופטים הם פושעים. הם יודעים את זה, ולאט לאט כל העם מבין את זה.

  10. גם כותב ההדלפה צריך לכנס לכלא זה כמו מחבל שהרג יש לא שותפים אז הוא הולך לכלא או משהו שנתן לך פצצה גם מוסר הולך לכלא אז כך צריך להיות לגבי הדלפות

  11. אתה רוצה להגיע לעליון?
    אתה בכל מקרה תגיע לעליון אחרי 120 שנה מה תאמר שם? שם ישבו 3 דיינים אין פרקליטות הכל ישר שם. לא צריך הרבה להסביר לך מה הולך שם. אתה יהודי מאמין.תציל את עצמך ותהיה ישר

  12. אני במקומו הולך הביתה אין בו אמון ויש עליו כתם גדול

  13. אין ספק שבפרקליטות יש תיק פתוח נגד מנדלבליט.
    הכל בוקר מראים לו את התיק כדי להבטיח שיישר קו