הג'יהאד האסלאמי מנסה לטלטל את עזה

בזמן שמדינות האזור פועלות להשיג יציבות וישראל מרוכזת בחזית הצפון, ארגון הטרור מבקש למצב את עצמו על חשבון חמאס כמוביל ההתנגדות האלימה

בכיר הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל-עטא (מימין) | דובר צה"ל

ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני (גא"פ) ממשיך לנסות לעורר את האלימות בעזה, כפי שעשה עם ירי הרקטות לעבר שדרות לפני כשבוע וחצי. על פי הדיווחים בישראל, מפקד החטיבה הצפונית של הארגון בהא אבו אל-עטא הוא האחראי הישיר לירי שכוון כלפי אזרחים בערב שישי בראשית החודש, באירוע בו מערכת 'כיפת ברזל' יירטה את מרבית הרקטות אך אחת מהן פגעה בבית בשדרות.

חמאס הוא עדיין הכוח השולט בעזה, אך בחודשים האחרונים הג'יהאד האסלאמי קורא תגר על סמכותו באופן קבוע, ולארגון הטרור יש גם את האינטרס וגם את היכולת לערער את המצב הביטחוני באמצעות ירי רקטות. הגא"פ מנסה למצב את עצמו כארגון הג'יהאדיסטי ה"אותנטי" ברצועה על חשבון חמאס, אשר בניגוד לגא"פ צריך לאזן שיקולים שונים בין היותו הגוף המושל בעזה לבין המחויבות להמשך הטרור והסכסוך האלים. תסריט האימים של חמאס כיום הוא התמרדות המונית של העזתים, לאחר שאיבדו אמון ביכולת המשטר לצאת מהמבוי הסתום והמשבר הכלכלי אליהם הובילה מדיניות החמאס. גם אי-השקט בלבנון ובעיראק עשוי לתדלק הפגנות דומות בעזה בכל רגע. כתוצאה מכך, חמאס נמצא עדיין בעמדת המתנה לתוצאות המגעים עם מצרים ועם האו"ם, במטרה למנוע התמוטטות כלכלית ברצועה.

מנגד, הג'יהאד האסלאמי אינו טרוד בדאגות כאלה ומראה נכונות גוברת להשתמש בארסנל הטילים הגדול שברשותו כדי לשבש את המצב הביטחוני. תמיכה כספית איראנית ורכישת ידע בייצור רקטות סייעו לגא"פ לבנות צבא טרור משמעותי, עם כ-15 אלף פעילים חמושים מול כ-25 אלף כאלה בשורות הזרוע הצבאית של החמאס, שזוכה גם היא למימון מאיראן. מאז חודש מאי 2019, בגא"פ העלו הילוך בכל הקשור לניסיונות לשגר התקפות נגד ישראל משטח עזה. רוב הניסיונות האלה סוכלו, אך ישנן עוד תוכניות רבות למתקפות טרור וכוונת הארגון ברורה.

בתגובה למטחי הרקטות, חיל האוויר הישראלי תקף ביום שבת לפני שבועיים מספר מטרות של חמאס בעזה בהן נהרג על פי הדיווחים אדם אחד. מנהיג חמאס יחיא סינוואר שומר עדיין על כוחו והוכיח בעבר את יכולתו להפעיל שליטה על ארגונים אחרים. למרות זאת, המסר של ישראל אליו הוא ברור: חמאס אחראי לכל המתרחש בעזה, והוא ישלם את החשבון בכל פעם שאזרחים ישראלים ימצאו עצמם תחת אש. אם חמאס רוצה להימנע מתגובה ישראלית, עליו לרסן את ארגונים סוררים כמו הג'יהאד האסלאמי; אם בחמאס חוששים מעימות מול הגא"פ, הרי שבמקום זאת הם יזכו לעימות מול ישראל.

בין יציבות לאלימות

ישראל אינה המדינה היחידה באזור שמעוניינת ביציבות בעזה. מצרים, כמו גם מדינות באירופה וארה"ב, ניסתה להפחית את המתח ברצועה ולשפר המצב ההומניטרי בעזה. במצב הנוכחי, הג'יהאד האסלאמי הוא הכוח העיקרי שמפריע למאמצים האלה.

בתקיפות חיל האוויר בבוקר אותה שבת, צה"ל בחר מטרות שמשמשות כתזכורת לכך שלמרות שחמאס מעוניין כרגע בשקט, הוא עדיין משקיע את מרבית משאביו בבניית צבא טרור עבור מלחמה עתידית, בזמן שהוא דורש מאחרים לטפל בצרכים המוזנחים של תושבי עזה. המטרות שהותקפו בידי חיל האוויר כללו מתחם של הכוח הימי של חמאס, מחנות אימונים, מחסני תחמושת ואתרי ייצור ובניינים אחרים.

פיקוד הדרום של צה"ל נותר בכוננות גבוהה מול האפשרות להסלמה מחודשת בעזה, אך כחלק מהמאמץ למנוע מלחמה ישראל גם מוודאת שמאות משאיות נכנסות מדי יום לרצועה עם מצרכי סיוע בינלאומי. בין השאר מועברים לעזה דלק, תרופות, חומרי בנייה ומצרכים חיוניים אחרים, בזמן שהרשות הפלסטינית מנסה לחנוק את עזה מבחינה כלכלית כדי לפגוע באויבה הנצחי, חמאס. בסופו של דבר, התחרות הזו בין גורמים מייצבים לבין מזרזי אלימות היא שתקבע את גורלה של עזה.

על פי דיווחים שונים, ממשלת ישראל מנסה לשמור את המצב בעזה על אש קטנה, מכיוון שאיום גדול וחמור יותר מתרקם לו בגזרת הצפון, היכן שהאיראנים ואנשי חיזבאללה מנסים לבנות יכולות התקפיות חדשות. אלה כוללות שדרוג של ארסנל הטילים של הארגון בלבנון ויכולת הדיוק שלהם, והרחבת הבסיסים האיראנים בסוריה. ישראל פועלת כל העת כדי לסכל את שתי המטרות האלו, ולכן כרגע מפנה את מירב תשומת הלב לסוריה ולבנון ולא לעזה. הנוסחה הזו החזיקה מעמד עד עתה, אך אם בג'יהאד האסלאמי יהיו נחושים לטלטל את הסירה, יתכן קריסת המשוואה תוביל לעוד מלחמה בעזה בקרוב.


יעקב לאפין הוא כתב ואנליסט לעניינים אסטרטגיים וצבאיים במזרח התיכון. הטור התפרסם במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

רכשו עכשיו מנוי ל'מידה' ותהנו מהנחה מיוחדת על ספרי שיבולת החדשים + כתב העת 'השילוח' לשנה מתנה!

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר