דאעש הובס במזרח התיכון, אבל חי ובועט באירופה

מאות אזרחים אירופים שלחמו בשורות הארגון בסוריה ועיראק מנצלים חוקי הגירה חלשים, חוזרים ליבשת ומאיימים להצית גל טרור מחודש

שוטרים בבריטניה לאחר הפיגוע במנצ'סטר ב-2017 | Katie Chan

ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) לקח אחריות על פיגוע הטרור שנערך ביום שישי האחרון בגשר לונדון, בו מהגר ממוצא פקיסטני דקר למוות שני אנשים ופצע שלושה נוספים. החשוד, עוסמאן חאן בן ה-28 שהורשע בעבר בהשתתפות בתכנון פיגוע טרור, נורה לבסוף למוות על ידי המשטרה.

חאן, תושב העיר סטוק, הורשע כאמור בשנת 2012 בתכנון התקפות בבניין הבורסה בלונדון ובפאבים בעיר סטוק, וכמו כן בארגון מחנה אימונים לג'יהאדיסטים בפקיסטן, כחלק מתא של ארגון הטרור אל-קאעידה. הוא נידון לגזר דין "לא מוגדר", שמשמעותו היא השארתו האפשרית בכלא מעבר לעונש המקורי של שמונה שנות המאסר, וזאת בשל הסכנה שהציב לביטחון הלאומי. אך בחודש אפריל 2013, בית הדין לערעורים בחן מחדש את פסק הדין וקבע כי ניתן לשחרר את חאן מוקדם יותר, בכפוף להסכמתו לענוד צמיד אלקטרוני.

לאחר שהתברר כי המחבל שביצע את הפיגוע בשישי שוחרר מוקדם יותר מעונשו, פרצה סערה פוליטית בבריטניה לגבי קיצור תקופות המאסר של עבריינים אלימים. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי אנשים שהורשעו בעבירות הקשורות לטרור אינם צריכים להיות זכאים לשחרור מוקדם מהכלא: "אני חושב שהמנהג של שחרור מוקדם אוטומטי שבו מוחלים על חצי מתקופת המאסר ומאפשרים לאנשים אלימים מאוד להשתחרר פשוט לא עובד. לצערי, במקרה הזה יש לנו כמה ראיות ממש טובות לכך"

גרמניה

ב-12 בנובמבר, הרשויות בגרמניה עצרו מספר חשודים בחברות בדאעש, אשר תכננו התקפה בעזרת חומרי נפץ וכלי נשק באזור פרנקפורט. על פי התובעים, החשודים ביקשו "להרוג כמה שיותר כופרים". שבוע לאחר מכן, המשטרה בגרמניה עצרה אדם סורי בן 26 בדירתו בברלין. הוא הגיע לגרמניה בשנת 2014 ועבד בתור מנקה בבית ספר יסודי, והיה תחת מעקב בחודשים האחרונים בעקבות מידע שהגיע מ"שירות ביון זר וידידותי". על פי המשטרה, הוא רכש חומרים כימיים על מנת לייצר חומר נפץ ולבצע פיגוע המוני. תכנית זו, כמו גם כמה אחרות שסוכלו בחודשים האחרונים, הגיעה במקביל להצהרת ממשלת טורקיה על רצונה ליישב מחדש באירופה פעילים גי'האדיסטים שלחמו בשורות ארגון הטרור בעיראק ובסוריה, וכך יוצא שבזמן שדאעש הובס למעשה במזרח התיכון, הוא הופך להיות סכנה ממשית לאירופה.

לפחות 1200 לוחמי דאעש, כולל רבים שהגיעו ממדינות מערביות, נמצאים כיום בבתי הכלא בטורקיה, ועוד כשלוש מאות אחרים נתפסו מאז פתיחת המבצע הצבאי הטורקי בצפון-מזרח סוריה בחודש שעבר. על פי סוכנות הידיעות DPA, מתוך אותם אסירים בטורקיה לפחות מאה אנשי דאעש הם אזרחים גרמנים, ושר הפנים הגרמני אמר כבר כי למרות שזהותם אינה ידועה, לא ניתן למנוע מהם להיכנס חזרה לגרמניה כיוון שהם אזרחים. דובר אחר מטעם הממשלה התעקש כי החוזרים לגרמניה "אינם מקרים רציניים", והזהיר מפני "היסטריה תקשורתית" בעניין: "הם לא לקחו חלק בלחימה ולא ישלחו לכלא, אך הם יהיו תחת מעקב", הסביר.

החזרת אנשי דאעש לארצם החלה ב-11 בנובמבר, כאשר הרשויות בטורקיה גירשו למערב אזרח אמריקני, אזרח גרמני ואזרח דני. שלושה ימים לאחר מכן, גורשו שבעה גרמנים ובריטי אחד. בין הגרמנים היה גם אדם בשם קאנאן ב', שהואשם בטורקיה בחברות בדאעש אך הרשויות בגרמניה אישרו לו לחזור יחד עם משפחתו לביתו בסקסוניה. ב-15 בנובמבר הגיעו לפרנקפורט שתי מגורשות נוספות מטורקיה ואחת מהן, אישה בת 21 ממוצא סומלי, נעצרה בחשד לתמיכה בדאעש. האישה השנייה עוכבה על ידי המשטרה אך שוחררה לאחר שדווח כי השתתפה ב"תוכנית לדה-רדיקליזציה".

מפלגות האופוזיציה בגרמניה הביעו ביקורת על כך שהממשלה נכשלה להתייחס לבעיית הג'יהאדיסטים החוזרים מוקדם יותר. סגן יו"ר המפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP), סטפן תומאה, אמר כי בשל לא נותרה ברירה אלא לקלוט את המגורשים ממדינות אחרות: "הממשלה טמנה את הראש בחול זמן רב מדי ולא רצתה להתעסק במקרים האלה. עכשיו זה חוזר לרדוף אותנו. היה עדיף בהרבה שהממשלה הייתה יוצרת קשר עם טורקיה ודנה בתהליך הזה".

מזכ"ל האינטרפול יורגן שטוק הזהיר כבר לפני שנה כי אירופה עומדת בפני גל חדש של טרור אסלאמי עם חזרתם של פעילים קיצוניים ליבשת: "אפשר לקרוא לזה דאעש 2.0, רבים מאותם מחבלים חשודים או אלה הקשורים לארגוני טרור לא הורשעו בפיגועים של ממש ולכן קיבלו עונשים קלים בלבד…במדינות רבות בעולם אותם פעילים יצאו לחופשי בשנים הקרובות וייתכן כי שוב יהיו חלק מארגון טרור ויתמכו בפעולות טרור".

אוסטריה

על פי משרד הפנים, כשלוש מאות אזרחים אוסטרים נסעו בשנים האחרונות לאזורי המלחמה בסוריה ועיראק, ומתוכם 93 חזרו לאוסטריה. בחודש אוקטובר האחרון, בית משפט בעיר גראץ גזר עונשי מאסר על ארבעה אזרחים ממוצא טורקי בשל פעילותם בגיוס לשורות דאעש. התובע הסביר כיצד מסגדים באוסטריה משמשים לתמיכה בדאעש ולגיוס פעילים ודרש להחמיר בענישה: "אם לא נזהר האסלאם עלול לדחוק את שלטון החוק. אסור לנו לפחד מעונשים כבדים".

דנמרק

הרשויות הדניות מעריכות כי לפחות 158 אזרחי המדינה הצטרפו לקבוצות ג'יהאדיסטיות, ורובם חזרו אליה. ב-14 לאוקטובר, ראש הממשלה מטה פרדריקסן הודיעה כי היא מקדמת חקיקה מהירה לשלילת האזרחות מאנשים שעזבו את המדינה כדי להילחם בשורות דאעש: "האנשים האלה הפנו את גבם לדנמרק ונלחמו באלימות נגד החירות והדמוקרטיה. הם מציבים איום לביטחון שלנו ואינם רצויים כאן", אמרה. ב-17 בנובמבר, שר החוץ הדני אמר כי הממשלה משעה את שירותי הקונוסוליה עבור אזרחים שעזבו כדי להצטרף לקבוצות ג'יהאד: "אנחנו לא חייבים להם כלום למי שבחר לנסוע לסוריה ועיראק כדי להילחם יחד עם דאעש".

צרפת

כמאתיים אזרחים צרפתים ועוד כ-300 ילדים מוחזקים בימים אלה בבתי הכלא הכורדיים בצפון סוריה. עמדתה הרשמית של ממשלת צרפת היא שפעילי דאעש צריכים להשפט קרוב ככל האפשר למקום בו ביצעו את הפשעים, ולפני כחודשיים נסע שר החוץ לעיראק כדי לשכנע את הרשויות שם לתבוע גי'האדיסטים צרפתים שהועברו מסוריה. הממשלה העיראקית דחתה את בקשתו.

ב-19 באוקטובר, שופט בבית הדין לענייני טרור טען כי הסכמת הממשלה לחזרת הגי'האדיסטים עלולה ליצור "מעגל של גיהנום". בראיון לסוכנות הידיעות AFP הסביר השופט דויד דה-פאס: "חוסר היציבות בסוריה גורם לשתי בעיות: מצד אחד, הגירה ללא שליטה של פעילי טרור לאירופה עם הסיכון של פיגועים, ומצד שני ארגון מחדש של קבוצות טרור מנוסות ונחושות באזור. לדעתי, הדרך הטובה ביותר היא לשפוט את האנשים האלה בצרפת וכך להגן על עצמנו. אם הם ישארו במזרח התיכון אין לנו דרך לשלוט בהם".

איטליה

על פי הערכות רשמיות, כ-140 אזרחים איטלקים עזבו את המדינה לאזורי המלחמה במזרח התיכון, ו-26 מתוכם חזרו לאיטליה. למרות שהמספרים נמוכים ביחס למדינות אירופאיות אחרות, מיקומה הגיאוגרפי של איטליה כצומת מעבר בין הים התיכון לאירופה הופך אותה לפגיעה במיוחד. באפריל השנה, משרד הפנים פרסם צו המיועד להתמודד עם גי'האדסטים המגיעים מלוב, לאחר שראש ממשלת לוב הזהיר כי 400 לוחמי דאעש מוחזקים בטריפולי ומתכוונים להימלט לאיטליה. בחודש ספטמבר, האינטרפול חשף כי במהלך מבצע בן שישה שבועות הוא גילה יותר מתריסר "חשודים זרים בטרור" שחצו את הים התיכון.

הולנד

על פי רשויות הביטחון ההולנדיות, לפחות 55 פעילי דאעש מהולנד ועוד 90 ילדים נמצאים בצפון סוריה. בשנת 2017, הולנד העבירה חוק המאפשר למדינה לשלול אזרחות מאנשים שהצטרפו לדאעש, ומאז עשתה זאת ב-11 מקרים. עוד כמאה חשודים נמצאים בתהליך השלילה. אך יישום החוק לא היה עקבי. כך למשל, ב-23 בספטמבר, מועצת המדינה החליטה להשיב את האזרחות לחמישה גי'האדיסטים ממוצא מרוקני לאחר שזו נשללה מהם בעקבות החברות בדאעש. לעומת זאת, ב-16 בספטמבר בית המשפט בהאג אישר את ביטול האזרחות לאזרח ממוצא מרוקני שהורשע בפשעי טרור בסוריה, ונאסר עליו להיכנס להולנד לתקופה בת עשר שנים.

נורבגיה

על פי משרד הפנים הנורבגי, כמאה אזרחים או תושבים עזבו את המדינה לסוריה ועיראק כדי להצטרף לקבוצות אסלאמיות קיצונית. כעשרים מתוכם עדיין נמצאים במזרח התיכון. בחודש מאי השנה, משרד המשפטים פרסם צו המונע מזרים בעלי אזרחות נורבגית שהיו קשורים לדאעש מלחזור למדינה. "אלו הם אנשים המציבים איום ביטחוני רציני על חיינו ועל הערכים שלנו, הם לא יחזרו עם עזרה שלנו", אמר שר המשפטים יוראן קלמיר.

ב-13 בספטמבר, אותו קלמיר אמר כי 15 פעילים גי'האדיסטים של דאעש גורשו לצמיתות מנורבגיה: "מדובר בעיקר בלוחמי דאעש ונשותיהם שעזבו את המדינה כדי להשתתף בלחימה והיו מחוץ לנורבגיה במשך כמה שנים. החוק מותיר לנו לשלול את אישורי השהיה שלהם, ואם הם יכנסו לאזור אמנת שנגן הם ייעצרו".

ספרד

על פי חוקר הטרור הספרי פרננדו ריינרס, כ-235 אזרחים ספרדים הצטרפו לקבוצות ג'יהאד בסוריה, ומתוכם שבו כחמישים. לפחות 57 מהם כלואים כיום בסוריה. בחודשים האחרונים דווח על מספר מקרים בהם נעצרו פעילים הקשורים לארגוני ג'יהאד לאחר שתכננו פיגועים, ניסו להעביר כספים לדאעש או הפיצו תעמולה קיצונית.

שווייץ

על פי סוכנות הביון השווייצרית, לפחות 93 תושבים עזבו את המדינה כדי להצטרף לקבוצות ג'יהאד באזורי המלחמה. מתוכם, 31 נושאים דרכון שווייצרי ול-18 אזרחות כפולה. בחודש ספטמבר משרד ההגירה ביטל את אזרחותו של אדם שנשפט לעונש מאסר באשמת גיוס פעילים לדאעש. במספר מקרים אחרים, כוחות הביטחון עצרו חשודים בהשתייכות לארגוני טרור, כמה מהם היו גי'האדיסטים שחזרו משורות דאעש.

בריטניה

על פי הערכות של המרכז הבינלאומי למחקר הקיצוניות, כ-850 בריטים הגיעו בשנים האחרונות לסוריה ועיראק כדי להילחם בשורות דאעש. כ-400 מהם חזרו לבריטניה, ועוד כ-250 עדיין נמצאים בסוריה. באופן עקרוני, הממשלה הבריטית מתנגדת ליישוב מחדש של ג'יהאדיסטים, וסבורה כי הם צריכים לעמוד בפני משפט במדינות בהן ביצעו את פשעיהם.

בהצהרה בעניין של משרד החוץ הבריטי נכתב: "העדיפות שלנו היא ביטחונם של האזרחים החיים בבריטניה…אנחנו עובדים יחד עם שותפים בינלאומיים כדי לטפל בסוגיות הקשורות למחבלים זרים, כולל הבאתם למשפט של אלו שעסקו בטרור במדינות זרות".

בשנים האחרונות, בריטניה שללה את אזרחותם של כמה פעילי ג'יהאד, כמו למשל ג'ק לטס שהצטרף לדאעש לפני כחמש שים ומוחזק כאסיר בסוריה מאז 2017. החוק הבינלאומי אינו מאפשר להשאיר אנשים ללא אזרחות כלל של אף מדינה, אך על פי החוק הבריטי ניתן לשלול אזרחות מחשודים בטרור במקרה בו הם מחזיקים בדרכון כפול או עומדים בקריטריונים לקבלת אזרחות במדינה אחרת.


גרסה מלאה של המאמר פורסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *