תוכנית טראמפ: ההזדמנויות והסיכונים

התוכנית האמריקנית מכילה פוטנציאל יוצא דופן למימוש שאיפות הציונות תוך השתלבות במרחב המזרח-תיכוני, יחד עם צירוף שטחים נוספים למדינת ישראל

ראש הממשלה נתניהו והנשיא טראמפ בבית הלבן | טוויטר

ניתן לראות בתכנית טראמפ תמונת ראי של "תוכנית השלבים" של אש"ף המבקשת "לשחרר בהדרגה את פלסטין מאחיזת הציונים". רק לאחרונה הודיע ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד א-שתיה, כי חלוקת יהודה ושומרון לשטחי A, B ו–C כפי שנקבע בהסכמי אוסלו בטלה ומבוטלת. ואכן, מזה כעשור מיישבים הפלסטינים בצפיפות את שטחי C ונוטעים כרמי זיתים בכל מרחב פתוח במטרה ליצור עובדות בשטח ולסכל את סיפוחם העתידי של שטחים אלה לישראל. המדובר בצעדים חד-צדדיים המהווים הפרה בוטה של הסכמי אוסלו, שלא לציין את המערכה שמנהלת הרש"פ בהנהגת מחמוד עבאס לבידודה הבינלאומי של ישראל ולכפיית הקמתה של מדינה פלסטינית ללא הסכם שלום. במקביל הכריז לאחרונה חבר הכנסת איימן עודה כי בראש יעדי מפלגתו ("הרשימה המשותפת") עומד ריסוק ההגמוניה הציונית בארץ ישראל, בעוד שחברו להנהגת הסיעה אחמד טיבי התריס בפני הנשיא ריבלין (בעת ההתיעצויות להקמת ממשלה) כי "אנחנו בעלי הארץ הזו".

לאור זאת סביר כי הפלסטינים יידחו את תוכנית הנשיא טראמפ (כשם שדחו אינסוף תכניות שלום במאה השנים האחרונות). לא משום שאין התכנית טובה מבחינתם, שהרי היא תעניק להם את שלא היה להם עד כה: ריבונות ויציבות כלכלית. הם יעשו זאת מכיוון שמלחמתם בישראל היא מלחמה אמונית-רעיונית המונעת מקנאות דתית ולאומית שאינה מסוגלת להשלים עם ריבונות עם ישראל על שטח כלשהו משטחו של "דאר אל-אסלאם" (בית האסלאם).

בניגוד לטענת חסידי דוקטרינת "שטחים תמורת שלום", הרי שלא זו בלבד שהוויתורים הטריטוריאלים במסגרת הסכמי אוסלו לא הביאו לשלום ישראלי-פלסטיני אלא שגרמו למלחמת הטרור עקובת הדם ביותר מאז מלחמת העצמאות (המכונה בלשון מכובסת "אינתיפאדת אל-אקצא") והפכו את רצועת עזה (ובמידה פחותה את שטחי יו"ש) למצודת טרור (ומכונת הפצת דברי בלע ושטנה) בלתי ניתנת לעקירה.

יצחק טבנקין, מראשי תנועת העבודה, טען לאחר מלחמת ששת הימים שמסירת שטחים לא תחזק את סיכויי השלום ולא תבטיח את קיום מדינת ישראל. נהפוך הוא, תנופת הפיתוח וההתיישבות היהודית ימנעו את הפיכת השטחים המשוחררים לבסיסי מלחמה מחודשת ויבטיחו את השלום. אלו המבקשים להשיג רווח ביטחוני בלבד בשמירה על השטחים וקביעת גבולות ביטחון באמצעותם ולא רואים בשחרורם את הגשמת הצדק ההיסטורי חוטאים לאמת. טבנקין, כזאב ז'בוטינסקי, ראש התנועה הרוויזיוניסטית, סבר כי שלום אמת יושג רק לכשישלימו הערבים עם זכות היהודים לכונן את מדינתם בכל חלקי מולדתם ההיסטורית. זהו הבסיס לשלום אמת, והוא תנאי להשגת ביטחון.

דומה כי טענתו של ז'בוטינסקי (ב-1923) שהשלום יגיע כאשר יפנימו הערבים שהציונות היא "קיר ברזל" שאינו בר תבוסה ושהיא מפתחת את הארץ לטובת בניה – יהודים כערבים – אקטואלית כיום לא פחות משהיתה אז. לא לחינם משלבת תכניתו המדינית של הנשיא טראמפ תמריצים כלכליים ניכרים. ואכן, בשנים האחרונות אנו רואים תמורות מהותיות ביחס העולם הערבי והאסלאמי לישראל ובאפשרות לכינון יחסים עימה. ישראל נתפסת בעיני רבים כצוק איתן בים הסוער של לאומנות ומשיחיות איסלאמית קיצונית המובלת על ידי איראן וגרורותיה מחד, ומבית מדרשם של האחים המוסלמים והתנועות האיסלאמיות הסלפיות מאידך. הסוגייה הפלסטינית נדחקה כתוצאה מכך לקרן זווית.

באימוץ תוכנית טראמפ גלומה לפיכך הזדמנות היסטורית מכיוון שהחלת הריבונות בבקעה ובאזורים נוספים ביו"ש ירחיקו מהם את סוכני הטרור. לצד זאת על ישראל לפעול לפירוז השטחים (פעולה לא פשוטה בעליל בהתחשב בנסיון העזתי) ולשמור בידיה את הנכסים ההיסטוריים המדגישים את זכותה ההיסטורית על הארץ ובכללם המזבח בהר עיבל, מערת המכפלה, קבר יוסף והר הבית.

על המפלגות הציוניות מוטלת האחריות להתאחד מאחורי משימות אלו שכן ספק אם הזדמנות היסטורית מעין זו תחזור בעתיד הנראה לעין.


ד"ר יחיאל שבי הוא חוקר במרכז בגין-סאדאת ומרצה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן.  הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. מדוע נשמט קבר רחל מרשימת הנכסים ההיסטורים?

  2. לצערי אף אחד עדיין לא התייחס לנושא של הגירה לא חוקית.
    1. "מדינה פלסטינית" שקובעת חוקי ההגירה שלה ו\או בעתיד מפעילה נמל תעופה או אולי אפילו מעבר גבול (במקרה היפותטי של הצלחה מסחררת של השלום), עלולה לקלוט מספר בלתי מוגבל של מהגרי עבודה, שיגיעו ממדינות נחשלות, מאחר ומשטחה, ניתן יהיה בקלות רבה, לעבור לישראל המפתה שבה שכר שעד פי 20 מזה שבמדינות המוצא שלהם.
    2. כינון יחסים דיפלומטים עם מדינות העולם הערבי יאפשר לכל תושבי אותן המדינות להגיע ישירות לישראל כתיירים, ובעצם להשאר בה לנצח, כמו שעושים כבר היום מאות אלפים מכל העולם, בעיקר מאפריקה, גיאורגיה ואוקראינה, ואנו רואים שאינם מגורשים, או שאם מגורשים, מגורשים בקצב שהוא כטיפה בים בהשוואה לקצב הגירתם.

  3. ים הסוער של לאומנות ומשיחיות איסלאמית קיצונית המובלת על ידי איראן וגרורותיה… אבל בלגנץ טוען שהאירנים רציונלים לחלוטין.

  4. שקר! מדינת ישראל לא תקבל שום שטח נוסף. תמורת השטח שיצורף מיו"ש נשלם כל מ"מ משטחי מדינת ישראל בחלוצה למשל ובמשולש או תמורה במקומות אחרים

    בכלל, כל אנשי ופרשני הימין דואגים במשך כל היום (ככל ששמעתי) להסתיר את את מה שלא נוח למכור לציבור ואפילו לשקר. פעמים גם דברו בדקה אחת דבר והיפוכו. אינני יודעת אם זו מבוכה קשה או חוסר יכולת להתמודד.
    מכל מקום הם מתייחסים רק אל חצי הכוס המלאה ומתעלמים מכך שהסיבה לחצי הכוס הריקה יכולה להיות דליפה רצינית מהחצי המלא.

    1. סגל פרסם את עיקרי התכנית וכתב:

      1. ישראל תקבל תמיד הכרה אמריקנית והחלה של החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח וכך נקבע גבולה המזרחי.

      2. ישראל מקבלת הכרה אמריקנית להחלה של החוק הישראלי ביהודה ושומרון הכל כלול, דין איתמר כדין תל אביב.

      3. ישראל מקבלת הכרה אמריקנית בהחלה לאורך זמן של שטחים העוטפים את היישובים ומאפשרים את המשך התפתחותם. לא רק קו הבניה. במסגרת החלת הריבונות ניתנות לכל היישובים עתודות קרקע שמבטיחות את המשך התפתחותם.

      4. צה"ל ממשיך לשלוט בכל השטח מערבית ירדן כולל כל היישובים.

      5. השגת ההכרה האמריקנית מאפשרת וטו ומונעת סנקציות.

      6. החלת החוק הישראלי תיעשה בשתי פעימות: ראשית רה"מ יביא את ההחלטה על החוק כבר בישיבה הקרובה, לאחר עבודת מטה בישראל ותיאום עם ארצות הברית תובא החלת החוק הישראלי גם על שטחים נוספים.

      7. עם קבלת ההחלטה יבוטל בפעם הראשונה מאז 1967 הממשל הצבאי מעל חצי מיליון אזרחים ישראלים החיים ביו"ש.

      8. בהסכמת ארצות הברית יוסרו כל הגבלות הבניה על חיבורי חשמל ומים ועל סדרי החיים של כל התושבים ביו"ש.

      9. רוב המאחזים הבלתי מורשים נכללים בשטח שיצורף לישראל ועל כן יישארו במקומם.

      10. ביישובים הישראלים ובאזורים שעליהם יוחל החוק הישראלי ישראל תוכל לבנות ללא הגבלה.

      11. ארצות הברית מכירה עתה בריבונות על ירושלים המאוחדת מה שבתוך גדר ההפרדה, רעיון חלוקת ירושלים נגנז.

      12. רעיון זכות השיבה נגנז. אין חזרה של אף פליט אפילו לא סמלי.

      13. הדרישות לפלסטינים: לפני שישראל תהיה מחויבת ליישם את ההסדר על הפלסטינים לפרק את חמאס מנשקו, לפרז את עזה, הפסקת תשלום כספים למחבלים, סיום כל הפעילויות נגד ישראל בביה"ד הבינלאומי בהאג, הפסקת ההסתה נגד ישראל, אי הצטרפות למוסדות בינלאומיים ללא הסכמת ישראל, הכרה בישראל כמדינה יהודית, הכרה בגבולות ישראל על גבולותיה החדשים אחרי הריבונות, הכרה בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, ויתור מוחלט על זכות השיבה. ללא מילוי כל התנאים האלה, אין שום שינוי במעמד שטחי סי.

      14. גם אם הפלסטינים יעמדו בכל התנאים, ההסדר שיוצע להם יכלול הגבלה משמעותית של סמכויות ריבוניות: ישראל תשמור על השליטה הבטחונית בים באוויר וביבשה ובמרחב האלקטרו מגנטי ממערב לירדן, ושליטה בטחונית מוחלטת במעברים.

    2. אפשר להרגע. אנחנו נאמץ את התכנית בחום ונהנה ממה שהיא מעניקה לנו: החלת החוק הישראלי על בקעת הירדן ועל ישובי יהודה ושומרון, והכל בהכרה אמריקנית מלאה.
      הערבים מצידם יעשו את מה שהם עושים תמיד והכי טוב בעולם: הם יגידו לא. כך הם יימצאו בדיוק במקום שבו עמדו ב 1949, אחרי שאמרו לא לתכנית החלוקה וקיבלו בתמורה ישראל גדולה וחזקה הרבה יותר ממה שתוכננן בתכנית החלוקה המקורית.
      כך, בשיטת השלבים ועם סבלנות ואמונה, נגיע לשלטון ישראלי מלא ורשמי על כל חלקי הארץ. אמן.

    3. לאדון שמי
      למס' 9: כפי שפורסם יסופחו רק הישובים המוכרים!
      למס' 12: כפי שפורסם הפליטים יוכלו לחזור למדינה הערבית בשלב זה או אחר (לא זכור לי בדיוק).
      ואתה מתאר לעצמך את הפליטים (גם אם לא כולם) נכנסים למדינה הערבית?
      ולשאר הסעיפים של החסות האמריקאית הם בערבון מוגבל כמו כל חסות חיצונית, ויש לנו ניסיון.
      יש עוד הרבה מאד מה לומר, ואין לי זמן ומקום לעמוד על הכל.

  5. ישראל התחייבה ל4 שנות הקפאת בנייה. תמורת נייר עמדה שלא שווה כלום. בעוד ארבע שנים נשיא אחר יציע הצעה אחרת. בינתיים ההתיישבות היהודית תיחנק ותהיה מוקפת בבנייה ערבית.

    ככה זה כשראש הממשלה חלש.

    צריך להפוך מיד את כוכב השחר מעלה מכמש רימונים מחנה שילה ומעלה אפריים שחוצצים בין בקעת הירדן לשומרון מכפרים לערים בסדר גודל של מעלה אדומים 40,000 תושבים בכל עיר מזג אויר נהדר, נוף נפלא ומיקום אידאלי כפרברים של ירושלים ושל תל אביב. (ממעלה אפרים למחלף קסם חצי שעה נסיעה ממעלה מכמש לירושלים רבע שעה).
    שיווק 50,000 בתים בישובים הנ"ל יכניס למדינה 50 מיליארד שקל. יוריד את מחירי הנדל"ן כלומר את יוקר המחייה ויאפשר לזוגות צעירים להביא את הילד השלישי והרביעי… ויאפשר ליהודי צרפת אוקראינה דרום אפריקה וכן הלאה לעלות.

    בנוסף במדבר יהודה יש להקים ישובים תיירותיים כי אנחנו מאבדים את האחיזה וישנים בעמידה במקום בסיסי האימונים שננטשו – רוג'ום א נאקה, מחנה חצצון, מחנה תקוע, מחנה אום דרג', וגם לצד חורבות הורקניה נבי מוסא וג'בל מונטאר.
    אכסניות וחוות גמלים/חמורים/ טיולי ג'יפים/טרקטורונים/ אופניים/ חנויות נוחות/ מזנונים/ תחנות תידלוק/ פנצ'ריה/ מוקדי חילוץ ורפואה למטיילים/ בתי ספר לסנפלינג/ אשרמים…