הופעת פרידה: אולמרט ועבאס במפגן אחרון של ניתוק וחוסר רלוונטיות

פגישת השניים בניו-יורק הייתה מפגן יח"צ חלול בין אנשים שמסרבים להבין שהעולם סביבם השתנה והתקדם, ומתעקשים להיאחז ברעיונות אבודים מן העבר

אולמרט ועבאס במסיבת העיתונאים בניו-יורק | צילום מסך

הפעם גם התפאורה הייתה מתאימה. שני גברים, אחד בעשור השמיני לחייו והשני כבר נכנס מזמן אל העשור התשיעי, ישובים בפנים חתומות לשולחן שנראה שנערך בחופזה בפינה צדדית של חדר, מפה מאולתרת עם מיקרופונים בודדים עליה, ומאחוריהם קיר בטון אפור עליו הוטלו צלליהם. הדוברים נראו חיוורים ועייפים, השמיעו בקצרה שורת סיסמאות שכבר שמענו פעמים כה רבות בעבר, והאירוע כולו הרגיש מביך כמו פגישת מחזור שהמשתתפים בה לא באמת רוצים להיות שם.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שבאותו בוקר כשל במהלך מדיני שניסה להוביל באו"ם נגד ישראל, הכריז כי "ידו מושטת לשלום" אך בידו השנייה דחה בתוקף את תכנית השלום שהציע הנשיא טראמפ; לצידו ישב אהוד אולמרט שנאלץ להתפטר מתפקידו הציבורי האחרון לפי כעשור ומאז בילה בעיקר בתאי מאסר, וטען כי עבאס הוא "הפרטנר היחיד שמייצג את העם הפלסטיני", למרות שהפעם האחרונה בה עמד אבו מאזן לבחירות הייתה בשנת 2005 וכיום הוא ברווז צולע במיוחד שנמצא בעיצומו של מאבק ירושה אכזרי. במילים אחרות, מדובר בשני אנשים שמעולם לא היו רלוונטיים או משפיעים פחות, כל אחד בתחומו, שיאם הפוליטי נמצא הרחק מאחוריהם, הם אינם מחזיקים בשום כוח אמיתי או זכאים לדבר בשם ציבור אנשים כלשהו, ונואשים לעוד קצת תשומת לב תקשורתית. בהתאם, גם המנטרות השחוקות שהשמיעו למצלמות היו מפגן של סילוף העבר, ניתוק מההווה וחוסר הבנה של העתיד.

כך למשל, עבאס תומך הטרור ומכחיש השואה שמכריז בקביעות כי לעולם לא יוותר על “זכות השיבה”, טען אתמול כי "אנחנו לא מאמינים באלימות ונאבקים בטרור", והדגיש את "חשיבות הגעה לשלום באמצעות משא ומתן" כאילו חמישים שנה של סרבנות ותוקפנות ערבית מעולם לא קרו. אולמרט עצמו חזר כמו רובוט על הצורך "לנהל משא ומתן", כאילו שכח שהאיש שיושב לצידו הוא זה שדחה על הסף את הצעתו מרחיקת הלכת לנסיגה מ-95% מהשטחים, ויתור על המקומות הקדושים והסכמה לחזרת ה"פליטים". גם ההכרזה לפיה עבאס הוא "היחיד שמייצג את העם הפלסטיני והוכיח שהוא מוכן למשא ומתן" נשמעת כמו כזו של אדם שלא קרא עיתונים בשנים האחרונות.

בסיכומו של דבר, ובדומה למפגשים קודמים דומים בין השניים, גם ההפקה האחרונה של אולמרט ועבאס הייתה מפגן יחסי ציבור חלול וחסר תועלת בין שני אנשים שמסרבים להבין שהעולם סביבם השתנה והתקדם, ומתעקשים להיאחז בעבר וברעיונות אבודים שספק אם אי-פעם היו מציאותיים. בשם אותו "תהליך שלום" מדומיין עם “פרטנר” שלא קיים הם מוכנים לסלף עובדות היסטורית ולברוא מציאות אלטרנטיבית, כאשר בפועל הם עושים הכל כדי לחבל בסיכוי ששלום כזה יקרה אי פעם. ואולי הפגישה המוזרה בניו-יורק מסמלת יותר מכל את סיומו של עידן אוסלו האומלל והתפיסות האסוניות שהובילו אליו, ופתיחתו של עידן חדש בו העולם מבין שימי הנסיגות הישראליות תמו וכעת הפלסטינים הם אלו שלראשונה יצטרכו לוותר אם ברצונם באמת בשלום. במובן הזה, שניים מהשחקנים הראשיים באותה הצגה מדממת ערכו אתמול את הופעת הפרידה.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. שני יקירי השמאל הצפונבוני: מושחת מורשע ומכחיש שואה. העיקר, רק לא ביבי!

  2. למה אולמרט אומר we. הוא לא מייצג את ישראל. אולי את הג'י סרייט באמריקה. שיחזור עם הטרוריסט לרמאלה וישאר שם. אולי נשארו מעטפות.

  3. אל תזלזלו ככה בעבאס ואולמרט-הם ממש לא תמימים ולא טיפשים.
    אבו מאזן לא מדחיק את המציאות כי הוא שבוי בקוספציות לא רלוונטיות-הוא עושה מה שהוא צריך כדי לשרוד בזירה הפוליטית הפלסתינית.
    ואולמרט? הוא רק עושה טובה לידיד ותיק. הוא כבר ממילא מחוץ לזירה הפוליטית. מה יש לו להפסיד?

  4. אולמרט. השנאה והקנאה
    שלך לנתניהו הוציאו את כל
    הרוע. אזרחי ישראל בזים לך
    היית ראש הממשלה. כושל בכל
    במדיניות במלחמת לבנון ה 2
    אפילו.אתה לא רואה כמה כולם בזים
    ומתעבים אותך אהוד אולמרט
    העבריין המורשע.

  5. בפגישתם, דרש אולמארט מאבו מאזן לקבל קצבה כאסיר בטחוני משוחרר.
    אבו מאזן: איך אתה רוצה את התשלום?
    אולמארט: בדולרים, ובתוך מעטפה

  6. הניתוח שלך אמיר יקירי נכון בחלקו אבל לוקה בתמימות בהקשר האולמרטי.
    אולמרט, האסיר לשעבר, לא התכוון מעולם להיות רלוונטי למשהו מלבד עצמו.
    כפי שנוהג כל אופורטוניסט ציני, הוא ניתח את המצב וזיהה הזדמנות.
    הוא זיהה מקור הכנסה חדש, השמאל האירופי והפרוגרסיבים מאמריקה שונאים את ישראל באופן כל כך עמוק ושורשי ששיתוף פעולה עם עבריין מורשע הוא אך פעולה מתבקשת.
    אתה תטנף על ישראל ואנחנו בתמורה נרים אותך על כס ונמלא לך את הכיסים.
    אין פה אידאולוגיה ולא אמונה, סחר מכר פשוט.

    1. זה הבסיס של השמאל , כסף אירופאי ,
      אם אין לך ערך , ורצונך להתעשר בקלות ומהר
      זו הדרך , הצטרף לשמאל ואל תאחר.

  7. אולי כדאי להתחיל בשאלה מי מימן לו את הטיסה ולמה. מסתבר שעמותות השמאל הן מקור פרנסה מעולה ומכבסת כספים יעילה מאוד. מסתבר, גם, שהסחורה שהם מעוניינים בה במיוחד היא סילוקו של נתניהו והימין מהשלטון וחיזוק הגורמים שפועלים לצמצום גבולות ישראל והפיכתה למדינת כל אזרחיה. תשאלו את אהוד ברק שקיבל מליונים על מחקר שמעולם לא התקיים אבל השמצות נגד נתניהו והימין הוא מספק בשפע.

  8. הכל יחסי ציבור של ראש ממשלה ישראלי לשעבר ששכח כי הציע לחברו הכל את ירושלים המערבית ואת המזרחית כאחד כתוספת לתאריכי יעד להשמדה עצמית של מדינת היהודים ז"ל ואולם, חברו , אבו מאזן סירב.
    אין כל ספק כי "הצדיק" אולמרט רוצה להיבחר מחדש לכנסת ולממשלת שמאל קיצונית ולכן, על בסיס מטרות אלו יש לראות את הופעתו ליד אבו מאזן.זאת הסיבה שברצונו לחזור לפוליטיקה הוא מציג עצמו כקיצוני יותר מהשמאל הישראלי המלקק את כפות רגליו(של אבו מאזן) כדי להגיע לשלטון !!!

  9. איפה שעש אפשרות לקבל מעטפות מלאות בכסף לא חשוב מקורו, תמצאו את המושחת, הבוגד העלוב אולמרט!

  10. תצוגה מדהימה של תחרות מ יותר פתטי, תחרות צמודה ולא מעניין מי ניצח.