השפעת הקורונה על השוק הפיננסי העולמי

למרות החשש מהמשך התפשטות הנגיף ומאי-ודאות כלכלית, מחקרים מראים כי השוק העולמי התאושש באופן מרשים לאחר התפרצויות דומות בעבר

בדיקות לנוסעים בשדה תעופה באיטליה | Dipartimento Protezione Civile

ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה ושיעורי ההדבקות הגבוהים (כמעט מאה אלף חולים בשמונים מדינות נכון לשבוע שעבר) יחד עם הפחד המתגבר, שיבשו את הפעילות הכלכלית הגלובלית. שווקי המניות ברחבי העולם סבלו מהפסדים של טריליוני דולרים בתוך מספר ימים, במה שמוגדר כמשבר הכלכלי החמור ביותר מאז 2008.

ביום ה-2 למרץ, בעיקר בשל ההכרזה על צעדי תמריץ מצד בנקים מרכזיים, חלק מן השווקים התאוששו והצליחו למחוק חלק מן ההפסדים, אך ביום המחרת הגיעו ירידות חדשות שמצביעות על חוסר יציבות ברור ועל כמה שאלות קשות: עד כמה המשבר הזה חמור בהשוואה לנפילות קודמות, וכמה זמן ייקח לשוק להתאושש? כיצד תשפיע התפרצות הקורונה על תחזיות הצמיחה הגלובליות?

המשבר החמור מאז 2008

התפרצות הקורונה החלה בחודש דצמבר 2019, אך השווקים לא הגיבו באופן מיידי. באותה העת לא היה עדייון מידע רב לגבי התמשכות המגפה, והאם סין תצליח להכיל אותה ולמנוע ממנה להתפשט למדינות אחרות, ולא היו ברורים עדיין הסיכונים של התפשטות כזו לגבי הכלכלה העולמית.

עם התפשטות הקורונה ברחבי העולם, היה זה רק עניין של זמן עד ששוק המניות יגיב לסכנה החדשה. ההתרסקות התרחשה לבסוף בשבוע האחרון של פברואר, כאשר שווקים מובילים חוו את השבוע הרגוע ביותר שלהם מאז המשבר הפיננסי של 2008:

– מניות אמריקניות איבדו כמעט 12 אחוזים מערכן, בסך כולל של 3.5 טריליון דולרים. גם מדד הדאו ג'ונס צנח ב-12 אחוזים באותו שבוע.

– מדד MSCI העולמי העוקב אחרי מאות חברות מחמישים מדינות איבד כמעט עשרה אחוזים מערכו במהלך השבוע, הנתון הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2008.

– מניות אירופאיות סיימו את השבוע בהפסדים של כ-1.5 טריליון דולר, השבוע הגרוע ביותר מאז משבר 2008. ביום שישי בלבד מדד ה-STOXXX 600 צנח ב-3.5 אחוזים.

– גם מניות אסייתיות רשמו הפסדים משמעותיים. הבורסה לניירות ערך בשנג'ן נפגעה באופן הקשה ביותר וירדה ב-4.8 אחוזים. בשנחאי נרשמה ירידה של 3.71 אחוזים ובהונק קונג של 2.42%. מדד הניקיי 225 צנח ב-3.67%.

נפילה היסטורית

גרף ההתרסקויות ההיסטוריות המצורף מראה את הנפילות הגדולות ביותר בשוק מאז השפל של שנת 1929 ועד למשבר הקורונה הנוכחי. עד כה, התפרצות הקורונה מדורגת כמשבר הכלכלי החמישי הגרוע בהיסטוריה מבחינת השפעה, לאחר השפל הגדול, המשבר של 2008, פלישת היטלר לצרפת והתרסקות "יום שני השחור" ב-1987.

עד כה נגיף הקורונה גרם להפסדים של כחמישה טריליון דולרים בשווקי העולם, ובעוד הוא ממשיך להתפשט המשקיעים חוששים שהמניות שבידיהם ימשיכו להתרסק יחד איתו. יחד עם זאת, כאשר מנתחים את השפעות התפרצויות מגפות קודמות על הכלכלה העולמית, ניתן לראות כי במרבית המקרים המניות התאוששו בתוך כשנה לאחר ההתפרצות. מחקר של חברת ההשקעות Cresset Capital  בדק את חמשת ההתפרצויות הגדולות ואת השפעתן על מדד S&P 500  העוקב אחר התאגידים הגדולים באמריקה, והיכן הוא עמד 12 חודשים לאחר מכן.

בכל חמשת המקרים, המדד נמצא בנקודה גבוהה יותר לאחר שנה מיום ההתפרצות וראשית המשבר. בשני מקרים, השוק התאושש בשיעור של יותר מעשרים אחוזים, ושיעור ההתאוששות הנמוך ביותר עמד על 7.8%. ברוב המקרים, המסקנה היא כי לאחר 12 חודשים השווקים לא רק מתאוששים אלא עוברים לרווח גבוה יותר.

התערבות הבנקים

כדי לייצב את השווקים כמו גם את הפעילות הכלכלית, בנקים מרכזיים ברחבי העולם החליטו להתערב במגוון דרכים כדי לספק את הסיוע הפיננסי הנדרש. בעוד הבנק המרכזי בארה"ב חתך את שיעור הריבית באופן דרמטי, אלה של יפן ואנגליה החליטו בינתיים לעקוב מקרוב אחרי השוק ולנסות לשמור על יציבות. גם הבנק המרכזי של מדינות המפרץ הפרסי חתך את הריבית בשיעור של 0.5%.

קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי הגיבו במהירות בהצהרה משותפת על מוכנותם לעזור "להתמודד עם הטרגדיה האנושית והאתגר הכלכלי" שמציב הווירוס. הבנק האירופי המרכזי אמר כי הוא מוכן להגיב לסימני האטה, והרשויות בסין אישרו סכום של 71 מיליארד דולר בהלוואות לעסקים קטנים המתקשים לחדש את הפעילות.

אך צעדים אלה שנועדו להרגיע את המשקיעים לא סייעו להפיג את הפחד, כאשר הבורסות עלו אמנם ליום אחד (ה-2 במרץ) אך התרסק שוב מיד למחרת. אם מרבית האשמה בכך נעוצה בחוסר הוודאות סביב התפרצות הקורונה, הרי שישנים אנליסטים הטוענים כי השוק היה אמור לתקן את עצמו בכל מקרה בשלב מסוים, מכיוון שחלק מן המניות נסחרו בסכום הגבוה מערכן האמיתי. על פי תיאוריה זו, התפרצות הקורונה רק הציתה את האש שהייתה בוערת גם בלעדיה.

בעוד הנגיף ממשיך להתפשט והחששות גוברים, נשאלת השאלה האם ההיסטוריה תחזור על עצמה ותוביל להתאוששות ואיזון בחודשים הבאים, או שמא התוצאות יהיו שונות בפעם הזו. אין לכך תשובה החלטית, ורק הזמן יגיד. למרבה הצער, נראה כי החששות הגדולים עוד לפנינו, במיוחד בכל הנוגע לצמיחה הגלובלית. בארגון ה-OECD כבר הזהירו מפני החמרה בהתפשטות שתגביל את צמיחת התמ"ג העולמי לאחוז וחצי בלבד, כחצי מן העלייה המשוערת של 2.9%, מה שיוביל מדינות רבות למיתון.


פרופ' חסן עובייד הוא מרצה לכלכלה בבית הספר האירופי למנהל עסקים בפריז. הטור התפרסם לראשונה באתר The Conversation.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. גם לפי גולדמן זקס :
    "מחיר היעד לאמצע השנה של מדד S&P 500 ל-2,450 נקודות, כלומר הבנק צופה ירידה נוספת של המדד בעוד 15% לעומת מחיר הנעילה אתמול. עם זאת, צופה ריבאונד של המדד המוביל במחצית השנייה של 2020, לרמה של 3,200 למדד S&P 500, כלומר יותר מ-11% מהרמה נוכחית."
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001321485

  2. S&P 500 ירד עד 2200 נק'(35% ירידה בשלושה שבועות) ומשם תיקן ל-2600.
    נחיה ונראה מה הלאה.