משבר הקורונה: האחריות לעצירת המגיפה מוטלת על כל אחד מאיתנו

לצד המאמץ הממשלתי בתחום הטיפול והבדיקות, אזרחים צריכים להמנע מהתכנסויות וממגע כדי להאט את קצב ההדבקות ולהקל על מערכות הבריאות

צוות בדיקה רפואי בדרום קוריאה | National Fire Agency

על פי הערכות של מומחים אפידמיולוגים מובילים בתחום המחלות המדבקות, בין עשרים לשישים אחוזים מהמבוגרים בעולם עשויים להידבק בנגיף ה-SARS-CoV, הגורם למחלה הידועה בשם 'קורונה' או COVID-19. על פי נתונים אלה, התסריט הטוב ביותר מדבר על כמעט 40 מיליון בני אדם שידבקו בנגיף בארה"ב לבדה.

חלק מן האנשים עשויים לחוש תחושות פטליסטיות נוכח מספרים כאלה. אין כרגע חיסון יעיל ואין טיפול ספציפי לאנשים שחלו, אז מה הטעם להפחיד אותנו ממשהו שנראה בלתי-נמנע? למה לא לתת למגפה פשוט להסתיים מעצמה? מנגד, גורמי בריאות הציבור ואנשי רפואה הציעו לנקוט צעדים מהירים והחלטיים כדי להפחית את ההדבקות בקורונה, וכמה שיותר מוקדם. המטרה היא "לשטח את העקומה" – במקום לתת לווירוס להתפשט במהירות בקרב האוכלוסייה ולשרוף את עצמו, הרעיון הוא לפזר ככל האפשר את מקרי ההדבקות לאורך תקופת זמן ארוכה. נכון, יש בכך סיכון להארכת המגפה, אך באמצעות צעד כזה רשויות הבריאות והממשלה השונות מרוויחות זמן יקר כדי להגיב למשבר. והחשוב מכל, שיטוח העקומה יסייע להפחית באופן משמעותי את מקרי המוות כתוצאה מהדבקות בקורונה.

בצד העלייה התלולה של עקומת המגפה (במיוחד כאשר קיים מחסור ביכולות הבדיקה היעילות) ישנו עומס אדיר על אנשי מערכת הבריאות הציבורית, אשר רבים מהם הופכים חולים בעצמם, נאלצים להיכנס לבידוד ולא יכולים להמשיך לטפל באלו הזקוקים לכך. בה בעת, ישנו לחץ אדיר לא פחות על בתי החולים בהם הדרישה לטיפול בחולים עולה על הקיבולת במשך תקופת זמן משמעותית.לכן המסקנה היא שגם אם כל יושבי כדור הארץ ידבקו לבסוף בקורונה, עדיין ישנם יתרונות גדולים בצעדים שאמורים לוודא שזה לא קורה בשבועות הקרובים.

אז איך ניתן באמת לשטח את העקומה ולהפחית את קצב ההדבקות בנגיף? במצב הנוכחי בו אזורים רבים בארה"ב ובמדינות אחרות חווים הדבקות דרך אזרחים המפיצים את הנגיף בסביבתם המקומית, העולם עומד להיכנס לתקופת האטה כדי לסייע למאמצים לבלום את ההתפשטות. כתוצאה מכך, אנו נותרים עם אסטרטגיה ישנה אך יעילה: הרחקה חברתית. המשמעות היא הימנעות ממגע קרוב בקהלים צפופים ובמקומות ציבוריים, הפסקת התקהלויות גדולות ושמירה על מרחק של כשני מטרים בינך ובין האחרים במידת האפשר. הרחקה חברתית מחייבת שינוי באופן בו אנו עובדים, חיים ומתקשרים אחד עם השני. היא עשויה לחייב ביטול של אירועים או הימנעות מהשתתפות בהם, קביעה מחדש של כנסים והימנעות מכל נסיעה לא הכרחית. חלק ממתכונת הלימודים המסורתית בכיתות תצטרך לעבור להוראה מקוונת, מה שכבר קורה בחלק מהאוניברסיטאות, אם כי יהיה זה קשה יותר ליישום בבתי ספר יסודיים ותיכונים.

להרחקה כזו יהיה כמובן מחיר כלכלי משמעותי ככל שיותר אנשים לא יהיו יכולים עוד לעסוק בפעילות החיים היום-יומית שמניעה את המשק. כתוצאה מכך, רשויות הבריאות וזרועות הממשלה יצטרכו למצוא את האיזון בין בריאות הציבור ויישור העקומה מול הרצון המובן למזער את ההשפעות על הכלכלה. ככל שמגפת הקורונה מתפתחת, מומחי בריאות ברחבי העולם אוספים ומחליפים מידע במהירות האפשרית בניסיון לספק לחוקרים, אנשי רפואה וקובעי מדיניות את הידע הדרוש כדי להגיב לאיום הגובר. בינתיים, הדבר החשוב ביותר שאזרחים יכולים לעשות למען בריאות הציבור הכללי הוא להקשיב למומחים ולשמוע בעצתם.

מנהל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום אמר לאחרונה כי "אנו צריכים לזכור שפעולה מוקדמת והחלטית יכולה להאט את הנגיף ולמנוע הדבקות". יהיה קשה מאוד לעצור כליל את הקורונה, אבל זה בוודאי לא יקרה אם נוותר ונרים ידיים. ולפני הכל, עלינו להתייחס למשבר ברצינות כדי למנוע התפשטות נרחבת ומהירה, שתטיל עומס בלתי סביר על מערכות הבריאות ותקשה עליהן להתמודד ביעילות.


פרופ' מתיו מקווין הוא מנהל התכנית לבריאות הציבור באוניבריסטת קולורדו-בולדר. הטור פורסם לראשונה באתר The Conversation.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. את הוירוס לא ניתן לעצור. את הכלכלה והחיים ניתן להרוס עם הנסיון הנואל לעצור אותו. זה טירוף!!! יש להפסיק עם זה וזהו הגיב:

    נתניהו יקר

    צריך להודות שכל המלחמה הזו הזוייה וחסרת סיכוי. זה לא ניתן לביצוע וכל מה שיוצא מזה זה הרס מוחלט של ישראל וכלכלתה.

    צריך שתודיע שמאחר ויש התנגדות גורפת של הציבור להילחם בוירוס ובהתפשטותו באמצעות סגרים אוויליים וחיסול חיי הכלכלה – החלטת לרדת מהרעיון הזה ולא ללכת נגד רצון הציבור.

    תודיע שכל מי שמרגיש שהוא בסכנה מהוירוס – יישמר. שעל כולם ללכת במסיכות ומעבר לכך שכל אחד ינהג כפי שהוא מבין ורוצה.

    אתה לא יכול כממשלה לכפות על העם להישמר מפני מחלה כלשהי באופן ההזוי של הרס המדינה.

    לא יכול.

    העובדה שיש התנגדות כה עזה לכל מה שקורה צריכה להוביל אותך להחלטה שאין זה בידיך ויש לשנות כיוון.

    וירוס לא ניתן באמת לעצור.

    זה סתם כמו מלחמות דון קישוט בטחנות רוח!

    מספיק. העם לא יכול לשאת את ההרס הכלכלי כדי למנוע מוות של אנשים ממחלה כלשהי. לא ייתכן להציל כמה מאות או אלפים ולחסל מיליונים!

    צריך לפתוח את כל המשק ואיש איש לגורלו ולמעשיו!

    הגיעו מים עד נפש.

    וההרס הכלכלי שהמדיניות המטופשת של סגרים והגבלות יוצרת זה דבר לא אתי כלפי הדורות הבאים. שופכים מיליארדים בלי הכרה. בשביל מה?

    מה נעשה אם תגיע מלחמה יקרה בקרוב? והיא הרי תגיע.

    למה למשכן את הדורות הבאים?

    למה? זה הרי לא מועיל לשפוך ולשרוף מיליארדים רבים. לא מועיל. לא. מיליוני בדיקות, מטושים, חומרים, טונות של פלסטיק רעיל שמתווספים לאתרי האשפה שלנו וירעילו לנו את האדמה ואת מי התהום – כל בגדי הפלסטיק לבידודים ההזויים האלה. די. זה טמטום. זה אסון. יותר גרוע מהוירוס הזה. ממש די. נמאס. וכל המיליארדים לפיצוי כל פושטי הרגל והנפגעים. מה זה? ולמרות ההרס הוירוס מתפשט כדרכו של וירוס.

    למה לא חושבים על עתיד ילדינו ונכדינו? איך הם יצטרכו להצטמצם ולסבול בגלל וירוס כזה? למה?

    למה להרוס את עתידם ואת עתיד המדינה כדי שלא יגיעו חולים רבים לבתי החולים? יגיעו וזהו. יהיה מה שיהיה. הטבע קובע מה יהיה. לא אנחנו! ואם יצטרכו מכונות הנשמה – אז שייצרו. ואם יצטרכו הרבה קברים – אז שיחפרו!

    אף אחד לא הבטיח לבני האדם גן של שושנים וידוע שהטבע הוא אכזרי. בינתיים הרבה יותר אכזרי למוטט כספית, כלכלית, תעסוקתית, נפשית – מיליונים! דייייייי.

    האם סוגרים את הכבישים בגלל שיש שם תאונות דרכים? לא!

    המדיניות הכלל עולמית אידיוטית לחלוטין ואין בה כדי למנוע את התפשטות הוירוס הזה.

    רק כשיהיה הינשופון שמייצרים פה, לרשותנו – נוכל למצוא בקלות את הנשאים והחולים ולבודדם מהיתר וזהו.

    די עם הרצון למנוע הדבקה. כל אחד צריך לקחת אחריות על מעשיו ומשפחתו.

    מי שרוצה שיידבק. מי שרוצה שיישמר. החוק צריך לקבוע רק דבר אחד: מסיכה חובה.

    זה הכל.

    המצב הזה ממש מאוס. והמשטרה האומללה צריכה להילחם ממש כמו דון קישוט וחרבו מול גלגל טחנת הרוח!

    פרופ' לס ממש צודק. צריך לשים קץ לחשיבה המעוותת הזו המובילה לחורבן והמייצגת חשיבה לא הגיונית בעליל.

    וזה כלל לא מועיל בסופו של חשבון. לא מועיל ורק מזיק.

    מי בוחר בדרך כה טיפשית ונוראית.