"אירופה עומדת לספוג מכה קשה מאוד": מבט על יבשת במצור

לאחר שהפכה למוקד הקורונה העולמי עם עשרות אלפי חולים, חלק ממדינות היבשת החלו לנקוט צעדים והגבלות מחמירות בניסיון לבלום את ההתפשטות

מרפאה בגרמניה | Partynia

אירופה היא כעת המוקד העולמי של מגפת הקורונה, אשר התפשטה ליותר מ-45 מדינות ברחבי היבשת. נכון ליום ה-14 במרץ, יותר מ-42 אלף אני אדם באירופה אובחנו כנושאים את נגיף הקורונה, על פי מידע שהתקבל ממשרדי הבריאות של המדינות השונות.

מחלת הקורונה מתפשטת במהירות אדירה, כאשר רוב כמעט מוחלט מן המקרים שאובחנו באירופה (95%) נדבקו ב-14 הימים הראשונים של חודש מרץ. המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר היא איטליה, ואחריה ספרד, גרמניה, צרפת, שווייץ ונורבגיה. יותר מ-1,600 חולים נפטרו (כארבעה אחוזים מהנדבקים) בכל רחבי היבשת, באיטליה עצמה עומד שיעור הנפטרים על 5.8%, על פי נתוני משרד הבריאות המקומי.

ככל שמימדי המשבר הנוכחי הלכו והתבררו, מנהיגי אירופה החלו לנקוט בצעדים מחמירים יותר במטרה לעצור את התפשטות הנגיף. מדובר בהגבלות חסרות תקדים שנראו דמיוניות עד לפני שבועיים, והביאו את החיים באירופה לעצירה כמעט מוחלטת.

באיטליה שהפכה למוקד התפרצות הקורונה באירופה יותר מ-21 אלף איש אובחנו כחולים (נכון ל-14 במרץ), וראש הממשלה ג'וזפה קונטי הורה על סגר ארצי כולל. צעדי הבידוד במדינה בת 60 מיליון התושבים כוללים איסור על כל נסיעה לא נחוצה בתוך ומחוץ למדינה, ביטול כל האירועים הציבוריים, שמירת מרחק של מטר לפחות מאנשים אחרים, וסגירת כל הברים, המסעדות והחנויות, מלבד חנויות מכולת ובתי מרקחת.

אך צעדי ההרחקה החברתית לא עזרו עד כה לעצור או להאט את התפשטות המחלה, כאשר כמחצית ממקרי ההדבקה המאושרים באיטליה אובחנו מאז נכנסו לתוקף ההגבלות ב-10 במרץ. נתון זה מרמז על כך שהעוצר הלאומי עשוי להמשך עוד שבועות רבים.

בספרד, הממשלה הודיעה על מצב חירום כלל-ארצי המכניס למעשה לסגר 46 מיליון בני אדם. כל הנסיעות הלא-נחוצות נאסרו, והציבור צווה להישאר בבתים מלבד מקרי חירום או יציאה לצורך רכישת מצרכים ותרופות. כל בתי הספר והאוניברסיטאות במדינה נסגרו, וכל המעסיקים במגזר הציבורי והפרטי גם יחד נדרשים לאפשר לכמה שיותר עובדים לעבוד מהבית. בשלב ראשון, הגבלות אלה יהיו בתוקף למשך 15 ימים ובמקרה הצורך יוטלו לתקופה נוספת. הציבור הספרדי הגיב בפאניקת קניות, כאשר תורים ארוכים נרשמו בחנויות ברחבי המדינה כמו גם מחסור באספקה חיונית.

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון נשא נאום מצולם לאומה ב-12 במרץ, ובו הודיע כי כל גני הילדים, מעונות היום, בתי הספר והאוניברסיטאות יסגרו עד להודעה חדשה. "מגפת הקורונה היא המשבר הבריאותי החמור ביותר שידעה צרפת במאה השנים האחרונות", אמר הנשיא והוסיף כי "למרות המאמצים להאט אותו, הנגיף ממשיך להתפשט במהירות". ב-13 במרץ, ראש הממשלה אדוארד פיליפ הפחית את מספר האנשים המותרים להתאסף למאה, אחרי שהמכסה הקודמת עמדה על אלף איש. "הרעיון הוא להאט את התקדמות המחלה", אמר והוסיף: "אנחנו רוצים למנוע מהנגיף להתפשט".

בדיקות בשדה תעופה באיטליה | Dipartimento Protezione Civile

בנורבגיה, בה הנגיף התפשט בימים האחרונים ומספר החולים בקורונה כבר חצה את האלף, הממשלה הטילה ב-12 במרץ עוצר ארצי, יחד עם שורת צעדים שתוארו כקיצוניים ביותר שנראו במדינה בזמן שלום. כל גני הילדים, בתי הספר, המכללות והאוניברסיטאות נסגרו, ואירועי התרבות בוטלו. הגבלות הוטלו גם על ברים ומסעדות, בריכות שחיה וחדרי כושר, וחברות המציעות שירותי תספורת, טיפוח גוף ועיסויים. כל מי שיצא מהמדינה וחזר מאז ה-27 בפברואר ייכנס לבידוד ביתי של 14 ימים. ראש משרד הבריאות הנורבגי ביורן גולדבוג אמר כי "היה חשוב לנו למצוא את הזמן הנכון ליישם צעדים כאלה, ובמשך זמן מה קיוונו כי הם לא יהיו דרושים, אך ראינו את ההחמרה במצב באירופה ובנורבגיה ב-24 השעות האחרונות".

בשווייץ, הממשלה הודיעה על צעדים גורפים במטרה לבלום את התפרצות הווירוס, ואסרה על התקהלות ציבורית של יותר ממאה אנשים. הגבול עם איטליה נותר פתוח כרגע, אך גם שם צפויות עוד הגבלות בהמשך. אוסטריה וסלובניה הודיעו מצידן כי הן מטילות הגבלות על מעבר הגבול לאיטליה, ומדינות אחרות באיזור שוקלות צעדים דומים.

בגרמניה, המדינה המאוכלסת ביותר באירופה, הממשלה לא הודיעה עד כה כל תכנית חד-משמעית להתמודדות עם הקורונה, כנראה מתוך חשש לפגיעה בכלכלה. לאחר ששר הבריאות טען בתחילה כי נגיף הקורונה מציב סיכון בריאותי "נמוך מאוד" לגרמנים, בהמשך הוא נאלץ להודות כי המדינה עומדת בפני "מגיפה". במסיבת עיתונאים ב-11 במרץ, הקנצלרית מרקל התייחסה בפומבי בפעם הראשונה להתפרצות הקורונה מאז שהתגלה החולה הראשון במדינה ב-27 בינואר, והזהירה כי יותר משני שלישים מהאוכלוסייה (כלומר, 58 מיליון איש) עלולים להדבק.

עוד אמרה מרקל כי העדיפות הראשונה של הממשלה היא להאט את קצב ההדבקות כדי למנוע את התמוטטות מערכת הבריאות. יחד עם זאת, גרמניה לא הטילה עדיין צעדי הרחקה חברתית כמו במדינות אירופה האחרות כולל איטליה, ספרד וצרפת. מרבית הצעדים שננקטו בגרמניה כדי להתמודד עם המשבר נעשו ברמה המחוזית. במדינת נורדריין-וסטפאליה שהיא אחד האזורים הנגועים ביותר בגרמניה, כל בתי הספר נסגרו. מדינות אחרות אסרו על אספות של יותר ממאה איש.

הקנצלר האוסטרי סבסטיאן קורץ הסביר את הצורך הדחוף בצעדי הרחקה חברתית:

חנות מכולת בנורבגיה | Cavernia

"הרבה אנשים לא מבינים את עדיין את המשמעות של מה שאנחנו מתמודדים מולו…מספרי הנדבקים עולים במהירות באיטליה ובמדינות אחרות, וכעת אנחנו צריכים לנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי להאט אותם. אי אפשר להבין את המספרים ולא להיבהל, ולכן אני מקווה שהניסיונות להמעיט מחומרת המצב יפסקו. יש כאלה שאמרו שהקורונה היא כמו שפעת אבל זה פשוט לא נכון, ובנוסף לבתי החולים יש יכולת מוגבלת לטפל בחולים. לכולנו יש אחריות כלפי הדור המבוגר יותר. לנו הצעירים הנגיף פחות בעייתי אך עבור המבוגרים התמונה שונה.

כל אחד מאיתנו יכול לתרום להצלת חיים על ידי הפחתה בחיי החברה למשך מספר שבועות, ולנסות לא לבוא במגע עם אנשים מבוגרים. אנחנו צריכים להתכונן לעובדה שאירופה עומדת לספוג מכה קשה אפילו יותר מזו שבסין, וזה אתגר שנתמודד עמו במשך חודשים ארוכים. סין התמודדה עם הנגיף באמצעות צעדים קשוחים מאוד, וההתפתחות באירופה כעת היא שלילית מאוד. אנחנו עדיין יכולים להגיב ולעשות משהו, אך המספרים עולים באופן מדאיג".


הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. כל הכבוד לנתניהו וליצמן על אופן ניהול משבר הקורונה.
    לפני פחות מחודש יצאו נגדם בגלל ההגבלות . כעת מתלוננים על היערכות חסר.
    נתניהו וליצמן פעלו במינון המיטבי והחליטו באופן הכי סביר ומידתי לעומת גנץ והשמאלנים שרק הפריעו

    1. ביבי פעל בצורה המיטבית ביותר בשיתוף משרד הבריאות
      מחזקים את ידך ביבי בשעה קשה זו
      ומאחלים שתעבור את התקופה בקלות
      מברכך יבורך ומקללך מקולל

    2. נכון. גנץ לא מתאים לניות ראש ממשלה. ממש דחליל ומשדר חוסר ביטחון. ביבי פועל בחוכמה רבה ויודע מה לעשות במצבים קשים. ככה מנהיג אמיתי

  2. הפסיקו מיד לאכול בשר דגים ביצים ומוצרי חלב. אלו המוצרים העיקריים האחראים לכל הזיהומים בגוף.

  3. לא מבין דבר אחד. מה שביבי עושה עכשיו. גם אם הוא יציל נפש אחת דיינו… אתם גנץ ושונא הדתיים. ומעודדי מסמני הווי תתביישו לכם. לראות חבר כנסת עושה אות V למשפחה שכולה. כואב פי עשר מכל גניבה. זה לא פחות מרצח נפש. תתביישו לכם. כל אלו שלא. וכנים אש ומים למען ישראל. ביבי שילם באחיו דמו ובשרו. בגלל אנשים שעזרו למרצחים. שם באוגנדה. תתביישו לכם כל שכירי החרב לובשי דרגות רמטכ"ל. תתעשתו תנו לגנץ ללמוד מביבי. כלכלה ותקשורת. ולא מעניין אותי אם יהיה לו מאהבת או מעטפות. את אלו ניתן לבדוק בתום כהונתו. ו עזבו את משרד הפנים והפרקליטות בשקט. כרגע. יצילו את. מה שנשאר.
    ואתה יודע מה גנץ. אכלו לי שתו לי. אלה מילים של טירונים סביבך. גבי אשכנזי. הבין כבר מה קורה. מי שפוגע בבן אדם אחר אין לו סליחה או מחילה. תכניסו את הקורונה לבית סוהר היא עומדת על 54 מיליארד שקל שנלקחו מאנשים מסכנים על לא עוול בכפם… יש אדון לעולם.

  4. ביבי חכם ומתאים למנהיגות. עובדה! מנהיג טוב נמדד במצבים קשים שקורים במדינה. גנץ רכיכה עלובה לא מתאים למנהיגות כלל.

  5. בכל שנה מתים אחוז מהאוכלוסיה כמעט כולם קשישים.
    מדובר בנגיף שאפילו באיטליה המוכה הדביק פחות מאלפית מהאוכלוסיה ואם הוא יתפשט וידביק את כל האוכלוסיה אז אחוז אחד מהאוכלוסיה בעיקר קשישים ימותו.

    איפה הבעיה?

    1. ישנן כמה בעיות:

      1. הנגיף אינו מביא למיתת נשיקה אלא לאישפוז יקר (ומסוכן לצוות), גם אם בחלק מהמקרים בסופו מחכה מוות.

      2. אותם קשישים שייכים לדור שעבד, בניגוד לבני דור ה y שרובם בטלנים (ולכן גם פוטרים כ'נזק משני' את האפשרות שימותו כמה קשישים).

      3. אין כרגע שום מידע אמין לגבי אפשרות העלמות הנגיף לאחר שיסיים להמית ככה וככה קשישים מיותרים (לדבריך כמובן).

      ישנן עוד בעיות, האמת… מה שכן לא אני ולא אתה קובעים משהו כך שמיותר לוותר על הלגימה הבאה מכוס הקפה בשביל לכתוב אותן