כן, מסכות יכולות להציל חיים

הנתונים מאסיה מראים כי חבישת מסכה גם בקרב אנשים בריאים היא מרכיב חשוב בהגבלת החשיפה וההתפשטות של נגיף הקורונה

רחוב בעיר שיבויה ביפן | nakashi

הסיוט הבריאותי של התפשטות נגיף הקורונה הטיל על אמריקה ועל העולם כולו עול מכאיב נוסף בדמות שיתוק כלכלי. אך דווקא יפן, לה גבול ימי עם סין ובה ביקרו רק בחודש ינואר כמעט מיליון תיירים סיניים, הצליחה עד כה לשמור על אזרחיה מפני אסון רפואי וכלכלי. למרות שהתגלו כמה מוקדי הדבקה ברחבי המדינה, ההצלחה בבידודם הובילה לכך שביפן נרשמו פחות מקרי מוות בשלושת החודשים האחרונים מאשר למשל בעיר ניו-אורלינס בששת השבועות האחרונים. יפן כמובן אינה חסינה לחלוטין מפני המשבר הכלכלי הגלובלי וראש הממשלה אבה הביע לאחרונה דאגה מהתפרצות מחודשת, אך עד כה הצליחה לשמור על שיעורי הדבקה ומוות סבירים יחד עם הימנעות מסגירה מוחלטת של המשק.

אז מה הם הלקחים? מגפת השפעת הספרדית של 1918 גבתה את חייהם של כ-500 אלף יפנים (לשם השוואה, מספר המתים המשולב מההפצצה הגרעינית על הירושמה ונגסקי עמד על כ-200 אלף). אותה מגפה הייתה אחד הגורמים להתפתחות תופעת "תרבות המסכות", בה אנשים חובשים מסכות נייר כמנהג גם אם אינם חולים. יפן מייצרת בשנה ממוצעת 4.3 מיליארד מסכות פנים לשימוש אישי, והאזרח הממוצע משתמש ב-43 מסכות בשנה.

חבישת מסיכה מדי יום החלה כבחירה אישית הקשורה לבריאות הציבור, אך הפכה במהרה למנהג חברתי ובהמשך גם לפריט אופנתי. בשנים האחרונות הפכו מסכות הפנים ביפן להצהרה טרנדית הנחבשת על ידי ידוענים ואנשי אופנה, והשימוש היום-יומי בהן הפך לנחלת הכלל. מאמרים נכתבים על הסגנונות הפופולריים של כל עונה, וכתבי עת מדווחים על הצבעים המועדפים אצל נשים וגברים. ישנן גם מסכות בניחוחות שונים ואפילו כאלה שאמורות להקטין את מראה הפנים, אידיאל יופי יפני מסורתי. הטרנד העכשווי ביפן הן מסכות "Bi Fitto Masukuru", המעוצבות בצמוד לקו הלסת ואמורות להקנות מראה צמוד ומותאם אישית. כמו כן, מרווח קטן יותר בין המסכה לפה אמור לאפשר פחות מרחב לחלקיקי רוק ונשימה להיפלט.

מסכות הן חשובות מכיוון שנגיף הקורונה מתפשט באמצעות רסיסי טיפות, והדרך העיקרית בה אדם בריא יכול להיחשף אליו היא במגע פיזי עם חלקיקי וירוס הנמצאים ברוק או בהפרשות נשימה אחרות של אדם חולה, כולל מי שחולה אך אינו מראה סימפטומים. חלקיקים אלה משתחררים לאוויר כאשר החולה משתעל או מתעטש, ואפילו בזמן אכילה או דיבור. בניגוד למחלות אחרות, הראיות עד כה מצביעות על כך שנגיף הקורונה אינו שורד באוויר זמן מספיק כדי ליצור מעין "ענן" של גז מדבק, ולכן אופן ההתפשטות שלו שונה אם לא פחות מסוכן.

לא כל המסכות אופנתיות כמו אלה היפניות, וסוגים שונים של מסיכות הן בעלות יעילות משתנה. הסטנדרט המקובל הן מסיכות מסוג "N-95", שכינויין מגיע משיעור האחוזים של חלקיקים אותם הן אמורות לסנן. לאחר מכן ישנן מסכות המנתחים העשויות בדרך כלל מבד משולש המכסה את הפנים אך ללא אטימה מוחלטת. מטרתן היא לספק מחסום פיזי בין החובש לבין חלקיקים גדולים בסביבה, והן נחשבות לאמינות פחות מאלו מסוג "N-95". לבסוף ישנן מסכות בד פשוטות שאינן משמשות כמחסום אפקטיבי לחלקיקי נגיף, אם כי ישנם מחקרים הטוענים שמסכה ביתית העשויה משכבת בד כפולה עשויה להשתוות ליעילות מסכת המנתחים.

שינוי תרבותי

מאז ההתפרצות הגלובלית של נגיף הקורונה, המנטרה עליה חזרו רשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה הייתה "שטפו ידיים". זהו מרכיב חשוב מאוד בהיגיינה המונע מעבר של חלקיקים ממשטחים שונים לידיים ומשם לפנים, לאף ולפה. אך שטיפת ידיים אינה מונעת הפצה מאדם לאדם, כזו שעשויה להתרחש כאשר הסגרים יוסרו ועובדים יחזרו לעבודתם ולהוביל לגל הדבקה נוסף.

ההצלחה היחסית של מדינות אסיה כמו יפן, דרום קוריאה, סינגפור ואחרות בהשתלטות על הפצת הנגיף צריכה להוביל מדינות במערב לשקול מחדש את הגישה הסקפטית כלפי מסיכות. הנחיות ההיגיינה החדשות צריכות לקחת בחשבון כי חבישת מסכות יחד עם שטיפת ידיים הוכחה כדרך יעילה להפחית את התפשטות המחלה.

הדבר נכון לא רק לגבי החולים שיישארו בביתם גם לאחר שהעולם ישוב לתפקוד נורמלי, אלא גם ובעיקר לגבי אנשים בריאים וצעירים ועובדים חיוניים – כולם צריכים לשקול לאמץ את התרבות היפנית של חבישת מסכות בפומבי. חשוב להבין כי חבישת המסכות אינה מיועדת למנוע את הדבקות החובש במחלה, אלא כדי להפחית את הסיכוי שאנשים בקרבתו יחשפו לחלקיקים הנגועים אותם הוא עשוי להפריש לאוויר. למרבה הצער, אימוץ של שינוי תרבותי רדיקלי כזה מתרחש לרוב באיטיות רבה. נכון להיום, בעוד המפגה ממשיכה להתפשט, רבים מעמיתיי הרופאים והאחיות בבתי החולים בקליפורניה מונחים על ידי הרשויות שלא לחבוש מסכות מחוץ לחדרי החולים, כיוון שהן עשויות "להפחיד את החולים האחרים".

יתכן כי המשפיעים החברתיים של המאה ה-21 יכולים לסייע במעבר התודעה הציבורית מ"שטפו ידיים" ל"חבשו מסכות". ידוענים שיופיעו בפייסבוק ובטוויטר כאשר מסכות על פניהם יחד עם הדגשת חשיבותן יכולים לעורר תשומת לב לעניין וגם להציל חיים. מעצבי אופנה יכולים להציע קולקציות חדשות של מסכות, וליגות הספורט הגדולות יכולות להציע מסכות ממותגות לאוהדים. כאשר האתלטים המפורסמים יחבשו בעצמם מסכות עם סמלי הקבוצה, גם האוהדים ילכו בעקבותיהם. בסופו של דבר אזרחים ברחבי העולם יחזרו לעבודה, ויש לקוות שיעשו זאת כשהם חובשים מסכות.


ד"ר לינדה הלדרמן היא רופאה כירורגית וחברה לשעבר בבית הנבחרים של קליפורניה. הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. ניתן להכין בבית מבד ו2 גומיות. יש סרטון הדרכה בישראל היום. של משרד הבריאות. ממש פשוט.

  2. כל כך אלמנטרי ופשוט. מדגים עד כמה המערכת הביורוקרטית כושלת ובלתי יעילה. עשרות פקידים ולא מבינים כלום. צריך את היחיד שיבחן ויחליט. אם מן ההתחלה כולם היו חובשים מסכות, זה היה עוצר את המגפה כמעט לחלוטין, לא היה צורך בהסגרים, והכלכלה והפרט לא היו נהרסים ללא אפשרות תקומה. ועוד היום מהססים אם לחייב את הציבור ללבוש מסכות. נלחמים במנינים ובבתי הכנסת, במקום פשוט לחייב ללבוש מסכות. אוי כמה שגוף ציבורי מי שלא יהיה הוא כל כך בלתי יעיל וזורע רק הרס.