"משבר הקורונה זה לא הזמן לפוליטיקלי קורקט של המשטרה"

תנ"צ בדימוס דובי יונג על הפעילות מול מגזרים שונים והחשש מהתפשטות הנגיף: "מרה"מ ומטה צריך לצאת מסר – לשמור על בריאות הציבור ללא קשר לדת או גזע"

המהומות הערב ביפו | צילום מסך

בעיצומו של משבר הקורונה בישראל אליו גויסו כל כוחות הביטחון, גם משטרת ישראל נמצאת במוקד חלק מהוויכוחים לגבי דרך הפעולה הרצויה לאכיפת החוק במגזרים שונים. המגזר החרדי במיוחד היה בכותרות בשבועות האחרונים בשל החשש מאי-ציות לתקנות והפצה נרחבת של הנגיף, והערב פרצו מהומות אלימות ביפו לאחר שעל פי הדיווחים שוטרים עצרו צעיר ערבי שהפר את הנחיות הבידוד. תנ"צ בדימוס דובי יונג, בעל ניסיון של עשרות שנים במשטרה ובמשמר הגבול ובטיפול במצבי חירום וכיום חבר בתנועת 'הביטחוניסטים', מספר בשיחה עם 'מידה' על הפעילות המורכבת של המשטרה בימי חירום כמו אלה.

לדברי תנ"צ יונג, עקרון הפעולה במשבר הקורונה דומה למצבי חירום אחרים בהם המשטרה ומשמר הגבול פועלים לבצע את תפקידיהם השגרתיים, יחד עם משימות הטיפול במשבר. "תפקיד המשטרה הוא לשמור על נפש ורכוש ולמנוע עבריינות ולזה היא מחויבת כל הזמן, יחד עם המשימות הגדולות שנוספו לה בגלל הקורונה", הוא מסביר. "באופן כללי אני חושב שצריך לומר כל הכבוד לכל גופי החירום וההצלה שעוסקים בעניין. יש הרבה מאוד שוטרים ורופאים שמרותקים למקומות העבודה ולא רואים את המשפחה, אבל אף אחד לא מקטר וכולם ממשיכים לעשות את התפקיד שלהם".

איך מצליחים להרגיע את השטח בהתפרעויות כמו שקרו הערב ביפו?

"מול כל קהילה יש מתחים שקיימים בכל ימי השנה, ובערים מעורבות כמו יפו יש לפעמים רגישות יתר מצד המשטרה שאני לא מקבל אותה. חלק גדול מאלה שמשתוללים עכשיו ביפו מזהים את עצמם כפלסטינים אזרחי ישראל וינסו לנצל כל הזדמנות כדי לפגוע בסמלי השלטון ולהביע התנגדות. בכל הסוגייה הפלילית במגזר הערבי יש מימד לאומני, הוא קיים הרבה לפני הקורונה ורואים את זה היטב בנתוני הפשיעה. הטענה שלי בעניין הזה היא לדרגים הגבוהים מראש הממשלה והלאה – זה לא הזמן לפוליטיקלי קורקט וזה לא הזמן לכסת"חים, לא בצבא ולא במשטרה ולא אצל אף אחד אחר. הפקודות צריכות להיות כמה שיותר ברורות וללא הבדל דת או גזע. תפקיד המשטרה הוא לשמור על הסדר, ואם צריך לפזר הפגנות בכוח כדי לשמור על בריאות הציבור אז צריך להפסיק להיות נחמדים ולהשתמש בכל האמצעים. השוטרים והמפקדים יודעים לעשות את זה ואני מצפה מהם לפעול לפי הפקודות".

המשטרה פועלת באופן שונה במגזר הערבי?

"באופן כללי אני לא מרוצה מפעילות השגרה של המשטרה במגזר הערבי. השר לביטחון פנים גלעד ארדן ניסה להיות נחמד מאוד ואפילו הקימו מנהלת מיוחדת לשירות המגזר הערבי בראשות הניצב ג'מאל חכרוש. אני לא מבין למה צריכים להתייחס למגזר אחד באופן שונה מהמגזרים האחרים. כולנו אזרחי המדינה והיחס לכולם צריך להיות אותו הדבר על פי החוק".

אחת הטענות שנשמעות במגזר הערבי היא שהאצבע קלה יותר על ההדק מולם

"אני לא נמצא כרגע עם הכוחות בשטח, אבל מהניסיון שלי בפעולות של הפרות סדר מול כל המגזרים המשטרה משתדלת בדרך כלל לשמור על איפוק ולשמור על איזון. הבעיה היא שכרגע יש פה גם סכנה בריאותית לציבור הרחב ולכן צריך לגלות קשיחות ולפעול על פי התקנות של שעת החירום".

בימים האחרונים מתרבים גם הדיווחים על חוסר באכיפה מול הקהילות הזרות בדרום תל-אביב

"המשטרה בסופו של דבר היא בבואה של החוק. כאשר הכנסת מחוקקת חוקים כדי לפתור את סוגיית המסתננים ואז מגיע בג"ץ ומבטל אותם, קשה לבוא בטענות לשוטרים שנותרים חסרי אונים בשטח ופועלים בתנאים קשים מדי יום. אני מתאר לעצמי שהשוטרים עצמם מתוסכלים מאוד מזה שחלק מהמסתננים עושים מהם צחוק. הטענות של תושבי דרום תל-אביב לא צריכות להיות לשוטרים עצמם אלא לדרגים היותר גבוהים".

לאחר פרישתו מהמשטרה תנ"צ יונג עסק במשך שנים בהתנדבות בפעילות של המרכז לניהול משברים (מנ"ל) שהוא חלק מהמטה לביטחון לאומי, וכמו כן בחמ"ל לשעת חירום של המשרד לביטחון פנים. לדבריו, כל הגופים הרלוונטיים לעניין היו מוכנים ככל האפשר לתסריט של התפרצות מגפה. "אני לא מקבל את הטענות על חוסר מוכנות כללי ועל תגובה לא מאורגנת", הוא אומר ומוסיף: "כבר בשנת 2010 הכנו תרגילים לתסריט של התקפה ביולוגית ונערכו דיונים רבים בנושא. גם במכון למדיניות טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה בו אני משמש כעמית מחקר העלנו תרחישים כאלה כבר לפני עשור. קשה מאוד להיערך לחלוטין מראש לאירועים כאלה, וברגע שהם פורצים אתה למעשה פחות מתעסק במקור ורק מנסה להתמודד עם התוצאות. ממה שאני רואה עד עכשיו הטיפול במשבר הקורונה עובד בצורה טובה, ובמיוחד חשוב שקולו של המל"ל נשמע בצורה ברורה כגוף שאמור לתאם בין כל הגופים וליישם את דרך הפעולה המועדפת".

יש הרבה דיווחים על מחלוקות בין משרדים ושרים לגבי הפעולות הדרושות

"התחושה שלי שבאופן כללי העבודה נעשית בתיאום וכל אחד מודע לתחום האחריות שלו במסגרת הפקודות וההערכות בשגרה וחירום. גם למשרד הביטחון יש תפקיד והוא מבצע אותו יפה, בדיוק כמו שכל ארגון צריך לנצל את היתרונות שלו ולעשות את מה שביכולתו. ברור שראש הממשלה לבד לא יכול לטפל בכל הבעיות ולכן קיימים דרגים של תיאום בין המשרדים וסדר יום ארצי שכולם פועלים לפיו כדי לפתור כל דבר שצץ. תמיד כשמעורבים משרדים ממשלתיים תהיה גם קצת פוליטיקה, אבל מהניסיון שלי הדיונים במל"ל הם בדרך כלל פתוחים ומאוד פרודוקטיביים, וכולם מנסים לעזור ולתת יד".

מה דעתך על שחרור אסירים פליליים מחשש שידבקו בקורונה בכלא?

"אני חושב שזה צעד חיובי, כל עוד שומרים על קריטריונים סבירים ומשחררים אסירים שריצו את מרבית עונשם ועברו עבירות קלות, ומציבים להם תנאים ברורים. להשאיר אותם סגורים במקומות שעשויים להפוך למדגרה של נגיף הקורונה זה צעד שהיה יכול להוביל לאסון ברמה לאומית. אפילו אם רק כמה אסירים בודדים נדבקים הם יכולים במהירות להפיץ את המחלה לכל אוכלוסיית בית הכלא. אני לא רוצה לחשוב בכלל על תרחיש כזה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. יאללה כולם הביתה. אם הם לא מעריכים את המדינה על הטיפול בהם וחא יודעים להוקיר תודה אז, מטוס והביתה.

  2. איפה פה המדינה ???
    האויב (על-פי הגדרתו !) משתולל ברחובותינו מערער על עצם ריבונותנו… והמשטרה ???
    והשוטרים… צופים מהצד כדחלילים לבושי מדים וחוטפים וסופגים עד בלי קץ מהפורעים !!!!
    הפגיעה והבוז המופגן של האויב המתפרע מול פני שוטרי ישראל ומצלמות הטלוויזיה הוא ביזיון !!
    והדבר מהווה פגיעה הן בסמל של המדינה הריבונית ! והן כרסום מתמשך בכוח ההרתעה של משטרת ישראל !
    אז… איפה מסתתר הליצן ארדן, זה שרואה עצמו ראוי לשמש כראש ממשלת ישראל…
    ארדן… השר-לביטחון הפנים, עוד מינוי כושל של ביבי ראש ממשלת ישראל !