שקרים מסוכנים: ארגון הבריאות העולמי נכנע לסינים ומעל בתפקידו

במקום לדאוג באמת לבריאות אזרחי העולם, הארגון בחר לשתף פעולה עם התעמולה הסינית בהשתקת מידע קריטי ובניסיון להפחית מחומרת האיום

יו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום | צילום מסך

לאחר שתקף את ארגון הבריאות העולמי בתדרוך לעיתונות שערך בשבוע שעבר, הנשיא טראמפ מיד ספג ביקורת על כך שהוא מחפש שעיר לעזאזל. פיטר בייקר מה'ניו-יורק טיימס' צייץ וכתב כי "טראמפ מצא נבל חדש לתלות בו את מגפת הקורונה", וב'גרדיאן' תיארו את הנשיא כמי ש"מנסה ללא הרף להסיט את האשמה".

אין ספק לגבי נטייתו של טראמפ להסיט אשמה בכל הזדמנות אפשרות (וגם בלעדיה). נראה שהנשיא לעולם לא יקבל אחריות על מחדל הבדיקות בראשית משבר הקורונה או יודה בכך שטעה כאשר ניסה להמעיט מסכנת הנגיף. אך אין בכל אלה כדי להפחית מעוצמת הביקורת שלו כלפי סין (אם כי גם היא משתנה) וכלפי ארגון הבריאות העולמי, שני הגופים הנמצאים בליבו של האסון הבינלאומי הזה וחייבים לתת דין וחשבון בעניין.

אלמלא ניסיון ההונאה הסיני והדאגה הגדולה של ארגון הבריאות העולמי לשמה הטוב של בייג'ינג, התפרצות המגפה הייתה כנראה מוגבלת בהרבה, ובוודאי שהיה ניתן לשאר מדינות העולם זמן תגובה רב יותר. סין ביצעה חטאים בלתי-נסלחים כאשר לא סיפרה את האמת לגבי ההתפרצות הראשונית, ואף הענישה רופאים והעלימה עיתונאים שניסו לעשות זאת. ארגון הבריאות העולמי מצידו ביצע גם כמה מחדלים והפגין פחדנות וחוסר עצמאות דווקא ברגע הקריטי בו העולם היה זקוק לאומץ. למעשה, בכירים בסין ובארגון הבריאות עבדו ביחד כדי לחשוף את שאר העולם לנגיף, בעודם מנסים ליצור רושם כי מדובר במחלה לא מסוכנת במיוחד.

סין פעלה בדיוק כפי שהיינו מצפים ממנה. מדינות שמפעילות מחנות חינוך מחדש עבור אזרחיהן אינן ידועות בדרך כלל בשל ממשל תקין ושקיפות. אך ארגון הבריאות העולמי היה אמור להיות שונה. הארגון מעיד על עצמו כי ערכיו "משקפים את עקרונות זכויות האדם, אוניברסליות ושוויון". על פי חוקת הארגון, "בריאות כל אזרחי העולם היא חיונית להשגת שלום וביטחון והיא תלויה בשיתוף הפעולה המלא של יחידים ומדינות". למרות כל המילים היפות, בפועל ארגון הבריאות העולמי התנהל בשיא התפרצות המגפה הגלובלית כחלק ממכונת התעמולה הסינית.

ב-14 בינואר, ארגון הבריאות העולמי פרסם ציוץ בו נכתב כי "חקירות ראשוניות" שערכו הרשויות בסין לא מצאו ראיות לכך שהנגיף עשוי להיות מועבר במגע בין אנשים. כמה ימים לאחר מכן דיווח הארגון על "הדבקה מוגבלת" בין אנשים, וניסה להציג זאת כלא יותר ממאפיין טיפוסי של מחלות נשימה. ב-22 בינואר דחו בכירי הארגון קריאות להכריז על ההתפרצות בסין כמצב חירום בינלאומי, בזמן בו היו כבר מקרים מאושרים של הדבקה בטייוואן, אוסטרליה, יפן, תאילנד ודרום קוריאה. גם לאחר שהוכרז לבסוף מצב חירום, הגדרת הקורונה כמגפה של ממש התעכבה עד ה-12 במרץ.

אחד הצעדים הבעייתיים ביותר שעשתה סין היה לבודד לחלוטין את מחוז חוביי משאר המדינה, בעוד הטיסות ממנו לרחבי העולם נמשכו ללא הפרעה. האם ארגון הבריאות העולמי היה מודאג מכך? למעשה, הוא תמך לחלוטין. כפי שדיווחה סוכנות הידיעות 'רויטרס' ב-3 בפברואר, יו"ר ארגון הבריאות העולמי אמר כי "הפסקת טיסות נרחבת אינה נדרשת כדי להביס את הנגיף הסיני". ואם כל זה לא הספיק, בשלהי חודש ינואר טדרוס אדהנום העומד בראש הארגון עוד שיבח את הרשויות בסין כ"דוגמה לשקיפות רבה". למרות הקונצנזוס הגובר לגבי העובדה שסין שיקרה לגבי מספר החולים והמתים, בארגון הבריאות העולמי טרם השמיעו מילה אחת של ביקורת על פעולותיה.

לעומת זאת, בארגון דווקא גילו נחישות רבה בהדרה של טייוואן מכל הדו"חות הרשמיים, בדיוק כפי שציוו הסינים. מבחינה בריאותית, זה בדיוק ההפך מהדבר הנכון לעשות. טייוואן הוכיחה את עצמה כמי שמסוגלת להשתלט בהצלחה יחסית על התפרצות הנגיף, וניתן לייחס חלק גדול מכך לעובדה שהיא פשוט לא האמינה לשום דבר שאמרו הסינים או אנשי ארגון הבריאות. בעולם טוב יותר, טדרוס היה נדרש להתפטר באופן מיידי מתפקידו, וארה"ב הייתה מתנה בכך את המשך המימון הנדיב שהיא מעניקה לארגון הבריאות העולמי.

הנשיא טראמפ זוכה לביקורת רבה על תפקודו במשבר, וחלקה הגדול מוצדקת, אך אין זה אומר שאפילו הוא לא פוגע לפעמים במטרה. סין וארגון הבריאות העולמי פעלו ברשלנות פלילית בכל מה שקשור לטיפול ודיווח על התפרצות הקורונה, והם ראויים לכל גינוי שמטיח בהם הנשיא, או כל אחד אחר.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. אני גר בדרום סין 20 שנה,] כל שנה שנתיים יש פה סיפור דומה, כמעט אין שנה בלי מגפה או התרעות למגפה והנזק שעשוי להגרם מהסטריה הוא אדיר. אז בןואו נשים דברים בפרופורציה, ממשלת סין היא לא מפלצת שטנית, היא באמת עושה מה שהיא חושבת נכון לבריאות תושביה.

    1. מה פתאום מפלצת שטנית ? זה מחמאה אדירה לרשעים האלו, אין מילים בעברית לתאר את רשעים האלו.

    2. אתם יכולים לחשוב שאני קונספירטור או פרנואיד, אבל אני כותב תגובה זו אע"פ שאינני מגובה בנתונים סותרים למתואר בתגובה של עמליה, ואע"פ שאני כלל לא בטוח שעמליה היא מה שאני עומד לטעון שהיא, אני כותב את הדברים הבאים מתוך היכרות ארוכה עם תגיליו של הממשל הסיני ואני רוצה להעביר לקוראים את הגישה הנכונה לדעתי שיש לנקוט כשרואים תגובה או מאמר וכד' בסגנון תגובתה של עמליה, ועכשיו לדברים:
      עמליה, אני מאמין שאת גרה בסין זה 20 שנה, אך מעבר לזה אינני מאמין לאף מילה שכתבת. מחלקת יחסי החוץ בממשלה הסינית מחזיקה מחלקות שאמונות כל אחת על יצירת תוכן אוהד למשטר בשפות שונות בכל רחבי העולם. בישראל קיבלנו את "איציק הסיני" (ראו יוטיוב) ומי יודע כמה טוקבקיסטים וכותבי מאמרים. אני חושב שאת םשוט טרול כזה של הממשלה הסינית. ממשלה שעוסקת בכ"כ הרבה מפעלי רשע שקשה לפורטם בתגובה אחת, ופתאום מישהו טוען שהיא לא כזו מםלצת – לא מאמין לך עד שתוכיחי את טענותייך לגבי מגפות חוזרוץ ונשנות, לגבי ההיסטריה שהסינים נכנסים אליה כשיש מגפה כזו, ולגבי שיקולי המשטר באירועים מעין אלה. עד אז- מבחינתי אינך עמליה כי אם יאנג.

      עד כאן- תרגול יחס למשטר הסיני. בהצלחה.

    3. בודאי שתדבר יפה על סין. אתה גר שם 20 שנה. מילה אחת לא נכונה….. ואתה תהיה גר בסין 20 שנה לשעבר….
      הצליחו יפה לסתום לך את הפה ואת הדעה העצמאית….

    4. לא מפלצת שטנית אתה מוזמן לומר כל עוד אינך עושה תרגילי בוקר מסוג שהמשטר לא אוהב. אחרת תמצא עצמך במאסר ובסבירות גבוהה קורבן קצירת איברים, כאמור בגלל יוגה בסגנון שהמפלגה לא אוהבת – חסד, אמת ושיוויון – פאלון לונג רחמנא ליצלן

  2. לא הבנתי מה הבעיה בבידוד מחוז חוביי. עדיף להשאיר את המגפה באזור קטן ככל האפשר ולמנוע ממנה להתפשט לכלל המדינה.
    אם כבר, ההיסטריה ההמונית שמדינת ישראל(ומדינות אחרות) מעודדת בה כל המדינה נתונה בסגר למרות שבהתחשב במספרי החולים בערים הגדולות קשה להאמין שאין אף מושב/קיבוץ/כפר וכו' שאינו נקי מספיק להצדיק החרגה מהחובה ללבוש מסכות ואפילו לא מנסים לדבר על הצדדים המעודדים(למשל שמספר המחלימים גדול בהרבה ממספר המתים בעיקר בפילוח לשכבות גיל וקבוצות סיכון ושהוא עולה הרבה יותר מהר)-זו מדיניות גרועה.

    1. הבעיה כתובה בדיוק בכתבה. בודדו את המחוז משאר המדינה אבל הטיסות מאותו מחוז לשאר העולם נמשכו כרגיל.

  3. מאמר מצויין, אבל יש לציין עוד שקר נוסף שעד היום מחזיקים בו: משום מה עד היום הגופים העולמים הרשמיים תומכים בטענה הסינית שהנגיף נוצר ממוטציה טבעית, וזאת למרות הסתירות הרבות לטענה זו. ראו מאמר על זה במעריב: https://www.maariv.co.il/corona/corona-world/Article-757200

  4. ארגון הבריאות העולמי נהג בדיוק כמו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ששיקרה ושיתפה פעולה עם אירן.
    כך אפשר לסמוך על כל אירגוני האו"ם, ותפקוד האו"ם בעצמו.

  5. העולם מאדיר את סין. ואיננו מבין לאן המהלך הזה מוביל. הסינים הקומוניסטים למדו היטב את כשלון הקומוניזם בברית המועצות. והולכים ומשתלטים על העולם בנחמדות. במקום באיומים. הם יודעים היטב שכל הטבה בכיסו של של אדם ממיסה כל התנגדות. העולם המערבי חייב להתעשת לפני שיהיה מאוחר.
    להפסיק לקנות מוצרים סיניים.