רק אספקת מידע אמין לציבור יכולה לשטח את העקומה

בני אדם משנים התנהגות ולוקחים החלטות בהתבסס על מידע מלא לגבי סיכונים וסיכויים, ולא באמצעות פקודות מלמעלה

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב

ישנו ויכוח לוהט ולעתים קרובות מכוער סביב התגובה הרצויה למגפת הקורונה. באופן כללי, ישנם כאלה הסבורים שמספרי המוות הנמוכים מן הצפוי מוכיחים כי המודלים שחזו אבדות נרחבות היו היסטריים ללא צורך. חלקים אפילו טוענים כי מודלים אלו נבנו מראש בכוונה, על מנת להפחיד פוליטיקאים שונים (כולל הנשיא טראמפ) ולגרום להם לנקוט בצעדים דרסטיים ופעולות לא נחוצות. ישנם גם כמה חובבי תיאוריות קונספירציה המזהים כאן מניעים זדוניים יותר. כמו תמיד, הדרך המומלצת ביותר היא להתעלם מאותם תימהוניים, כך שלא אתייחס אליהם במסגרת זו.

הדיון הרציני מתרכז בשאלה האם המודלים הראשוניים היו מלכתחילה מוגזמים, או שמא התגובה והפעולה לפיהם היא זו שהפחיתה את מספר האבדות באופן יעיל יותר ממה שחזו האפידמיולוגים. אם דעתי שלי שווה כאן משהו, אני באופן אישי סבור כי התשובה לכך היא "גם וגם". מה שהופך את הדיון למכוער יותר ממה שהוא אמור להיות היא העובדה שרבים מאלה המוקיעים את התחזיות המוקדמות מבקשים לטעון כי התגובה שלנו הייתה מוטעית מראשיתה (בין אם בשל היסטריה תקשורתית, צבירת נקודות פוליטית או ניצול אידיאולוגי של המשבר), ובעיקר טוענים כי לא היה צורך בעצירה מוחלטת של הכלכלה.

אני סבור שאנשים אלה נמצאים בצד השגוי של הוויכוח, אך איני שומר טינה למי שנואש לראות את המדינה חוזרת לעבודה ואת המשק מתאושש. המחיר הכלכלי של המגפה הוא אדיר ויורגש כנראה גם לדור הבא לפחות, אפילו אם נצליח להתגבר לבסוף על הנגיף ולאחר שישמעו כל צפירות ההרגעה. השגיאה הראשונה היא ההנחה שמדענים במוסדות מחקר מכובדים ויוקרתיים בכל רחבי העולם פעלו מתוך חוסר יושר או כוונה לרמות. אם הקופאי בחנות מבצע טעות מתמטית בעודף שהחזיר לך, זה לא אומר שהוא מנסה בהכרח לגנוב ממך. בדומה, אם המודלים המדעיים שפורסמו עם התפרצות הקורונה לא היו נבואות מושלמות, זה לא אומר שמישהו ניסה לשקר לך.

כמובן, ניסיון לחזות התפשטות של נגיף גלובלי חדש לא דומה בכלל לחישוב העודף הנכון עבור חטיף במכולת. אנחנו מדברים כאן על הצורך לחשב ולחזות פעולות של מאות מיליוני אנשים, מוסדות וקהילות שונות ברחבי העולם. יתכן מאוד שאותם מודלים טעו בכמה אחוזים לכאן או לשם, מן הסיבה הפשוטה שכל מודל מוצלח תלוי במידע שמוזן אליו. כאשר אנחנו עוסקים במידע חלקי (גם הודות לחוסר הכנות השערורייתי של ממשלת סין והטעויות הקשות של ארגון הבריאות העולמי), הרי זה בלתי נמנע שמודלים המבוססים עליו יהיו במקרה הטוב לא יותר מניחוש מוצלח. אנחנו עדיין רחוקים מאוד מחוף מבטחים, אך העובדה ש"רק" כ-60 אלף אמריקנים עשויים למות במקום 240 אלף נראית כמו סיבה למסיבה, ולא כמו תירוץ לחפש שעירים לעזאזל דווקא בקרב אלו שניסו להציל חיים.

יחד עם זאת, ישנה הנחה מעניינת המשותפת לשני הצדדים בוויכוח והיא שהממשלה אחראית לכל זה. הן המשבחים והן המבקרים שלה יוצאים מנקודת הנחה שתכתיבים ממשלתיים הם המשתנה היחיד בכל המשוואה. לימאן סטון, עמיתי למכון American Enterprise, הוא כלכלן החי בהונג-קונג. לטענתו, המשתנה החשוב במאמץ "לשטח את העקומה" אינו התכנון הממשלתי המרכזי אלא שינוי ההתנהגות של הציבור. עסקים רבים נסגרו עוד בטרם קיבלו הוראה לעשות זאת; מיליוני אנשים החלו לנקוט בצעדי ריחוק חברתי וסרבו לעלות למטוסים, לא בגלל שמישהו נתן להם פקודה אלא בגלל שהיו משוכנעים כי זו דרך הפעולה החכמה עבורם ועבור בני משפחתם.

אנשים משנים את ההתנהגות שלהם כאשר הם מקבלים מידע ברור ומלא לגבי הסיכונים. מדינות שונות בעולם הצליחו לשטח את עקומת הקורונה בדרכים שונות. חלקן התבססו בכבדות על מעקב אחרי מגעים עם הנגיף, אחרות על בידוד החולים ואחרות על סגר מוחלט. ישנן כאלה שנקטו בכל האפשרויות לעיל. אך אם יש דבר אחד שהצליח לבלום את המגפה בכל המדינות האלו זהו המידע, ואותו מידע אינו מגיע מן הממשלות. סביר להניח ששיעורי המוות המחרידים באיטליה ובניו-יורק סייעו לשנות את ההתנהגות הציבורית בשטח הרבה יותר מכל מסיבות העיתונאים של הנשיא טראמפ או ההופעות בטלוויזיה של בכירי הרופאים בממשל.

וכאן עולה תסבוכת נוספת עבור אלו הסבורים שהממשלה יכולה פשוט "לפתוח מחדש" את הכלכלה בלחיצת כפתור. הנשיא ומושלי המדינות יכולים, אם ירצו, לבטל כבר מחר את כל ההגבלות ואת ההנחיות להישאר בבתים, אך כנראה שעצם ההחלטה לא תהיה זו שתמלא שוב את המסעדות, האצטדיונים ונמלי התעופה. אנשים עדיין יצטרכו להשתכנע שבטוח שם בחוץ, ושכנוע כזה יכול להגיע רק בעזרת מידע אמין וברור, לא בעזרת פקודות מלמעלה. כך בדיוק אמורה להתנהל חברה חופשית.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. יש צדק בדבריך, אבל לא הדגשת את הנקודה החשובה – התחזיות כנראה לא היו מוטעות. כמעט בכל מקום בו לא הוחל סגר מספר המתים זינק ומערכות הבריאות קרסו. יש עוד פתרונות, אבל לא כולם מתאימים במדינות בהן יש חופש אזרחי רחב וגם בהתאם, חוסר ציות אזרחי מסוים. במדינות כאלו צריך סגר.

    הטענה של המקטרגים בדיעבד, שהמומחים טעו, חוזרת בהרבה הסברים. זה מתחיל מאלו ש"יכולים לחיות" עם כמה מאות הרוגים מהוירוס, מתוך השערה שאף פעם לא מגובה מבספרים שהכשל הכלכלי והבידוד יגבו יותר קורבנות. זה ממשיך באלו שמנפנפים במספרים הנמוכים ומתעלמים שהסיבה למספר המתים הנמוך הוא הפעולות שננקטו.

    בכך יש הרבה אנשים שהם חכמים גדולים בדיעבד. גם הרבה פוליטיקאים באופוזיציה הם חכמים של בדיעבד. אחרי שכבר הפעולות נעשו (על ידי מישהו אחר), התוצאה הרצויה הושגה (על ידי מישהו אחר) והמצב הוא טוב מששיערו (בזכות מישהו אחר), אז הם קמים לטעון שלא נעשה מספיק ושמקבלי ההחלטות כשלו בגלל שלא הצליחו להשיג יותר. נו באמת.

    לגבי הנקודה האחרונה שלך – גם אותה לא הדגשת מספיק לדעתי. כבר עם ההודעה שיתכן וביום ראשון יפתחו גנים תהיתי לעצמי אם אולי כדאי למשוך בבידוד משפחתי עצמי עוד שבוע-שבועיים, על אף הקושי הכלכלי. לראות אם באמת המצב ממשיך בשיפור לפני שאני שם את הילדים שלי במדגרת החייקדים של הגן ופונה לחלוק את המחלות של עוד 20 משפחות אחרות וקרוביהם עם משפחתי.

    1. חגי בתגובה 2 כתב: "כמעט בכל מקום בו לא הוחל סגר מספר המתים זינק ומערכות הבריאות קרסו".

      הואיל ולא הבאת מספרים או לכל הפחות הפניה למקור מידע אמין, הטענה הזו היא שווה לטענה ש"כמעט בכל מקום על הירח האבנים מרובעות". אני לא מתכוון ללעוג חלילה, אלא רק להצביע על רדידות שאתה בקלות יכול לתקן.

    2. אכן חגי, אתה צודק, וכל בר דעת שיודע להשתמש בגוגל (אלא אם כן הוא ״מתמטיקאי בדימוס״) יכול זון את עיניו בנתונים שמראים זאת בבירור. באנגליה ובשבדיה, כמו גם בארה״ב – כאשר לא ננקטו הצעדים המספרים זינקו באופן אקספוננציאלי, וכאשר ננקטו – התאוצה התמתנה (אם כי המספרים ממשיכים לעלות).

      זהו הסיפור הידוע על הסוס שעבד גם ללא צורך באוכל עד שמת בדיוק כשהוא התרגל לחיות ללא מזון – ביש מזל! הנמשל הוא כמובן המגיפה שתתפשט כמו אש בשדה קוצים בדיוק כשנחזור לשגרה – ובמיוחד מדגרות המחלות בגנים ובבתי הספר – איזה ביש מזל!

      כל אלו שמסרבים לראות את הקשר הברור מאליו בין חיי שגרה ובין הדבקה המונית אקספוננציאלית ובעקבותיה מוות המוני (כי הנגיף הזה הורג פי 100 עד 150 משפעת) משולים לאלו שראו את ניל ארמסטרונג מקפץ על הירח ועדיין טוענים שהירח עשוי גבינה.

      חגי, אני מזמין אותך לקבוצה שלי, שם מצוי אך ורק מידע אמין על מגיפת הקורונה, כולל תחזיות שלי שהתאמתו אחת לאחת, ואולי מהוות דוגמה ללא מעט מתמטיקאים ומדענים בעולם כיצד יש לערוך תחזיות.

      אשמח גם אם תפנה אלי בפייסבוק.

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  2. חגי, שים לב לנקודה חשובה: משפחותיהם של הילדים בגן של ילדיך, כמו כל השכונה שלך, נמצאים כבר חודש בבידוד ולא הראו תסמינים.
    לכן סביר שהם בריאים (יש כמובן שסיכוי שהם נדבקו ולא הראו תסמינים- לא קראתי שום הערכה מוסמכת מהו הסיכוי הזה, וזה מחדל כלכלי שהעיניין טרם נבדק. ויש הסיכוי הנמוך שנדבקו ממש לאחרונה, בקניות או סידורים).

    ממילא, הם יכולים להתערב ביניהם והסיכון אינו רב.

    זו גם הסיבה שאני כועס כל כך על הסגר המוחלט: שני מבוגרים שנשארו בבית כבר שבועיים ולא התראו עם איש, הם כניראה בריאים ויכולים להיפגש. חבל שהמדינה לא סומכת עליהם ואשכרה מונעת מהם פיזית להיפגש.
    המחשבה שאנשים אחראים שנשארו בבית חודש יתקהלו פתאום ליד מאפיות בצאת החג- מגוחכת בעיני.

    1. סומכים עליך בעינים עצומות. ללא ספק. אבל… לא כל כך סומכים על אחרים. גם ההערכה המזלזלת שלך בענין התגודדויות ליד מאפיות מעלה תהיות בקשר לשיקול הדעת וההבנה שלך את טבעם של אנשים.

    2. נתייתי, לא הבנת דבר בסיסי מאד: המגיפה מתפשטת משום שאין אפשרות לבודד את כל הנדבקים מראש. עד שמתגלה נשא של הנגיף, הוא כבר הדבקי אחרים שאינם יודעים עדיין שהם נשאים. עד שהם יתגלו, הם כבר הדביקו אחרים, וחוזר חלילה.

      מה שאתה רוצה לומר הוא שכביכול הגענו למצב שבו אף אחד כבר לא מדביק אף אחד,אבל זה כמובן לא נכון. אנחנו עדיין במצב של400 נדבקים חדשים ליום, וכל מחזור הדבקה נמשך כ-11 יום. למה הכוונה? הכוונה היא שנניח שעכשיו, ברגע זה, נכניס כל אדם ואדם במדינה לקפסולה מבודדת הוא ולא יוכל להדביק אף אחד, גם לא אתמשפחתו – עדיין נגלה במהלך 11 הימים הבאים כמה אלפים שכבר נדבקו.

      עד שלא נראה אף לא נדבק חדש אחד במשך תקופה של שבועיים – הנגיף עדיין כאן. והדרך הכי טובה להעביר אותו היא שאדם אחד, נשא, שהדביק את הילד שלו מן הסתם, ישלח אותו לגן ושם הוא ידביק עוד 60 מבוגרים דרך 30 הילדים שבגן. מספיק אחד מתוך 60 מבוגרים כדי להדביק את כולם.

      אם יש מנגנון הדבקה אחד שהוא אולי היעיל ביותר: אלו בתי הספר והגנים.

      למידע אמין ומדויק, כנסו לקבוצת הקורונה:

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  3. לגבי הנקודה האחרונה: זו לא תסבוכת נוספת אלא עידוד נוסף לטענה שצריך לפתוח.

    לדעתי הממשלה והתקשורת צדקו כשהם בכוונה הלחיצו את הציבור והציגו נתונים פסימיים תוך שימת דגש על הרע-זה יצר היסטריה שהכניסה את כולם הביתה.
    אבל בשלב הזה, אנחנו אחרי הסערה ברוב הארץ ואפשר, כמו שידעו לתת לבני-ברק וכו׳ יחס יחודי, לתת יותר שחרורים מקומיים למקומות ספציפים.
    שמעתי את הטענה הזו כבר ביום א׳ ואז חשבתי שזה סיכון גדול מדי אבל הכותב צודק-זה לא יביא לחזרה מהירה מדי לשגרה והתפשטות מחדש של המחלה.
    מצד שני הדיונים המוגזמים(שמזל שלא קרו לפני חודש, כנראה כי שכחנו שגם על כלכלה צריך להילחץ כמו על חיים כי גם היא יכולה להרוס חיי אדם) יוצרים עיכוב נוסף שאינו נחוץ ומזיק מאוד.

    1. דני, אתה ואחרים לא מבינים דבר בסיסי: הסוס לא יכול לעבדו אם הוא לא אוכל. חוסר ההבנה באשר לקשר הסיבתי בין בידוד ובין מניעת ההתפשטות האקספוננציאלית של המגיפה תמוה בעיני. מה, אתה לא רואה מה קרה באנגליה, בשבדיה מה קורה בארה״ב משום שלא אוכפים סגר? לפני חודש עמדנו על 180,000 חולים בעולם, עכשיו אנחנו עומדים על 1,800,000 חולים. אתהרוצה לנחש כמה נהיה בעוד חודש? רמז: זה אקספוננציאלי.

      תראה מה קרה בארה״ב: הם מתעלמים מהצורך בהסגר אמיתי, והמספרים שם מזנקים בטירוף.

      המספרים אצלנו נמוכים בגלל הסגר, וללא סגר הם ייראו בדיוק כמו באנגליה, צרפת, איטליה, או ארה״ב.

      למידע אמין ולתחזיות מדויקות בקרו בקבוצת הקורונה:

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  4. אין כזה דבר "לקבל החלטה". יש "להחליט"
    מי שמקבל החלטה משמע שהוא מקבל מה שאחר החליט עבורו.
    כמו החייל האמיץ שוויק שנהג לומר למפקדו "מקבל בהכנעה, אדוני"
    בקיצור:
    רה"מ החליט
    הממשלה החליטה
    שימון החליט שלא להחליט
    החלטתי להגיב כאן
    וכן הלאה…
    רק בריאות, עמישראל היקר

  5. מידע אמין תמיד עושה את העבודה יותר טוב מכל דבר אחר. הבעייה שהוירוס הזה ידוע מעט זמן ולכן יש מעט ידע. ובנוסף הממשלה לוקקחת מקדמי היסטריה לכיסוי הישבן והפחדת הציבור כדי לוודא קיום הוראות, ואז צריך להסבר בתיקשורת מול אופוזיציה פוליטית ולפעמים מיקצועית צעדים שהוחלטו בצוות ולא תמיד המרואין מסכים עם הכל אבל חייב למערכת כי יש דרך וחייבים להתקדם כך זה נראה,

    1. גיל, יש המון ידע על התפשטות מגיפות והוא ידוע לאנשים שלומדים את הנושא. ידוע איך מגיפה מתפשטת, ידוע באיזו נוסחה מעריכית מחשבים את זה, ידוע מקדם ההדבקה של הקורונה (פי כמה וכמה משפעת), ידוע משך ההדבקה של נשא קורונה (ארוך פי שתיים ויותר משפעת), ולכן היה ידוע כבר לפני חודש ויותר שהמגיפה הזו הרסנית וקטלנית פי כמה וכמה (קטלפני פי 100 עד 200 משפעת).

      יתכן מאד שאתה לא ידעת, כי אתה לא למדת את הנושא, כמו רוב האנשים, וזה בסדר. בגלל זה ראש הממשלה הסביר כבר לפני למעלה מחודש שהמגיפה זו מסוכנת ושאם לא נישמר היא תהרוג אלפים ועשרות אלפים, ואכן הוא צדק: היא הרגה אלפים ועשרות אלפים באיטליה, בצרפת, באנגליה, בשבדיה, בספרד, בארה״ב – איפה לא?

      אצלנו לא, כי הוא ידע ממה להיזהר ומה לעשות. המצב אצלנו לא טוב עדיין, אבל הוא טוב יותר מ-95% ממדינות העולם. אנחנו בין המדינות המעטות שמצבן מעולה, וביחס מתים חולים במצב הטוב ביותר (זבכות מערכת הבריאות של ליצמן).

      כך שלא היתה שום הפחדה. אפילו לא טיפה. היה שיקוף אמיץ של המצב – שהוא מחריד – בלי להירתע ובלי לטייח.

      למידע אמין כנסו לקבוצת הקורונה:

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  6. בישראל 2000-2004 התפוצצו מסעדות, אוטובוסים ובת מצוות עם עשרות הרוגים ופצועים קשה ביום. אף אחד לא חשב לבטל את קו 18 בירושלים כאשר באותו היום התפוצץ פעמיים על עשרות הרוגים ופצועים קשה.

    הפאניקה כרגע לא לוקחת בחשבון את הנזקים ארוכי הטווח של המדיניות.

    אני מסכים שהיה צריך לסגור את השמיים וחלק מהנזק נגרם דווקא מהחוזרים מחו"ל.

    כעת כשיש את האינפורמציה מה שניכר מהנתונים:
    א) אין כרגע חיסון או תרופה ואין תאריך יעד.
    ב) ילדים לא חולים במחלה.
    ג) רב המתים הם בני 80-95 ובעיקר עם מחלות רקע.

    חסר לי מאוד סטטיסטיקה ברמה יומית כמה חולים קשה וכמה מונשמים הם בני 70 ומעלה, כמה הם חולי סרטן, כמה הם חולי ראות, כמה הם לאחר השתלת איברים?

    במידה והמידע הלא סטטיטסטי מתוך הנתונים הוא כפי שאני מציג אותו המדיניות הנכונה לטעמי:

    א) בדוד בייתי של המבוגרים שרובם בגיל הפנסיה ולא פוגעים בשוק התעסוקה. משלוח מזון ותרופות הביתה עד הבית עם שליח אפשר גם בחינם למבוגרים בדגש על מזון בריא וזול כמו עוף (פחות מ 10 ש"ח לק"ג בסיטונאות), ירקות ופירות (שקלים בודדים לק"ג בסיטונאות), מוצרי חלב שבפקוח, שמן, אורז, לחם, … . על הסל החינמי המבוגרים יכולים להוסיף מכספם מה שבא להם בין בבחירה מאתר אינטרנט או שיחה טלפון – כל העלות של זה מתגמדת לעומת עשרות המיליונים של הסגר המלא.

    ב) אסור לבקר את סבא וסבתא – עד שיהיה תרופה או חיסון – מתי? אף אחד לא יודע.

    ג) לאחר שהגננו על מי שצריך לפתוח את הכלכלה את התחבורה הציבורית ובעיקר את מקומות העבודה.
    כמו בשפעת קשה – הרב יחלו ויחלימו בבית בתוך כמה ימים באם אין להם מחלות רקע.

    כמובן שמה שאני מציע מתבסס על מידע סטטיסטי שכבר קיים שמשום מה לא מפורסם ואני לא רואה את העיתונאים שמבינים בהכל דורשים את הסטטיסטיקה הזאת.

    האם יהיו מתים צעירים (60 ומטה?) כן יהיו.

    מצד שני, כאשר שולחים 2 מסוקי יסעור עם 100 חיילים ואנשי צוות אוויר לא לוקחים סכון? האם לא תתכן התנגשות בין שני המסוקים או כשל טכני?

    כאשר אנחנו מתירים לנערים ברבבות בני 17 לעלות על אופניים חשמליים ולנסוע בהם בעיר במהירות של 60 קמ"ש חלקם נכנס לצומת מצד שמאל ועובר תוך כדי תנועה מצד אחד של אי התנועה לצידו האחר – האם אז אנחנו לא לוקחים סכון שיקרה משהו? האם מוות? האם פציעה קשה?

    לכאורה, יש חוק, בפועל, כולנו רואים את הסכנות הרכובות הללו וכנראה שהסכון הוא לא כזה שהמדינה תעצור מלכת.

    האם כשעולים לטיסה של 200 נוסעים ואנשי צוות יש ודאות שהמטוס לא יפול?

    החיים הם סכון.

    מה לגבי הנזק הנפשי של מיליונים שפוטרו מעבודתם (סליחה חל"ת)?

    כשהתפרק הסדר הישן בברה"מ עשרות מיליונים אבדו את מקום עבודתם, כבודם – האם הסכון של כמה עשרות הרוגים בשנה פחות מנזק נפשי וכלכלי למיליונים?

    האם הממשלה – שחבריה עסוקים מבינים מה זה מיליון ורבע מובטלים?

    האם הם מבינים מה המשמעות למי שלווה 1,200,000 ש"ח בחובות משכנתא כי בישראל בעשור האחרון הממשלה טיפחה בועת נדלן? איך ישלמו אלו שהתחייבו ל- 6,000ש"ח כל חודש למשך ה- 30 השנים הקרובות?

    כמה מקרי התאבדות וגירושים אנחנו הולכים לראות בגלל הנזק הזה?

    מה לגבי נזק לילדים שהוצאו מבתיהם נניח בגלל פגיעות מיניות ומדובר באלפי ילדים וכעת חוזרים הביתה לסגר של שבועות בקוביית בטון.

    תנו לי להתנבא מה צפוי אם מחר בבוקר מתירים את הסגר?

    א) אחוז האבטלה יורד לאט – חלק מהמעסיקים שהכנסותיהם נפגעו במשבר יגלגלו אותו על העובדים – יפטרו חלק מהעובדים, יורידו שכר לשאר וידרשו מהנותרים לעשות גם את עבודתם של המפוטרים. וירמז בצורה עדינה שתגידו תודה שיש לכם עבודה.

    ב) אחוז האבטלה במשק יהיה גבוה לחודשים ארוכים.

    ג) הבנקים כרגע דחו ביוקר הלוואות משכנתא ב- 3 חודשים. עוד כמה חודשים נגלה את כמות המפגרים שיפתחו נגדם הליכי הוצאה לפועל, על הלוואה של 1,000,000 תשולם ריבית נשך של 11%, עו"ד יוסיף עוד כמה מאות אלפי ש"ח. הלווים יעברו ענוי דין קשה והם וילידהם יזרקו לרחוב – את הנכס הבנק ימכור למקורבים בהנחה גדולה.

    ד) לפחות לזמן של כמה חודשים תעצרנה רכישות הדירות החדשות ורכבים וחברות אלו יפעילו פיטורים המוניים כולל כל נותני השירותים לאלו.

    ה) כתוצאה מ-ד תקציב המדינה שמבוסס על בועת נדלן והחלפת רכב בליסינג כל שנתיים -שלוש יחטוף מהלומה. מדינת ישראל תעבור את ה- 100,000,000,000 ש"ח גרעון רק בעבור 2020 (רמז, מיסי דלק, מע"מ, מכס ומע"מ על מחירי דיור הזויים על כל דירה המדינה מכניסה 300,000 ש"ח מע"מ עוד לפני עלות קרקע) .

    ו) המדינה תלווה כספים, קופות הפנסיה יקנו ואם לא הם בנק ישראל יקנה ויוודא שהתשואה לפידיון של 10Y לא עובר את ה- 1-2%.

    ז) יחס חוף תוצר יעלה בחדות וכנראה הורדה בדירוג האשראי של המשק.

    ח) בשנה הבאה, יעלו מיסים על כל מה שזז במקום ללכת למובן מאליו וזה מסוי של פנסיות תקציביות חזיריות בסכומים של 50-60-70-80-90,000 ש"ח בחשבון הבנק כל חודש של רבבות פנסיונרים "בכירים" שלא חסכו שקל לפנסיה והכל פנסיה תקציבית על חשבון בני ה- 25-50 דהיום. נוסף לכל הצרות הצעירים נכנסו לעולם ללא קביעות בעבודה תוך ששוק הדיור בבועה אדירה שקושרת להם לולאת חנק עד שנות ה- 60 לחייהם ובסכומים גבוהים מאוד.

    ט) לאור כל האמור לעייל, צה"ל יקטין את כמות המלאים, כמות האימונים וההצטידות כי זה החלק הפנוי שלאחר הפנסיות והשכר והגמלאות שהם קבועים. בעוד כמה שנים האי מוכנות של מלחמת לבנון השניה תראה כמו טיול בפארק לעומת מה שיקרה כשנאלץ להתמודד עם שליחי אירן במזה"ת או חלילה מלחמה עם מצרים.

    כל זאת אם מתחילים לפתוח מחר בבוקר.

    מה יקרה אם נמשיך אם הטמטום עד הקיץ?

    הכפילו את התרחיש שהבאתי פי 3.

    1. הדוגמאות שלך לא טובות. האם ב-1994, כל פצצה שהתפוצצה באוטובוס התרבתה לשלוש פצצות שהתפוצצו באוטובוסים אחרים? לא. להפך. היה צורך לגייס עוד מחבל מתאבד אחרי שהקודם ״בוזבז״. כאן מדובר במגיפה, שזה אומר שכל נדבק מדביק כמה וכמה והגידול אקספוננציאלי. המספרים מראים את זה. לפני חודש בדיוק היו 180,000 חולים בעולם, היום יש 1,800,000. פי עשרה. ובעוד חודש? פי חמישה עד עשרה, בתלות באיכות הסגר במדינות השונות.

      אני רואה שבאמת חסר לך ידע, חסרים לך נתונים, לכן אני ממליץ לך להיכנס לקבוצת הקורונה ולקרוא:

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

    2. ליהודה,

      גידול אקספוננציאלי, ואוו, למדת מושג חדש.

      אני יודע לפתח את e בסיס הלוגריתם הטבעי לטור.

      המתים בישראל הם בני 70-90 זו הסטיטסטיקה שפורסמה היום וזה אחרי חודשים של מגפה. יש מעטים צעירים בני 30-60 אבל שווה לבדוק אם יש למי מהם מחלות רקע.

      מה שאומר שיש להגן על המבוגרים ולפתוח הכל – הנזק מהסגר כולל כלכלי גרוע בהרבה מהסכון של השפעת הזאת בעבור הצעירים.

      לגבי תקופת הפיגועים, לא היה מחסור במתאבדים לא ברצועת עזה ולא ביו"ש.

      למעשה המירוץ היה לנטרל את מי שמכין את המטענים או מארגן כספים ולא במפגע הבודד כי אלפים ניסו לפגע.

      עצם העלאת העניין מעידה שאתה לא מבין בין עיקר וטפל.

      אהה, בינתיים אתה יודע מה זה גידול אקספונציאלי, המונח הבא עצרת, בהצלחה.

    3. חסר כאן הרבה:
      אתה מתבסס על השפעת כדוגמה לדרך פעולה של נגיף.
      העניין הוא שזה נגיף בעייתי יותר.
      הוא לא מוכר ולכן הוא יוצר סימני שאלה שדרסת אותם.

      1, מי אמר שהנגיף לא יעבור מוטציה קטלנית נוספת? זה בעיקר הרצון לצמצם את ההתפשטות שלו.
      כבר היו מקרים שהוא גרם למקרי מוות של צעירים ללא מחלות רקע.

      2, מי אמר שהמחלימים פתחו חיסון ? זה היה מוטל בספק ולא לגמרי ברור שהנגיף הזה מציית לכלל הזה.

      לכן כל התיאוריות לוקות בחסר.

      זה העולם שלנו כבר מספר חודשים, עולם חדש שעוד לא היה לנו כמוהו. ואנו מקווים שתצליח להתמודד

    4. אולי הנגיף יפתח מוטציות, ואולי פילים ירדו מהשמים – אולי.

      יש לנו סטטיסטיקה על פני התפשטות על 5 יבשות עם עשרות אלפי מתים וחולים ומחלימים – כולל מה שפורסם אתמול בגלובס. מקרב המתים הם באו מקבוצת הגיל 70-95. יש מתים בני 30-60 אבל הם מעטים מאוד.

      יש לי הצעה אליך, לפני שאתה סוגר את כולם בכלוב ללא פרנסה ולא דברתי על מי שנמצא בסכון כמו ילדים שהוצאו למוסדות ויש סיבה למה אלפי ילדים במוסדות ולא בבית – תאסור על אופניים חשמליים ואופנועים.

      מדי שנה יש מאות פציעות קשה ואף מתים בעיקר של צעירים – למה לא מוציאים את הכלים הללו משמוש? כי החיים מסוכנים.

      היתה הצעה בזמן הפיגועים הקשים ביו"ש להוציא את הילדים מיו"ש ולהעבירם לישראל בגבולות 1949 – כמדומני אף היה בג"ץ בנושא. הרי יש פיגועים אז נוציא את הילדים.

      אתה מבין שזה כניעה לטרור ובדיוק מה שהוא חיפש להשיג.

      כשיש בודדים בני 60 ומטה שחלו קשה – אני לוקח שיקולים אחרים.\

      תן לי לנחש, אתה מקבל משכורת יפה, מעניין לך, אתה עורך ניסויים בבני אדם ביחס לוירוס הזה – איזו אחריות יש לך איך נראית מדינת ישראל אחרי הקורונה. כמה עשרות אלפי אנשים ימותו כי את נזיקי הקורונה נצטרך לשלם בהמשך.

      זה היה בסדר לסגור את כולם בעוצר לשבועיים אבל כשיש סטיטסטיקה – יש שיקולים אחרים מעבר ל- 2-3 הרוגים צעירים בשבוע. על הכביש יש ימים עם יותר הרוגים עדיין לא שמעתי על הצעה לאסור על רכב פרטי בגלל זה.

  7. כנראה גם כנגדו עומד תלוי תיק תפור על המדף.

    הגיע הזמן להחזיר את השלטון לעם מידי הפרקליטות ובג"ץ.

    להחזיר את המשפטנים למקומם הראוי והחשוב גם כך במדינה.

    בחכמה ובאסרטיביות, ובעיקר בהקדם.

  8. מדויק, כשתהיה מקצועיות, שקיפות ואספקת מידע אמין, נהיה מדינה שהיא לא מדינת פארטאץ כמו שאומר בראיון הפילוסוף אסא כשר לפני כמה ימים:

    "אין לי הצדקה בשום דבר שבא מהפוליטיקאים, גם הפוליטיקאים הספציפיים שבהם מדובר, ואני לא אתן את הנימוקים שיש מכיוון שזה כבר יהיה פוליטיקה. ואין לי אמון גם במקבלי ההחלטות בדרג של משרד הבריאות. אני לא חושב שהם מומחים לשאלה שהם מתעסקים בה וגם אם הם יכולים לגייס מומחיות מאיזשהו מקום, הם לא טורחים להסביר לנו מה הנימוקים שיש להם לצעדים שהם עושים. עד היום לא שמעתי הסבר אחד מלא ומתקבל על הדעת, בהיר ומקצועי למשל בעניין הבדיקות – מה קורה פה? למה לפעמים כן צריך, לפעמים לא צריך, לפעמים יש ולפעמים אין, לפעמים פה, לפעמים שם. כל הדייסה הזו שנוגעת לבדיקות – היה לי אמון, גם אם לא הייתי מסכים למה שאומרים, אבל היה לי אמון שהם יודעים מה שהם עושים, אם היו מסבירים את זה בצורה משכנעת. אבל הם לא מסבירים בכלל. הם לא שקופים בכלל. כשהם מגמגמים, אז הם סותרים אחד את השני ואחד את עצמו. לכן אין לי אמון בהם. אני לא יוצא מהנחה שהם יודעים מה שהם עושים. לכן כל העסק מתנהל בצורה שהיא בעיני כושלת. אני לא אומר את זה לגבי החלטה א’ או החלטה ב’. אני אומר את זה מבחינת האמון שיש לי ולכל אחד שדומה לי באיכות ההחלטות של הפוליטיקאים והפקידים שמקבלים את ההחלטות האלה. אין לי אמון בהם."

    רפרנס:

    https://www.hadoctor.co.il/פרופ-אסא-כשר-אנחנו-מדינת-פרטאץ-אין-אמון/בריאות-המשפחה/בריאות-הציבור

    https://www.hadoctor.co.il/%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a4-%d7%90%d7%a1%d7%90-%d7%9b%d7%a9%d7%a8-%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%90%d7%a5-%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%9f/%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94/%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8/

    https://www.maariv.co.il/culture/literature/Article-634271

    1. אסא כשר לא טרח לצרף נימוק אחד לטענות שלו, ולכן הן בגדר השמצות. מדוע אין לו אמון בנתניהו? הוא לא פירט. האם הוא תפס אותו אומר דבר מה שאינו נכון? לא. האמיני לי שלו זה היה קורה, התקשורת לא היתה מחכה לאסא כשר כדי ״לחגוג״ על זה. כשר לא נתן שום נימוק, שום דוגמה, לאף טענה. לכן אני לא רואה שום צורך להתייחס לטענות שלו ובעיקר לא אפשרות: למה אתייחס בדיוק? לזה שיש לו בעיית אמון כללית או פרטית? זה עניין סובייקטיבי שלו. כל עוד אין שום נימוק, אין דרך להתייחס לזה. מה, להתייחס לזה רק כי הוא פרופסור? אני לא חושב שלהיות פרופסור זה נימוק לטענה כלשהי. זה מעולם לא היה ולעולם לא יהיה. אין שום כלל לוגי שאומר שהיות פרופסור מוכיח טענה.

      נתניהו הבהיר היטב למן ההתחלה שמדובר במגיפה מסוכנת שיכולה להרוג אלפים ועשרות אלפים, והוא צדק: חודש בלבד לאחר מכן אנחנו רואים במו עינינו שזה מה שקרה במדינות שבהן לא נזהרו ולא פעלו נכון בצעדים של סגר ושל בידוד.

      בקשר לבדיקות, אסא כשר, לא חייבים להסביר לך כל דבר מקצועי, בעיקר לא אם הוא מורכב ומסובך. כאן בדיוק מגיע הצורך באמון בסיסי. אתה הרי לא איש מקצוע. אבל אתן לך מעט מן המורכבות בכל זאת: לבדיקות המהירות (RT-PCR) יש אחוז דיוק של 60 עד 70 אחזו בלבד, והן יכולות לזהות נשא רק החל משלושה ימים אחרי שהוא נדבק (שבהם הוא כבר מדביק בלי שאף אחד יוכל לדעת זאת), וזה יכול להימשך יותר מזה, כי הבדיקה – בדיוק כמו הגוף – מזהים את הנגיף פחות או יותר באותו זמן ואז הגוף ממילא מפתח תסמינים, והאדם הולך ממילא לבית החולים ומבודד. ועדיין, גם 30% מאלו שמפתחים תסמינים עדיין עלולים לצאת שליליים בבדיקה.

      לכן הבדיקות אינן דרך למנוע הדבקה. בידוד וסגר הם האמצעים למנוע הדבקה. כל המהומה הזו של התקשורת סביב הבדיקות נועדה רק לדבר אחד: להיטפל לממשלה דרך משהו שנשמע טוב (״יותר בדיקות ימנעו הדבקה״ – נשמע טוב אבל שקרי).

      אני מציע לך להתחבר למידע אמין, שקול ומקצועי כאן, בקבוצת הקורונה:

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  9. אכן, כל בר דעת שיודע להשתמש בגוגל יכול לזון את עיניו בנתונים באתר וורלדומטר שמראים בבירור שמדינה שלא נקטה בצעדי בידוד הוכתה בעלייה אקספוננציאלית ובערימות של אלפי מתים. באנגליה ובשבדיה, כמו גם בארה״ב – כאשר לא ננקטו הצעדים המספרים זינקו באופן אקספוננציאלי, וכאשר ננקטו – התאוצה התמתנה (אם כי המספרים ממשיכים לעלות).

    זהו הסיפור הידוע על הסוס שעבד גם ללא צורך באוכל עד שמת בדיוק כשהוא התרגל לחיות ללא מזון – ביש מזל! הנמשל הוא כמובן המגיפה שתתפשט כמו אש בשדה קוצים בדיוק כשנחזור לשגרה – ובמיוחד מדגרות המחלות בגנים ובבתי הספר – איזה ביש מזל!

    כל אלו שמסרבים לראות את הקשר הברור מאליו בין חיי שגרה ובין הדבקה המונית אקספוננציאלית ובעקבותיה מוות המוני (כי הנגיף הזה הורג פי 100 עד 150 משפעת) משולים לאלו שראו את ניל ארמסטרונג מקפץ על הירח ועדיין טוענים שהירח עשוי גבינה.

    אני מזמין את כל אלו שמחפשים מידע אמין לקבוצה שאני מנהל בפייסבוק, שם מצוי אך ורק מידע אמין על מגיפת הקורונה, כולל תחזיות שלי שהתאמתו אחת לאחת, ואולי מהוות דוגמה ללא מעט מתמטיקאים ומדענים בעולם כיצד יש לערוך תחזיות.

    https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

    1. מה הגיל של המתים? האם רובם בני 70+? האם למי מהצעירים מחלות רקע? איזה אחוז?

      מה הסטטיסטיקה?

      על זה נאמר אין שכל אין דאגות.

    2. אתה מדבר על עצמך, אני רואה. איך התגובה שלך קשורה למה שכתבתי? לא ברור.
      בכל מקרה, בתשובה לשאלותיך: חלה עילה דרמטית במספר המתים יחסית למספר המתים הכללי בשנים קודמות. כמולר: הנגיף הורג את מי שלא אמור למות, ולא כפי שנדמה לך אולי, שהוא הורג ״רק״ את הנוטים למות ממילא.
      מקור:
      https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/16/tracking-covid-19-excess-deaths-across-countries

      בנוסף, יש עליה גדולה במקרי מוות משבץ, שגם הם תוצאה של הנגיף, וכנראה שלא נספרו ככאלה. הם פוגעים בעיקר בצעירים, בני 30, 40.
      מקור:
      https://www.economist.com/graphic-detail/2020/04/13/deaths-from-cardiac-arrests-have-surged-in-new-york-city

      אם יש לך שכל, זה הזמן להפעיל אותו.

      אני מזמין את כל אלו שמחפשים מידע אמין לקבוצה שאני מנהל בפייסבוק, שם מצוי אך ורק מידע אמין על מגיפת הקורונה, כולל תחזיות שלי שהתאמתו אחת לאחת, ואולי מהוות דוגמה ללא מעט מתמטיקאים ומדענים בעולם כיצד יש לערוך תחזיות.

      https://www.facebook.com/groups/213610526577229/

  10. אנחנו ישראלים. לא הונג קונג לא טיוואן לא קוריאה. ישראל. אי סדר, 9 מיליון ראשי ממשלה ונשיא אחד.
    לעיתים אין ברירה חייבים כפיה. ראה בני ברק, ירושלים וכעת יישובים ערבים. מה שעושים בהונג קונג מיוזמה פרטית אצלנו רק באכיפה שגם היא לא רצינית אבל תורמת משהו. עם עובדה אחת אי אפשר להתווכח למרות האותות והניסים שרוצים בכוח להכניס לנו. ישראל לא נכשלה בהתמודדות. המצב כיום לגמרי לא רע.
    מי שנכשל זו התקשורת והחמוצים מהמחנה המסויים. כן, אילו שהסתכנו אתמול וסיכנו אחרים בהמשך.

  11. רק אומרת, התמונה לא קשורה בבירור לנושא.
    הכתבה אפילו לא התייחסה לישראל.