בוויכוח על הסיפוח, עבדאללה מחזיק באקדח ריק

ירדן הנמצאת במשבר כלכלי וביטחוני לא תעז לבטל את הסכם השלום, ואיומי המלך הם מס שפתיים לפלסטינים. ישראל מצידה צריכה להתקדם ולהשלים את סיפוח הבקעה

עבדאללה מלך ירדן | European Union 2020, Anton Lecock

ירדן פתחה בקמפיין דיפלומטי נגד הכוונה של ישראל לספח חלקים משטחי הגדה ואת בקעת הירדן, והיא מתייצבת באופן מלא לצדה של הרש”פ השוללת על הסף את תוכנית “עסקת המאה” האמריקנית.

עבדאללה מלך ירדן התראיין בסוף השבוע לעיתון הגרמני “דר שפיגל” והזהיר כי “אם ישראל תספח באמת את הגדה המערבית ואת בקעת הירדן בחודש יולי, הדבר יוביל להתנגשות גדולה עם הממלכה”. עבדאללה נמנע מלפרט באילו צעדים תנקוט ירדן ואמר: “אינני מעוניין לשגר איומים כאלה או אחרים, אבל אנחנו נבחן את כל האופציות במידה ויתבצע סיפוח ישראלי, אם הרש”פ תתמוטט הדבר יצור כאוס וקיצוניות”. תנועות פת”ח וחמאס שיבחו את דבריו של המלך והתייצבותו לצד הפלסטינים.

ירדן מנהלת מגעים אינטנסיביים עם האיחוד האירופי והידברות עם הממשל האמריקני, בניסיון להפעיל לחץ על ישראל לסגת מרעיון הסיפוח או לפחות לדחות את ההכרזה עליו בקיץ הקרוב. במקביל לדברי המלך עבדאללה, הודיע שר החוץ הירדני איימן א-צפדי כי סיפוח הגדה המערבית על ידי ישראל נוגד את החוק הבינלאומי.

ירדן, כמו הרש”פ, סומכת בעיקר על האיחוד האירופי שיהלך אימים על ישראל בתקווה כי יטיל עליה סנקציות. גורמים אירופים מסרו בסוף השבוע לאחר ישיבת שרי החוץ של האיחוד, כי האיחוד האירופי אמור לפרסם ביום שני הודעה שמזהירה את ישראל מסיפוח הגדה המערבית וקובעת שמהלך כזה יהווה הפרה של החוק הבינלאומי. ההודעה שתפורסם בשם שר החוץ של האיחוד ג’וזף בורל תדגיש כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם בתהליך השלום, וכי האיחוד האירופי מעוניין לשתף פעולה עם הממשלה החדשה בישראל ובדיאלוג עם ארה”ב ומדינות ערב.

למלך עבדאללה יש זיכרון סלקטיבי. הוא שכח כי ירדן היא זו שסיפחה את בקעת הירדן ב-1950, וכיצד אביו המלך חוסיין הורה ב-1967 לצבאו לתקוף את ישראל. הטנקים ירדנים חצו אז את נהר הירדן, דבר שהביא לכך שהממלכה ההאשמית איבדה את שליטתה במזרח ירושלים ובגדה המערבית כולל בבקעת הירדן.

דוברת משרד החוץ האמריקנית מורגן אורטגוס הגיבה על דברי המלך הירדני ואמרה כי ארה”ב סבורה שהדיונים על הסיפוח צריכים להתקיים כחלק מהשיחות בין הישראלים לפלסטינים על תוכנית טראמפ. ”תוכנית טראמפ מקיפה מאוד, הפלסטינים אמרו פומבית שהם דוחים אותה אבל אנחנו הולכים להמשיך ולנסות לקדם את ישום התוכנית, לא איבדנו תקווה ואנו נפעל כדי ללחוץ על הפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן”, אמרה.

הדברים של עבדאללה מתעלמים לחלוטין מתוכנית “עסקת המאה” של הנשיא טראמפ, שמדברת על הקמת מדינה פלסטינית, בהסכמה עם ישראל, על כ-70 אחוזים משטח הגדה המערבית. לכן דבריו על אפשרות התמוטטות הרש”פ אינם נכונים והם חלק ממסע התעמולה הפלסטיני נגד תוכנית השלום האמריקנית. המלך עבדאללה גם מתעלם מהעובדה שתכנית “עסקת המאה” שומרת על זכויותיה של ירדן כפי שהם מופיעים בהסכם השלום עם ישראל מ-1994 ולא פוגעת במעמד שהוגדר לה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים.

המלך חוסיין, אביו של עבדאללה, הודיע ב-1988 אחרי פרוץ האינתיפאדה הראשונה כי ירדן מתנתקת מהגדה המערבית, והצהיר כי לממלכה אין תביעות טריטוריאליות בה. אם כך, מדוע נזעק המלך עבדאללה להגן על שטחי הגדה ובקעת הירדן, הרי ירדן ויתרה על כל התביעות לגבי השטחים האלה?

א. חשש ירדני כי סיפוח שלושים אחוזים משטח הגדה לישראל יעודד הגירה המונית של פלסטינים מהגדה המערבית לירדן.

ב. המלך עבדאללה יודע כי הפלסטינים לא יסכימו לעולם לדון בתוכנית טראמפ, גם אם היא מאמצת את רעיון שתי המדינות, מכיוון שהם דורשים שכל תוכנית שלום תקבל מראש את “הקווים האדומים” שלהם, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית בקווי ירושלים שמזרח ירושלים היא בירתה ומימוש זכות השיבה של הפליטים.

לכן, הסכנה מבחינתו היא שהדרישה של הימין בישראל לספח את הגדה המערבית תעורר מחדש את רעיון “המולדת החלופית”, דהיינו שירדן היא המולדת האמיתית של הפלסטינים ושם צריכה לקום המדינה הפלסטינית, נוכח העובדה שכ-70 אחוזים מתושבי ירדן הינם פלסטינים.

נכס אסטרטגי לישראל

נוכח הסרבנות המתמשכת של הפלסטינים לכל תוכנית שלום שאיננה נותנת להם את כל מבוקשם וההתייצבות של המלך עבדאללה לצידם, חשוב מאוד שישראל תקבע את הגבול המדיני והביטחוני המזרחי שלה. נוצרה פה הזדמנות היסטורית לקבל גיבוי אמריקני לקביעה כזו ואסור להחמיץ אותה. בקעת הירדן היא גבול טבעי שמאפשר לישראל עומק אסטרטגי ולכן היא צריכה להיות בשליטה מלאה של ישראל שתאפשר לפרוס בה את כוחות צה”ל להגנה מפני כל חזית מזרחית שעלולה להתגבש בעתיד, ולהרחיק את האיום על רצועת החוף בה מרוכזת רוב האוכלוסייה והתעשייה. בקעת הירדן מהווה מבחינה פיזית מחסום חשוב וחיוני להגנה מפני כל אויב חיצוני.

ישראל חזקה מאוד כרגע ויש לה יחסים מדיניים טובים עם העולם הערבי, והנשיא טראמפ הוא ידיד אמת של ישראל ונותן לה גיבוי מלא. בישראל קמה ממשלת אחדות שיש בה קונצנזוס על בקעת הירדן, ולכן אסור להחמיץ את שעת הכושר שנוצרה. לישראל יש זכות טבעית להגן על עצמה בגבולות ברי הגנה. המלך עבדאללה צריך לעיין שוב בהחלטה 242 של מועצת הביטחון של האו”ם שאיננה דורשת נסיגה ישראלית לקווי 67' אלא לגבולות מוכרים ובטוחים, ותוכנית השלום של טראמפ מגבה היטב את הפרשנות הזו. מה שהמלך עבדאללה היה צריך לעשות הוא לשכנע את הפלסטינים להסכים לדון בתוכנית “עסקת המאה” שמקבלת את עיקרון הקמת המדינה הפלסטינית ולחדש את המשא ומתן עם ישראל בתיווך אמריקני, אולם הוא בחר לאמץ באופן מלא את העמדה הפלסטינית.

ישראל שולטת בשטח בקעת הירדן ממילא, אולם יש חשיבות מדינית והצהרתית רבה להחלטה להחיל את החוק הישראלי על כל הבקעה. הפלסטינים והעולם הערבי צריכים להבין כי ישראל נטלה את היוזמה לקבוע את גבולה המזרחי והיא קובעת עובדות בשטח, נוכח הסרבנות ההיסטורית הפלסטינית לכל הסדר מדיני שאיננו מתאים לאש”ף.

בית המשפט החוקתי בירדן קבע לפני כמה ימים כי אין זה חוקי לחוקק חוק בפרלמנט הירדני המבטל את הסכם הגז בין ירדן לישראל וכי ירדן חייבת לשמור על ההתחייבויות הבינלאומיות שלה. ירדן רק תפסיד אם תבטל את הסכם השלום עם ישראל, היא תפסיק לקבל ממנה מים, תאבד את מעמדה כאפוטרופוס על המקומות הקדושים בירושלים והמלך עבדאללה לא יקבל שום סיוע מישראל, כפי שקיבל אביו, במקרה של ניסיונות הפיכה פלסטינים או ירדנים נגד בית המלוכה הירדני.

בנוסף, עדיף למלך עבדאללה שעל הגבול המערבי של הממלכה שלו ישבו חיילי צה”ל ולא חיילים פלסטינים הכפופים לישות מדינית שעלולה לקבל תיאבון מחדש כמו בספטמבר 1970 ולנסות להפיל את שלטון בית המלוכה ההאשמי. מצבה הכלכלי והביטחוני של ירדן איננו מאפשר לה לבטל את הסכם השלום עם ישראל ולחזור למצב של עויינות עמה, ודבריו האחרונים של המלך הינם בבחינת “מס שפתיים” שהמלך עבדאללה משלם לפלסטינים. ישראל צריכה להתקדם במהירות ולהשלים את סיפוח בקעת הירדן לפני הבחירות בארה”ב ולהעמיד את המלך עבדאללה בפני עובדה מוגמרת.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. אנחנו מתחשבים בו, וזה טוב.
    אבל חשוב יותר ש'המלך' יבין שלכל דבר יש גבול. הוא בעל הבית (אולי) בירדן.
    הוא מפרש את היחס אליו כחולשה?
    כדאי שיחזור לפרופורציות.

    1. עבדאללה מלך ירדן הוא כאילו קול מתון בעולם הערבי. ירדן היא פלסטין, חבל שאנחנו לא אומרים לו את זה… הוא נותן חופש מוחלט למחבלים להסתובב חופשי בתוך הממלכה שלו כגיבורים שהיכו את האויב הציוני. אנחנו חייבים לספח מבלי לשאול את העולם אם זה בסדר…. 😀

  2. מה הרקע לחשש שלו שהחלת ריבונות תביא לגל הגירה של ערבים מיו"ש לירדן? תוכל לפרט?

    1. סתם תירוץ. כל הזמן יש הגירה דו כיוונית. ויש פליטים מסוריה

    2. סקירה היסטורית קצרה עשויה לספק את ההסבר.
      בני שושלת ההאשמית שנבעטו מחיגא'ז ע"י איבן סעוד, זכו לפיצוי מידי הבריטים כשהוצנחו על ידם לשלוט על 77% מהשטח שהוקצע במקור עבור המדינה היהודית העתידית. ככה נוצרה יש מאין עבורם ממלכת "עבר הירדן" . האוכלוסייה המקומית שבעבר הגדירה את עצמה כשייכת לסוריה הדרומית והיום מגדירה את עצמם כ"פלסטינית" אין הבדל בינה לבין "הפלסטינים" שנותרו בישראל וביו"ש. לכן בעבר, כשהפוליטיקלי קורקט עדיין איפשר זאת, המלך חוסיין יכול היה להכריז ש"ירדן היא פלסטין ופלסטין היא ירדן". כך אמר גם אחיו, יורש העצר חסן.
      שלטון ההאשמים נשען על הצבא המורכב ברובו המכריע מהבדואים שהגיעו בזמנו מחצי האי ערב ומגלים נאמנות למלך. אין להם לגיטימציה בקרב האוכלוסייה המקומית. בעבר לפני מלחמת ששת הימים הייתה אף התקוממות מצד האוכלוסייה ביו"ש נגד השלטון שדוכאה. ובשלהי שנות ה-70 אנשי הפת"ח בראשות ערפאת כמייצגי אוכלוסיית הרוב ה"פלסטיני" פעלו להשתלט על כל ירדן תוך הפלת שלטון חוסיין. זה הסתיים במרחץ דמים של אירועי "הספטמבר השחור" וגירושם ללבנון.

      בשנות ה-80 עם היוודע המהלכים של שמעון פרס מול חוסיין לקראת הסכם לונדון שאמור היה להעביר לירדן את יו"ש תמורת הסכם שלום עם ישראל, האוכלוסייה הערבית של יו"ש שציפתה להיכלל בגבולות ישראל התאכזבה מרות.
      לאחר 20 ש' תחת שלטון ישראלי הטוב והמיטיב מול האפשרות לשוב לחיות תחת השלטון הירדני הקשה הם הגיבו בהתקוממות האינתיפאדה של 1988.
      המלך חוסיין שחשש שהאינתיפאדה, כמרד נגד השלטון ההאשמי, תתפשט לממלכת ירדן גופה, מיהר להתנער מהסכם לונדון, לבטל את אזרחותם הירדנית של ערביי יו"ש ולהכריז שאין לו שום תביעות טריטוריאליות על הגדה המערבית.
      המלך הנוכחי עבדאללה בן לאם בריטית, שלא שלט טוב בערבית ובמקור לא יועד כלל לרשת את אביו, במאמץ לזכות בלגיטימציה מהעם נשא לאשה את ראניה בת למשפחה "פלסטינית" משכם. זה לא עוזר. הוא לא אהוד בקרב האוכלוסייה. גם לא אשתו הבזבזנית שרואים בה סוג של מארי אנטואנט.
      היום לאחר 25 שנות שלטון הרש"פ על רוב האוכלוסייה הערבית ביו"ש, והטיפוח המתמשך של הסנטימנט הלאומני ה"פלסטיני", טיפוח הנרטיב של "הנכבה", התעמולה האנטי ישראלית וההסתה האסלאמית היודופובית והדמוניזציה של העם היהודי, ניתן לשער שהערבים יעדיפו לחיות תחת השלטון המוסלמי ולא תחת היאהוד השנואים ויבקשו לעבור לשטח ירדן. הדבר הזה יגדיל את אחוז "הפלסטינים" באוכלוסיית ירדן מה שלא מבשר טובות לעתיד היציבות של הכתר ההאשמי.

    3. תודה להיסטוריון על הסקירה המקיפה.
      לא ידעתי שפרס האידיוט הוא זה שגרם לאינתיפדה.
      מתאים לו.

  3. זה לא סיפוח, זו החלת ריבונות על שטח שלפי החוק הבינלאומי ניתן להקמת בית לאומי לעם היהודי. מי שקורה לזה סיפוח או שהוא רפה שכל או בוגד שמאלני.

  4. אגב החלטה 242: היא נוסחה באנגלית ותורגמה לצרפתית. בניסוח האנגלי אכן כתוב שישראל תיסוג מטרירטוריות שכבשה ואילו בצרפתית הוסיפו des וכתבו מהטריטוריות. כלומר מכולן. מה שמותיר את ההחלטה הזו חסרת כל משמעות משום שאין בה חד משמעיות. ישראל יכולה לסגת מסנטימטר מרובע אחד , לספח את כל השאר ולקיים את ההחלטה בניסוחה האנגלי…

    1. בדומה למפיסטופלס, האירוניה וההגחכה הם מפלטו האחרון של השמאל באין בסיס רציונלי לעמדתו.
      על הנוסח המדויק ואפילו על כל פסיק בהחלטת 242 התחולל באו"ם מאבק בין הסובייטים כנציגי הערבים לבין נציגי ארה"ב:
      בנוסח האנגלי נקראה ישראל לסגת מ"שטחים שכבשה", ללא ה"א הידיעה. דגש זה סוכם סופית בין נשיא ארצות הברית וראש ממשלת ברית המועצות.
      בנוסח הצרפתי נכתב "השטחים" בה"א הידיעה, אך מאחר שהדיונים על החלטה 242 התקיימו באנגלית, על פי כללי הדיפלומטיה הבינלאומית זהו הנוסח התקף.

      היעדר ה"א הידיעה בגרסה האנגלית אינו מקרי, משום שהוכרה זכותה ל"גבולות בטוחים ומוכרים" – גבולות בני הגנה, שאינם חופפים לקווי הסכמי שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות
      ג'ורג' בראון, שהיה שר החוץ הבריטי בעת קבלת ההחלטה, הסביר שהשמטת הה"א כוונה בפירוש לומר שישראל לא תיסוג מכל השטחים. עמדה זו הביעו גם מייקל סטיוארט מזכיר המדינה של בריטניה, גוזף סיסקו תת-מזכיר המדינה של ארצות הברית ופרופסור יוג'ין רוסטאו תת-שר החוץ. גם עדותו של המשפטן יוג'ין רוסטוב, שהיה חבר בוועדה המנסחת את ההחלטה תומכת בעמדה זו.

  5. לדעתי אנשי גדה חייבים לעזוב לירדן ו שם יוחלט איך ירצו לחיות עם שבטים בדויים. אוטונומיה כחלק של ממלכה או הפיכה שלמה והקמת מדינה פלסטינית או בלסטינית אשר תצתרך למצוא דרכה באזור הזה. לי ניראה ש נמלך לא יוותר על כיסאו ו אבו מאאזן ו אנשיו ימשיכו לחיות כ אזרחים ב בירדן. אם ירצו לעבור למלחמה עם ישראל תהיה זאת סוף לכול בעיה.

  6. עבדאללה מחזיק אקדח ריקי כדי שביבי כמו תמיד יהיה מבוהל ממנו.
    בהר הבית, בנהריים, זה לא אותו אקדח ריקי, הביביפילים?