סטודנטים באונ' העברית זועמים על סרטון ה'נכבה': "תחושה שחיילים נרדפים"

סרטון שפרסם תא חד"ש מראה חיילים וחיילות בקמפוס לצד הכיתוב: "נאבקים נגד צבא הכיבוש גם באוניברסיטה". הנהלת המוסד: "מאפשרים חופש ביטוי"

צילום מסך מתוך הסרטון

עוד סערה באוניברסיטה העברית סביב נוכחות של סטודנטים לובשי מדים. בסרטון שפרסם השבוע תא חד"ש באוניברסיטה והופץ ברשתות החברתיות, נראים בין השאר צילומים של חיילים וחיילות במדים בשטח האוניברסיטה לצד כיתובים מאיימים כמו: "בספרייה ישבו לידנו ובמחסומים עצרו את הורינו; את הקפה שתו איתנו ואת הרובה כיוונו לפנים שלנו; מהמעונות זרקו אותי והחייל נהנה מחדרי; גג האוניברסיטה הפך לעמדת צלפים כדי לירות על עיסאוויה ועל צעיריה האמיצים".

עוד מציג הסרטון תמונות מתולדות הסכסוך הישראלי-פלסטיני וטוען כי "האוניברסיטה העברית שותפה לנכבה של העם הפלסטיני". יוצרי הסרטון סיכמו וכתבו כי הם "נאבקים נגד צבא הכיבוש והמדיניות שהוא מוביל במחסומים, בבתים, בשכונות וגם באוניברסיטה העברית או הצבאית…הנכבה נמשכת, נוכחת בכל יום – לא שכחנו ולא נשכח".

במכתב ששלח תא 'אם תרצו' באוניברסיטה לנשיא המוסד ולדיקן הסטודנטים נכתב כי מדובר ב"סרטון מגמתי" המציג את מדינת ישראל כמי "שכל שאיפותיה היא לפגוע ולהרוג". עוד נאמר במכתב כי הסרטון מהווה "הסתה חמורה נגד סטודנטים מן המניין שעלולה להידרדר מהר מאוד. לדברי פעילי 'אם תרצו', "לא יתכן שתא סטודנטים רשמי באוניברסיטה הנהנה משירותיה ומהיוקרה של המוסד, מאשים אותה בעזות מצח כאילו היא פושעת". האוניברסיטה עצמה מסרה בתגובה כי היא "מאפשרת חופש ביטוי למגוון דעות והשקפות", והוסיפה כי "ככל שמישהו סבור שיש בסרטון זה או בחלקיו ביטוי להסתה או לעבירה על חוקי המדינה, עליו לפנות לגורמים הרלוונטיים". התגובה המלאה מובאת בסוף הכתבה.

ניסי מזרחי יו"ר תא 'אם תרצו' באוניברסיטה סיפר בשיחה עם 'מידה' על האווירה במוסד. "יש באוניברסיטה הרבה חיילים סטודנטים ועוד הרבה שעושים שירות מילואים והיו לוחמים. האוניברסיטה אמורה להיות מקום שנותן הרגשה של ביטחון לכל הסטודנטים מכל המגזרים ומכל הסוגים. אבל כאשר מגיע סרטון שמסית בצורה כזו נגד חיילים, אז ברור שהם ירגישו חוסר נוחות להיות בקמפוס ולהסתובב בו".

קיבלתם תגובות מחיילים בעקבות הסרטון?

"פנו אלינו חיילים שחוששים ושאלו מה אפשר לעשות. הם לא מרגישים בנוח להיות באוניברסיטה כאשר עוקבים אחריהם, מצלמים אותם ככה ומפרסמים. יש תחושה של רדיפה נגד חיילים מצד גורמים מסוימים. חייל שמגיע לבוש מדים לאוניברסיטה ורואה סרטון כזה מרגיש כאילו הפכו אותו לאויב. בנוסף, פנינו לאוניברסיטה בבקשה להשעות את הפעילות של תא חד"ש ולגנות את המעשה. יש פה מקרה חמור מאוד ואנחנו מצפים מהאוניברסיטה לפעול בהתאם כדי להחזיר לחיילים את תחושת הביטחון. אני יודע שיש כמה סטודנטים שכבר הגישו תלונה במשטרה בעקבות הסרטון, ואנחנו מתכוונים לערוך מחאה בנושא בהמשך".

מזרחי מספר כי בתחילת שנת הלימודים הנוכחית אותם סטודנטים מחד"ש יזמו הפגנה שבה מחו נגד מה שהגדירו כ"מיליטריזציה באוניברסיטה" ונגד השימוש לטענתם במבנה בקמפוס לתצפית של משטרה, והשתתפו בה ארגונים שונים וגם כמה מרצים. "הם באופן עקבי מתנגדים לכל נוכחות של חיילים או שוטרים באוניברסיטה וטוענים שהיא משתפת פעולה עם כוחות הביטחון. זה הקו שלהם והם ממשיכים בו", הוא אומר.

סטודנטים מפגינים באוניברסיטה העברית: "משטרה ומג"ב צאו מהקמפוס עכשיו!". 20 בינואר 2020.

יובל שובל, פעילה בתא 'אם תרצו' באוניברסיטה אומרת ל'מידה' כי היא חשה "כעס רב ודאגה" כאשר צפתה לראשונה בסרטון. לדבריה, "זאת הסתה ברורה נגד החיילים החיילות שצולמו ללא ידיעתם ומפחיד לחשוב לאן זה יכול להתדרדר. נראה שאם השנה לא התאפשר להם לערוך את הפגנות "יום הנכבה" בגלל תקנות הבריאות, אז יש מי שמוצא דרכים אחרות להפיץ את ההסתה הקבועה".

הנהלת האוניברסיטה טענה שמדובר בהתבטאויות שהן במסגרת חופש הביטוי

"ברור שההאשמות שנראות בסרטון הן הזויות, אבל מדאיג אותי שהאוניברסיטה למעשה מתעלמת מהדבר הזה. יש פה הרבה חיילים שלומדים איתנו כסטודנטים לכל דבר ואנחנו גאים בהם ובשירות שלהם, ולכן אנחנו דורשים שיהיה טיפול משמעתי במי שיצר והפיץ את הסרטון. ראשי האוניברסיטה צריכים לזמן את ראשי תא חד"ש לשיחה ולדרוש מהם הבהרות. אסור לאפשר להסתה להרים את ראשה".

את חשה שיש אווירה עוינת לחיילים בקמפוס?

"לפני שפתחו את התוכניות לחיילים בשנה שעברה היה דיון נרחב מאוד בסוגיה וכנראה שהאוניברסיטה החליטה שהיא מעוניינת שחיילים ושוטרים ילמדו פה. בדיוק בגלל זה מפחיד לחשוב שחייל שמגיע עם מדים יחשוש להיכנס לשיעור או להסתובב בקמפוס. זה מאוד מטריד וזו בעיה שתמשיך להתדרדר למקומות יותר גרועים אם לא יטפלו בה".

עו"ד יעקב כהן אמר ל'מידה' כי "הסרטון עצמו מהווה הסתה בהתאם לסעיף 144 לחוק העונשין, לאור ההזדהות עם מעשי האלימות של ערביי ארץ ישראל, כולל בגדה המערבית ובעזה, במאורעות שונים משנת 1948 ועד היום". לדבריו בסרטון ישנה גם הסתה מרומזת נגד חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים הלומדים באוניברסיטה העברית. "כאשר יוצרי הסרטון כותבים כי "בספרייה, ישבו לידינו.. ובמחסומים עצרו את הורינו" או "את הקפה שתו אתנו.. ואת הרובה הכווינו בפנים שלנו", הם לא מסיתים באופן מפורש לאלימות, אך ברי כי כוונתם בשפה פשוטה היא לומר לכל הסטודנטים הערבים באוניברסיטה שאותם חיילים הם מדכאים אלימים. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין מה המשמעות פה".

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה בה פורצת באוניברסיטה העברית סערה סביב נוכחות של חיילים במדים. לפני כשנה וחצי נחשף סרטון המתעד ויכוח בין המרצה ד"ר קרולה הילפריך וסטודנטית שהגיעה לשיעור במדים, לאחר ויכוח שפרץ בינה לבין סטודנטית ערביה. הילפריך ניגשה אל החיילת בתום השיעור ונזפה בה: “את לא יכולה להיות נאיבית ולבקש שיתייחסו אלייך כאזרחית כשאת מבקשת להיות במדים. את חיילת בצבא של ישראל, ויתייחסו אלייך בהתאם.

המרצה הוסיפה: "יש אנשים שהחברה האזרחית חשובה להם כמו שהצבא חשוב לך, ואת חייבת לקבל בסובלנות את סדר העדיפות שלהם כפי שהם מקבלים ומתעמתים עם סדר העדיפות שלך". בעקבות הסערה שפרצה האוניברסיטה פרסמה תגובה בה נכתב כי “האוניברסיטה והמרצה מתנצלות בפני הסטודנטית שחשה פגועה, ונמשיך לפעול למען חיזוק תחושת הבטחון האישי של כל סטודנט וסטודנט".

מרצה בכיר באוניברסיטה אמר אז ל'מידה' כי “ליבו נחמץ” כאשר שמע על התקרית לראשונה. “לא האמנתי שזו האוניברסיטה שבה למדתי והשלמתי תארים, אבל לצערי זה לא מקרה בודד…הם מנסים להשתיק את זה עם התנצלות". עוד הוסיף המרצה לגבי מגמת הפוליטיזציה באקדמיה: "אם אתה מורה וחוקר גרוע אבל מחזיק בדעות הנכונות אף אחד לא יגע בך, אבל אם חלילה חושדים בך שאתה מצביע למפלגה אחרת, ההתעמרות היא מיידית. אתה צריך אומץ להיות ציוני ולהגיד את האמת. הם משוכנעים שהם הסובלנים, אבל מאמינים שכל מי שלא חושב כמוהם הוא גזען חשוך".

***

האוניברסיטה העברית מסרה בתגובה: "האוניברסיטה העברית מאפשרת חופש ביטוי למגוון דעות והשקפות, ובלבד שאין מדובר בפעילות המהווה עבירה על החוק. בסרטון זה שהופץ ברשתות החברתיות, הוצגו קביעות שקריות כלפי האוניברסיטה – אף סטודנט ערבי לא "נזרק מהמעונות" כדי ש"חיילים ייהנו בחדריהם", ומעולם לא "הפך גג האוניברסיטה להיות עמדת צלפים כדי לירות על עיסאוויה וצעיריה" ועוד. ככל שמישהו סבור שיש בסרטון זה או בחלקיו ביטוי להסתה או לעבירה על חוקי המדינה, עליו לפנות לגורמים הרלוונטיים האמונים על אכיפת החוק. הסרטון אינו מייצג את עמדת האוניברסיטה העברית והנהלתה, אלא אך ורק את עמדת תא חד"ש".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. האוניברסיטה מזמן הפסיקה להיות מקום ציוני. פעם הייתי גאה שאני בוגר העברית. לא עוד.

  2. תרגום לעברית, של תגובתה של האוניברסיטה הערבית:

    "חופש הביטוי הנו קריאתו של כל פושע, כנגד אלה המונעים ממנו לרצוח ישראלים, גם ערבים וגם יהודים, עבור פרסים מאוסלו".

  3. מדכא לחשוב שהשכלה לא פותחת את עיניהם של הערבים. למרות הרחבת האופקים שהלימודים אמורים להקנות להם, הם נותרים שבויים בשקרים, בדמגוגיה ובשנאה.

    1. מצער לחשוב שמאמרו הקצר של ז'בוטינסקי – "על קיר הברזל" לא פתח את עיניהם של היהודים, (מימין או משמאל) להבין את מטרות הערבים. להלן מספר ציטוטים רלוונטיים עבור אפרת:

      "כל עוד יש לערבים אפילו זיק של תקווה להיפטר מאתנו, הם לא ימכרו את תקוותם זו לא בעד אי-אלו מלים מתוקות ולא בעד שום פרוסה מזינה של לחם בחמאה"

      "לא לערביי ארץ- ישראל ולא לשאר הערבים אין אנו יכולים להציע שום פיצוי בעד
      ארץ- ישראל".

      "…ויואיל- נא לאחר בדיקת כל הרשימה לנסות ולמצוא לכל הפחות מקרה אחד, שבו נעשתה ההתיישבות בהסכמתם של ילידי-המקום. לא היה מקרה כזה. ילידי- המקום – אחת היא, תרבותיים או לא-תרבותיים, – נלחמו תמיד בעקשנות נגד המיישבים – אחת היא, תרבותיים או לא-תרבותיים"

    2. השכלה מרחיבה אופקים, רק כאשר מלמדים הרכבת אופקים.

      כאשר האוניברסיטה מלמדת פוסט מודרניזם = כל רוצחי הישראלים, גם יהודים וגם ערבים, הם בעצם הקורבן וצריך להבין את רצחנותם ולאפשר להם לרצוח עוד, זה מה שלומדים.

      בדיוק כמו 90% מממשללת החמאס, מחזיקים בתארים מתקדמים – רק שאצלנו, בעולם המערבי, תואר מתקדם = תרומה כלשהי לאנושות (ברוב המקרים). כאשר לומדים שרצח = שלום, אז זה מה שלומדים ולזה קוראים חופש הביטוי ושאר המילים שהאוניברסיטה (על תא חד"ש אני לא מדבר, אלה אבודים) גנבה מהדמוקרטיה.

    3. יש לסגור כל אוניברסיטה שתומכת בגינוי חיילים. יש לפטר כל מרצה שתומך בגינוי חיילים. הם יכולים לעבטר ללמד בעזה

  4. באוניברסיטת חיפה, לפני שהפכה לאוניברסיטת ביר-זית, כמה סטודנטים ערבים הקימו דוכן עם שלטי נכבה וכו'.
    הפכנו להם את הדוכן, קרענו להם את השלטים, והסברנו להם (לא במילים) מי הריבון במדינת היהודים.
    בתקופת הלימודים שלנו, לא חזרו תופעות כאלה.

    אין טעם לשמור על גבולות המדינה, אם לא שומרים (גם) בתוך המדינה.

  5. תעשו גם אתם סרט שבו מוחמד אוכל חזיר או אוכל אותו חזיר.
    ותגידו זה גם חופש הביטוי.

  6. עבודת מאסטר של האוניברסיטה העברית כוללת את התזה: "חיילי צה"ל לא אונסים נשים ערביות כי הם לא רואים בהם בני אדם". עד כמה שזה נשמע הזוי סטודנטית קיבלה על התזה הזאת תואר שני.

    בסקר שערכו בקמפוס, 30% הצביעו למרץ בעוד בקרב האוכלוסיה הכללית שעור ההצבעה עמד על 2% בבחירות האחרונות.

    כמו שכולנו יודעים, "האליטות" בעייני עצמם מתרכזים באקדמיה, משפט, תשקורת דוברת עברית וכ"ו.

    לא סתם מיוחס לשר המשפטים לשעבר את האמרה "בג"ץ הוא סניף של מרץ".

    אני בטוח שלו היו עורכים את הסקר בחברות החדשות, המדייה המינסטרימית ופרקליטות המדינה סביר כי היינו רואים התפלגות שונה לחלוטין מאשר בקרב הצבור הרחב.

    קוריוז, לקחתי קורס מתחום מדעי החברה בהמשך הלכתי ללמוד תואר שני באוניברסיטה העברית ואותו מרצה ראה אותי הוא שאל אותי איך התקבלתי כי לחוגים הללו מתקבלים רק שמאלנים. הסברתי לו שבאתי ללמוד הנדסה – הוא השיב שבמקרה הזה זה בסדר כי הם עדיין מאפשרים להדיוטות שלא מקרב השמאלנים ללמוד לימודים שלא קשורים למדעי המדינה והחברה.

    עד כמה שזה נשמע הזוי, הוא לא היסס לאמר לי את דעתו כי הם הרי האליטות.

    מדינת ישראל משלמת מיליארדי ש"ח בשנה על מנת לתמוך באוניברסיטאות.

    תופעה נוספת ששמתי אליה לב, "האליטות" שולחים את ילדיהם ללמוד באוניברסיטה לאחר שרבים ישבו בבית שנתיים בלי לעבוד על מנת לעשות שוב ושוב ושוב פסיכומטרי ובגרות כאשר משפחות רגילות ישלחו את הילד\ה למכללה.

    זה מה שקורה כשתנאי הקבלה הם כאלו שלא מאפשרים לסטודנט הסביר להתקבל ללמודים.

    1. לחלוטין מסכים עם כל מה שרשמת, אנא המשך להפיץ את הבשורה!
      אה כן, לתפארת מדינת ישראל!

  7. אני דווקא התמוגגתי על התמונות של הכיבוש. כן ירבו בעזרת השם.

    ערבים "יקרים", בעזרת השם הנכבה הבאה שלכם תהיה הרבה יותר יסודית

    1. תמיד עדיף לנו לקרוא ולראות איך האויב רואה אותנו , כך אתה מרגיש חזק , אמיץ ולא פראייר

  8. בקצב הזה יתאפשר לסטודנטים תומכי דע"ש להקים תא משלהם באוניברסיטה הע(ר)ב(ר)ית.

  9. האוניברסיטה פשוט לא רוצה להכנס לוויכוח הפוליטי. אם יש עבירה על החוק, אז תפנו למשטרה. העניין הוא שאנחנו מעבירים הרבה פעמים אחריות לגופים כמו זה, משום שהזרוע המחוקקת והמבצעת לא פועלים מספיק טוב. אם זו עבירה פנו למשטרה. אם לא. תחוקקו חוק נגד זה. מה אתם רוצים מהאוניברסיטה?

    1. ציטוט מהכתוב:

      " …בסרטון זה שהופץ ברשתות החברתיות, הוצגו קביעות שקריות כלפי האוניברסיטה – אף סטודנט ערבי לא “נזרק מהמעונות” כדי ש”חיילים ייהנו בחדריהם”, ומעולם לא “הפך גג האוניברסיטה להיות עמדת צלפים כדי לירות על עיסאוויה וצעיריה” ועוד."

      אם הפצת שקרים לגביך, אינה עבירה לדעתך, אז תגיד – כבר הפסקת לשדוד ולאנוס?

    2. אם האוניברסיטה הייתה רוצה להישאר נייטרלית היא הייתה צריכה לומר למפגינים הערבים ותומכיהם שהיא לא מרשה להפגין בשטחה על דברים שנויים במחלוקת והם מוזמנים להפגין בחוץ. השטח שייך לאוניברסיטה ולכן עצם ההרשאה לשימוש בו כמוה כהסכמה.
      האם אתה באמת מאמין שהאוניברסיטה העברית הייתה מאפשרת הפגנה דומה אך מהצד השני, נגיד כהנא? האם המרצה המצוטט במאמר הייתה חותמת על הטענה "את לא יכולה להיות נאיבית ולבקש שיתייחסו אלייך כיהודיה כשאת מבקשת להזדהות כערבייה. את מתנהגת באופן שונה, ויתייחסו אלייך בהתאם"(אותה טענה שהיא אמרה רק לצד השני)? הניסיון מלמד שלא. אז קשה להתייחס לזה כנייטרליות.

  10. השאלה היחידה שצריכה להשאל היא, אם כ"כ רע להם באוניברסטה, למה הם ממשיכים להגיע?
    הסרטון נותן את התחושה, שהם ממש מתפלאים מכך שהאוניברסטה העברית היא עברית ולא ערבית,
    ומצפים להתייחסות מצד האוניברסטה לכך, מי שנותן להם את ההרגשה הזו, אחראי לכל מה שיתפתח מזה.

  11. בדרך כלל אני תומך גדול ב״אם תרצו״ אבל במקרה הזה הם בחרו באסטרטגיה שגויה.
    לנסות לסתום את הפה של הצד השני זה אף פעם לא מתכון מוצלח. זהרק יביא לך שנאה ואנטי.
    הטקטיקה הנכונה היא הפגנה נגדית בעד ערכי הימין והנרטיב שלנו. והזכרה מתמדת שתפקיד האוניברסיטה הוא לאפשר לקולות השונים להישמע(כל עוד הם לא נדחו כבר) ואז לברור ביניהם בכלים מדעיים.

    1. בדרך כלל אני לא תומך של החמאס (לא גדול ולא קטן), אבל במקרה זה הם כרגיל בחרו לא נכון.

      הניסיון להפיץ שקרים – תגובת האוניברסיטה מראה זאת בבירור – רק מוכיח כמה הם שקרנים. עם ערכי הימין ובלי.

      וזה מדעי 🙂

  12. אנשים מתעלמים מהעובדה שישראל צריכה להגדיר חוקים ברורים נגד בגידה ושופטים שאשכרה יאכפו אותם.
    כרגע גם אם יש חוקים, השופטים כבר מוצאים דרכים לסובב כל חוק באמצעות פירושים שונים ומשונים ואין מי שיפקח על השופטים שסרחו.
    אנחנו נמצאים במצב של חצי כאוס שבכל רגע יכול להפוך לכאוס מלא, ניתן לראות זאת בכל רחבי המזרח התיכון, ולמי ששוגה לחשוב שישראל חסינה טועה טעות מרה.

    נוסף על כך, בזמן שחלקים בעם "זועמים" וחברי כנסת מביעים את מות רוחם – שום דבר לא נעשה בנידון וגם לא יעשה. אצל הפוליטיקאים שלנו כהל מן השפה ולחוץ.
    היחידים שאולי באמת אכפת להם ובאמת מנסים לשנות זה הציונות הדתית, קרי הבית היהודי – רק שהם פוליטקאים די מעפנים שעושים טעויות של טירונים.

    ובשורה התחתונה, דברים כאלה ימשיכו לקרות יותר ויותר, דבר לא ישתנה ומאום לא ייעשה.
    אה כן, לתפארת מדינת ישראל!

  13. שר הבטחון והרמטכ"ל במיל רא"ל בנימין גנץ – לטיפולך אודה !

  14. צריכים להזכיר לסטודנטים ערבים המדברים על יום הנכבה את האמת. ערבים בארץ ישראל שתפו פעולה עם צבאות מדינות ערב הפולשות אשר רצו להשמיד את הישראלים. כל פעם שהם מזכירים יום נכבה אנו נזכרים כי הם ניסו להשמיד אותנו ונכשלו. הם מזכירים לנו כי יש להעניש אותם על הנסיון לפשע מלחמה והשמדת עם. אנו מאפשרים להם לחיות כאן עמנו כי אנו רוצים לחיות בשלום. הם צריכים להזכיר יום נכבה בתור יום אסון שבא עליהם כי הערבים פתחו במלחמה נגד ישראל ביום יסודה ופלשו לבית הלאומי היהודי בנסיון להשמדת עם. עליהם לפנות לדרך שלום ולהזהר שלא יבואו עליהם אסונות חדשים.

  15. ככה נראית תעמולה קומוניסטית "מהפכנית" בכל השפות, עם השקרים שלהם וההסתה שלהם.