"שרים שינסו להחזיר את הכלכלה לימי מפא"י ישלמו מחיר פוליטי"

ח"כ השכל בעקבות הצהרות שרי הכלכלה והחקלאות על הגבלת ייבוא והטלת מכסים: "נאבק בכל ניסיון לדאוג למקורבים על חשבון הציבור ולהעלות את יוקר המחייה"

"נביא הישגים גם בקנדציה הזו". ח"כ שרן השכל | צילום מסך

עם השבעת הממשלה החדשה השבוע וכניסת השרים החדשים למשרדם, חלקם כבר מיהרו והשמיעו כוונות להביא תפיסות חדשות כמו "קידום כלכלה אנושית ולא חזירות קפיטליסטית" (שר הכלכלה עמיר פרץ), או רמיזות על הטלת חסמי ייבוא והגנה על יצרנים מקומיים (שר החקלאות אלון שוסטר). הרשתות החברתיות בימין כבר גועשות בעקבות ציטוטים כאלה, וח"כ שרן השכל אומרת בשיחה עם 'מידה' כי "זו לא בשורה חדשה אלא תפיסה ישנה מאוד שכל פעם מגיעה במסווה של משהו אחר אבל אי אפשר לתאר במילה אחרת חוץ מקומוניזם". לדבריה, "המשמעות בפועל של הצעות כמו ששמענו משר החקלאות ושר הכלכלה היא דאגה למי שמקורב לצלחת, תוך עידוד של יצרנים לא יעילים ולא איכותיים על חשבון ייבוא והעלאה של יוקר המחייה".

מאיפה אמור להגיע הכסף לכל היוזמות החדשות שמציעים השרים?

"כל התקציבים שינסו להעביר עכשיו לכל מיני מקורבים יגיעו כרגיל מהכיסים של העובדים במדינת ישראל, שמיליון מהם מוגדרים כיום כמובטלים בעקבות משבר הקורונה. אלה העובדים היצרנים שמקדמים ומפתחים את הכלכלה. עכשיו אתם מבקשים להגדיל עוד יותר את הנטל עליהם גם במיסים וגם בעליית מחירים שתגיע, אחרי שהצלחנו בכנסת הקודמת להוריד באופן משמעותי את יוקר המחייה. זאת משמעות ההצהרות של השרים שוסטר ופרץ, ואני מאוד מקווה שלא נצטרך לחזור לימי הצנע והמשברים הכלכליים".

איך חברי כנסת מהימין יכולים לבלום יוזמות כאלה מתוך הקואליציה?

"אני מאמינה שמי שחושב להעביר בוועדות הכנסת חקיקה כלכלית פוגענית כזו יגלה במהרה שהוא עלול לשלם על כך מחיר ציבורי כבד. הציבור לא טיפש והוא מבין טוב מאוד את העסקאות שמנסים לעשות פה על הגב שלו. אם שוסטר או פרץ או שר אחר ינסו להחזיר אותנו לימי מפא"י העליזים והפנקס האדום, להטיל חסמים ולהעלות מיסים על ייבוא בגלל לחץ של ועדים או קבוצות אינטרסים, יהיה לזה מחיר פוליטי מבחינתם. הם יצטרכו לשמור את הידיים בכיסים ולא לנסות לסחוט עוד כסף מהציבור".

השרים פרץ ושוסטר | צילום מסך

את לא רואה בעיה בתפקוד הממשלה מול מחלוקת עמוקה כזאת?

"כמו שאנחנו נאלצנו לעשות פשרות גדולות ולוותר על נכסים אסטרטגיים כדי להביא להקמת ממשלת אחדות, ככה גם שאר השותפים בה יצטרכו להקריב ולהתפשר. אני מודעת מאוד למצב שבו אנחנו נמצאים ולנסיבות הפוליטיות המורכבות. בחלק מהוועדות החשובות בכנסת אנחנו תלויים כרגע באנשי שמאל, ואין ספק שיהיה קשה מאוד לקדם מדיניות ימנית אמיתית בקדנציה הזו. יהיו מאבקים בלתי פוסקים בהרבה תחומים, אבל בדיוק בשביל זה נבחרנו לכהן כחברי כנסת. זה לא יהיה קל אבל כמו שידעתי להיאבק בכנסת הקודמת כך אפעל גם עכשיו ואעשה הכל כדי לקדם את סדר היום של הליכוד".

בשבוע האחרון נשמעה ביקורת רבה בציבור על אופן חלוקת התיקים והתפקידים. את חשה אכזבה באופן אישי?

"אני לא מאוכזבת ברמה האישית כי אני מבינה את הסיטואציה הפוליטית שבה אנחנו נמצאים, גם מבחינת המאבקים הפנימיים בין ימין ושמאל בקואליציה וגם מבחינת המאבקים שיהיו מול האופוזיציה. הכלי הכי חשוב שאנחנו יכולים לפעול איתו כרגע הוא הניסיון לדאוג לאחדות בתוך המחנה הלאומי מבחינת אג'נדה ואידיאולוגיה. אני מרגישה שזה תחום שלא הצלחנו בו במיוחד לאחרונה".

איך את רואה את כלכלת ישראל אחרי משבר הקורונה?

"קודם כל אנחנו צריכים לראות איך מסייעים לעסקים ולעצמאים מהמגזר הפרטי לעמוד בחזרה על הרגליים. אני לא מדברת על אנשי העסקים שמגלגלים מאות מיליונים כמו בעלי 'פוקס' ואחרים שנפגעו באופן קל יחסית מהמשבר, אלא על עסקים קטנים ובינוניים שנכנסו לחובות וחלקם הגיעו למצב של פשיטת רגל. בתחום הזה הממשלה תצטרך לזהות ולדאוג לפיצוי הולם. אנשים תרמו ושילמו מיסים במשך כל השנים, ועכשיו אנחנו מחויבים לעזור להם. כל זה יקרה כמובן יחד עם קיצוץ משמעותי בהוצאות הציבוריות".

יהיה בכלל מקום לקצץ בממשלה גדולה כזאת?

"זה נכון שמספר השרים עלה ויש כאן עוד הוצאות אבל כמות השרים עצמה פחות משנה. מה שבאמת משמעותי הוא מספר המשרדים, ואני חושבת שבהחלט יש מקום לצמצום בכל מה שקשור למשל לפקידות, נדל"ן והוצאות דומות. יש משרדים שקרובים מאוד בתחומי העיסוק שלהם, וגם אם הם נמצאים תחת שרים שונים בחלק מהמערכים אפשר לבצע איחוד. בנוסף יש צורך ממשי לבצע קיצוצים בשכר ובתשלומי הפנסיה במגזר הציבורי, וזה צריך להתחיל מאיתנו חברי הכנסת. אני כבר הגשתי בקשה להפחית משכרי".

בנוסף לאתגרים הכלכליים והפוליטיים הגדולים, בפני הממשלה הקרובה תהיה מונחת סוגיית החלת הריבונות הישראלית בשטחי יהודה ושומרון, שגם לגבי מימושה נשמעים כבר דיווחים סותרים מכיוונים שונים. "מן הסתם אם יהיו גורמים שתהיה להם יכולת למסמס את תהליך הריבונות הם ינסו לעשות את זה כמה שאפשר", אומרת ח"כ השכל בעניין ומוסיפה: "זאת אחת הסיבות העיקריות שנשארתי בכנסת, במטרה לוודא שאנחנו באמת מחילים את הריבונות. בלי ריבונות אין לממשלה הזו זכות קיום. זה צעד חשוב מאוד שהבטחנו לבוחרים שלנו ואני לא מתכוונת להפר הבטחות. תהיה תוכנית מסודרת בעניין והמטרה היא שבראשית חודש יולי הכל כבר יושלם ויוכרז".

נושא נוסף שנמצא במרכז סערות גדולות לאחרונה ואותו ח"כ השכל כבר מקדמת נוגע לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. "לצערי נאלצנו לוותר על נכס אסטרטגי חשוב לנו ולבוחרים שלנו עם הוויתור על משרד המשפטים, משרד שדרוש בו שינוי עמוק כבר שנים ארוכות", היא אומרת. "יחד עם זאת יש לנו עדיין גיבוי רחב מהציבור שמבין את הצורך ברפורמה, שחלק ממנה היא הצעת החוק לפיצול תפקיד היועמ"ש לשניים: מצד אחד תובע כללי שיהיה אחראי על הפרקליטות, על הגשת כתבי אישום, תביעות וכדומה, ומצד שני יועץ משפטי לממשלה שיעסוק בכל מה שקשור לחקיקה והחלטות של הממשלה בלבד. ככה זה עובד ברוב המדינות הדמוקרטיות בעולם וישראל לא צריכה להיות שונה".

את רואה סיכוי אמיתי לקדם מהלך כזה בממשלה הנוכחית?

"אין לי ספק ששר המשפטים החדש ניסנקורן יעמוד על המשמר וינסה להגן על המערכת כפי שהבטיח, אבל אנחנו נמשיך וניאבק. זה אחד הדגלים שאני מתכוונת לשאת בשנים הקרובות ואסור לנו לוותר על הנושא החשוב הזה ולתת לשיח הציבורי לדעוך. אני מקווה שגם בקדנציה הזו הליכוד יצליח להביא הישגים בתחום, וכמובן לשמור שלא יהיו צעדים אחורה שיבטלו את ההתקדמות שכבר נעשתה ויפגעו בניסיונות לרפורמה בעתיד".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. קצת אירוני שח"כית מהליכוד מתלוננת על שמאל כלכלי פופוליסטי וחסר אחריות. כבר שכחנו מכחלון? מחיים כץ?

    1. למה יש כאן צביעות?

      השכל לא מספיק בכירה בשביל להיות אחראית לכל מינוי של שר במפלגה, ולא היתה לה מספיק השפעה בשביל לעצב את המדיניות הכלכלית של ישראל. לפי ההיגיון שלך היא לא יכולה לומר שום דבר אידיאולוגי.

    2. היא בהחלט יכולה לומר דברים אידיאולוגים אבל זה צבבוע לומר אותם נגד אני חוסן לישראל ולשתוק לגמרי מול כל מי שהיה חבר ליכוד בנקודה זו או אחרת בחייו. או שאת מאמינה בערכים הללו או שלא.

      ומי שבחרה תמוך בשר לשעבר שהחליט לדרוש פרימריז בליכוד ץוך תקיפת ראש המ]לגה ואימוץ הנרטיב שנגדו באמצע משבר פוליטי בו גוש הימין וגוש המרכז נלחמים ראש בראש על מי יראה יותר כח לא יכולה לטעון שיש לה בעיה עם ביקורת פנימית.

    3. ואפשר להעריך שבבחירות הבאות אורלי לוי אבקסיס ("החברתית") תשוריין בליכוד ובמקום גבוה יותר מחברת הכנסת השכל.

    4. הימין מנצח למרות שירן השכל, הרעיונות שלה מתאימות ליוסי ביילין, כלכלית כמובן, ולא למרבית מצביעי הליכוד

  2. שרן השכל, אמיר אוחנה, שלמה קרעי, יואב קיש, אופיר אקוניס, מי עוד?

  3. מספיק עם העברית האינטרנציונלית! הטיפשה מהחדשות בטלביזיה אומרת כל הזמן סיטואציה במקום מצב. זה כנראה בעיניה כך היא חושבת, נשמע אינטליגנטי. אז זה איננו אינטליגנטי כלל וכלל. בעברית אומרים מצב! כן יש מילה בעברית. שידברו עברית עברית ולא עברית איטרנציונלית.

  4. א.איך עמיר פרץ ישלם מחיר פוליטי?
    הרי זה היה המצע שלו! בדיוק בשביל זה הצביעו לו!
    אם כבר, כשהוא יוכיח שהוא מסוגל לקדם דברים זה רק יחזק אותו.

    ב.״אני מרגישה שזה(אחדות המחנה) תחום שלא הצלחנו בו לאחרונה״-אני קיבלתי רושם ש-58 המנדטים של מחנה הימין-חרדים היו הרבה יותר מאוחדים מה-62 האחרים שכשלו בהקמת קואליציה למרות כוחם.

  5. האמת היא שכלכלה צריכה להיות מחוברת לכאן ועכשיו,אבל אם הגברת השכל חושבת שרצון העם הוא שכל הכסף ילך להתנחלויות,למגזר הדתי והציוני דתי,שזוהי האמת של הימין,האבסולוטי,עד כמה שאנחנו מבינים.
    אנחנו חושבים שמה שאנחנו מרוויחים צריך לחזור אלינו בחינוך,רווחה,טיפול בבעיות שוטפות ואבונות לאומיים,ואתם חושבים שכל הכסף הזה צריך ללכת לשיחזור הישוב היהודי בארץ בשנות ה70 לספירה…
    אם כל הכבוד לרצונכם לשוב אל חיק הטבע ולהחזיק בכך את גן העדן,אי אפשר לעשות את זה בצעדים בומבסטיים וללא צימצום החיים ( של יהודים,אם כי לא בדיוק ימנים).לי נראה שזה יכול לפגוע בכם פוליטית,כשאדם לא ידע( יהודי כמובן) מה ילד יום ומה מצפה לו.

    1. די עם ההסתה! המגזר הדתי לאומי בקושי מקבל תקציבים ביחס לגודלו, היות והמפלגה שלו היא קטנה, חלשה, חסרת אחדות ונתניהו נוהג לדרוך עליה כל הזמן.
      חוץ מזה, מה בדיוק יש לעשות עם כסף בהתנחלויות בהן אי אפשר אפילו להשקיע בסגירת מרפסת כי אין אישורים לזה?

      אם היית בודקת את התנהלות בימין בעשור האחרון היית רואה שגם הוא משקיע הרבה בחינוך, רווחה וכו'. אם כבר אלו השמאל שמתעש באמת לשפוך כספים על אוכלוסיות שאינן מחזירות כלום בחזרה כגון הערבים והבדואים וזה כמובן בלי לדבר על חוסר ההתחשבות של השמאל בצורך ליצור מוטיבציה למשק הוא דבר חיוני להכנסת כסף למדינה דבר שבלעדיו פשוט לא יהיו תקציבים לחלק.

      אגב, השקעה בהתישבות ביו"ש דווקא תחסוך לך כסף. הרי שם נמצא עיקר השטח בארץ שאינו שטחי מדינה/שטחים ירוקים ולכן זה המיקום היחיד שיכול לספק יחידות דיור בכמות שתאזן את הביקוש ותוריד משמעותית את מחיר הדיור.

    2. הפוסט שנכתב לעיל , דעה רווחת בקרב אנשי קבוצת השמאל והרגשות האנטי לאומיים והציבורים כאחד!!

    3. שכחתי גם לציין את הזיהוי התמוה בין ״דתיים לאומיים״ ל״מתנחלים״ דבר שאין בינו לבין המציאות הרבה קשר(אין הרבה חפיפה לשני הצדדים).
      והיות ו״מתנחלים״ נחשב בעיני רבים כמילת גנאי יש להתייחס להכללה הזו כפשע שנאה.

  6. *אנחנו צריכים לראות איך מסייעים לעסקים ולעצמאים מהמגזר הפרטי לעמוד בחזרה על הרגלים*
    מה זה אם לא פטרנליזם של "אנשי המדינה"?
    פשוט אל תשדדו אותם, תניחו להם, תנו להם שנת שמיטה לפחות! יא משעבדים! ליברלית אעלק.
    ומיד אחרי זה בא הקטע הזה:
    "אני לא מדברת על אנשי העסקים שמגלגלים מאות מיליונים כמו בעלי ‘פוקס’ ואחרים שנפגעו באופן קל יחסית"
    מגלגלים? כמו קוביות את מתכוונת? כמו ילד שמגלגל אופניו? ומה פשע 'פוקס' דווקא?