חמאס הורס עשרות בתים בעזה והעולם שותק

ארגון הטרור ממשיך במדיניות האכזרית של הרס בתי חפים מפשע, הותיר מאות משפחות ללא קורת גג אך לא זכה לשום גינוי מצד מדינות ערב או הקהילה הבינ"ל

חורבות בית משפחת שעת בחאן יונס | amad.ps

ארגון הטרור חמאס השולט ברצועת עזה הוא בין הגורמים הראשונים שממהרים לגנות את ישראל על כל אירוע של הריסת בתי מחבלים או בתי פלסטינים שנבנו בניגוד לחוק ביהודה ושומרון וירושלים. אליו מצטרפים בדרך כלל גם קבוצות "זכויות אדם" בינלאומיות וארגונים כמו האיחוד האירופי, אותם גופים ממש שמתעלמים בנוחות מהריסות הבתים שמבצע חמאס בעצמו בעזה. בעשר השנים האחרונות, חמאס הרס לא רק בתים בעזה אלא אפילו מסגד, מהלך שלא זכה לתשומת לב בתקשורת הבינלאומית או בקרב אותם ארגוני זכויות.

כך למשל, ב-11 במאי דובר חמאס גינה כ"פשע מלחמה" את הריסת הבית השייך לקאסם ברגותי בכפר קובאר. ברגותי היה חבר החוליה שרצחה את רנה שנרב בת ה-17 ופצעה את אביה ואחיה בקיץ שעבר כאשר הניחה מטען חבלה באזור בנימין. אמו של ברגותי אמרה אז בגאווה כי "הישגה הגדול בחיים" היה הולדת גיבור.

ארבעה ימים לאחר הריסת בית ברגותי, הבולדוזרים של חמאס הרסו בית שהיה בשלבי בניה סמוך לחאן יונס בדרום הרצועה בטענה כי נבנה לא הרישיון המתאים. על פי עדי ראיה שנכחו במקום, עשרות חמושי חמאס ליוו את הכלים שהחריבו את הבית השייך למשפחת שעת'. העדים סיפרו עוד כי אנשי חמאס היכו נשים וילדים והטיחו קללות בבני המשפחה. בהצהרה שפרסמה המשפחה לאחר מכן היא גינתה את פעולות חמאס אשר לטענתה הובילו לעשרות פצועים: "אנחנו רואים בחמאס אחראי להסלמה המסוכנת הזאת ולא נעמוד מנגד. חמאס משתמש בשיטות הדיכוי והרדיפה האכזריות ביותר נגד אנשי עזה שמביעים עליו ביקורת".

שבועיים לאחר הריסת בית משפחת שעת, חמאס הרס בית השייך לאלמנה קשישה ממשפחת אל-שינאווי, דווקא בתקופת צום הרמדאן. בסרטון שפורסם בפייסבוק נשמעת האישה ממרת בבכי על רקע ההריסות ואומרת: "חמאס הם בנים של כלבים, אפילו היהודים לא עשו לנו דברים כאלה. עדיין לא הספקתי לשלם את החוב על הבנייה, אללה יעניש אתכם". בחודש פברואר, הודיע החמאס לחמישים משפחות בשכונת אל-אמאל בחן יונס כי בתיהם עומדים להיהרס בגלל שנבנו ללא רישיון, והקציב להם שבועיים על מנת להתפנות. התושבים מחו ואמרו: "במקום שיבנו לנו בתים חדשים, חמאס הורס אותם. אין לנו לאן ללכת ואנחנו מעדיפים למות תחת חורבות הבית יחד עם ילדינו".

בחודש אפריל, הבולדוזרים של חמאס הרסו בית אחר בחאן יונס השייך לאדם בשם סולטן אל-אסטל, שוב בטענה כי נבנה ללא רישיון. אסטל סיפר לעיתון 'אל-חיאת אל-ג'דידה' כי משפחתו חיה בשטח "יותר מ-150 שנים" והוא ירש אותו מאביו וסביו. הוא הוסיף כי "למרות החשש מהקורונה אנשי חמאס הגיעו לבית והרסו אותו. הם היכו את אשתי ואת בתי והתנהגו כאילו הם משחררים שטח כבוש מיהודים. חמאס הורס בתים של אנשים חפים מפשע". הקבלן שבנה את הבית אמר כי "חמאס הרס אותו ללא שום שיקול מוסרי או דתי".

בחודש מרץ, חמאס הרס שלושה בתים בחאן יונס אשר לטענתו נבנו על שטח "השייך למדינה". בשנה שעברה, חמאס הרס בית נוסף בעיר השייך לבסאם דוחן, בטענה כי נבנה ללא רישיון. דוחן, אב לשמונה, הקים אוהל מול הריסות הבית וסיפר כי קרובי משפחה של בכירים בחמאס בנו גם הם בתים באותו אזור אך אלו לא נהרסו.

ב-2017, בעת שחמאס הרס מספר בתים בצפון הרצועה, עדי ראיה דיווחו כי מפגינים במקום הציתו את אחד הבולדוזרים. ב-2015, חמאס הרס שישה בתים בשכונת נמסאווי בחאן יונס בטענה כי נבנו על קרקע ממשלתית. באותה שנה, חמאס הרס גם מסגד השייך לארגון אסלאמיסטי המתנגד לו. שלושה בולדוזרים השתתפו בהריסת המסגד בעיירה דיר אל-בלח, והתושבים סיפרו כי לא ניתן להם אפילו זמן להוציא מהבניין את ספרי הקוראן. בשנת 2010, חמאס הרס עשרים בתים בשכונת תל-סולטן ברפיח. התושבים סיפרו כי קיבלו הודעה על ההרס 48 שעות בלבד קודם לכן, והוסיפו כי לא היה להם זמן לארגן את החפצים לפני שפונו בכוח.

באופן כללי, נראה כי נכון להיום מרבית הפלסטינים פוחדים לגנות את חמאס על המשך הריסת הבתים. בשנה שעברה, לאחר שחמושי מחמאס פיזרו בכוח הפגנות נגד המצב הכלכלי ברצועה, ארגון נוער בעזה קרא לליגה הערבית ולארגונים ערביים אחרים לפתוח בחקירת הפשעים שמבצע חמאס נגד הפלסטינים. מיותר לציין שאותם נערים לא זכו מעולם לתגובה משום ארגון או מדינה ערבית.

אך הפלסטינים הגרים בעזה נבגדו לא רק בידי אחיהם המוסלמים והערבים שאינם מודאגים כלל ממצוקתם, אלא גם בידי הקהילה הבינלאומית שמתעלמת באופן עקבי מהצעדים האכזריים והמדכאים שחמאס נוקט נגד בני עמו. בהיעדר תגובה בינלאומית הולמת חמאס ממשיך בהרס הבתים בעזה, כמו גם בביצוע פשעים אחרים, כאשר הוא פטור מעונש ומותיר מאות משפחות ללא קורת גג.


חאלד אבו-טועמה הוא עיתונאי הפועל בירושלים. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. פרסם זאת בניו יורק טיימס ובוושינגטון פוסט. כאן אין לזה תהודה מספיקה

    1. תשלחו את המאמר גם לאנשי מר"צ ואת כל השטינקרים של הארופאים.

  2. למה זה לא מפורסם בתקשורת? העיקר רק דברים נגד ישראל!! לא יאומן באיזה עולם אנחנו חיים היום!

  3. דווקא בעניין הזה אני בעד החמאס. בעזה חוק זה חוק מי שבונה ללא רישיון, הורסים לו את הבית.

    1. זה לא קשור לחוקי הבנייה .אלא למי שהוא נגד חמאס

  4. לא מבין את יפי הנפש .בית שנבנה ללא רישיון חייב לההרס מידי.

  5. ככה זה בחברה שבטית. אם אתה לא שייך לשבט החזק אתה זבל . אלק עם פלסטיני.צביר שבטים