קריסת הריבונות בדרום: המשטרה וצה"ל מפקירים את הביטחון

קצין משטרה בכיר וקצין צבא בכיר הבהירו במקביל כי גורמי הכוח המדינתיים שתפקידם לאכוף את החוק הפקירו את הנגב לשלטון הכנופיות

הדרום הפרוע. ניצב יורם סופר (מימין) ואל"מ אוהד מאור | צילום מסך, דובר צה"ל

האמת העצובה היא שלולא בדואי פוחז היה מעלה לטיקטוק את סרטון המרדף אחרי קציני צה"ל, איש לא היה מתעניין היום בנעשה בדרום. גניבות, מרדפים, הצקות והשתוללת על הכבישים הם לא יוצא הדופן, אלא השגרה, אבל בלי הטיקטוק לאיש לא היה אכפת. וזה אולי כל הסיפור כולו: שטח הפקר עצום חסר גבולות, משילות, נוכחות או ריבונות המופקר בידיהן של כנופיות עברייניות העושות בו ככל העולה על רוחן. שטחי אש, בסיסי צה"ל, שטחי חקלאות, יישובים כפריים – הכל הולך ואיש לא יודע ולא שומע.

הבסיס לוואקום הריבוני הזה הוא ואקום תודעתי עמוק. בשבועות האחרונים, בזכות הסערות המתוקשרות שסיפקו לנו האירועים, זכינו להיחשף להלך הרוח של שניים מהבכירים האחראים על הביטחון בדרום: מפקד בסיס צאלים, אלוף משנה אוהד מאור, ומפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב יורם סופר.

ניצב סופר הגיע ביום חמישי שעבר לסיור בכפר רתמים, יישוב כפרי השוכן בגבולות הפזורה הבדואית העצומה של ביר הדאג' – ישוב מוכר שתושביו מסרבים כבר 15 שנה לרכוש מגרשים ולבנות בתים בצורה מסודרת. בכפר רתמים סובלים באופן שיטתי מ"תג מחיר" בדואי, המגיע סמוך לפעולות אכיפה שמבצעת המדינה. למרות שאין סכסוכים ישירים בין ביר הדאג' לרתמים, ישנם בכפר גורמים קיצוניים המעוניינים להפוך כל אירוע רגיל של אכיפת חוק למאבק בין יהודים לערבים. סמוך לפעולות אכיפה יוצאים אותם פורעים לפגוע ברתמים: שריפות צמיגים, פגיעות בגדר, יידויי אבנים, נזקים חקלאיים ועוד – הכל כדי ללבות את האש.

הנקודה הזו חשובה, כי מתברר שניצב סופר מאמץ את התיזה הקיצונית של המיעוט הלאומני הבדואי במלואה, ולכן דבריו באותה פגישה הם חמורים מאוד. לא יאומן ממש, אבל סופר מאמין שמי שאשם במשתמע באלימות כלפי רתמים – הם תושבי כפר רתמים עצמם. "המקום פה יפהפה אבל אם עוברים לצד השני רואים בעיקר עוני, הם מסכנים", אמר סופר לתושבים על-פי הדיווח של ישי פרידמן ב'מקור ראשון'. המשטרה עושה כעת מבצע, אבל סופר בעצמו יודע שזה לא יחזיק לאורך זמן: "האם יהיה כאן שינוי דרמטי? קשה להגיד. עשינו מבצע וצריך לראות מה יהיה אחריו. יכול להיות שהם יוציאו כעסים, אולי על-ידי פגיעה בגדר או שיבעירו צמיגים. אנחנו לא נהיה כאן כל הזמן, לא נוכל להיות פה לתת מענה מידי כמו שאתם מצפים".

סופר בעצם אומר לתושבים שסובלים מהתפרעויות אלימות שהמשטרה לא מסוגלת לספק ביטחון. אז מה הפתרון? כאן מגיעה הנקודה הקריטית. סופר – מפקד בכיר במשטרת ישראל, להזכירכם – הופך למומחה לסוציולוגיה בדואית וממציא סיבות לאלימות: "יש תופעה שהדשא של השכן ירוק יותר, זה קיים גם בין יישובים. המדינה צריכה ללכת להסדרה, לבתי קבע, כדי שלא יהיה מצב בו הדשא של השכן ירוק יותר".

הבנתם? הבדואים אלימים כי הם מקנאים ביהודים. הם רואים את הבתים שבונים ברתמים, מקנאים, אז הם הולכים לשרוף צמיגים ולפוצץ מכוניות באבנים. סופר ממשיך: "כמדינה לא פעלנו נכון בדברים האלה. צריך להשקיע במגזר הבדואי, צריך להשקיע בו המון, בתשתיות, בחינוך, במתנ"סים ובמרכזים כך שהצעירים יהיו עסוקים שם ולא יסתובבו. אנחנו צריכים לייצר סביבה שכולם יכולים לחיות בה כי הם לא ילכו למצרים או לעזה. זהו תהליך שלוקח זמן אבל השינוי יעשה, ההסדרה תעשה רק טוב לכולם. אין לנו פתרונות קסם". מי ששומע את הדברים עשוי לחשוב שזה נאום של השר לפיתוח אזורי או מרצה בחוג לגיאוגרפיה שמאלנית באוניברסיטת בן-גוריון. אבל לא, מדובר במפקד בכיר במשטרת ישראל האמון על שמירת החוק והסדר ואוחז בידו במונופול של המדינה על הפעלת הכוח.

כאן מגיע עניין נוסף. סופר הגיע לסיור עם צוות צילום של ערוץ 12 שליווה אותו במשך כל אותו היום. כפי שפורסם באתר 'פרספקטיבה', צוות הצילום הגיע לפגישה שלא בתיאום עם התושבים וגרם לחלקם, שלא מעוניין בחשיפה תקשורתית, לעזוב. תושבי רתמים לא הבינו זאת בזמן אמת, אבל מפקד המחוז למעשה לא דיבר אליהם בכלל. הוא דיבר אל המצלמות, אל תושבי צהלה ורחביה. הנה הוא ניצב יורם סופר, מפקד תקיף, קשוב למצוקות הבדואים. מגן החוק, שמזדהה עם מפיריו. הגיבור הרגשן, חרב עם עלה של זית. בקיצור, מועמד נפלא לקידום.

שגיאה בסיסית

נעבור למהות. התפיסה הבסיסית של סופר שגויה באופן יסודי, והפוכה לאמת. סופר אומר שיש אלימות בגלל שאין הסדרה, אבל האמת היא שבביר הדאג' כמו במקומות אחרים בנגב, אין הסדרה בגלל שיש אלימות. שלטון הכנופיות, ברוני הסמים והחמולות מנהל את העניינים וגם מי שרוצה לקבל מגרש (חמישה דונם הציעו להם בביר הדאג', והם סירבו) לא יכול לעשות כלום בלי אישור של הבוסים. הבעיה היא שעבורם ההפקרות מצוינת, ולכן העסק נשאר תקוע.

סופר כל כך שקוע במלל הפרוגרסיבי חסר הפשר הזה, שהוא לא שם לב לכך שהוא סותר את עצמו. בהמשך דבריו הוא ניסה להסביר מדוע אין לו כוח אדם לכל המשימות המוטלות עליו, ותיאר כיצד מאות שוטרים עסוקים יומם וליל בסכסוכי חמולות ברהט, ערוער ותל שבע, בכל מיני צרות שונות ומשונות שנשארו פה מאז ימי הביניים – וכל זה ביישובים מוסדרים ומתוכננים לעילא מאז שנות ה-70. אין שום קשר בין האלימות של הבדואים להסדרה, להוציא בראש של סופר והגורואים הפסאודו-אינטלקטואליים שהוא מהדהד בלי דעת.

מי שמשלים את המחדל התפיסתי הזה הוא מפקד בסיס צאלים, אל"מ אוהד מאור, שבסיכום לאירוע המרדף הודיע כי על חיילי צה"ל לא לבצע מרדפים אחרי גנבים. "תפקיד הצבא הוא למנוע גניבות ולא לנהל מרדפים". ומה הפתרון לגניבות? "יש להגביר שמירה ונוכחות במאהלים בשטח ובמגננים". העבריינים מסתובבים חופשי בשטח, מחטטים בציוד לחימה, מלווים טנקים בתרגילים, וחיילי צה"ל? הם צריכים "להגביר שמירה" ולהישאר בתוך ה"מגננים". אם מישהו היה צריך ניסוח מדויק של אוזלת היד האסטרטגית הזו, הוא קיבל אותו כאן. מה הדבר הבא? ימציאו כיפת ברזל נגד גניבת קיטבגים? מערך סייבר לווייני שיתריע על חדירת טרקטורונים? אל תצחקו, מדינת ישראל מסוגלת לעשות הכל, רק כדי שחייליה חס וחלילה לא יבצעו פעולה התקפית לשמור על הציוד שלהם.

המרחב בנגב מחולק לשניים. חלק אחד ליהודים – היישובים, הכבישים, הגדרות והבסיסים. זה בערך 5% מהשטח. כל היתר לבדואים – המדבר הרחב, הפראי והשומם מופקר לחלוטין לכנופיות וארגוני הפשע. ושם ידה של המשטרה והצבא לא מסוגלת לפעול. מתי אנחנו מתעוררים? כשמישהו חותך גדר, כשצמיגים בוערים חוסמים כביש, כשגמל משוטט עולה על כביש וגורם תאונה, בקיצור, כשההפקרות בשטח פולשת לתוך האזור המוגן של היהודים, מחללת את המרחב המוגן שלהם, פתאום אנחנו שמים לב.

את זה צריך לשנות. קו המגע לעולם ייפרץ, ואם הוא יוצב בגדר הבסיס או בשולי הכביש תמיד תהיה לנו בעיה. מדינת ישראל צריכה לשנות תפיסה ולהציב את הקו הזה בתוך הכפרים. שם צריכה להתבצע אכיפה. גמל שיהיה במכלאה כפי שמחייב החוק, לא יגיע לכביש. אדם שמשלם ארנונה כחוק ומקבל דו"חות חניה או תעבורה, יחשוב פעמיים לפני שהוא מצטרף לכנופיות הסמים.

האמת היא שרוב תושבי האזור הם אזרחים ישרים וטובי דרך, וגם הם יודעים שעדיף להם בהרבה לחיות תחת שלטון החוק ואכיפה שוויונית. אבל כמו כל בני האדם גם הבדואים כפופים לגורם החזק בשטח, ועד שמדינת ישראל לא תפרק את המונופול של כנופיות הפשע על הפעלת הכוח הריבון האמיתי יהיה חוק המדבר השבטי. אנחנו נמשיך להציב שומר במילואים ושומר על הכביש ושומר על הגדר ושומר ראש ושומר על הסף – עד שלא יישאר כבר על מה לשמור.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. והיכן שר המשטרה החדש? והיכן היה בנט שר הבטחון הקודם הצעקן?

    1. לשר לבטחון פנים החדש עוד לא היה מספיק זמן די ליצור שינוי.
      לגבי בנט-אפילו אנשי הליכוד סרבו לתת לו לגיטימציה ותמיכה(כך שהוא היה עם יותר התנגדות בתוך המשרד מכל שר בטחון אחר).

      אבל לפחו הם לא מעודדים את החולשה הזו.

    2. האשם הוא ביבי. 15 שנה בשלטון. לא עושה כלום חוץ מלבזבז זמן. כלום לא מעניין אותו חוץ מאירן.

    3. ימין חזק. בוט בולשביק מצוי שכיר חרב לתקוף את נתניהו בכל דרך ובכל הזדמנות. אויבי החירות והאדם בן החורין הנושא מה שמתרחש בנגב.

  2. אין חזון העם ניפרע.זה הרי היתחיל בדרום תל אביב והיתפשט לכל המדינה. כי אין חזון. כל הפירמידה הישראלית כושלת. מיצוי הכלה קריסה זה בעיקר הגמרא ואהרון ברק ביבי והליכוד העצימו אותם בטרוף. כי אין להם מה לימכור.
    אני וכולנו היתקבענו ב48. תודעה של גלות אשכנז שהלכה והיתרחקה מהאזור ושכחה את מסר התנך העיקרי הנבואה. אני כולה פליאה על העדר כימעט מוחלט של הנבואה בלכסיקון האשכנזי. נורא מעורר תהיה .איך שגלות אלפיים שנה הישכיחה את הכי חשוב מיכל. המצחיק שבהוליוודיים היהודים יש קצת מימנה וזה הרי מוח שמאלי. ומה עם המימסד הדתי. שהוא למעשה תעתיק אשכנזי שכח לגמרי. ומה אתם עדות המיזרח יבוא השואל. אלה במילכוד 22 מיסתובבים זנבות עשנים לאבותיהם ואמהותיהם שדווקא לא היו עוינים אנטגוניסטים לנבואה. אלא יצרו מצע די ידידותי למושג הנבואה. לא היה אצלהם הטוטאליטריזם של הצד השני.הכילו הרמוניה של הקיים כמו אומר יבוא יום שהקעקוע יוולד קעקוע הנבואה. אותי היא הכי מענייננת אני רוצה לדעת עליה הכל. מהי מיהי .הם מנהיגיי. בראשם דבורה ומשה ולידם כל השרשרת ההארי פוטרית ההוליוודית נוסעת הזמן. מרים ושרה ויוכבד ואברהם הנביא אליה ויחזקאל וחולדה וישעיה וירמיה וזכריה וגד החוזה. אלישע ועובדיה ודניאל……. התנך אומר שעם ישראל בלי חזון ידרדר עד בלי סוף. עצוב אין חזון.

  3. הקשבתי לכל הראיון
    כמה דברים שאמר היו מעצבנים ברמות.
    אין ספק שהאשמת הקרבן בפשע,
    ובמיוחד על ידי קצין משטרה –
    היא הערה חוצפנית.
    אבל הוא גם מדבר על שיפור עצום במצב
    הפשיעה וההשתוללות של הבדואים בדרום.
    אין לי מושג אם זה נכון
    או סתם דאווין של הניצב.
    אבל עיתונאי רציני צריך לברר את זה
    לפני שהוא כותב כזה מאמר ארוך.

  4. הבעיה במערכת המשפטית שתעניש את מי שישמור בתקיפות על רכושו ותשחרר את מי שהמשטרה עוצרת.
    לדעתי לפי אי ידיעת העברית שלהם,חלק ניכר מהבדואים בנגב כלל אינם אזרחים ישראלים, אלא מסתננים בדואים מסיני, פלסטינים מעזה ומחברון, נשים שנקנו וצאצאיהן. אני בטוח שמתאים והרשות הפלסטינית יסכימו להחזרת אזרחיהן לשטחים, אולם המערכת המשפטית תסכל זאת.

    1. נכון שיש בעיה במערכה המשפטית.
      אבל זה לא אומר שהמערכת הביטחונית אינה רקובה ם. העובדה היא שאף בכיר, כולל לשעברים, לא טוען שהוא היה מעוניין לאמץ מדיניות ימנית יותר אבל המערכת המשפטית קשרה את ידיו.

    2. גם אם מישהו היה אומר שהמערכת המשפטית קשרה את ידיו, מביבי הגדול היינו מצפים שיתיר את כל הקשרים ויתחיל לפעול. כנראה ש(גם) זה משעמם אותו.

    3. עוד ימני. בוט בולשביק עלוב נפש שכיר חרב לתקוף את נתניהו בכל מקום ובכל הזדמנות

  5. מדוע צריך שני משיח=משיח בן יוסף ומשיח בן דוד?
    אחד להוציא את עם ישראל מהגלות והשני להוציא את הגלות מעם ישראל…
    די לחכם ברמז….

  6. אם לא נחיה בכבוד …נחיה בכוח
    המדינה מזניחה אותנו…אז נסתדר בכל הכוח

    1. תרשו לנשים שלכם ללמוד ולהתפתח. כל עוד בורות חסרות השכלה ומפוחדות מגדלות את הילדים והילדות שלכם, תמשיכו להיות עם נחשל, עני, כושל וזועם.

      ואל תדאג, השינוי בדרך, עוד כמה שנים נטפל בעבריינים ערבים לאומניים כאויבי המדינה, כפי שראוי. קצת סבלנות, זה מגיע

  7. מצחיק מה שאתה כותב. אתה כותב מצד אחד שהנחות היסוד של הבכיר במשטרה הן שגויות. ואז אתה מסכם בעצמך וכותב של רוב מכריע של הציבור הבדואי הוא "ישר דרך" ו"שומר חוק". לא חמודי. זה בדיוק הפוך. לא מדובר בכמה כנופיות שרבות אחת עם השנייה. מדובר בתרבות. וזה כולל את כל הבדואים. ולכן, הפתרון צריך להיות כולל. אחד, להיכנס לאזורים שלהם עם צבא, אם צריך לירות יורים ולא שואלים. להכניס רבים מהם לכלא לתקופות ארוכות ואם צריך אז לחסל את ראשי הכנופיות שדמם מותר. אח"כ צריך חלק לגרש מישראל ואת הצייתנים שנותרים ליישב בישובי קבע ולגרום להם לטראומה כזו שהם באמת יהיו ישרי דרך. בקיצור, מה שהאמריקאים עשו ליפנים במלחמת העולם השנייה. פוצצו עליהם שתי פצצות אטום וגרמו להם להיות פאציפיסטים למאה שנים, למעשה עד היום. מציע לעשות אותו הדבר, אחרת אם מישהו שחושב שרוב הבדואים הם בסדר – הבעיה לא תיפתר גם לא בעוד 100 שנים.

  8. האשמה היא על אדם אחד ביבי. ולכן ביבי שטוענים שזה בגצ אז תמשיכו עם השטות הזה בכול ארץ אחרת מתוקנת שני הגנרגלים(גנרלים) האלה היו עפים הביית הכן ביבי הרשות המבצעת היא זו שממשת כול פסיקה וכול צו

    1. עוד בוט בולשביק. לגרור לכל מקום את נתניהו ולהכפיש בכל הכח

  9. זו התוצאה של היעדר הגבלת ההון הזורם כאן לשמאל, שהביא לשינוי התודעה וכן תוצאה של השתלטות גורמי שמאל במוקדי הכוח במדינה. בג"צ, תקשורת, צה"ל, משטרה, שב"כ.. עם ישראל בוחר ימין אבל הממשלה אינה מסוגלת לנהל מדיניות ימין. ה"דיפ-סטייט" והגורמים לעיל ממשיכים לנהל את המדינה ופועלים מבפנים לחיסולה של המדינה היהודית.