הטלטלה במפרץ מסמנת הזדמנות לישראל

עם נסיגת האמריקנים ועליית האיום האיראני ומול משבר כלכלי, מדינות האזור בהובלת סעודיה מבקשות לשמור על ביטחון ויציבות

יורש העצר הסעודי בן סלמאן ונשיא האמירויות זאיד אאל נהיאן | U.S. Department of State President's Secretariat

האם דווקא רחפן תקיפה זעיר מדגם 'Firefly' הוא אחת הסיבות לכך שמדינות המפרץ הפרסי, ובמיוחד סעודיה, מנסות להתקרב לישראל בתקופה האחרונה במה שנראה כהיפוך מדיניות ונטישת התמיכה בפלסטינים?

אם יש לקח חשוב אותו למדו במדינות המפרץ מן המחויבות האמריקנית הפוחתת למזרח התיכון ומן המתיחות ביחסים בין ארה"ב לסעודיה, הרי זו התובנה לפיה לא כדאי ואף מסוכן לשים את כל הביצים בסל אחד. ארה"ב היא עדיין ספקית הנשק המובילה באזור, כפי שהדגימו כמה עסקאות ענק שנחתמו לאחרונה כמו זו בה הסעודים התחייבו לרכישת טילי אוויר-קרקע וטילים נגד ספינות מתוצרת בואינג בסכום של 2.6 מיליארד דולר, או עסקה גדולה אחרת לרכישת רכבים צבאיים. קרן ההשקעות הציבוריות הסעודית אף רכשה לאחרונה מניות בחברת בואינג שספגה מכה קשה עקב בעיות הבטיחות שהובילו להפסקת ייצור מטוס ה MAX 737, וכמובן בגלל משבר הקורונה.

אך ישנם גם שחקנים אחרים בזירה. לאחר שארה"ב סירבה למכור לסעודים רחפני תקיפה מדגם MQ-9 Reaper בשל טענות למגבלות חוקיות הקשורות להפרות זכויות אדם, הסינים קפצו בשמחה על ההזדמנות לסייע בייצורם, והדגמים הראשונים צפויים לצאת מהמפעל כבר בשנה הבאה. בדומה, גם רוסיה מעודדת את הסעודים לרכוש את מערכת ההגנה האווירית 400-S, אך עד כה הם מהססים לעשות זאת לאחר שראו כיצד וושינגטון ביטלה הסכמי עתק עם טורקיה כאשר זו רכשה את המערכת הרוסית. המגבלות ביחסי סעודיה-רוסיה הפכו למוחשיות יותר בעקבות מלחמת מחירי הנפט שפרצה באפריל, ממנה השוק עדיין לא התאושש. חסרון נוסף של הסינים והרוסים בהקשר הזה הוא הקשרים הקרובים שהם מנהלים עם איראן, בה כמובן רואים הסעודים ואחרים במפרץ איום קיומי וכוח מערער ליציבות במזרח התיכון אותו יש לבלום. לכן במצב הנוכחי יש לישראל יתרון על המתחרים.

מנהיגי המפרץ כמובן תמכו במדיניות הלחץ הכלכלי והחמרת הסנקציות אותה מפעיל בשנתיים האחרונות הסנקציות נגד טהרן, אך עד כה הם מאוכזבים מהתוצאות. חלק מהמדינות הקטנות באזור אף פנו בחשאי לאיראן בניסיון לוודא שלא יהפכו למטרה בכל עימות עתידי בין טהרן לוושינגטון. קו פרשת המים בהקשר הזה היה כאשר מדינות המפרץ חשו שארה"ב לא הגיבה כראוי להתקפות האיראניות על מתקני הנפט הסעודיים באביב שעבר. מספר שבועות לאחר מכן, בניסיון להרגיע מעט את החשש במפרץ, ממשל טראמפ שלח כוחות הגנה אווירית כדי לסייע באבטחת המתקנים בסעודיה, אם כי מאז השיב הביתה חלק מהם. רק לאחר התקיפה האיראנית בה נהרג אזרח אמריקני בבסיס בעיראק בחודש דצמבר, ארה"ב החליטה להגיב בכוח עם חיסול הגנרל קאסם סולימאני. במפרץ חגגו בשקט את הסתלקותו של אחד מאויביהם הגדולים, אך גם הביעו חשש מהתדרדרות למלחמה כוללת.

אך גם לשיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ לישראל מגבלות משלו. ישראל עשויה לשמוח על הרחבת הייצוא הביטחוני ונראה כי יש לה את היכולת להדוף את האיראנים בסוריה ואולי גם לפגוע בתכנית הגרעין באיראן עצמה במקרה הצורך – יכולות שאינן קיימות במפרץ – אך כל קשר עם ישראל הוא עדיין עניין רגיש בעולם הערבי והמוסלמי. דעת הקהל שעדיין נוטה לכיוון הפלסטיני יותר ממה שנהוג להודות באופן רשמי היא כנראה אחת הסיבות בגינן מנהיגי המפרץ לא עושים את הצעד לקראת קשרים פתוחים והכרה בישראל.

עד כה, ישראל הגבילה את ייצוא הטכנולוגיה הצבאית המתקדמת שלה, אך גם זה עשוי להשתנות עם פתרון כלשהו לסכסוך עם הפלסטינים וייסוד קשרים רשמיים עם מדינות המפרץ. גם המצב הכלכלי המחריף באזור ועליה בשיעורי האבטלה במפרץ יכולים להטות בסופו של דבר את הכף לקראת מהלך היסטורי.


ד”ר ג’יימס דורסי הוא מרצה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת נאניאנג בסינגפור, ועמית בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. המאמר התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. תמיד קופצים להטיח האשמות לפני שהעובדות לנגד עיניהם. ממש "מסכנים" סורקים את השטח למצוא תואנה הכי זעירה להאשים ללא כל סימוכין, לא פלא שהם תמיד נגמרים עם "חביתה על הפרצוף" ובגלל ה PC הארור לא מוגשים תביעות בגין דיבה, או, שאם יוגשו פעילי השמאל ההזוי יכנסו לפעולה לכופף ידי ערכאות משפטיות בישראל.

  2. נתניהו מוציא שקר כלשהו על שיתוף פעולה עם מדינה במפרץ כדי לתרץ את זה שהוא לא יקיים את הבטחתו לספח.

  3. למה לא מציינים שמדובר ביחסים עם דיקטטורות חשוכות מושחתות ופרימיטיביות?
    ושהג'נטלמנים שבתמונה הם פושעים נגד האנושות?

    1. התכוונתי לכל מדינות המפרץ.
      לא מדובשן ולא מעוקצן.
      לא השיעים האיראנים.
      ולא הסונים הסעודים.
      ולא המזגזגים הקטארים.
      ולא הנאורים מדובאי.

      איראן זה אויב ישיר.
      סעודיה זה אויב ערמומי שמעוור בעזרת כסף ומערער את דעת הקהל הישראלית ומונע מהלכים לטובת ישראל ע"י הבטחות שווא מעליבות למערכות יחסים שוליות.
      הקטארים סתם פירומנים.

      צריך להבין שכל מסר שמגיע מהם זה מסר מפושעים אלימים שנסים להשתמש בחולשות של הדמוקרטיה כדי להרוס אותה מבפנים ולהתיחס בהתאם.

    2. אף אחד לא אמר שהם מושלמות , אבל הם התחילו להיפתח .ואם אתה חי פה בישראל יש הרבה ערבים ישראלים יותר פרמיטיבים מהם אז בבקשה ממך לא לנסות לעוור אותנו אם שטויות

  4. "נטישת התמיכה בפלשתינים"? לא בטוח
    לא פעם הצהירו לאחרונה התניה של יחסים עם ישראל בתלות של הקמת מדינה ערבית.
    יתכן שזה דוקא משתלב היטב במדיניות של נתניהו שהמורשת שלו היא הקמת מדינת טרור מס' ק"מ מול קיסריה.

    1. בשביל לדעת מה קורה צריך לעקוב לא רק אחרי אמירות של הפוליטיקאים הבכירים, אלא גם על מאמרים בתקשורת, שינויים (איטיים והדרגתיים) בסדרות טלויזיה, התבטאויות של פוליטיקאים פחות בכירים – כל הדברים האלה נשלטים ע"י המשטר. כל מאמר שתומך בקשרים עם ישראל או מבקר את הפלשתינאים אושר ע"י הצנזורה. כך גם כל סדרת טלויזיה שמציגה את היהודים באופן לא שטני. אחרי ששטפו לערבים את המוח משך דורות אי אפשר לבוא פתאום ולומר: "סתם, זה הכל סתם, מתיחה מסרט ישן". יש תהליך איטי והדרגתי של שינוי תודעה ורואים אותו כבר שנים.

    2. למישהי
      כל זמן שהמחיר הוא הקמת מדת טרור בקרביים שלנו לא שווים כל השניים איטיים ככל שיהיו.
      שורה תחתונה הוא המחיר.

  5. "פתרון כלשהו לסכסוך עם הפלשתינים"? מסתבר שזה טור קומי, חה חה חה.