"קרן וקסנר נוטה לשמאל, המדינה צריכה להפסיק את הקשר עמה"

ח"כ קרעי יזם דיון בוועדת החוקה בנוגע לתוכניות הכשרה לבכירי השירות הציבורי. מנכ"ל משרד רה"מ הודיע כי יקפיא את השתתפות עובדי משרדו

ח"כ ד"ר שלמה קרעי | צילום מסך

משרד ראש הממשלה יקפיא את התקשרותו עם קרן וקסנר ותוכניות הכשרה חיצוניות אחרות לעובדיו, כך אמרה הבוקר תמר פלד-אמיר המשמשת כראש אגף 'עתודות לישראל' במשרד. בדיון בוועדת החוקה שעסק בעניין אמרה פלד-אמיר כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה מוביל בימים אלה את תהליך הסדרת תוכניות ההכשרה, ו"ביקש להוסיף שעד שיוסדרו ההתקשרויות נקפיא את ההשתתפות עובדי המשרד בתוכניות מהסוג הזה".

הדיון נערך ביוזמת ח"כ ד"ר שלמה קרעי, אשר אמר בפתח הישיבה כי "המטרה שלי היא לגרום לכך שמדינת ישראל לא תשלח פקידי ציבור אל הנודע". לדבריו, "ההשפעה של קרן וקסנר על פקידי הציבור שלנו נעשית באופן אנטי-דמוקרטי ואולי אף אנרכיסטי", ועובדי המדינה מקבלים במסגרת הלימודים בקרן "במישרין או בעקיפין מתנה של כמעט מיליון שקל". ח"כ קרעי הזכיר את קשרי הקרן עם אהוד ברק אשר קיבל ממנה סכום של 2.3 מיליון דולר עבור כתיבת מחקר, וג'פרי אפשטיין, איש העסקים שהורשע בעברות מין בקטינות והתאבד בכלאו בשנה שעברה, ובעבר שימש בתפקיד בכיר בקרן. קרעי התייחס גם לחומרי הלימוד בתוכניות הקרן ואמר כי "קיימת בקרן הטיה ברורה לשמאל". לדבריו, "אין הצדקה לכך שמדינת ישראל תיתמך על ידי קרן זרה שמחלקת מתנות לפקידים בכירים", ולכן ההתקשרות עמה חייבת להיפסק: "המדינה חייבת להתרחק מהקרן ואנו נדאג לקבוע זאת בחוק".

ח"כ יאיר גולן, בעצמו בוגר קרן וקסנר, אמר כי הדיון בנושא הוא "חלק ממסע התקפה מיטור על אנשים שתרמו את מיטב שנותיהם למדינת ישראל". לדבריו, אוניברסיטת הרווארד בה לומדים משתתפי תכנית וקסנר "אכן מייצגת ערכים מסוימים", אך "כל סטודנט בוחר את תכנית הלימודים שלו המרצים מייצגים מגוון רחב של דעות. מה שלמדתי בהרווארד תרם רבות ליכולת שלי להיות קצין ומשרת ציבור טוב יותר". במהלך הדיון גולן נקלע לעימות מילולי חריף עם ח"כ קרעי והטיח בו: "פשיסט כמוך לא תרם למדינה רבע ממה שאני תרמתי. כמות הפעמים שסיכנתי את חיי לא דומה למה שאפס כמוך תרם, עלוב נפש".

ח"כ יואב סגלוביץ' ענה לטענה לפיה תכנית הלימודים היוקרתית מהווה מתנה אסורה לעובד ציבור וטען: "אין כאן אין כאן מתנה אסורה, אלא תמורה.  בכירי השירות הציבורי מתחייבים לשלוש שנים בהתקשרות אישית ללא צורך במכרז, שמקבלת את אישורו של נציב שירות המדינה. ההאשמות נגד הקרן מופרכות ומונעות משיקולים פוליטיים ובסופו של דבר כולנו נפגעים מזה". ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס גם הוא לתכני הלימוד בקרן ואמר: "בואו לא ניתמם. שולחים את בכירי השירות הציבורי להשתלמויות במקומות מאוד מסוימים. מכשירים אותם לאג'נדה פרוגרסיבית וזה מעצב את התודעה של השירות הציבורי במדינת ישראל".

"פס ייצור של אותן תפיסות"

חברי כנסת נוספים שדיברו בדיון היו ח"כ קרן ברק שאמרה "כשאני מסתכלת על השירות הציבורי אני רואה את אותו פס ייצור של אנשים עם אותן תפיסות. זאת קבוצה סגורה של פקידים". ח"כ אופיר סופר אמר כי קרן וקסנר היא  מפעל שנודף ממנו ריח רע. יש פה משמעות לביטחון הלאומי ולא יתכן שמדינת ישראל תפקיד דבר כל כך חשוב בידי גורמים פרטיים". ח"כ אריאל קלנר טען כי "לא יתכן שקרן חיצונית תנסה להשפיע על הדמוקרטיה הישראלית ועל הפקידות הבכירה שלה. הדבר הזה חייב להיפסק", ואילו ח"כ קטי שטרית הוסיפה: "מדובר במועדון חברים סגור. אם אין לקרן שום אג'נדה פוליטית אז למה לא להקים ועדה שתדאג לשקיפות?".

מטעם קרן וקסנר דיבר בדיון האלוף במיל' עידו נחושתן, יו"ר הוועדה המייעצת של הקרן בישראל. לדבריו, "קרן וקסנר היא פועלו ויוזמתו של לס וקסנר, נדבן יהודי וציוני נלהב שכל מבוקשו לתרום למדינת ישראל באמצעות מתן הכשרה איכותית למשרתי הציבור. במשך שנות פעולתה בארץ העמידה הקרן 532 בוגרים והם פרוסים למלוא אורכו של השירות הציבורי, משרדי הממשלה וזרועות הביטחון". לדברי נחושתן, "הקרן היא א-פוליטית ומתרחקת מכל עניין פוליטי, ומוצאת את עצמה חשופה למסע דה-לגיטימציה. זאת תהיה שגיאה גדולה אם מדינת ישראל תחמיץ  הזדמנות להשקיע בשירות הציבורי". הוא הוסיף כי "הקרן הבהירה היטב את טיב התקשרותה עם אהוד ברק".

לאחר מכן דיבר אילן רם, ראש מנהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה, אשר סיפר כי הנציבות עובדת על "מסמך מנחה לכל המשרדים להסדרת קריטריונים לשיתוף פעולה עם ארגונים והסדרי מימון". לדבריו, בנציבות "רואים חשיבות גדולה להכשרות בשירות המדינה. אנחנו מלווים את התהליך לאורך כל הדרך, ובוועדת הקבלה יושב נציג בכיר של נציבות שירות המדינה". שיר ביגמן-אזולאי, יועצת משפטית מנציבות שירות המדינה אמרה כי "ההשתתפות של בכירי השירות הציבורי בתוכניות וקסנר מוסדרת בחוק ומוקבעת בהחלטת ממשלה". לדבריה "במקרה דנן לא מדובר במתנה אישית אלא בשיתוף פעולה בין מדינת ישראל לקרן וקסנר. גם חובת מכרזים לא חלה על הקרן כי לא מדובר בעסקה".

עו"ד זיו מאור מתנועת 'אם תרצו' הגיב לדברים ואמר כי "התמורה שמקבלים המשתתפים בתוכניות של וקסנר היא מתנה שאסורה בחוק והם חייבים להחזיר את הכסף". לדבריו, תנועת 'אם תרצו' הגישה הבוקר עתירה לבג"ץ בעניין.

כפי שנחשף בתחקיר 'מידה' מאת יוסי בן ברוך וזיו מאור לפני כשנתיים, קרן וקסנר מממנת מדי שנה לימודים יוקרתיים בארצות הברית לבכירים בשירות המדינה, אשר רבים מהם ממשיכים לעסוק בפעילות פוליטית מובהקת במקביל לתפקידם. ההתקשרות בין המדינה לקרן נעשית לאורך שנים ארוכות ללא מכרז, ובתהליך לא ראוי ולא מקובל, בו הקרן מקבלת שליטה על מיון ובחירת המועמדים משירות המדינה, שאותם היא מחליטה לקדם. בנוסף, בשמה של הקרן נקשרו כאמור פרשות שונות כמו תשלומי העתק לאהוד ברק ומעורבותו של ג'פרי אפשטיין.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. אם הקרן היית א-פוליטית, היא היית מעבירה כסף, לכל מוסד לימודי שמועמד שנבחר באופן אקראי, מעוניין.

    אם המטרה אכן היית "מתן הכשרה איכותית למשרתי הציבור", שני המרכיבים לעיל (כל מוסד ובחירה אקראית) יחד, היו אופן עבודתה. כל מוסד לימוד = תואר מתקדם ובחירה אקראית = לכל אדם סיכוי זהה להתקדם, באמצעות סיוע של הקרן.

    כאשר מוסד ההכשרה נבחר ע"י הקרן ומועמדים נבחרים ע"ב כוונות נסתרות, יאיר גולן יכול להמשיך לקלל, כיוון שנימוקים להתמודד עם טענותיי, מעולם לא היו לו.

    1. סיפור שכדאי לחזור עליו שוב ושוב לדמותם של מנהיגי השמאל – האמת מול המיתוס. בכללי התקשיר נמצאת הוראה לנהגו של שר, שעליו לרדת ממכונית השרד ממקום מושבו כנהג, להגיע אל צידו השני של הרכב, ולפתוח עבור השר את הדלת מבחוץ, כדי לאפשר לשר לרדת מהרכב בלי שזה יאלץ ח"ו לטרוח ולפתוח את הדלת.
      סיפר לי נהג ששימש כממלא מקום לנהגי שרים – לכל שר יש את הנהג שלו – בהעדרם, כי אף שר לא הקפיד על הוראת התקשיר, כולם פתחו את הדלת בעצמם ויצאו החוצה. היו שני יוצאים מן הכלל, שולמית אלוני, נותרה לשבת במקום וחיכתה עד שהנהג יגיע ויפתח עבורה את הדלת. אפשר להבין, עד שסוף סוף הצליחה להתמנות לשר. והיה עוד אחד, יוסי שריד, איך לא?, אלא שהלה היה תובע בפה מלא, בא לפתוח לי את הדלת!
      והיה עוד הבדל, כל השרים ירדו לאכול במסעדה והזמינו אותי להצטרף אליהם, למה שתשאר בחוץ? חוץ מיוסי שריד, הלה נכנס למסעדה, ואמר לנהג, לך תסתדר!

    2. למרקוס: אכן אנשי ה0מול מגעילים ויוסי סעיד היה אדם רע במיוחד. המסכן "זועזע" כאשר מלפגת העבודה (בעיניים) הצטרפה לקואליציה עם הליכוד והוא ממש "לא ידע את נפשו". במפ"ם לא רצו אותו. שולמית אלוני צרפה אותי לרץ (שהפכה למר"ץ עם הצטרפות מפ"ם) ולכן היא קיבלה ממנו באבי אביה.

  2. הימין נכשל כבר 40 שנה ועושה בסוף את מה שהשמאל קובע!!!
    בגין נתן את סיני כי חשב שלא טוב לשלוט על25000 בדואים אבל בסוף קיבלנו דרך סיני130000 אריתראים בתל אביב ואין שלום רק אי לוחמה
    שרון ברח מעזה וקיבלנו טילים גם על תל אביב
    נתניהו מיסד מדינה פלסטינאית וגם נותן כסף לחמאס
    ועכשו אנו לפני מימוש תוכנית אלון
    בקיצור הליכוד ב40 שנה הקטין לאט לאט את המדינה
    לפי רצונוצ ומתווה השמאל-שלא תתבלבלו!!!

    1. יאיר גולן הוא מכחיש שואה בזוי וכך צריך להתייחס אליו. המדינה תרמה לו פי כמה ממה שהוא תרם למדינה. הוא פרי הביאושים הקלסי של קרן ווקסנר

    2. איזה טיפש זו הסיבנ שבגין הסכים לםנוי סיני ?הבדואים ?

  3. בשגיאת הקלדה נכתב "יאיר גולם" במקום יאיר גולן. אח… לא יאמן איך שגיאת הקלדה אחת יכולה לבטא את האמת יותר מאלף מילים.

  4. ראשית, יאיר גולן נראה ומתנהג כפסיכופת
    עובדיםפ עלינו העלובים האלה:
    מתחייב ל- 3 שנים
    ללא מכרז
    ז"א, החתרן שנשלח 'ללימודים' זוכה מכל העולמות –
    זו לא טובת הנאה
    לא משלם מס על 'ההכנסה' הפתאומית
    מקבל 3 שנים מובטחות שיגיעו לכדי 30 שנה
    פטור ממכרז, לא צריך להצטיין
    רק להיות חתרן תחת הממשלה ומוסדות המדינה. רק זה.

  5. למה יש בכנסת רק שלמה קרעי אחד ?
    מה עושים שאר חברי הכנסת של הימין ????

  6. קרן מחו"ל נתנה 2.5 מיליון דולר לבנימין נתניהו. נתניהו מסרב עד היום למסור מדוע קיבל את הכסף.
    הקרן מסרה לאחר מספר שנים שנתניהו התחיל מחקר ולא סיים אותו.
    אמצעי התקשורת לא דנים בכך, לא הוגשו עתירות הדורשות להעמיד את נתניהו על קבלת שוחד או משהו דומה.

    זה תסריט דמיוני.
    ברור לכולם מה היה קורה אם זה היה במציאות.

    עכשיו נחליף את השמות במקום בנימין נתניהו נרשום אהוד ברק.
    זה מה שקורה בפועל.

  7. ככה זה עובד , כדורים שורקים ליד אוזניך עד שאתה מבין שאתה משלם בשביל שאלה שמעליך יתעשרו ויקודמו , ואז מגיע תורך לשלוח אחרים כדי שבמקרה הטוב ישמעו שריקות כדורים או זעקות פצועים …
    ולאסור עליהם להשיב אש , ואז אתה יכול גם להתעשר וגם להתרברב, ולהשפיל ולהשוות אותנו ( כולל אותך מה לעשות ) למי שאתה אמרת .
    מי שעובד פעם בשביל צד אחד ופעם בשביל צד שני אינו אלא שכיר חרב ( מקצועי )
    יש חיילים פחות מקצועיים אבל הם ילחמו רק לטובת העם שלהם !!!

  8. אפשטיין התאבד בכלאו – אמת אמינות חטפו אותי חייזרים חייזרים

  9. סקר קל לקרן שאינה פוליטית- מה אחוז ההצבעה של בוגרי הקרן שמצביעים ליכוד ימינה שס וכדומה
    מה אחוז ההצבעה של בוגדרי הקרן שמצביעים עבודה מרץ ומשותפת?

    בבקשה לא להתחמק בתשובה "אין נתונים, זו הצבעה חשאית וכדומה"
    כולנו יודעים את התשובה.
    והתשובה לשאלה היא התשובה לשאלה האם הקרן היא פוליטית או לא.

  10. למה אין חרדים בתוכנית של קרן וקסנר? אולי כי הם לא לומדים לימודי ליבה עקב הזנחה פושעת של שנים, ולכן לא יכולים ללמוד בהרווארד שם כידוע מדברים אנגלית.

    למה אין אנשי פריפריה ואתיופים בתוכנית של קרן ווקסנר, בגלל הזנחה פושעת של הליכוד של בתי הספר בפריפריה, שמוציאה תלמידים ברמה נמוכה שאין סיכוי שיתקבלו להארוורד.

    קרן ווקסנר לא יכולה להכניס להרווארד את מי שאינו עומד בתנאי הסף של האוניברסיטה היוקרתית.

    1. אתה מודע לכך שתקציב החינוך בשנה האחרונה חצה את ה-70 מיליארד שקל?
      אפשר להתווכח איך ואיפה להשקיע את הכסף, אבל לטעון ל"הזנחה פושעת" זאת דמגוגיה ברמת גנון.

    2. קרן וקסנר עוסקת בפקידות בכירה.

      לפקידות בכירה בהגדרה, יש השכלה אקדמית. בקרב פקידות בכירה, יש נציגים מכל קבוצות האוכלוסיה שהזכרת. כך שהסיבה היחידה, בגללה הקרן לא מגייסת אף אחד מהאנשים שהזכרת – היא שהם מצביעים למפלגה ישראלית ולא לתומכי הג'יהד העולמי.

      זו הסיבה היחידה ואת הרעל שלך אודות הממשלה הישראלית, אשר גם לא קשור לכתבה, אתה יכול להפיץ כהרגלך אצלך בחמאס.

  11. טוב שסוף כל סוף נזכרו לעשות איזה שהוא צעד בנידון. קרן וקסנר עצמה בוחרת את המקבלים הכשרה על פי ההשקפה הפוליטית שלהם, כלומר אם היא "נכונה". לא ברור למה זה נמשך בלא שאיש יעלה על דעתו לפחות לבחון. גם לא ברור מדוע איש לא בחן את החומר הנלמד בהכשרה זו. ישנו איזה נציב עובדי ציבור (חובש כיפה) שמאשר ושולח והוא נראה מאוד מרוצה מעצמו.

    1. כמה בורות ושטחיות. מעיד בעיקר על כך שהכותב לא יודע דבר וחצי דבר על התכנית או על הלימודים. הקרן לא בוחרת בעצמה את המתקבלים, היא בוחרת יחד עם נציבות שירות המדינה, וזאת רק את המועמדים שעברו את המיון (המאתגר, והעצמאי) של אונ' הארוורד. כל עובד מדינה יכול להגיש מועמדות, אפילו קטי שטרית. לגבי החומר הנלמד – מדובר באוניברסיטה ענקית עם מאות קורסים רק בבית הספר לממשל, ומי שבוחר אותם זה הסטודנט ולא אף אחד אחר. זה כמו לשאול למה אף אחד לא בדק את "החומר הנלמד" בטכניון. בסופו של דבר מדובר בתואר באוניברסיטה הטובה ביותר לעולם להכשרת עובדי מדינה.
      יש גם בוגרים אתיופים, דתיים, תושבי הפריפריה וימניים. ובכלל, חלק ניכר מהם נבחר לתפקידים בכירים ע"י הממשלה (מנכל משרד הבריאות הנוכחי, הרמטכל ועוד עשרות רבות שנבחרים בגלל כישוריהם על ידי ממשלת ישראל הנבחרת). אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו…

  12. יאיר גולן הוא שמאל קיצוני, והתגובה המזוהמת שלו לח"כ קרעי מציגה אותו במלוא עליבותו. מזל שעצר בהבל פיו את קידומו-שלו לרמטכ"ל.

  13. רוב הדברים שנאמרים נגד "קרן וקסנר" הם שטות גמורה.
    קודם כל, הנבחרים של קרן וקסנר הם בשנות העשרים והשלושים של חייהם, זאת אומרת הם לא יכולים להיות "בכירים".
    האנשים האלה הם צעירים, בערך 10 בשנה, בדרגות הזוטרים בשרות המדינה הם, המבירקים שבצעירנו, בוגרי יחידות צבא מובחרות וכיוצא באלה.
    באופן טבעי, אלה שנשארים בשרות המדינה הופכים עם הזמן לבכירים, אבל אסור להתבלבל בין סיבה לתוצאה ובין סדר הדברים: שום בכיר לא מתקבל לקרן ווקסנר מפני שלא יכול להיות בכיר בגיל מקבלי המלגות.
    אני רואה הרבה קינאה, רשעות וטיפשות בקמפיין נגד קרן ווקסנר.
    מה לא חוקי במתן מילגות קרן ווקסנר?
    מה שונה באופן מהותי בתוכנית מלגות הזאת מתוכניות אחרות דומות? שום דבר.

    1. הצג תוכניות דומות. לקרן ווקסנר יש הרי תכנית ותכלית מוצהרת, לא מדובר בפילנטרופיות חסרת תכלית. התכלית הנדוס אנשים לכיוון מסוים.

    2. במבחן התוצאה , מי שנכנס ללימודי הקרן הזאת יוצא שמאלני, וחשבון הבנק שלו משום מה תופח

  14. מבישה ועלובה בעיניי תגובתו של ח"כ יאיר גולן והיא אופיינית לתגובות של אנשי שמאל מזה דורות:
    במקום להגיב לגופן של טענות שהועלו, הוא תוקף את מעלה-הטענות לגופו של אדם ומכנה אותו 'פאשיסט' ו'עלוב נפש'. זו אינה תגובה ראויה! ממי שהיה סגן רמטכ"ל, ניתן היה לצפות לתגובה שונה לחלוטין, אבל כנראה שאין לו מענה לטענות שהועלו על ידי ח"כ קרעי.
    מסתבר שקרן ווקסנר אכן מייצרת כאן על פני עשורים 'דיפ-סטייט' המנהלת את המדינה וחותרת תחת ממשלות ימין הנבחרות באופן דמוקרטי.
    הקרן מסוכנת לישראל מכיוון שיש לה 'תיק' על כל אלה שעברו הכשרות בחו"ל במימון הקרן ולכן הם חשים מחוייבים לפעול על פי 'רוח הקרן'.

    1. אני בוגר קרן וקסנר בהרווארד בשנה"ל 1992/3 ואלה שמכירים אותי יודעים היטב שאי אפשר לומר עלי שאני שמאלני שחתר תחת שלטון נבחרי העם במהלך עבודתו בשירות הציבורי. להיפך. מניסיוני האישי אני יכול לומר שכל מה שנאמר נגד הקרן הוא שטות גמורה חוץ מדבר אחד: התרומה לברק ב-2004 (והשלמתה ב-2006), שאני רואה אותה כטעות חד-פעמית שנעשתה כנראה בהשפעת חברו הטוב של ברק, ג'פרי אפשטיין, שהיה אז בהנהלת הקרן לפני שהודח ממנה כשנחשפו פשעיו ב-2007.