אסור להקל ראש באיום מתימן

איראן סיפקה בעבר מערכות נשק מתקדמות לשליחיה המורדים החות'ים, והיא עשויה להשתמש בהם במסגרת התקפה על ישראל

המורדים החות'ים בתימן | צילום מסך

האם איראן נערכת לתגובה צבאית נגד ישראל בעקבות החבלות במתקן הגרעין בנתנז ובמתקן הטילים הבליסטיים בפרצ’ין? יש לשים לב להסלמה המילולית והמעשית של איראן ושלוחותיה בימים האחרונים, לאחר שב-9 ביולי נחתם הסכם צבאי חדש בינה לבין סוריה על פיו ישודרג מערך ההגנה האווירית הסורי במערכת טילי קרקע אוויר חדישה מתוצרת איראן מסוג 'ח’רדאד 3'.

דובר משרד החוץ האיראני הזהיר ב-13 ביולי כי “איראן תגיב באופן נחרץ כלפי כל מדינה שיוכח כי היא מעורבת בפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז”. במקביל חידשו בתימן המורדים החות’ים הנאמנים לאיראן את ההתקפות על סעודיה, באותה שיטה אשר לטענתם השתמשו נגד מתקני הנפט של חברת “אראמקו” ב-14 בספטמבר בשנה שעברה. אז טענו החות'ים כי הם אלה שביצעו את ההתקפה, אך על פי מידע מודיעיני אמריקני וישראלי מי שהייתה אחראית על כך היא הזרוע האווירית של משמרות המהפכה מתוך שטח איראן.

בראשית השבוע שעבר שיגרו המורדים ארבעה טילים בליסטיים ושמונה מל”טים ממולכדים לעבר שדות התעופה ג’יזאן ונג’ראן שבסעודיה, לעבר מערכת טילי הפטריוט בח’מיס משיט ולעבר מתקני הנפט בג’יזאן. דובר הקואליציה הערבית נגד המורדים בתימן הודיע רשמית באמצעות סוכנות הידיעות הסעודית כי היא הצליחה ליירט אותם.

בהודעה חריגה, הודיע ב-13 ביולי עבדאללה יחיא אלחאכם, מפקד אגף המודיעין של המורדים החות’ים בתימן, כי למורדים “יש בנק מטרות חשובות וחיוניות בסעודיה, איחוד האמירויות ותל-אביב ואפילו מעבר לכך” – שלוש מדינות שהן בנות ברית של ארה"ב. הודעה זו צריכה להדאיג מאוד את ישראל, לה אמנם אין סכסוך ישיר עם החות'ים, אבל ברור כי הם שלוחה של איראן המתכננת להפעיל אותם בעיתוי המתאים מבחינתה.

איראן איננה מסתירה את כוונותיה לתקוף את ישראל מכמה חזיתות באמצעות רקטות, טילים בליסטיים ומל”טים ממולכדים תוך שימוש בשלוחותיה מסוריה, עיראק, חיזבאללה מלבנון, חמאס והג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה וגם המורדים החות'ים מתימן. היו כבר ניסיונות איראנים לתקוף את ישראל משטח סוריה, אך הם סוכלו בהצלחה על ידי צה”ל.

את האיום הראשון לתקוף את ישראל משטח תימן השמיע מנהיג ארגון 'אנצאר אללה', עבד אלמאלכ אלחות’י, בנאום שנשא נאום ב-9 בנובמבר 2019 לרגל חג הולדת הנביא. בנאום ששודר בערוץ הטלוויזיה 'אלמסיירה' של המורדים החות’ים, דחה אז אלחות’י את את הטענה כי איראן החלה לספק טילים מדויקים לתימן, ואיים לתקוף את ישראל אם היא תתקוף את תימן. "עמנו לא יהסס להכריז על ג’יהאד נגד האויב הישראלי ולהנחית את המכות הקשות ביותר נגד המטרות הרגישות של האויב, אם הוא יסתבך במעשי טיפשות נגד עמנו. העמדה העוינת שלנו נגד ישראל היא עמדה עקרונית, אנושית, מוסרית וחובה דתית”, אמר אלחות’י.

בכך התייחס לדבריו של בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר האמריקני סטיב מנוצ’ין ב-19 באוקטובר 2019, בה אמר: "איראן שואפת כעת להשיג נשק מדויק שיכול לפגוע בכל מטרה במזרח התיכון בדיוק של 10-5 מטרים. הם שואפים לפתח את זה וכבר הכניסו אותם לתימן במטרה לפגוע בישראל גם משם”. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי נתניהו חשף אז את עובדת הימצאות טילים מדויקים איראניים בתימן כדי לשגר אזהרה לטהרן כי ישראל עוקבת אחרי הכנותיה לתקיפה, ויש לה מודיעין מדויק מכל הגזרות, כולל מתימן.

איראן עסוקה כעת בתכנון התגובה הצבאית על הפיצוצים במתקני נתנז ופארצ’ין, וגורמים ביטחוניים בישראל אינם שוללים תגובה צבאית איראנית. ההערכה כי כי מתקפה איראנית לעבר ישראל יכולה להגיע משטח סוריה או עיראק באמצעות המליציות השיעיות הפרו-איראניות או 'כוח קודס' של משמרות המהפכה בפיקודו של אסמעיל קאא’ני, אך גם משטח תימן.

הנקודה הישראלית הקרובה ביותר לתימן היא העיר אילת, מרחק גדול מאוד גם עבור טילי השיוט האיראניים. אולם האיראנים בהחלט יכולים לספק למורדים החות’ים טילים בליסטיים ארוכי טווח או לסייע להם לפתח טילים כאלה בעצמם, או להשתמש בתימן כבסיס לתקיפת אוניות ישראליות השטות במצרי באב אלמנדב, הן באמצעות טילי חוף-ים והן באמצעות ספינות נפץ ממולכדות שיבצעו פיגועי התאבדות. נזכיר כי ארגון חיזבאללה שיגר ב-14 ביולי 2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, טיל חוף-ים מדגם C-802 לעבר אוניית חיל הים מול חופי לבנון, וגרם להרג ארבעה חיילים ישראלים.

החשיפה של המורדים החות’ים לגבי הכנת "בנק מטרות" בישראל מעידה על איסוף מודיעין והכנות צבאיות מבצעיות לפעולה, ויתכן כי יש בכך גם אישור עקיף על כך שנמצאים ברשותם כבר טילים ארוכי טווח אותם קיבלו מאיראן. מנגד, לישראל יכולות מודיעיניות גבוהות וראש הממשלה נתניהו הפתיע בעבר את האיראנים כשהודיע על כך ישראל מודעת לכוונותיהם לפעול נגדה משטח תימן. ישראל גם הוכיחה כי ביכולתה לסכל מראש מתקפות נגדה, כפי שחיסלה את חוליית הרחפנים האיראנית של 'כוח קודס' בסוריה, כאשר זו תכננה פיגוע באזור רמת הגולן בחודש אוגוסט 2019.

עם זאת, יש לעקוב בקפדנות מבחינה מודיעינית אחרי הנעשה בתימן ולנקוט בצעדים הדרושים לאבטח את הספינות הישראליות המפליגות באזור באב אלמנדב. האיום מצד המורדים החות’ים הוא רציני ולא מן הנמנע שהאיראנים ינסו להשתמש בהם כדי לפגוע במטרות ישראליות, כפי שהם משתמשים בהם לפגוע במטרות סעודיות.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר