שר המטייחים אבי ניסנקורן

הגנה עיוורת על שופטים ופרקליטים וכיסוי מחדליהם אינה משרתת את הציבור ופוגעת אנושות במעט האמון שעוד נותר במערכת

שר המשפטים אבי ניסנקורן | צילום מסך

יש שני סוגים של מנהלים: מנהל הרוצה להיטיב עם החברה בראשה הוא עומד, ומנהל שרק מתעניין בתארים וכיבודים על חשבון החברה. חברה שרוצה באמת להצליח חייבת מנהל מהסוג הראשון, כזה שלא יפחד לנקוט גם בצעדים כואבים לטווח קצר (כמו פיטורים או קיצוצים) במטרה לשפר את מצב החברה לטווח הרחוק.

במגזר הפרטי זה כמובן ברור מאליו: מנכ"ל שחושש לנקוט באמצעים הנדרשים ולא מביא תוצאות מפוטר והולך הביתה. לעומת זאת, במגזר הציבורי קיים כשל שוק מובנה לפיו מי שמנהל בפועל את החברה הם העובדים המאוגדים ובעלי הקביעות אשר לא ניתן לפטר, ורק המנהל הוא זה שמתחלף מדי כמה שנים. כך נוצר מצב בו למנהל, שיודע מראש כי בכל מקרה לא יישאר בתפקידו לאורך זמן, משתלם יותר לרצות את העובדים מאשר לדאוג לטובת החברה, ובכך פוגע למעשה בטובתם של אזרחי מדינת ישראל.

כל עוד אני שר משפטים שלטון החוק לא ייפגע ומערכת המשפט תפעל בעצמאות מלאה למען כל אזרח במדינת ישראל. נקודה"

במילים אלו בחר שר המשפטים אבי ניסנקורן להבהיר את הדרך בה יצעד בתפקידו החדש. הצהרה מרשימה לכל הדעות, אך תמוהה מעט כאשר היא מגיעה כשעתיים בלבד לאחר ציוץ אחר בו ניסנקורן קבע: "מי שמצביע בעד ועדת חקירה לשופטים מצביע בעד חיסול הדמוקרטיה הישראלית. ואני לא אאפשר זאת". איזונים ובלמים? הפרדת רשויות? כנראה שאלו לא נכללים בהגדרת הדמוקרטיה של שר המשפטים.

כל זה מגיע לאחר שבחודשים האחרונים נחשפים גילויים רבים ומדאיגים באשר להתנהלות בעייתית מאוד של שופטי בית המשפט העליון, ניגודי עניינים כה חמורים שאם היה נבחר ציבור היה חשוד אפילו באחוז מהם היה מזמן נחקר ומואשם. גם פרקליטים בכירים מתהלכים כאשר מעליהם חשדות חמורים, תמלילי חקירה מחוקים מוגשים לבית המשפט, חיסולי חשבונות בצמרת הפרקליטות ויועץ משפטי שמינה את עצמו לפרקליט המדינה, מסתתר מאחורי צווי איסור פרסום ונמצא בניגוד עניינים מובהק.

כל פרשה כזו היא כמובן שערורייה חמורה ביותר שאמורה להרעיד את אמות הספים של כל אזרח שאכפת לו באמת משלטון החוק, אך היכן שר המשפטים? מבחינת ניסנקורן, יותר חשוב לשמור על המערכת ואנשיה, כמובן בשם "הדמוקרטיה", גם אם המשמעות היא המשך התרסקות אמון הציבור המועט שעוד נותר בה ומתן כרטיס חופשי להמשך חגיגת השחיתות.

אסור לטעות: לא מדובר בעצימת עיניים אלא בכוונה מלאה לטייח בה שר המשפטים מודה בפה מלא. בסופו של דבר, לאנשים בתוך המערכת לא באמת אכפת מתפקוד המשרד. אף אחד לא יכול לגעת להזיזם מתפקידם, ולמחדלים שהם מבצעים אין השפעה ישירה עליהם. במצב כזה אין להם שום תמריץ אמיתי לפעול לשיפור המערכת או לפעול לטובת הציבור בכלל, וכאשר הם זוכים לחסינות כוללת אנו עדים למקרים הבעייתיים שנחשפים שוב ושוב.

אבי ניסנקורן הגיע למשרד המשפטים אחרי שנים ארוכות בהסתדרות, ארגון שנועד לכאורה להיטיב עם העובדים אך הפך במהרה לכזה שמנצל את כוחו בשביל לשמור על קומץ מקורבים על חשבון שאר אזרחי ישראל, ולשם משתמש כך משתמש בו באופן שרירותי ופוגע בכלל המשק. זהו אותו קו בדיוק אותו הוא ממשיך כעת גם בתפקידו כשר משפטים – הגנה בכל מחיר על חבריו ולא על טובת החברה.  זו היא אינה הנורמה הנדרשת מנבחר ציבור. הגנה עיוורת וכיסוי על מחדלים אינה משרתת את הציבור אלא פוגעת בו ומעמיקה את השסע שנוצר באמון במערכת המשפט. אי אפשר לחזק את שלטון החוק ואמון הציבור מבלי להתחיל קודם כל בלתקן את המערכת מבפנים.


עו"ד יותם אייל הוא חבר הפורום המשפטי למען ישראל ובעל תואר שני במנהל עסקים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. 'הטמבל' הזה הוא האיש ה'מושלם' למשפחת הפשע.
    לא יכלו לבחור איש 'מתאים' יותר, ובדומה ל'עיתונות' בישראל – נכס עבור השמאל החתרני

    אין אנשי שמאל מין השורה?

    הןא ישקרו לכולם, כולל לאנשי שמאל שרוצים מערכת אכיפת חוק נקייה.

  2. ניסנקורן כמו הרבה מחבריו לכוון הפוליטי הכללי אילו הוא משתייך, מומחה למכבסת מילים.
    כאשר מדובר באיזה נושא של הימין, אז יקוב הדין את ההר, גם אם מדובר בפפיק תביעה.
    כאשר מדובר במשהוא שמשרת את השמאל, אז כבר ממציאים את המינוחים הדרושים כדי להחליק ולטייח.

  3. ניסנקורן אינו מגן בעיוורון על מערכת המשפט.
    ניסנקורן יודע היטב מה הוא עושה.
    לפני למעלה משנה החלה חקירה על מה שנעשה בהסתדרות בתקופתו של ניסנקורן.
    כשניסנקורן מונה לשר המשפטים, החקירה הופסקה/הוקפאה/נעלמה.
    יד המקרה ? אשרי המאמין….

  4. גם במישור האישי ידעתי שראש הממשלה, לא במרכאות, לא יפקיר אותנו. זה חשוב. אנחנו חזקים, אנחנו חזקים מאוד, אבל אנחנו גם צריכים את העורף של הרשויות האחרות וחשתי שזה קיים.

    1. תודה, דורית על המחמאה.
      ובהמשך לדבריך, אני חושב שעצמאות בית המשפט היא דבר מובנה והכרחי. בישראל בית המשפט היה, הינו ויישאר עצמאי. כל ניסיון להביא דברים שיפגעו בעצמאות בית המשפט נופל. גנזתי כל הצעה שנועדה לפגוע או לקצץ בכל צורה שהיא בעצמאותו של בית המשפט.
      אנו מחויבים לחיזוקו של בית המשפט העליון ולשמירת עצמאותו כנדבך יסוד בדמוקרטיה הישראלית. יש לנו מערכת משפט למופת המשמשת אור לגויים.

    2. אתה כותב ומגיב לעצמך?
      אתה עד כדי כך משועמם??

    3. מדובר בציטוט של דברים שאמרתי עם פרישתה של דורית בייניש מבית המשפט העליון.
      אני מביא זאת שוב כדי שכל תומכי שקוראים את הכתבה יפסיקו להתלהם, ויבינו שבעניין עצמאות בית המשפט העליון אני וכבוד השר ניסנקורן בראש אחד (ואני קדמתי לו בכך).
      לא שיניתי את דעתי. אני עדיין עומד מאחורי כל מילה, ועדיין מגן על בית המשפט ושאר שומרי הסף של הדמוקרטיה גם אם אני חושב שבמישור האישי נגרם לי עוול. מדובר פה על עתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ובנושא הזה אין מקום להכניס שיקולים אישיים. בית משפט חזק=דמוקרטיה חזקה.

    4. פעם אתה ג'ורג' סורוס, פעם אהרן ברק, פעם אלדד קובלנץ.
      הבנו בעיקר שיש לך פיצול אישיות

  5. די מרענן שיש שר שתומך באנשים שלו ולא עסוק בלהתעמת איתם מהבוקר עד הערב במטרה אחת- לקעקע את אמון הציבור בהם כדי לקדם את האינטרסים של נתניהו במשפט האישי שלו. נתניהו והאנשים שלו לא אמרו מילה אחת בגנות רשויות החוק עד שהחלו החקירות, למרות שהוא היה ראש הממשלה ואחראי עליהן הרבה קודם. טלו קורה מבין עינכם.

    1. גם בשמאל תקפו והשמיצו את מנדלבליט למשל עד שתפר לנתניהו כתב אישום מופרך.
      בערך אותה רמת טיעון

    2. רשויות הצחוק מהחוק בוקרו כל הזמן על ידי הימין ובמיוחד בתקופת הגירוש האכזרי .
      התקשורת השמאלנית ידעה תמיד להסתיר בקורת שלא מתאימה לקליקה ולהעצים הסתה כנגד ראש הממשלה והימין.
      ראש הממשלה במהלך הרדיפה הפוליטית הנבזית כנגדו, ניסה להיות ממלכתי עד כמה שניתן כדי לא להעיר עוד יותר את הדוב המסוכן המתהדר בכסות של "רשויות החוק". אך כשהדב התעורר במלוא עוצמת אלימותו, אנשים לא יתגוננו מפניו ובמיוחד ראש הממשלה שפשוט נרדף????

  6. האיש אשר עמד בראש אירגון שהשקיפות ממנו והלאה עומד כעת בראש משרד המשפטים.
    הוא הביא עימו את כל השטיקים שהיו בהסתדרות.
    רק מה?
    האיש שוכח שמשרד המשפטים אינו אגודה עותומנית כפי שההסתדרות הינה. על כן לא ירחק היום וכל מעשיו המוטים יצאו לאור.
    אני רק מקווה כי לא יספיק לעשות נזק רב.

  7. אבי פופקורן שר המשפטים . בדיחה תפלה . האיש הזה , איש ההסתדרות והפנקס האדום , מגינם של הועדים הגדולים במשק הוא האיש הפחות מתאים לתפקיד . האיש יצא להגנת מערכת המשפט מיד עם שיבוצו לתפקיד , לא טרח לבחון מה באמת נעשה במסדרוני בג"צ והפרקליטות , אלו מעשים פליליים נדבקו לרועץ המשפטי מנדלבליט , לנשיאנ חיות , לליאת בן ארי ודומיהם . מי שיוצא בהכרזה חפוזה וכוללת ללא בדיקה יש לו סיבות טובות לכך . מעשיו בהסתדרות עיו"ר , מעשיו של אשכנזי בםרשת הרפז/מנדלבליט , המימד החמישי , הטרדות של מאיר כהן ועוד . לא יעזור מאומה . האמת תחשף במלוא מערומיה ואז נחזה באבי פופקורן מקפץ מעל למחבת .

  8. ככה זה שראש ממשלת פקידוסטאן (יו"ר ההסתדרות) מקודם להיות שר, שלטון הפקידים חוגג על חשבון הציבור והדמוקרטיה.

  9. זה הם ששתו שמפניה ורודה ועשנו סיגרים, זה הם שנתנו הקלות לאלוביץ' על חשבון הצבור, זה הם שמתעללים בעובדות בית ראש הממשלה, זה הם שאשרו לגרמניה למכור צוללות למצרים והזמינו עוד צוללת בלי לידע את שר הבטחון והרמטכ"ל.
    הם זה לפיד, מנדלבליט, גנץ נסנקורן, שי ניצן, רות בן ארי, המפכ"ל אלשייך השמאלני, אסתר חיות,
    מני נפתלי.
    לחקור את כולם מיד ללא משוא פנים.