רשת הטרור והחיסולים של איראן אינה יודעת גבולות

משטר האייתוללות היה מעורב בתכנון מתקפות טרור, מזימות ריגול והתנקשויות ביותר מארבעים מדינות שונות

מנהיג איראן עלי ח'אמנאי | Khamenei.ir

מרגל נוסף של משטר האייתוללות, מוחמד לולוי בן ה-40, נידון למאסר בבית משפט אירופי (הפעם בדנמרק) לאחר שהורשע בסיוע לניסיון רצח של אנשי אופוזיציה גולים. על פי בית המשפט של מחוז רוסקילדה, לולוי אסף מידע על מתנגד משטר איראני החי בדנמרק והעביר אותו לשירותי הביון בטהרן שתכננו לרצוח את האיש. המידע  כלל תמונות של ביתו, הרחוב והסביבה ו"נאסף והועבר לאדם העובד בשירות מודיעין איראני כחלק מתכנית להרוג את הגולה", נאמר בהצהרת בית המשפט.

התובע ציין בנוסף כי המרגל האיראני יגורש מדנמרק לאחר שיסיים לרצות את עונשו. "זהו תיק היסטורי ומסר משמעותי לשירותי ביון זרים: עליכם לטפל בסכסוכים שלכם ביניכם ולהפסיק לערב אותנו", אמר. וזהו ממש לא המקרה היחיד בו מעורבים שירותי הביון של טהרן בניסיון לרצוח מתנגדי משטר החיים בחו"ל. למעשה, האייתוללות היו מעורבים במקרים מן הסוג הזה ביותר מארבעים מדינות, יחד עם מזימות נוספות לבצע התקפות טרור.

מסעוד מולאבי

בחודש נובמבר בשנה שעברה, מתנגד משטר איראני בשם מסעוד מולאבי שהפעיל ערוץ בטלגרם בו פרוסמה ביקורת על המשטר ועל שחיתות בשורות משמרות המהפכה, נורה למוות כאשר צעד ברחוב באיסטנבול. לאחר הרצח של מולאבי, מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר: "משטר האייתוללות ממשיך לייצא אכזריות מחוץ לגבולותיו…ההרג של מולאבי הוא עוד דוגמה טראגית בשורה ארוכה של ניסיונות התנקשות המיוחסים לאיראן מחוץ לאדמתה. האכזריות וההתנהלות הלא-מוסרית של טהרן אינה יודעת גבולות".

לפני כשנתיים, לאחר שהאיראנים ביצעו ניסיון נוסף לרצח בדנמרק, שר החוץ הדני אנדרס סמואלסן הדגיש את חומרת הפרשה: "סוכנות ביון איראנית תכננה התנקשות על אדמה דנית. זהו דבר בלתי-מקובל לחלוטין. למעשה, קשה מאוד לתאר את חומרת העניין. הבהרתי זאת היטב היום לשגריר האיראני בקופנהגן". זמן קצר לאחר מכן, גם השגריר האיראני בברלין נקרא לשיחת נזיפה בעקבות הרשעתו בריגול של סטודנט פקיסטני שלמד במדינה וניהל מעקב עבור טהרן אחרי ראש 'האגודה לידידות בין גרמניה לישראל'. הוועידה האמריקנית-יהודית בברלין דרשה ממשרד החוץ לגרש את השגריר האיראני, אך הממשלה החליטה לא לנקוט בצעד כזה. בחודש שעבר, פליט איראני שבעבר היה שופט בארצו נהרג והושלך מחלון של חדר מלון ברומניה. משרד החוץ הרומני זימן את השגריר האיראני למתן הסברים, לאחר שהמשטר בטהרן השמיע טענות שונות לגבי מות השופט.

גם ארה"ב אינה חסינה מפני מזימות הריגול והטרור של האייתוללות. בחודש ינואר השנה שני איראנים הורשעו בבית משפט בקליפורניה באשמת איסוף מידע שעשוי לפגוע באזרחים אמריקנים והעברתו לטהרן. סגן התובע לענייני ביטחון לאומי אמר אז:

המקרה הזה מדגים כיצד איראן שמה על הכוונת ומנסה להשתיק את אלו שמתנגדים למשטר בטהרן ולמטרותיו. הנאשמים אספו בשליחות איראן מידע על אמריקנים לשימוש סוכנויות הביון ולמטרת איום ופגיעה בהם ובמשפחותיהם. המשפט הזה צריך לשמש כתזכורת עבור כל מי שעובד בחשאי עבור איראן כי רשויות החוק האמריקניות ימשיכו להגן על המדינה, על אזרחיה ועל העקרונות עליהם נוסדה"

בינתיים באיראן, שר המודיעין והאחראי על סוכנויות הביון מחמוד עלאווי התפאר בכך שסוכניה של איראן פרושים בכל מדינות המערב, כולל בוושינגטון הבירה. "רבים מאלו שחיים בקנדה, לונדון או ארה"ב הם נאמנים למהפכה האסלאמית ולמנהיג העליון…הם משתתפים בטקסים דתיים במקומות האלה ואוהבים את המהפכה".

כעת זהו הזמן לשמוע גם את קולם של ארגונים בינלאומיים כמו האו"ם והאיחוד האירופי, שעד עתה נותרו בשתיקתם בעוד איראן ממשיכה להרחיב את רשת הטרור והחיסולים במערב. גם מדינות אירופה צריכות להתעורר ולהפסיק את ניסיונות הפיוס כלפי האייתוללות.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *