סכנה ממזרח: הודו לוקחת ברצינות את האיום הסיני

בזמן שההודים עדיין נאבקים בהתפרצות הקורונה, עליהם לשים לב לתוקפנות הסינית בגבולות ולנסות לגייס מאמץ כלכלי ומדיני בינלאומי נגד בייג'ינג

הנשיא הסיני שי יחד עם רה"מ ההודי מודי | Prime Minister's Office

ממשלת מודי בהודו עובדת קשה כדי להילחם בנגיף הקורונה ולהציל חיים יקרים, הן בבית והן בחוץ. יחד עם זאת, היא אינה יכולה להרשות לעצמה להתמקד אך ורק בבלימת המגפה ובפיתוח הכלכלה הלאומית, לפחות כל עוד סין השכנה מנסה לנצל את המצב כדי לקדם את שאיפותיה האימפריאליסטיות – איום אשר הודו חייבת להתייחס אליו ברצינות המרבית.

ב-15 בחודש יוני האחרון, כוחות צבא סיניים הרגו עשרים חיילים הודים, כולל קצין כיר שפיקד על היחידה, בעמק גאלוואן שבמחוז לדאק. שרת החוץ ההודית לשעבר נירופאמה ראו הסבירה בטור דעה שכתבה כי אירוע בסדר גודל כזה "לא נצפה מעולם אפילו בימים שקדמו לסכסוך בין המדינות ב-1962". על פי אחד המחקרים, התפרצות האלימות הנוכחית היא החמורה ביותר מאז 1967.

אזור המריבה בין סין, הודו ופקיסטן | ויקיפדיה

בראיון לתקשורת, שגריר הודו לשעבר בסין ופקיסטן גאוטם במבוולה אישר כי בייג'ינג אינה מאמינה עוד בהסכם הגבולות מ-1993 ובהסכמים נוספים שנחתמו בין המדינות; סין לקחה לעצמה את הזכות להגדיר באופן חד-צדדי את "קו השליטה המעשית" (LAC), ולמקם את כוחותיה בשטח בהתאם; הדיפלומט ההודי לשעבר ג׳ייאנט פרסד הזהיר מפני שאננות הודית כלפי סין, למרות השקט היחסי בגזרות כמו דפסאנג, צ'ומאר ודוקלאם; דיווחים שונים מספרים על התכנסות כוחות סיניים בפאנגונג-טסו, במזרח חבל לאדק ההודי. לאור כל אלה, בדלהי יעשו בחוכמה אם ינקטו צעדים כדי להגיב לתוכניות הסיניות.

מבחינה כלכלית, הודו לא יכולה לעמוד מול סין. מאזן המסחר הנוכחי בין המדינות, על פי הערכות שונות, עומד כרגע לטובת בייג'ינג. הייבוא ההודי מסין עמד ב-2020-2019 על 65 מיליארד דולר, מתוך סך כולל של 81 מיליארד דולר במסחר בין המדינות. דלהי מייצאת חומרי גלם ומייבאת מוצרים מוגמרים. התעשייה ההודית תלויה באספקה מסין, והודו מייבאת ממנה גם דשנים לחקלאות ומצרכים רפואיים חיוניים.

מבחינת שרשרת האספקה הגלובלית הודו כיום אינה יעד אטרקטיבי, לעומת המרכזיות של סין בתחום. אמנם כמה חברות החליטו לאחרונה לעזוב את סין, אך הן עוברות בעיקר למדינות אחרות בדרום-מזרח אסיה ולא להודו. אבל להודים יש בכל זאת כמה קלפים בשרוול. דלהי יכולה לנצל את מעמדה כדמוקרטיה הגדולה בעולם על מנת לרתום לצידה מדינות דמוקרטיות חזקות אחרות, כולל ארה"ב, קנדה, בריטניה, צרפת, יפן, דרום קוריאה, אוסטרליה, ניו זילנד וישראל. אלו עשויות להיות שותפות בפרויקט שמטרתו לבודד את סין על לוח השחמט הדיפלומטי.

מיצר מלאקה

מרבית החברות בקהילת המערב זועמות על סין בגלל חלקה המרכזי בהתפרצות מגפת הקורונה. ישנה גם תחושה רווחת לפיה ארגון הבריאות העולמי נמצא תחת השפעה סינית ועשה מעט מאוד כדי לעצור את הנגיף. בהקשר הזה, הודו יכולה להוביל את המאמצים לטיפול באתגר הבריאות הגלובלי ובתוך כך לחשוף את סין ולבודד אותה מבחינה בינלאומית. כלי נוסף בארסנל ההודי שיכול לגרום לסינים להתנהג באופן נאות הוא המרחב הימי. יותר מתשעים אחוזים מהמסחר הסיני עובר דרך מיצרי מלאקה, הסמוכים לאיי אנדמן וניקובאר ההודיים. שימוש נכון בחיל הים עשוי ליצור לסינים בעיות קשות.

מערכת היחסים המתחממת בין הודו לארה"ב יכולה גם היא להביא תועלת והזמן בשל לכך. במהלך מערכת הבחירות ב-2016, דונלד טראמפ טען כי סין גונבת משרות מעובדים אמריקנים. המתיחות בין סין לארה"ב התגברה עוד יותר מאז, והגיעה לשיא בעקבות מגפת הקורונה. טראמפ טען במספר הזדמנויות כי סין היא האחראית להתפרצות הנגיף ששיתק את הכלכלה האמריקנית, הוביל לשיאים היסטוריים של שיעורי אבטלה וגרם ליותר ממאה אלף מקרי מוות.

הממשל הנוכחי בוושינגטון נמצא ביחסים מצוינים עם הודו. הנשיא טראמפ אמר בעבר כי הוא מעוניין להרחיב את ארגון ה-G7 ולהוסיף אליו מדינות חדשות כמו הודו, אוסטרליה, רוסיה ודרום קוריאה. הנשיא טראמפ אף הזמין את ראש הממשלה ההודי מודי להשתתף בפסגת ה-G7 שאמורה להיערך בחודש ספטמבר הקרוב בסמיכות לעצרת הכללית של האו"ם. על פי התוכניות של הנשיא, סין אינה כלולה בפורום המורחב.


ג'אגדיש סינג הוא עיתונאי הודי הפועל בניו דלהי. הטור התפרסם לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבאס”א’ מבית מרכז בגין-סאדאת  באוניברסיטת בר-אילן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אף אחד לא מדבר על 800 אלף שקל שעברו מהרדיו הבינלאומי בסין שזה למעשה ערוץ תקשורת ממשלתי לתאגיד השידור כאן 11 בישראל, חפשו איציק הסיני זמן ישראל

  2. הם כולם מחוברים לפירמידה צורכים אותה. כדבר הנביא דניאל הם ניקראים אצלו עצומים. הפירמידה היא שקובעת אז אם הם היתחברו אליה זה למעשה יד אחת גדולה. הנבואה היום המון מסבירה מפרשת מה שקורה. חזתה את המאה 21 חחח. איך יכול להיות. כי הנביאים ידעו על היום .אותי הכי מנחם הפנטזיה הניפלאה שלאחרי. החזרת העולם לגן עדן תחיית המתים שזה תחיית הנשמות בגוף הנכון ולתמיד .ימים של אושר ושלווה. ביטול הרע הו הו מעבר לכל דימיון. נהיה תותי פרוטי כולנו ודי. נותר לחלום על החלום הגדול מיכולם כשנהיה בחזרה בגן עדן. כשאבא יחזור לקינו ביצת כדור הארץ. ידגור על הקן ולתמיד. היום הביצה ממש ביצה טובענית ומפחידה זה המישפט האחרון מפחיד לאללה. עולם משוגע כה מוזר ומטורלל בפרוץ התיכנות. האדם החליט לתכנת את העולם כולו והוא בעצמו נהיה אלילי. הקים לנו מכונה עולמית שעושה לו את רוב העבודה. היום הסופרלטיבים המשליים צצים בלי סוף המטאפורות למינהם. על טבע האדם על היקום. מלא לעג ניקלות קלס מה נהיית אדם. איך זה שהיתחרפנת הישתגעת. יש שיר נחמד ביטיוב שאומר אלוהים טוב ככה וככה ואנשים משוגעים. זה מה שלמעלה הם הישתגעו בעולם כולו ואצלנו. מתוכנתים מהונדסים חרמנים חמדנים אליליים כמו המכונה.

  3. כי יש להם עדיפות ויתרון על פני אחרים כך הם מאמינים מורמים מעם אבל למעשה מערכת מושחתת ורקובה אסור לה להמשיך אליטה שכזאת עדיף שהשופטת תגלה יושרה בשם המקצוע תתפטר ותועמד לדין ככל האזרחים אבל אני מנחשת את התסריט יש לה סוללה של עיתונאים רקובים מיסודה וחברים חונטה מנדלבליט למשל ואנו הציבור רואים ויודעים שאין להם זכות מוסרית בשיט בשם הדמוקרטיה אין הנחות ולא כלום הביתה שלום ולא להיתראות

  4. עידן של מלחמות קרות וחמות חדשות באות אלינו,והלוואי שיבואו איתם גם ההזדמנויות. אמריקה נגד סין, עצמאות לאומית אירופית מול האיחוד האירופי הגלובלי, מערב אירופה נגד מזרח אירופה . סין נגד יפן והודו, רוסיה נגד פולין ואוקראינה (בעתיד אולי נגד טורקיה). חשוב שישראל תגבש בעתיד כוח אסטרטגי מול יריבות מעבר לים בביטוי עוצמתה של המדינה.