ביירות מרוסקת, שוב

אדישות, רשלנות ושחיתות – כל הבעיות שמשתקות את לבנון בעשורים האחרונים – חברו יחדיו והותירו את עיר הבירה חרבה פעם נוספת

רחובות ביירות לאחר הפיצוץ | VOA

רק לחשוב שבמשך שנים ארוכות אחד החששות הגדולים באמריקה היה ביצוע של פיגוע בעזרת מתקן גרעיני נייד בעיר גדולה, כאשר כל הזמן הזה היינו צריכים בעצם לדאוג ממאגר עצום של אמוניום חנקתי המאוחסן בנמל כלשהו.

הסרטונים שהגיעו אתמול מביירות בירת לבנון עצרו את הנשימה, ובמבט ראשון בהחלט היה אפשר להתבלבל ולחשוב כי גל ההדף האדיר אכן הגיע מסוג של פיצוץ גרעיני. על פי הדיווחים, הגורם להתפוצצות היו יותר מ-2,700 טונות של אמוניום חנקתי, חומר כימי המשמש לרוב בייצור דשנים וחומרי נפץ, ואוכסן במחסנים בנמל העיר לאחר שהוחרם בשנת 2014. לשם השוואה, בפצצה עמה בוצע באביב 1995 הפיגוע בבניין הפדרלי באוקלהומה סיטי נעשה שימוש בשני טונות של החומר. עוד דווח כי הפיצוץ בביירות גרם לתיעוד רעש אדמה בגובה 3.5 ריכטר בידי מכונים סיסמולוגים. נכון להבוקר, נרשמו יותר ממאה מתים, יותר מ-4,000 פצועים וכ-30 אלף איש נותרו ללא קורת גג כאשר הפיצוץ קרע בניינים לגזרים כאילו היו אבני משחק לילדים. המראות שלאחר הפיצוץ נדמו כלקוחים מסרט אפוקליפטי.

לשם שינוי, נראה כי האסון האחרון בלבנון לא מקושר בהכרח לארגון החיזבאללה. נכון לכתיבת שורות אלה, מסתמן כי מקור הקטסטרופה הוא במנהלי הנמל שאמנם הבינו כי אחת הספינות שנשאו את המטען המקורי הייתה לא-בטיחותית, אך לא היו חכמים מספיק כדי להבין שאכסון כל החומר במקום אחד במשך שנים בתנאי חום הציב סכנה אחרת.

על פי הדיווחים האחרונים, ספינת המשא 'רוסוס' הייתה מתוכננת להעביר את מטען האמוניום מנמל בטומי בגיאורגיה ליעדו במוזמביק בסוף שנת 2013. אך במהלך המסע היא נתקלה בקשיים טכניים, ונכשלה במבחן בטיחות שנערך בביירות. מאוחר יותר הספינה הוחרמה לאחר שבעליה פשט את הרגל.

בשנת 2014, כאשר חברי צוותו מוחזקים למעשה כבני ערובה וכאשר האספקה על הספינה אוזלת, הקפטן בוריס פרוקשוב הזהיר מפני המטען המסוכן. "אנחנו נמצאים כאן מאז ה-3 באוקטובר 2013", הוא סיפר לעיתונאי מאוקראינה. "המטען שאנחנו נושאים הוא אמוניום חנקתי, שהוא חומר נפיץ. פשוט נטשו אותנו כאן, חיים ללא משכורת על חבית חומר נפץ בעשרת החודשים האחרונים". עיתון רוסי שדיווח על הפרשה בחר בכותרת שנראית היום מטרידה במיוחד: "צוות ה'רוסוס' כלוא על סיפון פצצה צפה". באוקטובר 2015, האמוניום הועבר למחסנים: "בשל הסיכון הגדול שבהשארת החומר על הספינה, רשויות הנמל פרקו את המטען במחסנים. הספינה והצוות נותרו בנמל והמתינו למכירתה או לפירוקה".

ישנם לבנונים המאמינים כי ארצם מקוללת, וקשה שלא להסכים איתם. לאחר מלחמת העולם השנייה, ביירות זכתה לכינוי "פאריז של המזרח התיכון" – מעמד שהסתיים עם פרוץ מלחמת האזרחים בשנות ה-70 והטרור של שנות ה-80  שהגיע בעקבותיה. במשך שנים ארוכות, לבנון הייתה למעשה מדינת בת של סוריה. אי-שם בשנת 2004, הייתה לי הזדמנות להרגיז דיפלומט סורי בוושינגטון עם שאלות בנושא.

"אנחנו לא רואים בכך כיבוש", הוא אמר. "הממשלה הריבונית בלבנון מוכרת בידי הקהילה העולמית. לבנונים רבים לא מרוצים מהנוכחות הסורית, אך ישנם גם רבים שמתעקשים שנישאר".

כאשר שאלתי כיצד ניתן להשוות את "הכיבוש" האמריקני בעיראק לכיבוש הסורי בלבנון, הוא הגדיר את ההשוואה הזו "שערורייתית". מן הסתם הוא צדק בהגדרה, רק לא באופן שהוא התכוון אליה. הוא אמר לי ללכת לשאול בשגרירות הלבנונית מה הם חושבים על כך, וסיפר על פגישות חיוביות בין הנשיא אסד לבין אזרחים בלבנון.

למרבה המזל, היו באותו ערב כמה לבנונים בקהל, והם אמרו באופן חד-משמעי (ואנונימי, למקרה שאחד הסורים יזהה אותם) שמולדתם אכן נכבשה בידי סוריה.

ביירות החלה לחוות תחייה כלכלית ותרבותית בראשית שנות ה-2000, ואז שוב חזרה לאחור שנות דור עם פרוץ המלחמה מול ישראל ב-2006. בהמשך, המצב לא השתפר ממש. כתבתנו קארין אג'אר ציינה בחודש יוני האחרון כי ההפגנות ברחבי לבנון "הצליחו לאחד את המוחים מכל הקבוצות החברתיות והדתיות נגד ארגון חיזבאללה המשמש כשליח איראן במדינה". בסוף החודש שעבר, היא דיווחה על היפר-אינפלציה הרסנית והפסקות חשמל תכופות, שמקורן ברשלנות ממשלתית ושחיתות שפשתה בכל פינה.

לעם הלבנוני מגיע תמורה טובה הרבה יותר מאשר זו אותה הם מקבלים מהממשלה שלהם. כעת, כל הבעיות הנפוצות של ממשלה בכלל ובלבנון בפרט – חוסר תשומת לב, אדישות ורפיון יחד עם ויכוחים בשאלה למי האחריות לעברת מטען ענק של כימיקלים מסוכנים – חברו יחד והותירו את ביירות חרבה פעם נוספת.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. לבנון – מדינה ללא חוק כל דאלים גבר.

    כפי שנאמר בכתבה, בירות היתה פריז של מזרח הים התיכון.

    בשנות ה-70 הלבנונים היו מספיק טפשים לקבל את אש"פ שברחו מפני המלך חוסיין בעבר הירדן – חוסיין הבין שמדובר בצרה צרורה והרג בהם עשרות אלפים.

    בשנות ה-70-80 המחבלים הללו הפכו את לבנון כולה משוויץ לעזה – מדינה ללא חוק, מדינה שנחטפה בידי כנופיה. בשנות ה-80 בגין גירש את ערפת לטוניס ונסוג לרצועת הבטחון – רצועה שנדרשה בעקבות אלפי קטיושות שאש"פ ירה אל הגליל.

    בשנות ה-90 המדינה הזאת נחטפה תחילה על ידי הסורים ובהמשך בידי אירן כשחיזבאללה הוא לא יותר מגייס אירני.

    תחת מחיר הנפט הגבוה – אירן ציידה את חיל המצב שלה באמצעים שלחלק ממדינות העולם אין.

    מזה כעשור, מדינת לבנון פועלת על פי אינטרסים אירנים ומאפשרת למלחמת האזרחים הסורית למרר להם את החיים בשם ההתפשטות הפרסית במזרח התיכון.

    הפצוץ של 2.7Kton בסיס לחומר נפץ הוא דוגמא למדינה ללא חוק, ללא סדר וכל איש הישר בעיניו יעשה – ברור שאין מלך בבירות אלא שליח של הפרסים ועושה דברם.

    מדינת לבנון בפשיטת רגל כלכלית וכעת עם 100,000 משפחות עם דירות הרוסות בעיר הבירה.

    מדינת ישראל חייבת לא לתת לבלאגן הלבנוני לגלוש לגבולינו.

    לא כלכלי, לא מדיני ולא בטחוני.

    להציע עזרה – אפשר, ירצו יקבלו לא ירצו לא יקבלו.

    מה שחשוב שכתהיה הפרת ריבונות של קו הגבול של ישראל – אל לישראל להיות נחמדים כמו בגין. לא לשלוח את הצבא הישראלי לבצע שיטור במחנות הפליטים חסרי הסדר בלבנון או למנוע מערבים להרוג ערבים – וזה מה שקרה במלחמת לבנון הראשונה.

    כשזה יקרה – להערכתי זה יקרה יש לבצע כבוי אורות בבירות וטריפולי ע"י פגיעה בשנאים המזינים את העיר. לפגוע במשאבות המים ובאתרי הביוב. אפשר להוסיף השמדת גשרים ותשתיות על מנת לנזק שהם יצרו לעצמם בדמות 100,000 משפחות בבתים הרוסים יהיה להם גם כבוי אורות, ללא מים בברז וביוב ברחובות. ללא גשרים ותשתיות בירות תראה כמו פקק תנועה אחד גדול.

    כשיגיע החורף והוא לא רחוק אנחנו נראה בתים מתמוטטים בשל יסודות חלשים כבר כעת.

    בהפרת הריבונות שתקרה – ולהערכתי היא קרובה ישראל צריכה לנהוג בערבים יותר כמו המלך חוסיין מאשר בגין. אני לא מדבר על הרג עשרות אלפים כמו שהרג חוסיין על פגיעה בריבונות המדינה ההאשמית אלא השמדת תשתיות כך שיקח להם עשור לשקם. אסור לרדוף אחר המפגע הבודד – יש להגיע לשליח והוא בבירות. התשתיות הלבנוניות: מים, חשמל, ביוב, גשרים גלויים וניתנים להשמדה בכמה דקות בידי לא יותר מטייסת מטוסים אחת.

    אם לאחר פעולה בשם אינטרסים אירנים כנגד ישראל בחורף הקרוב לא יהיה חשמל בבירות, טריפולי, צור וצידון, לא יהיה מים בברזים והביוב יעמוד ברחובות ויטלטל עם מי הגשמים – יתכן וזה מה שיגרום ללבנונים להפסיק להציק לישראל כפי שהם עושים מאז שנות ה- 70 פעם בשל אינטרסים של אש"פ, לאחר מכן בשל אינטרסים סורים וכעת בשל אינטרסים פרסים.

    1. אהוד ברח הפקיר את הצד"ל הכח היחיד שיכול היה להאבק בחיזבלה ולשקם את לבנון. הגמד המושחת החבר של אפשטין.

  2. כתבה שיקרית – קונים את התעמולה הערבית הרדודה. לא מתאים לכם מידה.

    אדישות זה הבעיה?
    איסלם שיעי זה הבעיה!

    אדישות זה רק סימפטום של אנשים שמנסים לשרוד תחת שלטון רודני כשמי שמביע דעה נרצח.

    ואין כזה דבר עם לבנוני.
    יש חמישה עמים שנלחמו זה בזה עד שארבעה הוכנעו בזה אחר זה ע"י החמישי בתהליך אכזרי שלקח 25 שנה.
    ואחרי הכניעה החל תהליך דיכוי שנמשך עד היום.
    1. שיעים.
    2. נוצרים.
    3. דרוזים
    4. סונים
    5. פלסטינים.

    מלחמת האזרחים החלה ב1975
    הפלסטינים ככח צבאי הוכנעו על ידינו ב1982
    הנוצרים בביירות הוכנעו ב1991 ארה"ב במלחמת המפרץ רצתה לגיטימציה מסורה ולכן איפשרה לה להכריע אותם.
    המיליציה הנוצרית בדרום הוכרעה ב2000 כשנסוגנו.
    הדרוזים והסונים נוצחו לאחר שחרירי נרצח וממשלת בנו סולקה בהתקפה צבאית ב2008 שבה הובהר שאין לסונים ולדרוזים כח כנגד צבא.
    החל 2011 בעקבות לחת האזרחים בסוריה – הסורים לא שולטים בפועל בחיזבאללה וההשתלטות הושלמה.

  3. "עבודה ערבית" הוא מושג ידוע.
    העולם המערבי אינו יכול להתמודד עם התרבות הערבית-מזרחית!
    תרבות של הרס וחורבן – ושום ערך לחיי אנוש!
    התרבות היהודית היא ההופכי של התרבות הערבית מזרחית.
    מי שרוצה להסתפח אלינו – יבורך!
    מי שרוצה להלחם בנו – ינוצח!